2015-11-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Varför ger du mig inte ett tredje alternativ? För Multiuniversum gäller samma principer som universum. Antigen är multiuniversum evigt eller också kom det till existens. Om det kom till existens måste den ha skapats. Kom med ett tredje alternativ. kom igen. Jag har bett många gånger att ni ska komma på fler alternativ.

Antingen är universum skapat eller inte skapat, ja. Det är sann dikotomi.
Den falska dikotomin är att du påstår att om universum är skapat, så måste det vara Gud.
Det kan lika gärna ha varit en allsmäktig jultomte som skapade universum.
Citera
2015-11-12, 22:55
Medlem
Citat:
Du kan inte veta att jag personligen tycker att jag är vacker. Där ljög du igen. Visst tycker jag att jag ser bra ut när jag tittar i spegeln men du kan fortfarande inte VETA vad jag tycker. Men detta gäller även dig. Även om du tycker att du ser ut som stryk är det inte vackerheten i sig som är beviset när man tittar i spegeln. Det är detaljerna, det är helheten, det är komponenterna och hur de har placerats. Prova det! Ställ dig framför spegeln, gapa, betrakta dina tänder, kinder, tandkött, hår, läppar, ögon, ögonbryn, ögonfransar, hakan, halsen och ställ dig frågan: Ovetande processer eller en allsmäktig herre?

Du har ett antal gånger påstått att ett bevis för Gud är när du ser dig själv i spegeln. Om detta inte är narcissism i sin renaste form så vet jag inte vad som är.
Du är en sjuk människa.

EDIT: Jag anser inte detta vara ad hominem då vartenda argument du presenterat redan är bemött och krossat flera gånger om.
Citera
2015-11-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är "allsmäktig herre" ett av alternativen? Varför inte aliens? En allsmäktig moder? Flera gudar?
En supermänniska?
Om du sitter på något bevis för denne "allsmäktige herre" så är det hög tid att lägga fram dom.

Bra att du ger alternativ i alla fall. Jag ska veta av varenda en.

Aliens: Om de existerar finns de i tid och rum. De existerar inte utanför tid och rum och är således fel.

Moder: Gud kan inte ha kön. Gud är varken moder eller herre. När man skriver herre och refererar till Gud betonar man maskulinitet. Alltså Guds oändliga kraft. Bland levande varelser är hannen den starkaste av könen därför skriver vi herre när vi refererar till Gud. Gud kan således inte vara moder.

En människa existerar innanför tid och rum. Inte ens en supermänniska kan hålla sig utanför tid och rum. Således kan det inte vara en supermänniska.

Flera gudar kan inte existera och vara allsmäktiga. Endast en allsmäktig Gud kan existera. Om både A och B är allsmäktiga så är ingen av de allsmäktig. Om A är allsmäktig men också B så innebär det att A har ingen makt över B eftersom B också var allsmäktig men inte heller har B någon makt över A eftersom även A var allsmäktig. Således har både två nåt/någon som de inte har makt över och därför inte är allsmäktiga, mäktiga allt.
Citera
2015-11-12, 23:04
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet? Om det i koranen står att man inte får dricka alkohol och Ali 25 å säger sig vara muslim dricker alkohol, innebär det för dig att Ali är troende? Han har ju tydligt brutit mot regeln att inte dricka alkohol, således kan han inte vara troende. Hade han varit troende hade han inte trotsat Guds lag.

De som är otrogna mot sin partner, kan de vara troende enligt dig? Hur tänker du? När det klart och tydligt står att otrohet är förbjudet enligt Islam. Om en muslim är då otrogen innebär det att han/hon brutit mot Guds lag och inte tror på det längre. Fattar du poängen?
Självklart kan man vara troende och ändå bryta mot några regler inom sin religion. Det händer dagligen.
Det finns även olika tolkningar inom religioner, där en tolkning tillåter saker som en annan tolkning förbjuder. Du får nog öppna ögonen och titta dig runt om i världen. Det finns fler troende än bara muslimer.
Om det ör som du säger, så finns det knappt några troende öht, då de flesta vid något tillfälle brutit mot någon regel inom sin religion.
Citera
2015-11-12, 23:10
Medlem
Citat:
Bra att du ger alternativ i alla fall. Jag ska veta av varenda en.

