2015-12-23, 15:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Nej det är inte helt säkert. Rebecka och Lowa gick åt vänster till södra p-platsen och Lisa gick mot norra p-platsen. Lowa och Rebecka åkte snabbt iväg mot Källby för Lowa skulle hinna med bussen som gick 18:20. Och det stämmer tidsmässigt att Lisa befann sig själv ute strax efter det, för Lisas sista sms skickades ju 18:23. Då befann sig Lisa kvar vid cafét fortfarande. Den tidpunkten hade Rebecka och Lova redan lämnat platsen. Nerijus kan ha lockat till sig lisa utanför ladan, sedan släpat in Lisa. I vilket fall som helst, så var hon ju själv. Då det även saknas vittnen som sett när hon försvann.
Nej, det stämmer inte. Lowa skulle med bussen från Skara, 24 minuter bort enligt Google. Det är riktigt att Lisa dröjde kvar, men det kunde inte NB veta, så hade han velat röva bort Lisa hade han gått till henne bakom kaféet. Hur lockade han in henne i ladan?
2015-12-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad menar du med inget "tumult" - hur stor såg lilla Lisa ut att vara? Och hur mycket större var Nerijus en byggnadsarbetare på 35 år.

Det har avhandlats många gånger men ingen svarar på det. Det finns inga spår (sök) i ladan fem timmar efter en kropp förmodas ha hanteras där. Det finns inga besudlingar på väggen trots att det bara är ett ytterst kort avstånd till väggen. Inga heller besudlingar på golvet.

Åklagarens resonemang (liksom de fyra kriminalpolisernas intygande) kräver att Lisa flög inplastad in från moppen. Den nivån är det på denna saga.
2015-12-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Desto märkligare då att komma med så stark kritik långt efteråt.

Detta inslag i HR-förhandlingarna kan möjligen ge något slags behållning för rättegångshabituéer - något viktigt avtryck i domen lär det inte göra.

Varför är det märkligt? Detta är väl bara bra att genomlysa dessa förhör. Om de är manipulativa och fulla av hot (och med tortyrinslag) måste det upp till allmänhetens kännedom.
2015-12-23, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du glömmer att IR inte var närvarande vid de första förhören med NB och inte heller vid förhören med IB.

Med frågan om Niklas Lindströms lämplighet att närvara i HR avser jag att om han inte borde utredas för tjänstefel. Kan han då närvara?

Vad du anser är ju tyvärr för din din totalt ointressant i sammanhanget.
Har du varit med vid förhören som åsyna vittne eller hur vet du vad som har hänt?
Ditt tramsande om tjänstefel bevisar ju bara att du inte har någon koll på hur förhör går till överhuvudtaget. Vad baserar du ditt påstående på? Kan du ge en godtagbar anledning till att han borde utredas? På vilket vis har han begått tjänstefel genom att göra sitt jobb? Han har väl knappast någon anledning att sitta och dalta med folk för att såna som du inte förstår vad som är rätt eller fel. Jag är säker på att tramset om förhören som Inger Rönnbäck nu drar upp i hovrätten kommer att falla platt till marken och sen är det godnatt för mördarlitauern. Sen väntar bara den lämpligaste platsen för honom i många år. Att ruttna i fängelset...
2015-12-23, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det stämmer inte. Lowa skulle med bussen från Skara, 24 minuter bort enligt Google. Det är riktigt att Lisa dröjde kvar, men det kunde inte NB veta, så hade han velat röva bort Lisa hade han gått till henne bakom kaféet. Hur lockade han in henne i ladan?

Kunde han inte veta? Han har väl naturligtvis stått i sitt älskade runkrum och spanat på tjejerna som vanligt det äckliga svinet. När de andra båda tjejerna lämnat platsen så var det ju fritt fram att slå till. Har du lite svårt med det mesta? Igår hade ju offrets pappa kräftskiva i början av Juni enligt dig. Ingen vet väl hur hon kom till ladan efter vad jag har kunnat utläsa av FUP. Du kanske har några lysande teorier om hur han har gått till väga? Påverkar Google och busstiderna hur hon kom in i ladan?
2015-12-23, 16:25
Medlem
Citat:
Varför är det märkligt? Detta är väl bara bra att genomlysa dessa förhör. Om de är manipulativa och fulla av hot (och med tortyrinslag) måste det upp till allmänhetens kännedom.

Hur som helst så påverkar det inte den tekniska bevisningen.
Det skulle möjligen påverka om försvaret kan bevisa att
han erkänt under sådana omständigheter, så
är dock icke fallet här.
2015-12-23, 16:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det finns fortfarande inga spår in i ladan och inga spår i ladan efter Lisa fem timmar senare. Om hon har varit i ladan är det alltså inte söndag kväll.

