Citat:
Det gällde rattfylleri strafföreläggandet. Åkte inte dit för narkotikabrott. Hade inget på mig, utan endast i blodet.
Då är det kört med andra ord? Om dom nu skulle neka det med alkolås i bilen. Jag blir alltså arbetslös, bostadslös, får betalningsanmärkningar osv?
Jag kommer ju få gå på socialbidrag tills jag kan köra bil igen, förmodligen 2 år. De var en midsommarafton, tar dem inte hänsyn till det alls?
Då är det kört med andra ord? Om dom nu skulle neka det med alkolås i bilen. Jag blir alltså arbetslös, bostadslös, får betalningsanmärkningar osv?
Jag kommer ju få gå på socialbidrag tills jag kan köra bil igen, förmodligen 2 år. De var en midsommarafton, tar dem inte hänsyn till det alls?
Den paragraf som kan vara tillämplig istället för återkallelse i ditt fall är 5 kap. 9 § körkortslagen som behandlar de situationer då det kan vara tillräckligt med en varning, rattfylleri finns omnämnt i andra stycket och gäller om alkoholkoncentrationen under eller efter färden inte uppgått till 0,5 promille i blodet eller 0,25 milligram per liter i utandningsluften.
Jag har inte sett drograttfylla blivit prövat inom ramen för paragrafen så då du säger att det var låga mängder ska man kanske inte ge upp hoppet helt men jag skulle förbereda mig på det värsta då det av formuleringen inte verkar vara en tillämplig paragraf i din situation.
Då det är rattfylleri av normalgraden så tvivlar jag på att spärrtid som två år, det är som jag har uppfattat det för grovt rattfylleri utan 12 månader bör det bli.
Specifikt vad de tar hänsyn till vågar jag inte svara på men det är mycket möjligt att de tar fasta på omständigheterna vid tillfället, det är nog främst inga tidigare problem med droger, mängden vid tillfället och konsekvenserna av ett återkallande som är viktigast dock. Ta med det du själv tror kan påverka, hellre för mycket än för lite.
tur att du rättar mig.