Aliens: Om de existerar finns de i tid och rum. De existerar inte utanför tid och rum och är således fel.

Moder: Gud kan inte ha kön. Gud är varken moder eller herre. När man skriver herre och refererar till Gud betonar man maskulinitet. Alltså Guds oändliga kraft. Bland levande varelser är hannen den starkaste av könen därför skriver vi herre när vi refererar till Gud. Gud kan således inte vara moder.

En människa existerar innanför tid och rum. Inte ens en supermänniska kan hålla sig utanför tid och rum. Således kan det inte vara en supermänniska.

Flera gudar kan inte existera och vara allsmäktiga. Endast en allsmäktig Gud kan existera. Om både A och B är allsmäktiga så är ingen av de allsmäktig. Om A är allsmäktig men också B så innebär det att A har ingen makt över B eftersom B också var allsmäktig men inte heller har B någon makt över A eftersom även A var allsmäktig. Således har både två nåt/någon som de inte har makt över och därför inte är allsmäktiga, mäktiga allt.
Återigen så tar du exemplen seriöst, varför det?? Det är ju bara en liknelse, för att poängtera ditt ologiska resonemang.
Och att du dessutom vet saker om aliens och supermänniskor ( som jag hittade på, och du helt omöjligt kan veta vad det är) är imponerande. Hur tar du reda på dessa saker? Och du vet också att flera gudar inte kan existera, hur då? ( jag påstod aldrig att dom var allsmäktig det var ditt påstående)
Citera
2015-11-12, 23:21
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Det var inte min fråga. Mina tes och fråga var. Ett evigt universum eller Gud skapade det. Ta era ståndpunkter. Det finns inga andra alternativ.
Universum har uppstått ur något/från något. Det är min ståndpunkt
Citera
2015-11-12, 23:33
Medlem
Citat:
=Sir.|55370959]Som vanligt missförstår du det som skrivs.
Evolutionen säger inget om hur man BÖR eller SKA leva. Evolutionen säger inget om vilken moral man SKA ha. Den förklarar möjligtvis delvis VARFÖR viss moral existerar. Förstår du skillnaden?

Men idiot! Evolution talar om för oss hur världen är beskaffad och hur det ligger till. Religion talar också om för oss hur världen är beskaffad och hur det ligger till. Evolution säger att livet är meningslöst och var och en kan hitta sin mening. Religion säger att livet är meningsfullt och varför en kan hitta den. Evolution säger att det inte existerar nån skapare. Religion säger att det existerar en skapare. Evolution säger att det inte händer nåt efter döden, religion säger att det finns en annan verklighet efter döden. Evolution förklarar visst hur man ska leva men man kan inte leva så eftersom det är direkt farligt att leva så. Hitler lydde evolutionsteorin. Enligt evolutionen gör naturen sig av med svaga individer och arter, varför skulle då människor inte också göra det? Det är evolution. Evolution är religion. Evolution förklarar hur världen är beskaffad, vad som kommer hända med arterna, vad som sker efter döden, precis som vilken annan religion som helst.

Citat:
Jag klistrar inte in åsikter av andra människor. Det är totalt irrelevant vad en förvirrad foliehatt tycker om evolutionsteorin.

wikipedia är inte åsikter av andra människor? Vad är det då? Åsikter av Aliens?

Citat:
Redan bemött.

Nej, icke!

Citat:
Åhhh, hur jävla dum är du människa. God of the gaps handlar om att folk säger att det som för tillfället inte är förklarat, är ett bevis för att Gud finns. Och det är precis vad du gör.
Alltså: "Jag vet inte vad sjukdomar beror på, alltså måste det vara Guds vrede."
"Jag vet inte varför solen går ned. Alltså är det Gud som orsakar detta."
"Jag vet inte varför människan finns. Alltså är det Gud som har skapat människan."
"Jag vet inte varför universum finns. Alltså har Gud skapat universum."

Stod dessa god of the gaps i koranen? ge mig verserna och radnummer så ska jag undersöka det. Dessa har jag aldrig hört troende människor förtälja. Var hittar du det?