Konstig slutsats du drar.

De flesta anser nog att om en hund inte markerar så betyder det inget mer än att hunden inte markerar.

Anser du att avsaknaden av markering vid moppen och ingången till kaféet bevisar att Lisa inte var där på söndag kväll?
2015-12-23, 16:31
Medlem
Citat:
Det är fel. Så fungerar inte ett tjänstehundsekipage. Du får slå upp och läsa på spår och sök med hund.

Jag har gått både spår- och sökkurser via brukshundklubben med alla mina fyra hundar.
2015-12-23, 16:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Kunde han inte veta? Han har väl naturligtvis stått i sitt älskade runkrum och spanat på tjejerna som vanligt det äckliga svinet. När de andra båda tjejerna lämnat platsen så var det ju fritt fram att slå till. Har du lite svårt med det mesta? Igår hade ju offrets pappa kräftskiva i början av Juni enligt dig. Ingen vet väl hur hon kom till ladan efter vad jag har kunnat utläsa av FUP. Du kanske har några lysande teorier om hur han har gått till väga? Påverkar Google och busstiderna hur hon kom in i ladan?
Eftersom det var första gången hon skulle åka moppe hem spelade det ingen roll hur mycket han hade runkat, han kunde ändå inte veta att det skulle dröja innan Lisa åkte. Eftersom du tycks ha missat vad jag skrev igår upprepar jag vad Lisas pappa sa i TR:
Citat:
Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om inte den var i nöd eller blev tvingad. Och det är jag helt säker på.
Så, hur fick han Lisa över vägen och in i ladan?
2015-12-23, 16:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har avhandlats många gånger men ingen svarar på det. Det finns inga spår (sök) i ladan fem timmar efter en kropp förmodas ha hanteras där. Det finns inga besudlingar på väggen trots att det bara är ett ytterst kort avstånd till väggen. Inga heller besudlingar på golvet.
Sluta yra - det är besvarat x flera av flertal personer. Att det sen inte går in i din hjärna kan vi dock inte göra så mycket åt. För att du repeterar dig likt en dement papegoja gör inte att det blir en sanning heller.

# "Besudlingar":
Ingenting avsätts av en medvetslös alternativt död kropp - det är inte ens relevant att tala i termer av "besudlingar" - torra kläder mot torr vägg. Finns ingenting i besludlingsväg som behöver finnas på golvet heller.

Fråga dig själv istället om hårstrået som sitter fast i murbruket, snören med Lisas DNA på platsen samt hennes örhänge - det är mer signifikant teknisk bevisning än frånvaron av saker du efterlyser.

# Om hunden är det besvarat via TR. Det var ett eftersök efter en person och inte kriminaltekniskt detaljsniffande.
Citat:
Han började söka i ladan med en kollega. Hunden är lös och han har pannlampa och jobbar rum för rum. Vid det angränsande rummet till ladan får han ett ökat intresse från hunden.
Polisen kunde inte hitta Lisa i ladan vid den här tidpunkten avslutar han.
Nu tar målsägarbiträdet över utfrågningen.
Polismannen noterade inte små detaljer utan fokuserade på att hitta Lisa.
Nu frågar försvarsadvokaten ut polisen.
Polismannen säger att hunden visade förhöjt intresse på golvet i det rum där man tror Lisa mördades.
http://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-mordet-pa-lisa-holm
2015-12-23, 16:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom du tycks ha missat vad jag skrev igår upprepar jag vad Lisas pappa sa i TR:
Så, hur fick han Lisa över vägen och in i ladan?
Och här har vi visst en papegoja till som upprepar samma saker i oändlighet?
Citat:
– Hon skulle aldrig gå fram till en okänd om han inte vore i nöd eller om hon inte var tvingad.

Att vara i nöd kan handla om att spela sjuk, att låtsas behöva hjälp - att lura offret.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av develi 2015-12-23 kl. 16:46.
2015-12-23, 16:45
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Hur Lisa lurats in i ladan får vi nog aldrig veta ifall inte Nerijus klargör det. Men jag förstår hur du vill se på saken, att den enklaste förklaringen vore att hon gick dit för att det var någon hon kände. Det var ett troligt scenario som jag själv trodde på. Men inte nu i efterhand då bevisen radats upp mot Nerijus.

Han kan ha dragit till med att han behövde hjälp med vad som helst i princip. Anledningen till att Lisa skulle gå med på det utan större bekymmer, tror jag kan ha varit att hon kände igen Nerijus. Och eftersom han aldrig gjort något mot Lisa tidigare. Så kände hon inget obehag i att hjälpa till, hon var ju hjälpsam av sig. När hon märkte att något inte stod rätt till så uppstod en dispyt, och det stämmer enligt polisteknikernas slutsatser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in