Citat:
Okej. Så vad är det primära syftet med porträtt? Är det sånt konstnärer målar för att de är så fruktansvärt intresserade av att måla av diverse kända (eller okända) personer? Trodde det var allmän kunskap att porträttmåleriet är att betrakta som konstnärers brödföda. Läs igen, den ena är en FÖRSTUDIE till den andra.
Citat:
Nej, landskap behöver inte nödvändigtvis vara att avbilda natur. Om du ska fånga verkligheten på ett fotorealistiskt sätt handlar det snarare om ett dokumentärt media och då kan vi istället diskutera om det är konst överhuvudtaget.När det kommer till vad som brukar betraktas som landskapsmåleri är de oftast verk skapade i ateljéer där konstnären arbetar utifrån förstudier eller andra underlag som kan vara hämtade från en verklig kontext.
Landskapsmåleri handlar om att bygga en värld genom att placera ut många små element på duken som tillsammans skapar en helhet, motivet kommer alltså inifrån konstnären och inte utifrån den verkliga världen. Det finns en tanke och en avsikt med varenda detalj i en landskapsbild.
Citat:
För att du bestämmer att så är fallet? Jämför Pieter Bruegel den äldre med samtida porträttmålare och återkom med att det är tekniskt svårare att måla landskap.
Citat:
Och personen som bedömde din "konst" har alltså inte läst konst? Dina egna konstnärliga erfarenheter bidrar knappast till någon trovärdighet eftersom att du inte visat på någonting som skulle etablera dig som en auktoritet inom ämnet. Jag skiter i vad som är status eller inte inom överklassen (mina eventuella konstnärliga tillkortakommanden är helt irrelevanta), jag vet att du har fel, inte bara på en punkt utan på i princip samtliga som du argumenterar för. Om det är någon av oss som låtsas är det väl du?