Citat:
Vad som står i Koranen har ingenting med detta att göra. God of the gaps/argument from ignorans är när man, som du, menar att det vi inte kan förklara är ett bevis för att en Gud finns.
Det är helt fantastiskt att du ännu inte förstått detta.

Jag försöker skapa ett ärligt diskussion med dig men du är oförmögen och ej kapabel till detta. Jag ställer fram mina teser tydligt. Antingen en evig Gud eller ett evigt universum. Fler alternativ existerar inte. Du vägrar förstå det.

Citat:
Fortfarande en falsk dikotomi. Du kanske kan upprepa den ett par gånger till, så den blir en sann dikotomi.

Om du ändå förstod det så att vi kunde föra vidare diskussionen.

Citat:
Även om det är som så att universum måste vara skapat eller evigt, så innebär inte detta att skaparen måste vara din Gud.

HAHA va?! Min Gud?! Vad pratar du om? Jag syftar på den kraften, entiteten, energin som är evig och allsmäktig och är bakom universums existens. Jag målar inte upp min egen Gud, jag syftar på den redan existerande, allsmäktiga Guden. Så jag fattar verkligen inte vad du vill säga med att min Gud inte är skaparen. Jag har ingen egen Gud. Jag syftar på den enda allsmäktiga Guden.

Citat:
Den sanna dikotomin här är: Antingen är universum skapat, eller så är det inte skapat.
Det säger ingenting om vem eller vad som eventuellt kan ha skapat det.

Men nej. Nåt måste vara evigt. Detta förstår vi om vi använder logiken. Antingen är det Gud som är evig eller universum. Nånting måste vara evig. Tänk om Gud har en skapare som är X, så måste även X ha en skapare och om Y är skaparen till X så måste även Y ha en skapare och vi kan fortsätta i all oändlighet, men enligt logiken kan vi inte ha oändliga händelser, därför måste vi nånstans även om vi inte vet var i kedjan hitta denna nånting som är evig. Alltså är det denna nånting som är evig som vi kallar för Gud. Det är detta nånting eller ett evigt universum. Nåt måste vara evigt. Varken Gud eller universum kan komma till existens av tomma intet. Därför måste nåt vara evigt. Fattar du nu?

Citat:
Går att fantisera fram vilken typ av övernaturligt väsen som helst, som inte är en Gud. En extremt intelligent smurf som alltid har funnits, en allsmäktig dvärg osv. Inget av dessa alternativ är konstigare än en allsmäktig Gud som alltid har funnits.
Vad är det som säger att det måste vara Gud som har skapat universum?

Det spelar ingen roll vad du kallar denna nånting som är allsmäktig. Nånting som är allsmäktig måste existera eller så är universum evigt. Denna nånting som är allsmäktig kallar några för kraften, andra för energin, åter andra för Gud, vissa kallar honom för God, andra för Allah, åter andra för jhave, några andra för skaparen. Du hittar på dina egna namn för att göra narr av det hela men oavsett vad du kallar skaparen så måste det existera en enda av denna sort. Två eller flera kan inte existera.

Citat:
Du skriver ju uttryckligen att universum inte kan ha kommit till av tomma intet, samtidigt som du påstår att den Gud du tror på alltid ha funnits. Varför skulle det vara mer rimligt att en allsmäktig perfekt Gud alltid har funnits?

För att det är det enda alternativet som lämnas oss människor efter att vi betat av alla andra alternativ. Inte bara universum utan inte ens en partikel, eller nåt ännu oansenligare kan komma till existens ur tomma intet, Inte ens Gud kan inte komma till existens ur tomma intet. Ingenting kan komma till existens ur tomma intet. Om det hade varit möjligt så hade det också varit möjligt att sandkorn, eld, vatten, partiklar eller vad som helst hade ploppat upp ur tomma intet. Gud måste således alltid ha existerat eller så har universum alltid existerat. Nånting är evig och alltid existerande.

Citat:
Allsmäktig men inte komplex. Idiot.

Du är idiot som tror att dessa ord är synonymer. Allsmäktighet innebär mäktigt allt.

