2015-11-14, 10:36
Medlem
Vad Lars "tortyrmästare" Johansson kämpar. Nu hittar han på hot och att polisen är orolig.
"Det är inget populärt brott som han har begått"

Så får inte en polis säga om en pågående rättsprocess. Lars Johansson bör polisanmälas för att han föregår en prövning i rättsprocess. Hans agerande måste utredas.

Dessutom. NÄR har Lars Johansson som inte drar sig för att kränka och utpressa människor dvs ägna sig åt en ren brottslig verksamhet, NÄR har han brytt sig om NB:s säkerhet? Något mer hycklande, korkat och panikartat än polis Lars Johansson får man nog leta efter. Han är en typisk produkt av det geografiska området han verkar i.
Vore jag storstadspolis skulle jag skämmas över honom.
2015-11-14, 10:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har en fundering som jag tror Hamilkar är mest lämpad att kommentera, men om
det är fler som tror sig ha en rimlig teori om frågeställningen eller frågan i sig, så shoot.

Det jag funderar på, om NB har hanterat Lisas kropp, dvs berört den med händer kanske andra kroppsdelar som kinder etc, hur sannolikt är det då att det att krim- och forensicteknikerna hittar DNA som kan matchas mot person, detta givet att kroppen hittades i byssjan efter en vecka med som beskrivs "framskriden förruttnelse".

Undringen som jag klurat på är det helt enkelt så att DNA-spår på en kropp i förruttnelse degenererar så pass att det helt enkelt inte går att hitta tillräckligt bra DNA kontamination?

Det skulle ju förklara de många avsättningar som gjorts på kläder, rep etc, men inte på kroppen.
Det finns ett par olika förklaringar till att man inte hittar DNA som kan matchas till annan person på en död kropp lika ofta som på föremål:

Den första är att DNA-avsättningar normalt inte syns som besudlingar på en kropp. Om det inte rör sig om tydliga blod-eller spermaspår är man tvungen att gissa var GM har hanterat kroppen, och topsa där. De topsningar från Lisas kropp som analyserats, har varit dels nagelskrap, och dels ställen det hr synt någon form av blödning eller annat som tilldrog sig särskilt intresse.

Den andra är att huden är knökfull med offrets eget DNA, och att eventuellt ytterligare DNA finns i betydligt mindre mängd - normalt så små mängder att deras signal helt störs ut av majoritetsprofilen. Om det är ett kvinnligt offer och en manlig misstänkt, kan man komma runt det problemet genom att göra en Y-kromosomprofilering. Detta gjordes t ex vid mordet på Vatchareeya Bangsuan i Boden. Vad jag kan förstå av NFC:s protokoll har detta inte gjorts här. Då kan man enligt min åsikt inte förvänta sig att få någon analyserbar signal annat än om det finns endera sperma eller tydliga mängder blod eller annan vävnad, som hudavskrap, från gm. Man får definitivt ingen signal bara från att GM har tagit i BO med händerna.

Den tredje förklaringen är den du är inne på - att huden är en biologisk yta, och att den DNA-nedbrytande aktiviteten på huden ökar ju fler hudceller som går sönder och läcker ut sitt innehåll, vilket alltså är en effekt av förruttnelse.

Men den enda förklaringen som behövs till att man inte hittar främmande DNA på Lisas kropp med de metoder som använts är alltså att man inte har använt Y-profilering för topsningarna från huden. Varför har man inte det? Vad jag kan se, finns det två skäl till att inte göra det i det är fallet. Det första är att man har god DNA-bevisning som kan kopplas till kroppen utan Y-profilering. DNA-analyser kostar pengar. Det andra är att en Y-kromosomprofilering aldrig kommer att kunna skilja mellan bröderna Bilevicius, om deras mamma har betett sig som hon ska.
2015-11-14, 10:39
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Fickringningen sker innan hon skiljts från sina kolleger innan hon anslutit lurarna, enkelt, krångla inte till det

Ja, det tror jag också. Därför som jag skriver, eftersom Reviews menade på att rösterna fadern hade hört skulle kommit från L.Hs hörlurar. Vilket är tekniskt omöjligt om hon inte hade en extra mp3spelare/radio/whatever.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen aning - FUP? Vid den tiden hade arbetskamraterna redan lämnat kafét och någonstans har rösterna kommit ifrån. Om han fick med henne till bilen (vilket låter osannolikt om man utgår från vittnesiakttagelser) så kan NB haft bilradion påslagen.

