2015-11-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Av sammanfattningen här på FB, samt av det jag hört och läst i övrigt, så har jag förstått det som att ingen blev dödad under självmordsattentaten vid fotbollsmatchen (förutom GM givetvis) ?

Vet man vad som gick fel?

Det förekom minst ett utomstående dödsoffer men terroristerna blev på olika platser konfronterade/stoppade innan de kunde ta sig in på arenan och tycks ha varit obeväpnade förutom bombvästar, troligen i ett försök att ta sig förbi säkerhetskontrollerna vid arenan.

En av terroristerna blev upptäckt vid visitationen och när man insåg att han hade en bombväst så backade vakterna och terroristen detonerade då bomben när det var tydligt att han inte skulle komma längre.
Att det bara blev ett enstaka dödsoffer i just de fallen handlar om ren tur och att västarna var lätta/slimmade för att kunna passera igenom en säkerhetskontroll (vilket dock inte lyckades).
Däremot var det ju ett flertal ur säkerhetsarrangemanget som blev sårade och dödsfall där på grund av skadorna kanske inte kan uteslutas.
En lättare bombväst har ingen större verkansradie utan måste detonera nära offren för störst skadeverkan.
Citera
2015-11-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Oklart.

Jag förstår det som om han försökte ta sig in men stoppades av en vakt. Han backade då undan och utlöste sedan sin bomb. En person dödades, men det är oklart om det rörde sig om vakten ifråga.

Lite märkligt att han blev genomsökt av vakten utan att denne upptäckte (?) bomberna han bar. Men de kanske bar bombbälten och inte västar?

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...wn-STRESS.html

Vakten kanske kände nåt under jackan och bad honom ta av sig den eller visa vad det är - och då backade han och detonerade eftersom han visste att han skulle bli tvungen att göra det ändå om han visar vad han hade under kläderna?
Citera
2015-11-16, 13:52
Medlem
Ny film från utanför Bataclan. Varning!

https://www.youtube.com/watch?v=b2ReCJ92PR4

Någon som har länk till ISIS senaste hot?
Citera
2015-11-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av royalduchess
Många av de som överlevde, överlevde för att de spelade döda. Och ingen riskerar väl att filma och bli upptäckt och riskera en kula i huvudet som svar. Man flyr eller försöker gömma sig.
Dom flesta mobiler som har något utav värde ligger väl hos polisen nu?
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Le Soir säger att Salah Abdesalam lär ha gripits, med hjälp av tårgas.

http://www.lesoir.be/1044652/article...iere-molenbeek
Bra han togs levande, en snabb död hade varit för enkelt för honom. Vet inte om en giljotin med en kvinnlig bödel kommer gå uppbringa om några månader eller kommer de vara lika mesiga som Norge är med Breivik?
Citera
Medlem
Att polisen inte stormade in på en gång kan bero p att de inte visste hur läget var inne i lokalen. Terroristerna kunde ex. ha klumpat ihop en mängd människor med en bomb i mitten. Det finns nog många rimliga anledningar till att lokalen inte stormades på en gång.
Citera
2015-11-16, 13:54
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det förekom minst ett utomstående dödsoffer men terroristerna blev på olika platser konfronterade/stoppade innan de kunde ta sig in på arenan och tycks ha varit obeväpnade förutom bombvästar, troligen i ett försök att ta sig förbi säkerhetskontrollerna vid arenan.

En av terroristerna blev upptäckt vid visitationen och när man insåg att han hade en bombväst så backade vakterna och terroristen detonerade då bomben när det var tydligt att han inte skulle komma längre.
Att det bara blev ett enstaka dödsoffer i just de fallen handlar om ren tur och att västarna var lätta/slimmade för att kunna passera igenom en säkerhetskontroll (vilket dock inte lyckades).
Däremot var det ju ett flertal ur säkerhetsarrangemanget som blev sårade och dödsfall där på grund av skadorna kanske inte kan uteslutas.
En lättare bombväst har ingen större verkansradie utan måste detonera nära offren för störst skadeverkan.
Det är möjligt att de hade räknat med att komma in men att säkerheten var högre vid det tillfället eftersom presidenten var på plats.

Hade bara en av dem lyckats ta sig in dock, det hade kunnat bli blodbad. Inte för att sprängladdningen skulle döda särskilt många, men paniken hos publiken skulle göra att många skulle trampas ihjäl.
Citera
2015-11-16, 13:55
Medlem
Var finns nya IS videon?
Citera
2015-11-16, 13:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Har jag förstått detta rätt.
4 gärningsmän skjuter med automatvapen i 3 timmar bland 1500 personer och lyckas döda 89?
Som andra har sagt vet vi inte hur mycket ammunition de hade med sig eller vad (om) de sysslade med något utöver att skjuta människor (terrornatten fanns uppgift om kvinnor som våldtogs med gevärspipor - men många rykten gick då).

Utöver de dödade ska också räknas ett antal skadade, hur många har jag inte hittat uppgift på.

Hur många som var där vet jag inte heller. Stället tar 1 500 personer, vi vet inte om det var fullsatt.
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Vakten kanske kände nåt under jackan och bad honom ta av sig den eller visa vad det är - och då backade han och detonerade eftersom han visste att han skulle bli tvungen att göra det ändå om han visar vad han hade under kläderna?
Ingen osannolik förklaring.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-11-16 kl. 13:59.
Citera
2015-11-16, 14:01
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Utöver de dödade ska också räknas ett antal skadade, hur många har jag inte hittat uppgift på.

Hur många som var där vet jag inte heller. Stället tar 1 500 personer, vet inte om det var fullsatt.
Jag har sett siffror på 250-300 sårade, vilket verkar rimligt då det brukar hamna på ungefär dubbelt så många sårade som döda i krig.

Konsertlokalen ska ha varit utsåld, det ser fullt ut på bilderna från innan attentatet med. Så i närheten av 1500 definitivt. Många sprang nog ut via nödutgång åt andra hållet.
Citera
2015-11-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Hade bara en av dem lyckats ta sig in dock, det hade kunnat bli blodbad. Inte för att sprängladdningen skulle döda särskilt många, men paniken hos publiken skulle göra att många skulle trampas ihjäl.
Detta tror jag var planen. Sen när folk hade sprungit ut så skulle dom 2 andra spränga sig. My two cents.
Citera
2015-11-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
När kom första patrullen till platsen?

Det har inte släppts någon exakt tid men rimligen någonstans mellan 21:40-22:00 med tanke på att skottlossningen på konserthallen tycks ha startat 21:40 och före kl 22 så var poliser i eldstrid med terroristerna (eller åtminstone beskjutna) men backade då de hade gisslan. Det var även vid den tiden som man kunde bekräfta de första dödsoffren från konserthallen eftersom dessa låg på gatan utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in