2015-09-16, 20:15
Medlem
toppslatskivlins avatar
Om man har kommit undan med en varning av transportstyrelsen kan dom fortfarande skicka krav på urinprov i efterhand?
Citera
2015-09-21, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Om man har kommit undan med en varning av transportstyrelsen kan dom fortfarande skicka krav på urinprov i efterhand?

Nej urinprov ger du bara om du får det indraget.
Citera
2015-10-05, 16:58
Medlem
Tja

Säkert vara uppe tidigare men nojig som man är frågar jag ändå. Blev tagen i somras med en gås som innehöll 0,33g cannabis, erkände o fick förra veckan ett strafföreläggande.

tidigare ostraffad förutom en fortkörningsbot i september, tror ni det kommer bli något med körkortet? Och hur lång tid efter beslutet från åklagaren brukar det ta innan transportstyrelsen hör av sig?
Citera
2015-10-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storhasen
Tja

Säkert vara uppe tidigare men nojig som man är frågar jag ändå. Blev tagen i somras med en gås som innehöll 0,33g cannabis, erkände o fick förra veckan ett strafföreläggande.

tidigare ostraffad förutom en fortkörningsbot i september, tror ni det kommer bli något med körkortet? Och hur lång tid efter beslutet från åklagaren brukar det ta innan transportstyrelsen hör av sig?

Antar du inte körde bil under händelsen då är det kört.
Om du inte körde bil körkortet inte rykt. Men sen om du kommer får går på frogtester eller inte under minst 6 månader verka vara lotteri.
Många här på forumet blir tagen första gången ostraffade med lite cannabis i blodet och får går på urinprov för behålla körkortet.

Jag blev tagen med med beroendeframkallande narkotika än gräs i mig och på mig. Fick går till socialtjänsten för utreda min inställning till narkotika och alkohol. Som dom sen skulle skicka vidare till transportstryelsen. Fick även göra urin prov dagen efter för visa jag levde ett rent liv. Jag var medveten sen innan det skulle kanske ske. Och finns knep att komma runt urinprov, Finns guide på flashback.

Så pratade med socialen om jag hade stabil uppväxt, om det var första gången, hur mkt alkohol jag bruka dricka och hur ofta. Dom tyckte bra om mig och urinprovet visade negativ trots jag hade
3 substanser i kroppen som kan spåras Flashback guide hur man pissa negativ på urinprov är guldvärd.

Sen typ 5 dagar senare fick jag brev från transportstryrelsen att fallet var avskrivet. OCH JAG BLEV

Så det jag vill säga det inte omöjligt blir gripen för ringa och slippa drogtester för behålla körkortet, som vissa här verka säga det är. (förmodligen för dom inte vet hur man uppför sig i sociala sammanhang)

Meningsuppbyggnaden är åt helvete vetjag, för narkotikan jag skulle ta för negativ besked från trnasportstryrelsendubblade jag för det gick så bra.

Pm Om ni nervösa för smatalet med socialen ocn villka frågor bara om och fråga
Citera
2015-10-12, 15:34
Medlem
Hej!
Jag var misstänkt för bl.a. grovt rattfylleri, Polis tog kortet på plats.
Nu, över 10 månader senare, har jag blivit friad i tingsrätt(av enig rätt).

Undrar nu om jag får lov att köra bil direkt eller måste jag vänta på att domen "vunnit laga kraft"? D.v.s domen kan inte längre överklagas av åklagare.

Kan man begära någon form av skadestånd för att man varit utan körkort i 10 månader, på felaktiga grunder?

Tack.
Citera
2015-10-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArbogaStark
Hej!

Undrar nu om jag får lov att köra bil direkt eller måste jag vänta på att domen "vunnit laga kraft"? D.v.s domen kan inte längre överklagas av åklagare.

Kan man begära någon form av skadestånd för att man varit utan körkort i 10 månader, på felaktiga grunder?

Tack.

Du lär vänta tills domen har vunnit laga kraft, dvs när ingen kan överklaga längre.

