2015-11-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
En sak jag inte förstår är varför matchen fortfarande spelades när 1 bomb sprängdes 17 minuter in i matchen. Och presidenten fortfarande satt kvar. Så många i publiken, ingen som hade koll på internet om vad som hade hänt?
Förstahandskälla från en som tittade på matchen: han trodde det rörde sig om fyrverkerier (inget ovanligt i fotbollssammanhang). Den enda som fick info om vad som EGENTLIGEN pågick var president Hollande (som befann sig i publiken) och han tog sig därifrån mkt snabbt med hjälp av sina livvakter. Vissa noterade detta, men tänkte inte mer än att "ja han måste väl härifrån av någon politiskt viktig anledning". INGEN kopplade Hollandes avlägsnade från stadium med terror. Tänk er själva, ni är upphetsade av spännande match! Inte fan tänker ni på något annat än MATCHEN och vem som vinner!
Citera
2015-11-15, 22:53
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoCents
Har inte följt nyhetsflödet så värst mycket förutom att jag vet vad som skett och hur många som dödats osv.

Men min fråga är vad var motivet till detta dåd?

Var som ett svar till Frankrikes upprustning mot den Islamska Staten. De är Allahs fiender.
Citera
2015-11-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
En sak jag inte förstår är varför matchen fortfarande spelades när 1 bomb sprängdes 17 minuter in i matchen. Och presidenten fortfarande satt kvar. Så många i publiken, ingen som hade koll på internet om vad som hade hänt?

Mycket enkelt. Om det nu har briserat bomber utanför stadion så vill du inte ha 70.000 civila springades i panik över brottsplatsen där fler självmordsbombare kan dyka upp. Poliserna hade trots allt dryga timmen på sig att arbeta någorlunda i fred.

Och inte ens efter matchen blev ju folk utsläppta. Så, polisen utnyttjade situationen helt enkelt. Och troligtvis var de mer säkra inne i stadion än utanför.
Citera
2015-11-15, 22:56
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Eh. Bomba Raqqa. Så jävla dumt rent strategiskt. Bästa vore väl att infiltrera ISIS och därmed förgöra dem inifrån, inte att bomba sönder en jävla stad till marken?

Statuera ett exempel min vän.. Ibland handlar det inte om att lösa problem, hämnd kan vara gott nog till en början.
Citera
2015-11-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashheeh
Precis, det man gör nu är att man petar med en pinne i ett getingbo och springer därifrån. För att lösa problemet så har man helt enkelt ihjäl alla getingar.
Ändå blev de varnade, gång på gång.
Efter charlie hebdo attacken:
Jan 9, 2015 6:32AM
Ja’afari said, “We have repeatedly said and warned the French government about working with the terrorists, about manipulating the terrorists. And we told them ‘one day it will return to you.’”

He cited former French Interior Minister and current Prime Minister Manuel Valls as saying in 2013, “I cannot as a minister of interior prevent the French jihadists from going to Syria to fulfill their jihad.”

“The French Minister of Foreign Affairs [Laurent] Fabius said something worse in 2012. He said that the Islamist jihadists are doing well in Syria,” according to the Syrian official.
“Now they call them terrorists because today they are killing French people. But when they used to kill Syrian people, they were considered jihadist.”
http://www.presstv.com/Detail/2015/0...rench-politics

Efter Paris attentat:
Nov 15, 2015
Iraqi Foreign Minister Ibrahim al-Jaafari has said his country's intelligence services shared information they had which indicated that France, the United States and Iran were among countries being targeted for attack.

He did not elaborate, but the comments came after 129 people were killed in Paris on Friday by gunmen and suicide bombers in attacks claimed by Islamic State.

"Information has been obtained from Iraqi intelligence sources that the countries to be targeted soon, before it occurred, are Europe in general, specifically France, as well as America and Iran," Jaafari said from the sidelines of talks in Vienna on ending the war in Syria on Saturday.
http://www.reuters.com/article/2015/...ruDiT2IszG4.99
Citera
2015-11-15, 23:04
Medlem
TheGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
De daesh- medlemmarna som gick loss på bataclan sprängde sig i bitar. Detta torde försvåra identifieringen av vissa offer.

Ja, men på 2 dygn borde dom löst den biten. Det var inte tusentals skadade och döda. Jag tror på något annat, vad vet jag inte men på något vis är ju han, liksom flera puts väck?
Citera
2015-11-15, 23:07
Medlem
Var de poliser som blev mördade tillhörande GIGN? RAID? Har man fått uppgifter om detta?
Citera
2015-11-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
På nyheterna säger de att händelsen hyllas på nätet. Finns de länkar till det eller screenshot?

Några exempel:

https://twitter.com/MagnusSandelin/s...22664296087552
Citera
2015-11-15, 23:43
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankaviar
Är det någon som kan översätta det?

Det står "Ya Hussain" och det är en en shiamuslimsk term som betyder "O Hussain". Hans martyrdag firades av shiamuslimer på dagen för Högskoleprovet (hösttermin) i år (vilket jag minns särskilt väl för att jag har en nära vän som bangade HP för det). Hussein var profetens barnbarn.

Har ingenting med IS eller attentatet att göra; IS anser shiamuslimer vara "blasphemers".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husayn_ibn_Ali

Citat:
Ursprungligen postat av bom
Möjligt men det kan också vara något sagt på franska som låter ungefär likadant när det sägs.

Det borde väl vara någon som läser detta som kan översätta det! Jag kan översätta det fram tills dess: All makt till oss som kan Arabiska.

Är du född i onödan?
Citera
2015-11-15, 23:52
Medlem
ManJuices avatar
Någon som sett den här?

Från 4:15 i Rapport 18.00.

http://www.svt.se/nyhetsprogrammet-r...autostart=true

En kvinna skriker Allahu Akbar i en folksamling där folk sjunger nationalsången. Hur tänkte hon där egentligen?
Citera
2015-11-15, 23:55
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Inte identifierad?
Man blir ju rätt så imponerad över arbetet de gör där nere i Paris när man får höra att de identifierat en av attentatsmannen genom ett upphittat finger. Hur många blodiga skinnslamsor har man gått igenom och försökt identifiera innan man hittade fingeravtrycket på den där avslitna fingertoppen?
Citera
2015-11-16, 00:03
Medlem
stolsittarens avatar
Fyfan, tank er en situation dar dom jihadisterna vid Stade de france faktiskt tog sig in pa arenan till sina sittplaster. Detta kunde skett I livesandning framfor ex antal tittare. Dodssiffran skulle ju bli an mer katastrofal an vad den redan ar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in