Rätt. Jag ser heller inget fel i att få eller lägga s k skambud. Men inte förrän man har sett bilen eller vad det nu handlar om. Folk som har som öppningsfras redan i telefonen: "
Vad är sista priset" snoppar jag av direkt.
Dom flesta priser brukar vara förhandlingsbara på nåt sätt. Om säljaren blir anstormad med köpare så kan dom nästan utgå från att man satt för lågt pris...och givetvis gäller då det omvända. En vara som varit till salu länge brukar det gå att förhandla priset på osv. En del är ju dumma nog att skriva att man
måste sälja detta senast idag och då brukar det alltid gå att förhandla. Det kostar ju inget att försöka och cash i näven tilltalar många.
Jag anser att om en säljare har deklarerat en vara och angett alla fel eller brister och du som köpare kan konstatera att detta stämmer så
går det inte att tokpruta. Hittar man däremot andra fel eller om man egentligen tappat intresse för vad som säljs är det inget fel med att lägga ett lägre bud, rent av ett skambud. Går det så går det. Att däremot "hitta på" fel och påstå att t ex vissa ljud ska sänka priset funkar inte på mig i alla fall. Jag kan bilar.
När jag själv säljer nåt och har angett att priset är icke förhandlingsbart så utgår jag från att en köpare är läskunnig och förstår svenska och jag tillämpar samma principer själv. Hittar köparen fel som jag, ähum, försökt mörka eller rent av inte visste om så är jag öppen för förslag. Om det inte är så och jag redan från början har ett attraktivt pris och deklarerat att detta är det pris som gäller för då ignorerar jag lägre bud direkt.