Mäktig att göra sig simpel, mäktig att göra sig komplex, mäktig att göra sig liten, mäktig att göra sig stor (storleksmässigt) Mäktig att få plats i ett ägg, mäktig att inte få plats nånstans. Mäktig att göra sig simpel, alltså inte komplex. Fattar du nu vad allsmäktig innebär? Kapabel till allt. Kapabel att göra sig simpel, kapabel att anta olika former, kapabel att dra sig tillbaka, kapabel att se in i framtiden, kapabel att låta bli att göra det. Kapabel att ändra människors tillstånd, kapabel att dra sig undan och inte göra det. ALL - MÄKTIG. MÄKTIG ALLT. Ordet är så själv sägande, att jag inte behöver förklara rent ordmässit vad det betyder men att du blandar ihop allsmäktighet med komplexitet med varandra är för mig en gåta.

Citat:
Det är precis min poäng. Ska du argumentera utifrån att universum måste ha en skapare så är det inte rimligt att anse att en allsmäktig Gud inte behöver en skapare. Det säger sig självt.

Det kan inte Gud ha. Om Gud har en skapare så måste även skaparen till Gud ha en skapare. Hur långt tycker du vi kan gå tillbaka? Rent matematiskt och logiskt kan vi inte fortsätta i all oändlighet så nånstans måste vi stanns. X skapade Gud, vem skapade X? Y skapade X vem skapade Y? Z skapade Y vem skapade Z... hur långt ska vi gå?

Citat:
Jag skrev att även om du skulle bevisa bortom allt rimligt tvivel att universum måste ha varit skapat av en Gud, så säger detta ingenting om vilken typ av Gud detta är. Alltså: Du har inte kommit närmre att bevisa att denna eventuella Guden skulle vara en personlig sådan, tex Allah. Det är en viktig poäng då det är en enormt stor skillnad mellan en deistisk Gud och en personlig.

Nej, det är ingen skillnad. Allah är ett namn. Judarna säger Jhave, Muslimerna säger Allah, på svenska säger vi Gud, på engelska säger vi God men det innebär inte att det existerar 4 olika Gudar. Alla refererar till samma källa som är orsaken till alltet.

Citat:
Jag hade hoppats på att du hade slutat hitta på egna definitioner av olika ord och begrepp, men det var uppenbarligen naivt av mig.

Irrelevant predikande tills dess att du kan belägga det du påstår.

Du borde bemöta mina inlägg på ett mer ärligt sätt.

Citat:
Det är tyvärr fortfarande en falsk dikotomi.

Du misslyckas med att bemöta det.
Citera
2015-11-12, 23:36
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Det är rimligt med allt det du nämnde. Det du pratar om är profeten Jesus som med Guds tillåtelse väckte döda till liv. Det är inte så svårt för Gud att göra det. Gud uppmanar bara själen att träda in i kroppen igen och kroppen är livets levande. Inte alls konstigt, Samma sak att gå på vatten och talande djur.

Du kan inte komma ifrån ett evigt universum eller Gud skapade det. För om universum har en början måste det ha varit frånvarande och kommit till och även om en enda partikel var orsaken till universums skapelse måste denna partikel antingen ha skapats eller vara evig. Den ploppar inte upp av sig själv för om det kan göra det, så är det också möjligt att du hittar sandkorn i din säng som skapas av tomma intet, Kvantmekanik eller ej, om partiklar kan bara dyka upp av sig själva och detta har varit fallet när universum kom till existens måste också sandkorn, stenar, partiklar, atomer osv komma till existens och göra livet till ett helvete för oss människor. Vad som helst kan komma till existens. Om du inte håller med. Berätta för mig vad som skulle hindra från att detta skulle ske om det inte fanns nåt som hindrade det från att ske när universum kom till existens?