Jag har absolut ingen aning, jag bara läste ditt inlägg och såg ett möjligt "hål" i resonemanget. Men eftersom rösterna inte kan ha kommit från L.Hs mobil, och det är inte kollegorna enligt dig, så tyder det ju på att N.B inte var en ensam gärningsman.
Senast redigerad av cc_zero 2015-11-14 kl. 10:44.
2015-11-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Enligt FUP (sid 68) är det ingen vanlig papperslapp utan en bit tårtkartong (vikt två gånger) vilket kanske kan förklara varför den inte var skrynklig:

"Den 7 juni kunde Helena inte arbeta på caféet och Lisa skulle då åka moped till och från arbetet. De hade "rekat vägen" helgen innan och skrivit upp vilken färdväg Lisa skulle åka. Hon hade själv skrivit upp vägen på en bit tårtkartong. De hade också kört vägen helgen innan och hon hade själv övningskört på vägen. Stefan hade tankat och gjort iordning mopeden åt Lisa."

Jag vet. Betänk hur jackan förmodas ha hanterats och hur den förmodas ha upphittats. Hur troligt är det att kartan skulle sett ut som den gjort på bilden? Och varför finns ingen närbild på kartan?

Det finns bara ett vittne till uppgiften om att Lisa skrivit en karta på en tårtkartong.
SH startade Lisa, enligt honom själv, men fick korrigera sin uppgift om hjälmen dagen innan den hittades. SH hängde med sina militärkompisar hela veckan- nästan dygnet runt.
Vilken felaktig uppgift SH lämnade initialt om hjälmen hittar jag inte. Någon som gjort det?

Inte heller kontrollerade polisen hur mycket bensin som fanns kvar dvs hur mycket som förbrukats. Åtminstone är inte de uppgifterna redovisade i fupen.

Ed: Dessutom bör det oklara i hur resvägen bestämdes klaras ut. Det finns märkligheter här.
Om Lisa har rört sig på ett sätt som inte "stämde" och då hon inte befunnit sig/hanterats i ladan, har hon hanterats någon annanstans. Det utmanar hela åtalet.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-14 kl. 11:04.
2015-11-14, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju helt befängt att lansera en självmordsteori i det här fallet, inget i LH,s liv pekade på att hon på något sätt skulle vara suicidal, tvärtom en ung flicka som hade en god aptit på livet, helt sjukt att ens kunna tänka ut ett sådant scenario.

Sanningen är tyvärr att NB hängde en medvetslös LH därför inga fotavtryck eller spår av kamp på dödsplatsen, han hade redan passiviserat henne och fullföljde sin plan.

Exakt, du är en smart sak. Bla detta vill jag poängtera då jag ger paralleller till andra fall
(ett på tusen). Dammets "lilla" yta visar faktiskt på att vi har att göra med en "passiverad" tös.

Jag har inga problem med fallet i sig men jag har funderat och funderat på just detta att LH levde/var vid medvetande när hon hängdes upp, det stämmer inte. ( I och för sig har vi inte obduktionsprotokollet i sin helhet, det är illa. Mycket illa) Dammet, dödsryckningar, och fria väggar ifrån golvstamp osv. Tur nog justerade åklagaren dödsorsaken., eller fyllde på den så att säga. Med "påfyllningen"är jag nöjd, mer än nöjd. LH var ur funktion innan hängningen gissar jag således.

Såklart inte, slälvmord alltså!!
2015-11-14, 11:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag vet. Betänk hur jackan förmodas ha hanterats och hur den förmodas ha upphittats. Hur troligt är det att kartan skulle sett ut som den gjort på bilden? Och varför finns ingen närbild på kartan?

Det finns bara ett vittne till uppgiften om att Lisa skrivit en karta på en tårtkartong.
SH startade Lisa, enligt honom själv, men fick korrigera sin uppgift om hjälmen dagen innan den hittades. SH hängde med sina militärkompisar hela veckan- nästan dygnet runt.
Vilken felaktig uppgift SH lämnade initialt om hjälmen hittar jag inte. Någon som gjort det?

Inte heller kontrollerade polisen hur mycket bensin som fanns kvar dvs hur mycket som förbrukats. Åtminstone är inte de uppgifterna redovisade i fupen.

Ed: Dessutom bör det oklara i hur resvägen bestämdes klaras ut. Det finns märkligheter här.
Om Lisa har rört sig på ett sätt som inte "stämde" och då hon inte befunnit sig/hanterats i ladan, har hon hanterats någon annanstans. Det utmanar hela åtalet.
Det var inte SH som lämnade beskrivning av hjälmen initialt.
Sid 79:
Citat:
Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med någotvliknande mönster av blomranka. Handskar av "crossmodell".
Sid 424:
Citat:
Den hjälm som Lisa hade på sig på söndagen var en spräcklig silverhjälm med svart och vitt
mönster. På framsidan på hjälmen stod texten: HJC HELMET.
2015-11-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var inte SH som lämnade beskrivning av hjälmen initialt.
Sid 79:

Sid 424:

Det förklarar fortfarande inte varför SH ringde in den 11 och korrigerade sin tidigare felaktiga uppgift. När han lämnade han den? Och vad angav han?