Sen lär du prata med transportstyrelsen då det är dom som utfärdar lämplighetstillståndet.
Citera
2015-10-18, 20:23
Medlem
Kan ett körkort återkallas om man får 2-3 mindre fortkörningar på kort tid?
Citera
2015-10-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArbogaStark
Hej!

Tack.
Har polisen tagit blodprov/pisseprov vid det tillfället och det har visat positivt så spelar det ingen roll om du blev friad i tr det är två olika myndigheter och de transportstyrelsen tittar på är om du har positivt eller negativt blod.
Citera
2015-10-27, 17:59
Medlem
Mattzon2ks avatar
Tja, blev tagen med en hel del i systemet på midsommarafton i år.

Hade Amfetamin, MDMA, THC (weed), Benzo i blodet, fick ta 3 stora jävla prover på plats. Fick behålla körkortet, fick även bilnyckel osv tillbaka efter jag lämnat prover, godkände strafföreläggande, betalat in böterna. Fick idag 27:e november ett par månader brev från transportstyrelsen, där det står: "Transportstyrelsen överväger att ingripa mot mitt körkort"

Har fått en A4-sida att förklara mig på.

Jag har ett jobb som kräver körkort, går inte utan. Har jobbat i över 3 år där. Kan skaffa papper på att jag behöver ha körkort inom jobbet.

Jag och tjejen har även sedan ett år tillbaka ungefär varit i kö för en IVF-behandling, alltså skaffa barn. Har varit på sjukhuset säkert på 5-6 möten angående det och har en tid nu i november där saker och ting äntligen ska sätta fart..

Tjejen har precis blivit sjukskriven för ryggen pajat, och jag blir av med körkortet. Vi har en hyra på 9.000:- och övriga räkningar på några tusen varje månad, lån etc.

Blir jag av med körkortet så kommer det går käpprätt åt helvete för mig, jag är ingen heltidspundare utan jag gjorde en jävla dundertavla väck som en jävla idiot på ecstacy, fattade fan knappt att jag blev stannad, hade även druckit rätt mkt. Röker bara gräs annars, inget annat.

Hade väldigt låka halter av allt i kroppen, de jag nämnde ovan. Samt 0.33 promille alkohol. Det står på lappen jag fick från polisen, "Du har olovligen intagit narkotika att under eller efter körningen visat positivt"

Vad tror ni, är detta själ nog att få behålla det? Är inte straffad för något allvarligt bara en skitgrej när jag var 18 år, vilket är flera år sedan. Har aldrig varit arbetslös innan utan jobbat sen dag 1 efter gymnasiet..
Citera
2015-10-27, 18:47
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattzon2k
Tja, blev tagen med en hel del i systemet på midsommarafton i år.

Hade Amfetamin, MDMA, THC (weed), Benzo i blodet, fick ta 3 stora jävla prover på plats. Fick behålla körkortet, fick även bilnyckel osv tillbaka efter jag lämnat prover, godkände strafföreläggande, betalat in böterna. Fick idag 27:e november ett par månader brev från transportstyrelsen, där det står: "Transportstyrelsen överväger att ingripa mot mitt körkort"

Har fått en A4-sida att förklara mig på.

Jag har ett jobb som kräver körkort, går inte utan. Har jobbat i över 3 år där. Kan skaffa papper på att jag behöver ha körkort inom jobbet.

Jag och tjejen har även sedan ett år tillbaka ungefär varit i kö för en IVF-behandling, alltså skaffa barn. Har varit på sjukhuset säkert på 5-6 möten angående det och har en tid nu i november där saker och ting äntligen ska sätta fart..

Tjejen har precis blivit sjukskriven för ryggen pajat, och jag blir av med körkortet. Vi har en hyra på 9.000:- och övriga räkningar på några tusen varje månad, lån etc.

Blir jag av med körkortet så kommer det går käpprätt åt helvete för mig, jag är ingen heltidspundare utan jag gjorde en jävla dundertavla väck som en jävla idiot på ecstacy, fattade fan knappt att jag blev stannad, hade även druckit rätt mkt. Röker bara gräs annars, inget annat.

