2015-11-12, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Vad spelar det för roll om man sålt en bil till en sådan. De kan ju lika gärna hota dig på 40 000 helt random lika väl. Vad är skillnaden mellan en icke gångbar anledning ingen synbar anledning alls.

Nej det är ingen skillnad men råkade tänka på hur 1% höll på i början när dom var kungarna på kullen. Vet inte om det där är lika vanligt idag då det finns ett antal gäng till som aspirerar på att vara "kungarna" och som "inte tar någon skit". Kaos med andra ord och polisen utreder saker så pass länge och åklagarna springer efter luder ist för att åtala att så alla slutar bry sig.
Senast redigerad av GatorG 2015-11-12 kl. 22:28.
Citera
2015-11-13, 09:03
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Och helt upp till var och en att göra. Om man annonserar med nånting privat så är det nåt man får ha med i beräkningen att få.
Klarar man inte av att säga nej till ett skambud utan att bli irriterad är det bättre att gå till bilhandlarn och få ännu sämre betalt för bilen.
En vara som är till salu är inte värd mer än nån vill betala för den, ett faktum som många verkar ha svårt att förstå.

Det är lika dumt resonemang som att säga: "Går du ut på krogen får man ha med i beräkningarna att åka på stryk".

Ett skambud är enligt gängse uppfattning ett bud som man anser är långt under marknadspris, det har egentligen ingenting med utgångspriset att göra. Så ditt argument är ju helt meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag ska faktiskt erkänna att jag blivit lite irriterad nån gång med, men då var köparen så jävla dum att jag surnade till på det. Smålänning kom och tittade på bilen, jag sade sanningsenligt att jag hade ett bud på 28000:- på den och jag under inga omständigheter sålde den billigare men att han kunde få den för det eftersom han hade hört av sig först.
Njae, sa han, det kan jag inte tänka mig. Då tänkte jag att det var klappat och klart, men han fortsatte och började påpeka att bilen minsann saknade gummimattor och inte hade nån antenn. Att den var rostlagad och en massa andra oviktiga småsaker, för varje sak han prutade på sa jag att det är inte förhandlingsbart, 28000:- eller ingen affär. Han fortsatte och klaga och lämna samma bud ...
Det störde jag mig på, men de som lämnade 20000 i bud på de 32000 utannonserade kronorna störde jag mig inte på eftersom de gav sig när jag sa att det inte var aktuellt. Och framförallt eftersom jag vet att på varje seriös spekulant går det 10 st skambudare, och hellre ett skambud än inget bud alls, för då vet man att bilen inte är helt död på marknaden.

Ur min synvinkel så beter du dig nästan lika illa som smålänningen. Givetvis inte lika illa, killen är ju uppenbart en fullblodsidiot. Har jag satt ett pris med ungefär 10% prutmån, och du kommer och lägger ett bud på 30% under utgångspris så anser jag att det är direkt ohyfsat. Det gäller inte bara bilar, utan vad helst man säljer.

Jag har handlat mycket med begagnat, inte särskilt många bilar. Jag sätter aldrig orimliga priser och har aldrig behövt ta ett skambud.
Citera
2015-11-13, 09:11
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Förstår inte ditt resonemang.
Mitt senaste bilinköp prutade jag 50%. Visserligen innan jag åkte och tittade på den. Killen köpte det priset och jag har en surhäck ute på parkeringen, väl värd sina 7500kr.
Jag erbjöd vad jag ansåg den vara värd och säljaren höll tydligen med. När jag sett skicken på 8 däck så insåg jag att den nog var värd 15

Den säljaren är ju anledningen till att ni håller på som ni gör. Folk som inte vet vad sakerna de säljer är värda.

Själv vet jag vad det jag säljer är värt och orkar inte med lurendrejare och snåljåpar.
Citera
2015-11-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Den säljaren är ju anledningen till att ni håller på som ni gör. Folk som inte vet vad sakerna de säljer är värda.

Själv vet jag vad det jag säljer är värt och orkar inte med lurendrejare och snåljåpar.
NI?
Jag erbjöd vad jag var villig att ge. Skulle jag betala mer än jag ansåg att bilen var värd, bara för att slippa pruta?
Jag behövde en skitbil för max 10 000kr. Hans bil hade fortfarande stått på hans garageinfart om han inte sänkt priset.
Citera
2015-11-13, 10:35
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
NI?
Jag erbjöd vad jag var villig att ge. Skulle jag betala mer än jag ansåg att bilen var värd, bara för att slippa pruta?
Jag behövde en skitbil för max 10 000kr. Hans bil hade fortfarande stått på hans garageinfart om han inte sänkt priset.

Ni, som i ni som lämnar skambud, det kan väl knappast varit särskilt svårtolkat?

Du säger ju själv att du i efterhand ansåg bilen vara värd 15 000 kr. Hur ska du ha det?
Citera
2015-11-13, 14:01
Medlem
Robin.Bentleys avatar
https://minfil.org/dev0k8b4b7/Kvitto_bil.docx

Här är ett kvitto som man kan ladda ner i wordformat till datorn och skriva ut där säljaren och köparen skriver under så det inte kan bli några problem i efterhand som ofta sker då man säljer en bil till en babbe...
Citera
2015-11-13, 22:08
Medlem
AmericanHistoryXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
https://minfil.org/dev0k8b4b7/Kvitto_bil.docx

Här är ett kvitto som man kan ladda ner i wordformat till datorn och skriva ut där säljaren och köparen skriver under så det inte kan bli några problem i efterhand som ofta sker då man säljer en bil till en babbe...

Vilket onödigt förfarande.
Inget man behöver villkora om när man säljer mellan privatpersoner.
Citera
2015-11-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ni, som i ni som lämnar skambud, det kan väl knappast varit särskilt svårtolkat?

