Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
99.9% av folk i överklassen är inte intresserade av att samla på konst. Det är ingen "överklass grej" att samla på konst eller äga dyra tavlor.
1) Nu hittar du på. Om någon betedde sig så skulle de bli utfrysta ur överklassen.
2) Det stämmer att Carl Larsson konst var mycket populärt för mer än 25 år sen. Men ingen i överklassen har nånsin betett sig så som du beskriver.
3) Jag vet inte hur det är med Zorn. Men Carl Larsson och Liljefors är inte så fancy med internationella mått. Så att på den tiden var det lite som att köpa affisch alltså ingen stor deal.
Jag har hållit på med konst i hela mitt liv. Det är trams.
Ingen normal kvinna går på finishing school. Det är för kvinnor som inte kan få en man därför försöker deras familjer att sälja dem som "titta hon är överklass". Det är överklassens version av att åka och jobba som drink-värdinna i Sunny Beach för att man annars inte kan få en man.
Jag hittar INTE på. Det var flera kvinnor som arbetade där samtidigt med mig, som var överklass i sig själva. De tog några timmar i veckan, typ, för att få komma ut lite och känna sig lite nyttiga i en fin och kulturell miljö. Beijers kallades därför med ett öknamn: "Grevinnedagiset". Och JA dessa damer skröt också med att de kände Silvia, på mer eller mindre klumpiga sätt: "Jag sa just det till Silvia att..." (Hörde alla! Hörde alla?)
Angående finishing schools så verkar de också - som så mycket annat i den internationella överklassvärlden - till stor del ha tagits över av nyrika kineser, malaysier, japaner, indier o.s.v.. De tror naturligtvis att denna gamla europeiska överklassedvänja är det bästa de kan köpa till sina döttrar! Men jag undrar om det inte skrämmer bort den gamla målgruppen, för mycket av grejen med de skolorna var att flickorna skulle tala engelska, tyska och franska med flickor som hade de språken som modersmål. Genom att tala med varandra skulle de alla få upp flytet på alla tre språken. Om flickorna där endast talar dålig engelska så faller ju det... man vill ju inte betala hundratusen för att få hem en dotter som talar pidjin english!
Vidare verkar det vara kortare kurser nu (förr gick de ett eller två år), det finns kurser på bara några veckor, och det är uppenbart att de vänder sig till utomeuropeiska kvinnor, och då inte bara unga flickor som ska giftas bort efteråt, utan även äldre och yrkesverksamma kvinnor som vill lära sig hur etiketten i affärslivet fungerar i Europa.