2015-11-10, 20:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det skulle kunna spela roll i ett försök att dels rekonstruera arrangemanget och därigenom i bästa fall kunna peka på förberedelser, dels hitta en tänkbar situation då sår uppstod.

Sår på handryggen när NB skär i snöret kring plaströret, är inte det en tänkbar situation, räcker det inte? Titta på kroppsbesiktningsprotokollet samt bild 13 som visar röret, som jag hänvisade till, för mig är det alldeles övertydligt att NB har skurit med kniven och skadat röret. Likaså tyder skadorna på hans fingrar på att han har skadat sig på snöret, brännskador på grund av friktion skulle jag vilja påstå. Men det är egentligen bara vad jag tror.
Senast redigerad av OY 2015-11-10 kl. 21:00.
2015-11-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, du skrev att hon var medvetslös. Man sträcker sig sällan en halvmeter upp i luften när man är medvetslös.
Först stryper mördaren lisa med snöret då hamnar dna från Lisa där en halv meter ifrån vad lisa kan nå, sedan gör han en snara och hänger upp henne
2015-11-10, 21:01
Medlem
Snowsmiles avatar
Jag har en fundering som jag tror Hamilkar är mest lämpad att kommentera, men om
det är fler som tror sig ha en rimlig teori om frågeställningen eller frågan i sig, så shoot.

Det jag funderar på, om NB har hanterat Lisas kropp, dvs berört den med händer kanske andra kroppsdelar som kinder etc, hur sannolikt är det då att det att krim- och forensicteknikerna hittar DNA som kan matchas mot person, detta givet att kroppen hittades i byssjan efter en vecka med som beskrivs "framskriden förruttnelse".

Undringen som jag klurat på är det helt enkelt så att DNA-spår på en kropp i förruttnelse degenererar så pass att det helt enkelt inte går att hitta tillräckligt bra DNA kontamination?

Det skulle ju förklara de många avsättningar som gjorts på kläder, rep etc, men inte på kroppen.
2015-11-10, 21:05
Moderator
OYs avatar
NB hade bara skador på den ena handen. En hypotes kan vara att han behövde ta av sig en handske av någon anledning. Kan man hitta en sådan anledning så kan det kanske säga något om vilken typ(grova, tunna, material etc.) av handskar han använde. Eller så hade han bara tur som inte fick skador på den högra handen.

Vet vi om NB är höger eller vänsterhänt?
2015-11-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Hårstråt hamnade i kläm när röret var nedtyngt och slets loss från skalpen... när sedan lasten lättade från röret som för övrigt är en PEM-slang, så blir det till synes sittandes löst där vid hålet. Om man klurar litegrann så kan man nog räkna ut det troliga scenariot med ett hår som slängs upp... rör som trycks ned av en vikt... en vikt som lättas och ett hårstrå som rycks loss och hamnar där... jag är för trött i huvudet för att ens kunna räkna ut ett plus ett, så det får någon av scherlock holmarna här inne göra.
Långt bak i tråden gjorde jag en mekanisk analys, som visar att nerböjningen inte blir så stor och om slangen ö h t kommer emot insidan av hålet så är det i den andra änden.

Men hår kan ju hur lätt som helst vara lösa/lossna. Det behövs inget våld.
2015-11-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sår på handryggen när NB skär i snöret kring plaströret, är inte det en tänkbar situation, räcker det inte? Titta på kroppsbesiktningsprotokollet samt bild 13 som visar röret, som jag hänvisade till, för mig är det alldeles övertydligt att NB har skurit med kniven och skadat röret. Likaså tyder skadorna på hans fingrar på att han har skadat sig på snöret, brännskador på grund av friktion skulle jag vilja påstå. Men det är egentligen bara vad jag tror.
Jag har inget att sätta emot. Men vi hittar tydligen lätt olika förklaringar som binder ihop de redovisade fynden. För mig innebär det cementering av den häktades skuld, andra gör andra tolkningar...
2015-11-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Den 7 juni 2015 lämnade Ann-S*fi och Bo sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av
litauerna kom ut från Gerds torp och han hade då använd byggplast i famnen.

2015-5000-BG87709-4
Byggplast ( 1 st)
Låg på golvet till höger i baksätet på pb
CGF170 (LT)
Typ : Plast Färg : Transparent
Anteckningar: Ihopknycklad byggplast med pensel och röd färg

2015-5000-BG87709-5
Byggplast ( 1 st)
Platsbeskrivning
Låg på golvet i bagageutrymmet på pb
CGF170 (LT)
Typ : Byggplast Färg : Gul

5503/26565-15/G075
Plastpåse - Satt trädd över ryggstödet på främre passagerarsätet i pb CGF170
Plastpåse Låg hopknycklad i främre passagerarsätet i pb
CGF170

Golvet i bagageutrymmet var täckt med en gul plast

Men de där litauerna som Ann-S*fi och Bo såg verkade ju vara två helt andra litauer med en liten ljus bil, eftersom de jobbade hela långa dagar kan det ju inte vara samma litauer som jobbar på Blombergs.
2015-11-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag har en fundering som jag tror Hamilkar är mest lämpad att kommentera, men om
det är fler som tror sig ha en rimlig teori om frågeställningen eller frågan i sig, så shoot.

