Jag TROR att han kan ha varit uppe vid Martorp och skjutit ihop rishögen
med teleskoplastaren för att kunna elda upp offrets saker lättare.
Tyvärr så fick han ge upp den planen för att söket kom igång så snabbt. Han kanske till och med hade tänkt försöka elda upp offret.
Vem vet vad som rörde sig i en sådan sjuk persons hjärna.
Precis vad jag själv tror och har trott sedan FUP släpptes.
Jag tror faktiskt att "Lampkupans skräck" hade tänkt sig att elda upp bl. a. jackan, hjälmen och troligtvis också BO. Sin "geniala" tanke fick han dessbättre överge tack vare att pappan reagerade så snabbt som han gjorde.
Rishögen låg ju alldeles intill byssjan. "Nära och bra" kanske Nerijus tänkte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-14 kl. 23:43.
Jag tror faktiskt att "Lampkupans skräck" hade tänkt sig att elda upp jackan, hjälmen och troligtvis också BO. Sin "geniala" tanke fick han dessbättre överge tack vare att pappan reagerade så snabbt som han gjorde.
Lite misstänkt om det brunnit en brasa medan söket pågick, men jag tror också att han tänkte slänga dit kroppen så fort alla sökande gått hem, vilket de aldrig gjorde!
Tycker att en begagnad påse från slaktrummet till boden skulle föra med sig extra spår från slaktrummet till boden så torde det finnas extra djurhår där eller något annat som indikerar det och det verkar det vara magert med.
Det en sådan plastsäck skulle kunna dra med sig gäller också LH själv eftersom även hon vistats inne i ladan. Tycker f.ö. att det ser ut att kunna finnas en rulle nya plastsäckar i en av nätkorgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Har funderat om teleskoplastaren förde med sig något från martorp som nu är på martorp och därför aldrig ser ut att ha varit flyttat. Alltså en helt normal grej som nu ser helt normal ut, men om ingen noterat att den ens var borta finns det heller ingen anledning att tro på att den grejen var något som användes för att transportera något mer i bilen. För det bör ju rimligen finnas något mer i boden än som berättar något om transportsättet. Mycket är dock inte analyserat.
Hjullastaren hade under söndagen iakttagits:
14.30: Grus/traktorvägarna från Martorp (där fynd gjorts) i riktning mot Blomberg
20.20 +- 5 min: På baksidan av nordvästra delen av ladan (teleskopdelen vänd in mot ladans öppning)
Han var ju van med den här lastaren, och under dagen kan han ha kört den till Martorp, hämtat emballage X (typ dunbox), kört tillbaka till ladan; lastat av, för att senare använda sig av X vid sin biltransport av LH. Han kan samtidigt ha velat inspektera arbetsboden och använt lastaren som ett alibi om han skulle stöta på någon. Lastaren kan sedan ha parkerats utanför öppningen till ladudelen i nordväst – att ev. användas som förevändning att vistas i ladan om någon skulle dyka upp.
Svårtolkade utsagor av AB:
Vi åkte oss till huset på månadagen i det huset (Förhörsledarens anteckning: ritar och visar huset mitt emot caféet)
Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga.
/…/ Mmm, men L var där?
Ja Ja, mmm, eh och…
L var ju där, i dom lokalerna före oss, sedan alltså tidigt på morgonen, han hade kört runt sin traktor [gula Volvo-grävaren] där.
/…/
Ja, ja till, till ladan kom vi ungefär vid elvatiden. Och då lastade vi av byggställningar och då min bror tog en grön traktor med gafflar på. Och sen vi tog den här… såg. Och ställde där.
/…/
Ja verkligen jag tror inte att jag har vart där borta… och sen däremellan jag tror inte att jag har gått där. Ja just det här har jag vart där jag lyfte av den här sågen från traktorn, och däremellan .
/…/ Mmm, och sen var det något fordon nere vid Blombergsgården, ni transportera saker bort till ( ohörbart )
Det var traktorn.
MGM kan ev. ha kört in den ”gröna traktorn” = hjullastaren i ”hangaren” måndag morgon/fm.
Det enda som synes berätta något om emballaget är dragspåren inne i arbetsboden. Dessa ser inte direkt ut att härröra från varken en oformlig plastsäck med innehåll, eller en lealös kropp; spåren synes vara mer distrinkta, som efter något som skulle kunna vara t.ex. ett par tjockare hjul, alt. bordsben… men som mest av allt ser ut som efter den nedre/bakre delen av ett par ben/skor (påminner lite om delar av släpspåret inne i ladan, s. 611). – C:a 50 kg lyfter han lätt och behöver inga hjälpmedel vid infarten till boden.