Du säger ju själv att du i efterhand ansåg bilen vara värd 15 000 kr. Hur ska du ha det?
Så du tycker att jag skulle ge mer till en redan nöjd säljare? Tror du missade att min budget var 10 000kr och att jag inte tvingade någon.
Allt jag gjorde var att säga mitt bud samt att den var såld innan kvällen om den var hel.

Men du kanske hade föredragit att inte få din bil såld och då med en förtjänst av ingenting.?
Ring mig nästa gång du vill köpa bil. Vi kan garanterat komma överens till ett passande överpris
Citera
2015-11-14, 01:53
Medlem
Jag har heller inga som helst problem med att lagga sk "skambud".

Jag talar helt enkelt om vad varan ar vard for mig. Sedan far saljaren besluta sig for om det ar en battre affar ta mitt bud nu,eller vanta pa nagon annan kopare.

Gor aven klart for saljaren att om han skickar hem mig tomhant,men upptacker senare att mitt bud inte var sa dumt iallfall sa kommer det kosta honom ett antal tusenlappar om jag ska komma tillbaka.
For da vet vi bagge att mitt bud var det basta han fatt.....

Sista bilen jag kopte begardes det $2500 for. Jag bjod $1000 vilket saljaren inte alls kunde tanka sig. Daremot var $1500 acceptabelt......

Vad jag daremot har problem med ar kopare som inte ger sig efter ett Nej utan fortsatter tjata och braka. Och saljare som vet vad deras vara ar vard och tar illa upp av ett lagre bud an ursprungspris trots att den ar osald efter en vecka..

peller
Citera
2015-11-14, 04:38
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Så du tycker att jag skulle ge mer till en redan nöjd säljare? Tror du missade att min budget var 10 000kr och att jag inte tvingade någon.
Allt jag gjorde var att säga mitt bud samt att den var såld innan kvällen om den var hel.

Budet som du som potentiell köpare lägger måste givetvis sättas i relation till hur rimligt utgångspriset är. Vad jag säger är att det är ohyfsat (anser jag) att lägga ett bud som uppenbart är långt under marknadspris. Var ni båda överens om att ditt pris var rimligt, så var hans utgångspris alldeles för högt om du kunde pruta 50%. I den affären så skulle jag påstå att ni båda i så fall var lika goda kålsupare. Man kan givetvis inte förvänta sig att få begärt pris om det inte är rimligt.

Citat:
Men du kanske hade föredragit att inte få din bil såld och då med en förtjänst av ingenting.?
Ring mig nästa gång du vill köpa bil. Vi kan garanterat komma överens till ett passande överpris

Som jag sa i ett tidigare inlägg så hade jag aldrig satt ett pris där det fanns 50% prutmån. Säljer jag någonting så vet jag generellt vad det är värt. Vill inte du betala det, så finns det andra som gör det. Jag har som sagt aldrig någonsin godtagit ett skambud och aldrig stått med en osåld vara, vare sig det är bil eller annat, längre än någon vecka.
Citera
2015-11-14, 09:46
Moderator
Citat:
Som jag sa i ett tidigare inlägg så hade jag aldrig satt ett pris där det fanns 50% prutmån. Säljer jag någonting så vet jag generellt vad det är värt. Vill inte du betala det, så finns det andra som gör det. Jag har som sagt aldrig någonsin godtagit ett skambud och aldrig stått med en osåld vara, vare sig det är bil eller annat, längre än någon vecka.
Det du inte verkar förstå är att skambud är en affärsmetod. Det är början på en förhandling, genom att lägga ett bud visar man att man är intresserad, till rätt pris. Det priset brukar ligga nånstans mellan skambudet och begärt pris ... Uppenbarligen.
Men genom att lägga ett lågt ingångsbud kommer säljaren förstå, eller inte, att den utannonserade varan inte är så mycket värd som hen tror.
Exv. om du är intresserad för en bil för 30k och vill ge 25 k för den, bjuder du det kommer du troligen inte få den för det, bjuder du däremot 15k för den så kan det mycket väl bli att du får den för 25k eller mindre ändå.
Citera
2015-11-14, 11:47
Medlem
zoombos avatar
Rätt. Jag ser heller inget fel i att få eller lägga s k skambud. Men inte förrän man har sett bilen eller vad det nu handlar om. Folk som har som öppningsfras redan i telefonen: "Vad är sista priset" snoppar jag av direkt.

Dom flesta priser brukar vara förhandlingsbara på nåt sätt. Om säljaren blir anstormad med köpare så kan dom nästan utgå från att man satt för lågt pris...och givetvis gäller då det omvända. En vara som varit till salu länge brukar det gå att förhandla priset på osv. En del är ju dumma nog att skriva att man måste sälja detta senast idag och då brukar det alltid gå att förhandla. Det kostar ju inget att försöka och cash i näven tilltalar många.

Jag anser att om en säljare har deklarerat en vara och angett alla fel eller brister och du som köpare kan konstatera att detta stämmer så går det inte att tokpruta. Hittar man däremot andra fel eller om man egentligen tappat intresse för vad som säljs är det inget fel med att lägga ett lägre bud, rent av ett skambud. Går det så går det. Att däremot "hitta på" fel och påstå att t ex vissa ljud ska sänka priset funkar inte på mig i alla fall. Jag kan bilar.

När jag själv säljer nåt och har angett att priset är icke förhandlingsbart så utgår jag från att en köpare är läskunnig och förstår svenska och jag tillämpar samma principer själv. Hittar köparen fel som jag, ähum, försökt mörka eller rent av inte visste om så är jag öppen för förslag. Om det inte är så och jag redan från början har ett attraktivt pris och deklarerat att detta är det pris som gäller för då ignorerar jag lägre bud direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in