2015-11-01, 01:51
Medlem
Apologists avatar
Ska tillägga att du kan flytta runt pizzan med hjälp av pizza spaden någon eller några gånger för att undvika att den fastnar i ugnen. Men du bör nog vänta några minuter första gången eftersom pizzan behöver bli stabil först.
Citera
2015-11-01, 14:52
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ska tillägga att du kan flytta runt pizzan med hjälp av pizza spaden någon eller några gånger för att undvika att den fastnar i ugnen. Men du bör nog vänta några minuter första gången eftersom pizzan behöver bli stabil först.

Okej, tack för tipset. Gjorde om den igår med en föruppvärmd sten. Denna gången så blev det ingen sörja. Vet inte hur mycket jag ska värma plattan innan bara... Drog 275 grader på den men fan va det börja ryka, rökvarnaren gick igång med sitt pipande. Det jag skulle kunna göra tills nästa gång är att ta ut den efter 7 minuter och dra en stekspade under för att lossa på botten.

Testade även göra en deepdish i en hög cylinderformad springform med 4 lager deg. Den blev inte så najs tyvärr.
Citera
2015-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Okej, tack för tipset. Gjorde om den igår med en föruppvärmd sten. Denna gången så blev det ingen sörja. Vet inte hur mycket jag ska värma plattan innan bara... Drog 275 grader på den men fan va det börja ryka, rökvarnaren gick igång med sitt pipande. Det jag skulle kunna göra tills nästa gång är att ta ut den efter 7 minuter och dra en stekspade under för att lossa på botten.

Testade även göra en deepdish i en hög cylinderformad springform med 4 lager deg. Den blev inte så najs tyvärr.

Stenen ska du värma så den blir så varm som möjligt, jag maxar min ugn på 300grader ett bra tag med stenen i för att den ska bli rejält varm.
Citera
2015-11-01, 17:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott

Röken kom nog av flott/fukt från föregående misslyckade pizzabak. Vädra eller sätt på fläkten och sätt ugnen på max i typ en timme så borde det sluta ryka i fortsättningen.
Citera
2015-11-14, 05:17
Medlem
4-Gotts avatar
Går bättre och bättre nu. Bakar pizza 1-2 gånger i veckan. Ska dra iväg idag och köpa en liten spade för att göra det smidigare. Det lite svårare med en sten är att veta gräddningstiden. Det går betydligt fortare på sten än plåt så det gäller att titta varje minut efter 5 minuter.
Citera
2015-11-14, 10:21
Medlem
Isnatts avatar
Är det inte lite märkligt att ingen kedja tagit sig för att sälja en pizzaugn för hemmabruk?
På krogen har vi en ugn som heter salamander, det är en slags ugn med övergrill som är riktigt het så man kan gratinera, rosta bröd och liknande. Tänk en enkel sån med stenplatta och möjlighet att få riktigt hög temp. En bänkmodell alltså. Borde väl kunna sälja?
Såhär ser en salamander ut, lite modifieringar så är den ju typ i hamn. http://www.maskingrossisten.se/img/p/533-4142-large.jpg
Citera
2015-11-14, 11:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det inte lite märkligt att ingen kedja tagit sig för att sälja en pizzaugn för hemmabruk?
På krogen har vi en ugn som heter salamander, det är en slags ugn med övergrill som är riktigt het så man kan gratinera, rosta bröd och liknande. Tänk en enkel sån med stenplatta och möjlighet att få riktigt hög temp. En bänkmodell alltså. Borde väl kunna sälja?
Såhär ser en salamander ut, lite modifieringar så är den ju typ i hamn. http://www.maskingrossisten.se/img/p/533-4142-large.jpg
Tror vi är för få pizzanördar för att det skulle löna sig. OBH Nordicas varianter som är totalt usla är nog det enda vi kan förvänta oss även i framtiden. Dock finns det restaurangvarianter av pizzaugnar som får plats i ett normalt hem. Dessa klarar att grädda 1-2 pizzor åt gången. Här är t.ex. en:
http://www.ristormarkt.net/electric-pizza-oven-for-1-pizza-o-34-cm-mechanical-control.html
Citera
2015-11-14, 23:01
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:

Kul ide men skulle ta för mycket plats i min 1:a.
Citera
2015-11-14, 23:30
Medlem
irrblosss avatar
Dagens pizza gjord på caputo 0-mjöl (ej 00). Tomatsås, ost, tonfisk, bacon, jalapeño och en sås gjord på sriracha, majonnäs och turkisk yoghurt.
Citera
2015-11-15, 02:02
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Problemet är att riktiga pizza ugnar går på tre fas. Det skulle bli rejält dyra el räkningar för hemma bagaren.

Det enklaste, billigaste o snyggaste för hemma bagaren är att bygga sin egen vedeldad stenugn på tomten sin.
Citera
2015-11-15, 13:40
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Dagens pizza gjord på caputo 0-mjöl (ej 00). Tomatsås, ost, tonfisk, bacon, jalapeño och en sås gjord på sriracha, majonnäs och turkisk yoghurt.

Oj, det där ser smarrigt ut! Väldigt elegant pizza. Hade personligen dock inte haft tonfisk på. Vad är schiricia för nåt? Och gör du din egna tomatsås?
Citera
2015-11-15, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Problemet är att riktiga pizza ugnar går på tre fas. Det skulle bli rejält dyra el räkningar för hemma bagaren.

Det enklaste, billigaste o snyggaste för hemma bagaren är att bygga sin egen vedeldad stenugn på tomten sin.

Spisar och hällar, iaf nyare använder alla 3fas så ser inte problemet att det skulle bli dyrare?

Beror mer på vilken effekt dessa drar än spänningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in