Citat:
Handskar tror jag dock ganska stenhårt på för han hade nog lite inspiration av videon ändå, min lindade omhuldade vinda. Det är nog svårt att friskriva sig från. mycket gick på vana som att lägga tillbaka tejprullen, frågan är väl bara vilka vanor eller tankebanor lutades handlingen på, mer än så. Men någon tanke fanns det inte bakom handskarna bara en känsla, en tydligt distans. Men handskar för att undvika DNA och sådant det hade han nog inte tänkt på det håller jag också för troligt. Men hans skäl är ju heller inte direkt givna ur vanliga vinklar. Och vi kanske ska vara glada att vi inte förstår dem helt naturligt. äh, eh.
Antag att plastsäcken bakom hans rygg inne i bilen drogs av för att han efter brottet inte ville bli påmind om de blå plastsäckarna i slaktrummet. - Han gör nu allt för att fjärma sig från brottet, t.o.m. snackar med en granne om oansvariga föräldrar som låter sina flickor promenera omkring ensamma på vägarna, irrar omkring för att få information om hur man skaffar pass till familjens katt (vill framstå som djurvän; gråter t.o.m. i rätten när grannen berättar att han brukade låta katten sitta på hans axel och hur han lekt med den), irrar tillsammans med den allt mer konfyse AB vidare till olika maskställen varpå AB så småningom flyr fältet med två gödselmaskar… Tror han höll distansen med hjälp av sin kniv, sin tejp och sina snören – och därefter med inplastning. Kniven var en förlängd arm/hand; han behövde inga handskar; ladan var sedan länge hans inspermade revir. Dessutom var han rasande och tidspressad dessutom; kastade ut en massa föremål på vägen mot Martorp, osv. – Urladdad sjönk han omsider ihop på stentrappan utanför sin bostad: Trött, rel. lugn; trygg med sin lojala, godtroende hustru och sin likaledes lojale lillebror. Hans inneslutna hatkänslor; de som kommit att dominera hela hans driftsliv; allt mer tvingande och omöjliga att styra, hade under en timme getts fritt spelrum: Nu återvände han så sakteliga till sitt synliga tvillingjag, och när han anlänt till affären med IB kände han sig så godmodig till sinnes att han till och med kunde pressa fram ett leende.
Citat:
Undrar hur fan det är att vara förhörsledare och sitta och få en sådan mängd skit på sig som när nero får sitta och spela dum. Och ha en annan bild framför sig. Världsbilden måste ju påverkas tänker jag utan att en vara nära skuggan att ha gjort ett bättre jobb själv. Det borde vara en runkvänlig atmosfär med en självklart kamratlig sadistisk mentalitet eller något sådant som får honom att snacka. Eller något irrationellt som han inte alls är förberedd på, för han borde väl ändå rimligen ha lätt att tippas till att börja skryta om sin makt?
Tyvärr så fick han ge upp den planen för att söket kom igång så snabbt.
Han kanske till och med hade tänkt försöka elda upp offret.
Om inte SH varit så resolut så tror jag att både rishögen och boden varit aska på måndagsmorgonen .
Ingen tror väl på att bensindunken i boden var en tillfällighet , inte jag .
Jag tror faktiskt att "Lampkupans skräck" hade tänkt sig att elda upp bl. a. jackan, hjälmen och troligtvis också BO. Sin "geniala" tanke fick han dessbättre överge tack vare att pappan reagerade så snabbt som han gjorde.
Och på hans hemmaplan. Rishögen låg verkligen nära Byssjan och jag blev förvånad över hur hög den rishögen var. Två-tre meter. Det åstadkommer man knappast med handkraft. Hjälmen och jackan låg inte särskilt synliga heller. Åtminstone inte från någon väg i vart fall. Så det var inte så tokigt tänkt.
Om inte SH varit så resolut så tror jag att både rishögen och boden varit aska på måndagsmorgonen .
Men polisen trodde det. Den analyserade inte ens innehållet.
En vågad gissning från mig är att den innehöll Bensin .
Och var det bensin så behövs ingen analys.
Det räcker att skruva av korken och lukta i dunken.
Vilket säkerligen någon på plats har gjort.
Därmed var ingen onödig analys nödvändig.
Jag läste någonstans om bensindunken....kommer inte ihåg var jag läste det.
Om det var vittne eller media som hade sagt att det var 2 takts Bensin för mindre maskiner.
Ex: Motorsåg-gräsklippare- röj sågar m.m.
Tyvärr så fick han ge upp den planen för att söket kom igång så snabbt.
Han kanske till och med hade tänkt försöka elda upp offret.
Jag hittade en bild på rishögen i fup, sid 878, tagen framifrån och han kan ha använt lastaren för att skjuta ihop högen. Spåren efter hjul syns väldigt tydligt och verkar färska.
Tyvärr hann Nerijus inte elda för det blåste för hårt och det blev ett väldans pådrag.
Där syns tydliga hjulspår och det har inte regnat i dom heller! Neijus ville ju har regn så folk skulle sluta söka men han hade kanske lite annan mening med regnet också... Spår utplånas och han kunde tända på högen i regnet!
Jackan och hjälmen är instoppade i högen på baksidan nertill.