2015-11-14, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
När jag läste förhören med AJ i FUP så reagerade jag över att när de visade bilder på NB:s bil och bagageutrymmet - när de beslagtagit den - så säger AJ att han ser "att det är hans verktyg som ligger i bilen och han undrar när han ska få tillbaka dem?" Det frågar han vid två tillfällen om jag inte minns fel, orkar ej kolla nu. Kändes inte riktigt ok att han ens tog upp det om sina verktyg, när han visste bilen var beslagtagen för att Lisa förmodligen fraktats i den, hur kan man då börja undra och oroa sig över några sketna verktyg, rädd att de ska "försvinna"...

Girig är han ju men jag hoppas han är klok och diplomatisk nog att ta bort ladan.

Snålheten bedrar som bekant visheten ibland.
Jag tror att risken att något kommer att rivas är minimal tyvärr.
De investeringar som har gjorts i ladan är stora och har kostat en hel del pengar.
Sen är väl ladan m.m uthyrd till LÅ om jag inte missuppfattat saken.
Men man kan ju alltid hoppas, som det är nu så är det bara ett minnesmärke
för den plats där en ung flicka föll offer för lampkupans skräck Neri-ljus.
2015-11-14, 23:10
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är märkligt med denna lastare, jag har också funderat på meningen med att köra med den på söndag em, samt att den står halvt utkörd senare. Ingen har trätt fram som förare. NB har en, för farbror Arne, märklig reaktion när han tillfrågas.

Vad var tanken med den? Jag kan inte komma på varför den användes, ingen annan heller som det verkar. Insyn på kvällskvisten som du föreslår verkar rimligt, men på em?

Har funderat på om NB tänkt använda lastaren till att lyfta något tungt vid Martorp för att lägga ett mordoffer under , men vad ?
Har han varit vid Martorp med lastaren överhuvudtaget ?
Det här är en gåta !
2015-11-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Våldsporren var 6 stycken av 1500 som fanns i cachén. Inte nedladdat utan surfat.

Och det var förmodligen inte han som tittat på det, därav den häftiga reaktionen
2015-11-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är ju inte nödvändigt att han är tillbaka 19.30. Han kan ha bett Irina att påbörja samtalet på Skype, det är hennes inloggning som används. Han kan ha kommit hem senare.

Men han kunde ju inte komma hur sent som helst utan en förklaring. Detta var hans lediga dag.
2015-11-14, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Lampkupans skräck".

Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Snålheten bedrar som bekant visheten ibland.
Jag tror att risken att något kommer att rivas är minimal tyvärr.
De investeringar som har gjorts i ladan är stora och har kostat en hel del pengar.
Sen är väl ladan m.m uthyrd till LÅ om jag inte missuppfattat saken.
Men man kan ju alltid hoppas, som det är nu så är det bara ett minnesmärke
för den plats där en ung flicka föll offer för lampkupans skräck Neri-ljus
.

Tyvärr är det nog så.

Ladan och mjölkrummet kommer alltid att ses på med avsky. Alla tänker då på det bestialiska mordet på LH och vad "Lampkupans skräck" höll på med inne i dessa byggnader. Ett bra namn på denne sexual sadistiske mördare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-14 kl. 23:34.
2015-11-14, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Har funderat på om NB tänkt använda lastaren till att lyfta något tungt vid Martorp för att lägga ett mordoffer under , men vad ?
Har han varit vid Martorp med lastaren överhuvudtaget ?
Det här är en gåta !

Jag TROR att han kan ha varit uppe vid Martorp och skjutit ihop rishögen
med teleskoplastaren för att kunna elda upp offrets saker lättare.
Tyvärr så fick han ge upp den planen för att söket kom igång så snabbt.
Han kanske till och med hade tänkt försöka elda upp offret.
Vem vet vad som rörde sig i en sådan sjuk persons hjärna.
2015-11-14, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Ja, jag håller med. Vi startar en kampanj härifrån och väsnas i media för att påverka honom.

Absolut, det låter bra, klart ladan ska bort.
2015-11-14, 23:31
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr är det nog så.

