2015-11-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, verkar förnuftigt att man ska se över hans bakgrund och de platser han bott på tidigare. Är inte omöjligt att man finner en eller flera oförklarliga bränder.

Ja, en kartläggning av hans bakgrund ser jag fram emot. Liksom en kartläggning av hans hjärnkontor (RPU).
2015-11-15, 01:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om han 14.30 körde till Martorp med hjullastaren för att "fösa" ihop rishögen hade han rimligen tänkt även nästa steg.
Den där rishögen behövde inte "fösas ihop"; den hade vuxit med tiden; det ser man bl.a. på allt skräp den innehåller + grenar, kvistar, gräsavfall mm. - Var det sedan meningen att också boden skulle brinna upp var det väl bara bra om elden gavs spridning. - Vidare: Hade NB velat tutta på boden hade han inte riskerat att någon sett att högen förändrats, det var ju folk där varje dag. - Men faktum är ju att han inte ens brytt sig om (haft tid) att ens lyfta på ett par grenar för att lirka in jackan och hjälmen lite djupare i rishögen.
2015-11-15, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
En ännu bättre fråga är varför det ligger tomma dunkar i rishögen... och så står 2 dunkar i boden?!
Min slutsats av det är att dunkarna i boden inte var tomma.

Fup sid 836
Rishögen var belägen cirka 20 meter sydöst om arbetsboden. I rishögen, som var cirka 2 meter hög, låg förutom träkvistar och ris även diverse skräp i form av kartonger, plankor, tomma bränsledunkar, odlingskrukor m.m. På baksidan och runtom sidorna på rishögen fanns en vattensamling som var cirka 40 – 80 cm bred.

Någon form av maskin är använd för att få högen 2 meter hög och så pass ihoptryckt som den är.

Är det möjligt att fanskapet kanske tänkt använda bensinen till att även bränna kroppen, så att hans DNA-spår skulle försvinna? Dunkarna som stod där, var ju rätt mycket bensin och det verkar ju troligt det är han som tagit dit dem då ingen använder boden.
2015-11-15, 01:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, tidsbrist hade han uppenbarligen annar skulle han inte kört i hög fart till Martorp. Vilket drog till sig intresse.

Han skulle vara hemma senast 19.30 för att Skypa med sin mamma (alibi1), köra till Källby och handla (alibi2).

Jag tror att förberedelsen för bilens bagageutrymme kan ha ägt rum på fm, då han sågs komma körande från Martorpshållet. Efter uppsättningen av blecket kör han flyktvägen mot Martorp för att hämta byggplast i G*rds torp. Han plockar ut A*nes verktyg från bagaget vilka han placerar i baksätet för att sen lägga ut plasten där bak. Efter brottet kan han ha emballerat L*sas kropp i en eller ett par stora påsar av den typ som återfanns intill diskbänken i slaktrummet. Efter att ha lämnat byssjan åker han åter förbi G*rds torp där han ses kl 19.15 med byggplast i famnen.

Allt borta och inga spår.
2015-11-15, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tror att förberedelsen för bilens bagageutrymme kan ha ägt rum på fm, då han sågs komma körande från Martorpshållet. Efter uppsättningen av blecket kör han flyktvägen mot Martorp för att hämta byggplast i G*rds torp. Han plockar ut A*nes verktyg från bagaget vilka han placerar i baksätet för att sen lägga ut plasten där bak. Efter brottet kan han ha emballerat L*sas kropp i en eller ett par stora påsar av den typ som återfanns intill diskbänken i slaktrummet. Efter att ha lämnat byssjan åker han åter förbi G*rds torp där han ses kl 19.15 med byggplast i famnen.

Allt borta och inga spår.

Det låter som ett logiskt och möjligt scenario.
2015-11-15, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den där rishögen behövde inte "fösas ihop"; den hade vuxit med tiden; det ser man bl.a. på allt skräp den innehåller + grenar, kvistar, gräsavfall mm. - Var det sedan meningen att också boden skulle brinna upp var det väl bara bra om elden gavs spridning. - Vidare: Hade NB velat tutta på boden hade han inte riskerat att någon sett att högen förändrats, det var ju folk där varje dag. - Men faktum är ju att han inte ens brytt sig om (haft tid) att ens lyfta på ett par grenar för att lirka in jackan och hjälmen lite djupare i rishögen.