Så stora saker som sandkorn pluppar inte upp, men som sagt fungerar saker väldigt annorlunda när det gäller väldigt små partiklar. Jag är inte forskare i fysik så jag vet inte.
Universums historia och expansion vet vi en del om man absolut inte allt, dessutom är ju Big Bang är en teori som kan komma att behöva revideras, men det är ju bara bra att forska vidare och lämna vidskepligheterna bakom oss

Det är teoretiskt möjligt att vårt universum kommer från en singularitet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationell_singularitet
Visst är det lite kul att lära sig mer om världens minsta beståndsdelar och vad som finns i kosmos, istället för att säga: "Gud skapade världen på sju dagar. Klart"
Senast redigerad av Kernelpanic 2015-11-12 kl. 23:41.
Citera
2015-11-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart kan man vara troende och ändå bryta mot några regler inom sin religion. Det händer dagligen.
Det finns även olika tolkningar inom religioner, där en tolkning tillåter saker som en annan tolkning förbjuder. Du får nog öppna ögonen och titta dig runt om i världen. Det finns fler troende än bara muslimer.
Om det ör som du säger, så finns det knappt några troende öht, då de flesta vid något tillfälle brutit mot någon regel inom sin religion.

Så är det inte. Alkohol är tex förbjudet i Islam och om en muslim dricker alkohol kan denne då inte säga att han/hon är troende. Om han/hon däremot skulle innerligt be om förlåtelse och be Gud förlåta honom/henne och att han/hon aldrig mer rör alkohol igen, antar denne tron igen. En kriminell kan inte säga att han/hon är laglydig och ändå sno cyklar.

Det finns olika trosriktningar men om det väsentligaste är alla religioner överens. Tron på Gud och de 10 budorden är alla religioner överens om och det är det som är de väsentliga.
Citera
2015-11-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Så stora saker som sandkorn pluppar inte upp, men som sagt fungerar saker väldigt annorlunda när det gäller väldigt små partiklar. Jag är inte forskare i fysik så jag vet inte.
Universums historia och expansion vet vi en del om man absolut inte allt, dessutom är ju Big Bang är en teori som kan komma att behöva revideras, men det är ju bara bra att forska vidare och lämna vidskepligheterna bakom oss

Det är teoretiskt möjligt att vårt universum kommer från en singularitet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationell_singularitet
Visst är det lite kul att lära sig mer om världens minsta beståndsdelar och vad som finns i kosmos, istället för att säga: "Gud skapade världen på sju dagar. Klart"

Gud kan ha skapat världen på mindre än en sekund. Märk väl att vi här pratar om tid. En allsmäktig Gud som skapat tiden kan också få den att stanna, eller göra den mer långsam. En allsmäktig Gud kan påverka tiden så att en minut kan kännas som 100 år och således kan hela universum skapas på en enda dag eller mindre än så. Även om små partiklar kunde ploppa upp av sig bara sådär skulle livet bli ett helvete för allt levande på jorden. Om partiklar kan komma till existens av sig själv, kan vilka partiklar som helst börja existera, vissa som är farliga, dödliga, giftiga osv. Men det kan det inte göra.
Citera
2015-11-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du har ett antal gånger påstått att ett bevis för Gud är när du ser dig själv i spegeln. Om detta inte är narcissism i sin renaste form så vet jag inte vad som är.
Du är en sjuk människa.

EDIT: Jag anser inte detta vara ad hominem då vartenda argument du presenterat redan är bemött och krossat flera gånger om.

Inte alls. Jag syftar inte endast på mig själv. Vet du ens vad narcissism innebär? Jag uppmanar andra att betrakta sig själva i syfta att se detaljer och helheter som öppnar ögonen för verkligheten. Inte att man speglar sig av fåfänga. Du är så förvirrad en människa kan vara. Jag är tveksam om du förstår det jag skriver. Inget av det jag har skrivit har ni kunnat bemöta eller krossa. Inget alls.
Citera
2015-11-12, 23:50
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Så är det inte. Alkohol är tex förbjudet i Islam och om en muslim dricker alkohol kan denne då inte säga att han/hon är troende. Om han/hon däremot skulle innerligt be om förlåtelse och be Gud förlåta honom/henne och att han/hon aldrig mer rör alkohol igen, antar denne tron igen. En kriminell kan inte säga att han/hon är laglydig och ändå sno cyklar.

Det finns olika trosriktningar men om det väsentligaste är alla religioner överens. Tron på Gud och de 10 budorden är alla religioner överens om och det är det som är de väsentliga.
Finns De tio budorden med i t.ex Zoroastrism?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zoroastrism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in