Det jag funderar på, om NB har hanterat Lisas kropp, dvs berört den med händer kanske andra kroppsdelar som kinder etc, hur sannolikt är det då att det att krim- och forensicteknikerna hittar DNA som kan matchas mot person, detta givet att kroppen hittades i byssjan efter en vecka med som beskrivs "framskriden förruttnelse".

Undringen som jag klurat på är det helt enkelt så att DNA-spår på en kropp i förruttnelse degenererar så pass att det helt enkelt inte går att hitta tillräckligt bra DNA kontamination?

Det skulle ju förklara de många avsättningar som gjorts på kläder, rep etc, men inte på kroppen.

Inget bra svar därvidlag. Det som kanske är svårt att ta till sig är väl, som jag tolkar det, att han inte var ute efter att beröra henne alls. Hon var för honom ett Objekt.

Det var Dominans och Makt, som"tände" honom. Inget annat, tror jag.

För mig ter han sig som en person med udda preferanser.

Möjligen med multipla personligheter?

Men det får vi kanske veta genom en ev RPU?
2015-11-10, 21:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är konstigt, för jag ser skåran på båda bilderna, mycket nära överkanten på bild 13. Den går från dammråttan rakt åt vänster.
Jag skall strax sluta att bråka om bilderna, men jag kan inte säga att det raka streck som syns 1/3 ned på röret i bild 13 är en knivskåra, snarare en del av strukturen hos slangen/röret. Snörmärkena ligger ju också snarast ovanpå det strecket.

Om det är strecket du menar, så kan det inte synas i bild 14 baserat på dammråttans placering. Vinkeln ser ut at vara fel.
2015-11-10, 21:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Mycket riktigt är det en byggfolie som man använder när man bygger... den är av ett polskt fabrikat. Den är dubbelvikt och blir nog tre meter när man vecklar ut den ungefär. Mycket lämpligt om man vill frakta en kropp i bilen utan att lämna ett enda spår efter den. Någonstans så finns det säkert en sådan plast med Lisas dna på... om den inte har eldats upp, vilket borde vara det troligaste. Om inte NB varit så klurig att han knölade in den i väggen vid torpet som han höll på att snickra på...
Jag översatte sidan med den polska gula byggplasten.
http://folnet.pl/towar/folia-paroizolacyjna-parotec-izopar

Folie ånga Parotec Isopar 2m x 50m 250,00 PLN vilket motsvarar ca 550 kronor.
Tittar på man bilden på bilens bagage så stämmer nog 2 meters bredd bättre i utvikt läge.
Var är den rullen nu? Finns några spår på den?
Den Nerijus eventuellt använde till att frakta Lisa i är nog uppeldad.

Ha i åtanke att han och hans fru brukar titta mycket på film så han är nog inte helt okunnig när det gäller spår och DNA och därför finns det så pass lite spår av honom.
MEN tillräcklig för att låsa in honom på livstid!
2015-11-10, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Men de där litauerna som Ann-S*fi och Bo såg verkade ju vara två helt andra litauer med en liten ljus bil, eftersom de jobbade hela långa dagar kan det ju inte vara samma litauer som jobbar på Blombergs.

Hej
Någon som vet hur lång tid det tar att köra bil ifrån Blomberg till Martorp och sedan till Affären ????

Disponent
2015-11-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag översatte sidan med den polska gula byggplasten.
http://folnet.pl/towar/folia-paroizolacyjna-parotec-izopar

Folie ånga Parotec Isopar 2m x 50m 250,00 PLN vilket motsvarar ca 550 kronor.
Tittar på man bilden på bilens bagage så stämmer nog 2 meters bredd bättre i utvikt läge.
Var är den rullen nu? Finns några spår på den?
Den Nerijus eventuellt använde till att frakta Lisa i är nog uppeldad.

Ha i åtanke att han och hans fru brukar titta mycket på film så han är nog inte helt okunnig när det gäller spår och DNA och därför finns det så pass lite spår av honom.
MEN tillräcklig för att låsa in honom på livstid!

Det börjar likna något

EDIT. Jag tror han höll sig inom sin "comfert zon".
Senast redigerad av Remark 2015-11-10 kl. 21:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in