Visst är det underligt att systern, som inte bor hemma, lämnar rätt uppgift men inte fadern som "startade" Lisa.
2015-11-14, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Försvararen till Lisa Holms misstänkte mördare begär 900 000 i ersättning
Citat:
Rönnbäck vill också ha betalt för den tid det tagit att svara på frågor och medverka i media. Även om hon inte har satt exakt tidsåtgång för detta så tar hon upp det på 24 ställen i sin kostnadsberäkning.

Detta är hon ensam om; varken advokaterna som företrätt de tidigare misstänta i målet eller familjen Holms målsägarbiträde har ställt sådana krav på ersättning.
2015-11-14, 11:44
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är ju helt befängt att lansera en självmordsteori i det här fallet, inget i LH,s liv pekade på att hon på något sätt skulle vara suicidal, tvärtom en ung flicka som hade en god aptit på livet, helt sjukt att ens kunna tänka ut ett sådant scenario.

Sanningen är tyvärr att NB hängde en medvetslös LH därför inga fotavtryck eller spår av kamp på dödsplatsen, han hade redan passiviserat henne och fullföljde sin plan.
Jag är också helt övertygad om att det här rör sig om ett mord, men jag vill ändå inflika att det faktum att "inget i LH,s liv pekade på att hon på något sätt skulle vara suicidal, tvärtom en ung flicka som hade en god aptit på livet" inte i sig utgör skäl att utesluta självmord. För många år sedan hade jag en god vän som stämde in perfekt i samma beskrivning - "en flicka med god aptit på livet, utan något som pekade på att hon skulle vara suicidal" - som en dag, till synes glad och förnöjd, slutade sitt jobb som servitris (!) för dagen, sa ett glatt "hej då" till arbetskamraterna och åkte hem - men kom inte hem. Genom att man fann hennes bil på en skogsväg inte långt från föräldrahemmet kunde man också snart hitta henne, där hon hängt sig i ett träd. Fortfarande vet vi inte vad som fick henne att ta sitt liv. Det fanns inga som helst tecken på någonting i den vägen.

Så att utesluta självmord därför att inget pekat på att en person skulle vara suicidal går inte. Däremot finns det, enligt min uppfattning, absolut ingenting som tyder på att det skulle röra sig om självmord i Lisas fall.
2015-11-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad Lars "tortyrmästare" Johansson kämpar. Nu hittar han på hot och att polisen är orolig.
"Det är inget populärt brott som han har begått"

Så får inte en polis säga om en pågående rättsprocess. Lars Johansson bör polisanmälas för att han föregår en prövning i rättsprocess. Hans agerande måste utredas.

Dessutom. NÄR har Lars Johansson som inte drar sig för att kränka och utpressa människor dvs ägna sig åt en ren brottslig verksamhet, NÄR har han brytt sig om NB:s säkerhet? Något mer hycklande, korkat och panikartat än polis Lars Johansson får man nog leta efter. Han är en typisk produkt av det geografiska området han verkar i.
Vore jag storstadspolis skulle jag skämmas över honom.
Kan du länka till artikeln?
2015-11-14, 12:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Exakt, du är en smart sak. Bla detta vill jag poängtera då jag ger paralleller till andra fall
(ett på tusen). Dammets "lilla" yta visar faktiskt på att vi har att göra med en "passiverad" tös.

Jag har inga problem med fallet i sig men jag har funderat och funderat på just detta att LH levde/var vid medvetande när hon hängdes upp, det stämmer inte. ( I och för sig har vi inte obduktionsprotokollet i sin helhet, det är illa. Mycket illa) Dammet, dödsryckningar, och fria väggar ifrån golvstamp osv. Tur nog justerade åklagaren dödsorsaken., eller fyllde på den så att säga. Med "påfyllningen"är jag nöjd, mer än nöjd. LH var ur funktion innan hängningen gissar jag således.

Såklart inte, slälvmord alltså!!
Är det "Dammet, dödsryckningar, och fria väggar ifrån golvstamp osv" som får dig att dra slutsatsen att det inte är självmord?
2015-11-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Kan du länka till artikeln?

http://www.expressen.se/gt/risk-for-hotbild-mot-nerijus-bilevicius-35/

I artikeln finns inget som tyder på att NB är utsatt för ett speciellt hot.
Men Skövdepolisen "känner oro".
Deras syfte är att få en rubrik i media och att svartmåla mgm i allmänhetens ögon. Polisen och åklagaren är missnöjda med att NB har fri tillgång till släktingar och media. Detta är deras hämnd. De vill på så sätt begränsa NB:s frihet.

Med tanke på att polisen släppt in SH i häktet, ja det är fritt fram att tolka och anse så, så kör de alltså med mycket smutsiga kort.
Senast redigerad av nopomil 2015-11-14 kl. 12:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in