Citat:
Ursprungligen postat av
Snowsmile
Jag har en fundering som jag tror Hamilkar är mest lämpad att kommentera, men om
det är fler som tror sig ha en rimlig teori om frågeställningen eller frågan i sig, så shoot.
Det jag funderar på, om NB har hanterat Lisas kropp, dvs berört den med händer kanske andra kroppsdelar som kinder etc, hur sannolikt är det då att det att krim- och forensicteknikerna hittar DNA som kan matchas mot person, detta givet att kroppen hittades i byssjan efter en vecka med som beskrivs "framskriden förruttnelse".
Undringen som jag klurat på är det helt enkelt så att DNA-spår på en kropp i förruttnelse degenererar så pass att det helt enkelt inte går att hitta tillräckligt bra DNA kontamination?
Det skulle ju förklara de många avsättningar som gjorts på kläder, rep etc, men inte på kroppen.
Det finns ett par olika förklaringar till att man inte hittar DNA som kan matchas till annan person på en död kropp lika ofta som på föremål:
Den första är att DNA-avsättningar normalt inte syns som besudlingar på en kropp. Om det inte rör sig om tydliga blod-eller spermaspår är man tvungen att gissa var GM har hanterat kroppen, och topsa där. De topsningar från Lisas kropp som analyserats, har varit dels nagelskrap, och dels ställen det hr synt någon form av blödning eller annat som tilldrog sig särskilt intresse.
Den andra är att huden är knökfull med offrets eget DNA, och att eventuellt ytterligare DNA finns i betydligt mindre mängd - normalt så små mängder att deras signal helt störs ut av majoritetsprofilen. Om det är ett kvinnligt offer och en manlig misstänkt, kan man komma runt det problemet genom att göra en Y-kromosomprofilering. Detta gjordes t ex vid mordet på Vatchareeya Bangsuan i Boden. Vad jag kan förstå av NFC:s protokoll har detta inte gjorts här. Då kan man enligt min åsikt inte förvänta sig att få någon analyserbar signal annat än om det finns endera sperma eller tydliga mängder blod eller annan vävnad, som hudavskrap, från gm. Man får definitivt ingen signal bara från att GM har tagit i BO med händerna.
Den tredje förklaringen är den du är inne på - att huden är en biologisk yta, och att den DNA-nedbrytande aktiviteten på huden ökar ju fler hudceller som går sönder och läcker ut sitt innehåll, vilket alltså är en effekt av förruttnelse.
Men den enda förklaringen som behövs till att man inte hittar främmande DNA på Lisas kropp med de metoder som använts är alltså att man inte har använt Y-profilering för topsningarna från huden. Varför har man inte det? Vad jag kan se, finns det två skäl till att inte göra det i det är fallet. Det första är att man har god DNA-bevisning som kan kopplas till kroppen utan Y-profilering. DNA-analyser kostar pengar. Det andra är att en Y-kromosomprofilering aldrig kommer att kunna skilja mellan bröderna Bilevicius, om deras mamma har betett sig som hon ska.