Ladan och mjölkrummet kommer alltid att ses på med avsky. Alla tänker då på det bestialiska mordet på LH och vad "Lampkupans skräck" höll på med inne i dessa byggnader. Ett bra namn på denne sexual sadistiske mördare.

Bra namn på äcklet !
Blir inte förvånad om någon förbannad Blombergare med lite för mycket tändstickor i sin ägo ser till att någon rivning av ladan inte behövs .
2015-11-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Antag att NB är gm men att han vet att hela scenariot i ladan är ett falsarium. Vad händer om han börjar berätta sanningen? Måste rättegången tas om då? Får litauerna skadestånd? Blir det polisundersökning om övergrepp i rättssak?

Nero är rätt gärningsman. Man tar man inte om rättegången bara för att han får för sig att prata. Den dom som nu kommer från tingsrätten kan överklagas till hovrätten och sen är det slut. Det finns en orubblighet i en dom som bara kan rubbas genom resning och det får bara en person som blivit oskyldigt dömd. Det sker tack och lov väldigt sällan att domstolarna dömer fel i brottmål.

Det spelar ingen roll hur Nero själv beskriver hur han gick till väga när han mördade Lisa. Det är en straffbar gärning att mörda en annan människa.

Ett erkännande ändrar inget och en annat scenario avgör inget i sak. Det är lika straffbart det mord han begått oavsett nya detaljer. Sen så kan väl ingen tycka att Nero skulle vara trovärdig, efter det vi nu vet om honom och hur han betett sig i övrigt.

Det är ingen idé i att ens spekulera om att Nero skulle vara fel gärningsman, eller att polisen inte skött detta korrekt. Litauern kommer aldrig kunna ställa några krav på skadestånd, för det finns inte med på kartan att han inte skulle vara rätt gärningsman. Inte ens Sture Bergwall har fått ut något skadestånd och han satt inspärrad i 20 år, trots att han var oskyldig.
2015-11-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En som varit död i några minuter luktar inte lik. Står i FUP.
Därför hittas inget i bilen heller.
Troligen inlindad i plast som slängts efteråt.

Jah har jobbat på äldreboende och där kunde folk som avlidit bli liggande i två dygn om det var helg och det luktade ingenting alls
2015-11-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men han kunde ju inte komma hur sent som helst utan en förklaring. Detta var hans lediga dag.

Han kan ha åkt upp till Martorp efter pizzan och haft henne i bilen medan han handlade
2015-11-14, 23:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Om NB var en spänningssökare som njöt av att ta stora risker så skulle han knappast ha blivit så stressad och nojig efter mordet, det går inte alls ihop med en sådan läggning. Hans beteende då och under polisförhören där han bryter ihop och gråter visar snarare på en person med ganska svaga nerver. De som är övertygade om NB:s skuld har märkbart svårt att förklara drivkrafterna bakom hans förmodade gärning på ett psykologiskt trovärdigt sätt.

Först bevisningen - sen psykologiska analyser.

Det är som jag flera gånger skrivit tidigare den enkla tumregel som den som vill analysera ett brott har att utgå ifrån. Ett av er alternativteoretikers största fel är att ni vänder på det och därmed spänner vagnen framför hästen istället för tvärt om.

Man kan inte använda psykoanalys av en brottsling för att förklara bort teknisk bevisning. Särskilt inte naturligtvis när man når ett stadium som i detta fall där man tvingas tillgripa vansinniga idéer om att någon planterat bevis för att få ihop den egna logiken.

Nästan lika patetiskt är det att ni tror er känna den här personen så bra att ni kan göra analyser som visar att "han inte är någon mördartyp" eller inte skulle betett sig så här om han varit mördaren. Ingen av er vet vad den här Nerijus är för en typ egentligen och hur han fungerar i olika situationer. Ni bara gissar och spekulerar och förväxlar era egna fantasier med verkligheten.

Dessutom har jag inte läst ett enda alternativteoretiskt inlägg som tyder på några djupare kunskaper i hur människans psyke fungerar, än mindre något som tyder på att någon av er skulle ha expertkompetens i ämnet. Flera verkar snarare ha autistiska drag och uppenbara svårigheter att se utanför sig själv.

Kvaliteten på "teorierna" blir där efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in