Jag tror inte att boden skulle brinna upp alls.

Att få en så pass stor rishög, som det här är frågan om, och få den att få formen av en "sockertopp" tror jag maskinell hjälp skulle underlättat betydligt.

Sedan tycker jag att hjälm och jacka var tämligen bra dolt från uppenbar syn.
2015-11-15, 01:58
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Högen ser ihopföst ut med tanke på hjulspåren av en större maskin.
Att slänga grenar 2 meter upp på toppen av en hög är inte det lättaste. Jag eldar mycket grenar själv och när högen blir för hög blir det svårt att nå att lägga grenar så högt.
Självklart har högen vuxit med tiden, allt kom ju inte dit samtidigt, men ihoptryckt ser den ut att vara.

Det fetade. Nej han gömde inte jackan och hjälmen bättre troligen på grund av tidsbrist och sen fanns kanske tanken på att det skulle försvinna när han eldade.
Men så var det där pådraget som han inte hade väntat sig, som satte käppar i hjulet...
2015-11-15, 02:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Av intresse:

FUP 838
På bilden av rishögen; på toppen av rishögen ligger 3 röda plast dunkar likadana som de 2 röda plast dunkar som stod inne i boden där Lisa hittades, se foto FUP 848 !

Så VEM är det som använder dessa röda plast dunkar ???
För det pekar ju på att denna samma person också använder boden eftersom det fanns 2 av samma sorts röda dunkar därinne.
Det kanske bara var en liten skvätt kvar i varje dunk. - Hade de varit halvfulla eller fulla borde detta ha framgått av FUP. - Rishögen var rel. gammal: GJ som klippte gräset där kunde inte påminna sig när man senast eldat. - F.ö. fanns både bensintank och dieseltank på gården (nyckeln i den gula byggnaden). - NB brukade åka dit för att tanka.
2015-11-15, 02:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tror inte att boden skulle brinna upp alls.
Det tror jag inte heller NB visste - framför allt inte när.
Citat:
Att få en så pass stor rishög, som det här är frågan om, och få den att få formen av en "sockertopp" tror jag maskinell hjälp skulle underlättat betydligt.
Det här är en mindre hög.
Citat:
Sedan tycker jag att hjälm och jacka var tämligen bra dolt från uppenbar syn.
Jackan låg ovanpå en gren...
Senast redigerad av letsdoit 2015-11-15 kl. 02:13.
2015-11-15, 02:06
Medlem
Citat:
Att slänga grenar 2 meter upp på toppen av en hög är inte det lättaste. Jag eldar mycket grenar själv och när högen blir för hög blir det svårt att nå att lägga grenar så högt.
Självklart har högen vuxit med tiden, allt kom ju inte dit samtidigt, men ihoptryckt ser den ut att vara.

Det fetade. Nej han gömde inte jackan och hjälmen bättre troligen på grund av tidsbrist och sen fanns kanske tanken på att det skulle försvinna när han eldade.
Men så var det där pådraget som han inte hade väntat sig, som satte käppar i hjulet...

Jag har också rishögar, så jag delar din erfarenhet.
2015-11-15, 02:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det körde både bilar och traktorer förbi arbetsboden; senast under lördagen hade JÅ varit ute och åkt och då passerat boden.
Citat:
Inga som helst problem: man kastar bara upp grenarna.
Citat:
Skulle vilja se teleskoplastaren stå där och gaffla ihop den där lilla högen...
2015-11-15, 02:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Ja. Lisa,s Pappa insåg ganska omgående att allt inte stod rätt till.
Hans snabba tänkande är A och O till att mördaren kunde hindras att röja alla spår av Lisa i rishögen.
Det är genom pappans snabba tänkande som det NU finns en gärningsman, som kommer att få livstids fängelse och utvisning för alltid.
FRÅGAN är hur länge denna idiot till gärningsman kan gå innan han avlivas.

Om pappa SH "insåg ganska omgående att allt inte stod rätt till"
Hur kommer det sig då att det gik 1 1/2 timme innan han ringde polisen Kl. 21.57 ?

FUP sidan 17:
Kl. 21.57 så ringer Lisas pappa till LKC. Han har då inte sett eller hört något av sin dotter lisa
sedan kl. 18.26. ?

Men i ett annat dokument, FUP sidan 6, står det att Anmälningsdatum är 2015-06-07 kl: 23.45
Hur kommer det sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in