Hade väldigt låka halter av allt i kroppen, de jag nämnde ovan. Samt 0.33 promille alkohol. Det står på lappen jag fick från polisen, "Du har olovligen intagit narkotika att under eller efter körningen visat positivt"

Vad tror ni, är detta själ nog att få behålla det? Är inte straffad för något allvarligt bara en skitgrej när jag var 18 år, vilket är flera år sedan. Har aldrig varit arbetslös innan utan jobbat sen dag 1 efter gymnasiet..

Gällde strafföreläggandet rattfylleri eller narkotikabrott?

Har du erkänt rattfylleri (drograttfylla är samma) skulle jag säga att möjligheterna att få behålla körkortet är väldigt begränsade, har inte sett ett fall på senare år då det har skett. Lagrummet är 5 kap. 3 § 1 st. 1 b Körkortslagen och säger att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Har du enbart blivit tagen för narkotikabrott så krävs det att du på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort enligt samma paragraf som ovan 1 st. 5 p., detta lär inte leda till en återkallelse om du inte gör bort dig på en intervjun som du kan bli kallad till.

Om det gällde rattfylleri så ser det som sagt mörkt ut men du kan alltid ansöka om möjligheten att ha körkort med krav på alkolås då du verkligen behöver det i arbetet.
Citera
2015-10-27, 18:58
Medlem
Mattzon2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Gällde strafföreläggandet rattfylleri eller narkotikabrott?

Har du erkänt rattfylleri (drograttfylla är samma) skulle jag säga att möjligheterna att få behålla körkortet är väldigt begränsade, har inte sett ett fall på senare år då det har skett. Lagrummet är 5 kap. 3 § 1 st. 1 b Körkortslagen och säger att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

Har du enbart blivit tagen för narkotikabrott så krävs det att du på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort enligt samma paragraf som ovan 1 st. 5 p., detta lär inte leda till en återkallelse om du inte gör bort dig på en intervjun som du kan bli kallad till.

Om det gällde rattfylleri så ser det som sagt mörkt ut men du kan alltid ansöka om möjligheten att ha körkort med krav på alkolås då du verkligen behöver det i arbetet.

Det gällde rattfylleri strafföreläggandet. Åkte inte dit för narkotikabrott. Hade inget på mig, utan endast i blodet.

Då är det kört med andra ord? Om dom nu skulle neka det med alkolås i bilen. Jag blir alltså arbetslös, bostadslös, får betalningsanmärkningar osv?

Jag kommer ju få gå på socialbidrag tills jag kan köra bil igen, förmodligen 2 år. De var en midsommarafton, tar dem inte hänsyn till det alls?
Senast redigerad av Mattzon2k 2015-10-27 kl. 19:01.
Citera
2015-10-27, 19:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattzon2k
Det gällde rattfylleri strafföreläggandet. Åkte inte dit för narkotikabrott. Hade inget på mig, utan endast i blodet.

Då är det kört med andra ord? Om dom nu skulle neka det med alkolås i bilen. Jag blir alltså arbetslös, bostadslös, får betalningsanmärkningar osv?

Jag kommer ju få gå på socialbidrag tills jag kan köra bil igen, förmodligen 2 år. De var en midsommarafton, tar dem inte hänsyn till det alls?

Man kan endast få villkor om alkolås om det är etanol man har haft i blodet, inte för övriga droger.

Att det är midsommarafton eller ej kommer de inte att bedöma alls.

Men möjlighet till finns till varning istället för körkorts återkallelse, om mängden alkohol är under 0.5 promille i blodet, om det anses lämpligt.

Transportstyrelsen får bedöma om vad de tycker om narkotikan.

Man kan ibland få kortare spärrtid om man är företagare eller om man som anställd behöver körkort i tjänsten. (Dock ej för resor till och ifrån arbetet, det hänvisas till taxi).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in