Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Det finns många exempel från det verkliga livet – trots att du råkar anse att det är “konstigt”
En Jugoslav som bor I Jugoslavien tänker inte som en svensk. Bara I dina drömmar..
Ingen normal svensk skulle säga att ens syster är “amerikanska” bara för att hon har flyttat till Amerika. En svensk skulle säga att din syster har nuförtiden amerikansk medborgarskap.
Diskussionen om vem som är svensk, född svensk och "riktig" svensk visar att vi är tvingade att ha en syn på saken som varken är logisk eller stämmer överens med fakta.
För en kriminolog är denna allmängiltiga syn på saken förödande för forskningen, och därför mörkas relevant forskning i Sverige, till skillnad från USA där man forskar på svartas kriminalitet. För kriminaliteten är det också förödande, då man inte får forska, sätta siffror på kriminalitet, så blir följden att man inte kan förebygga kriminalitet inom vissa grupper som har förkärlek för att begå vissa specifika brott.
Det ligger en lika idiotisk fördom i resonemanget att Zoran är svensk, lika idiotisk som den fördom som diskriminerar folk som inte är svenskar.
De som tycker att det är rasistiskt att benämna Zoran som Jugoslav, arbetar enligt en hypotes att det är finare att vara svensk. Och om inte det är en fördom så existerar inte fördomar!
Den som inte har fördomar kan diskutera zigenare, romer, jugoslaver, serber, svenskar och andra folk utan negativ laddning. För är man inte svensk så är inte det negativt enligt min syn på saken. Det är bara fakta i en redogörelse om vem man är!
I Sverige byter man namn på saker, jugoslav blir svensk, städare blir lokalvårdare, trots att vi alla vet var saker är oavsett hur man för dagen benämner saker.
Det går inte att stämpla folk som svenskar för att bevisa att i Sverige finns det folk utan fördomar. Det enda som jag tycker det visar är att man vet att fördomar är skämmigt. Och är livrädd för att få en rassestämpel på sig. Men det ändrar inte på vem som är svensk eller inte!
Nu är det så att vi har fått en seriemördare i Sverige, oavsett hur mycket svensk han är så har han sina rötter på Balkan och det påverkar honom. För det är en brottslings bakgrund som berättar det livsöde som gjorde honom till brottsling.
Jag tror att en svår bardom och fattigdom kan ha spelat roll. Det handlar om att bli rik till varje pris och bli en rik person. Men villa, lull lull, Rolex och allt rika människor äger. Champagne och räksmörgåsar.
Det är vårdslösheten och snålheten som jag finner intressant att diskutera. Brottet beror å okontrollerad girighet i som visar sig i stort och smått. Zoran är ute efter miljonerna men kan inte göra sig av med brottsverktygen som inte ens kostar nån hundring. Det betyder att i det grandiosa finns det en snålhet som blir en väsentlig del av hans personlighet. En kombo jag noterar hos andra bedragare; en häpnadsväckande snålhet i kombination med oändligt slöseri där man går över lik för att få lyx.