Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
HAHA, lögnare men vad förväntar man sig av er. Du sa i ditt förra inlägg att evolution inte förklarar moral osv, nu skriver du att den delvis gör. Jo evolution berättar precis hur du ska leva men många gör inte det eftersom det synsättet är direkt farligt. Evolutionen berättar för att den som bäst anpassar sig till miljön överlever. Det är ett annat sätt för att säga, se till att vara starka och uthålliga, ta plats och ta för dig så att dina gener lever vidare. Evolution berättar allt som vilken annan specifik religion gör. Skillnaden är att ni har bytt bort Gud mot naturen.
Som vanligt missförstår du det som skrivs.
Evolutionen säger inget om hur man BÖR eller SKA leva. Evolutionen säger inget om vilken moral man SKA ha. Den förklarar möjligtvis delvis VARFÖR viss moral existerar. Förstår du skillnaden?
Citat:
Det har jag gjort men även ni kopierar och klistrar. Jag tar mig friheten att också göra det. Hur många gånger har du inte kopierat och klistrat in wikipedia, din lögnare.
Jag klistrar inte in åsikter av andra människor. Det är totalt irrelevant vad en förvirrad foliehatt tycker om evolutionsteorin.
Citat:
Evolution är en religion. Inte alla vetenskapliga teorier utan evolution endast.
Redan bemött.
Citat:
hahah, Men vad folk tror väger ju inget av värde. Det är om det skulle stå i religiösa böcker som det skulle bli intressant att studera vidare. Människor trodde att världen endast bestod av Afrika och Europa och Asien, innebär det att Gud inte existerar för att människorna trodde så? HAHA

kom igen.
Åhhh, hur jävla dum är du människa. God of the gaps handlar om att folk säger att det som för tillfället inte är förklarat, är ett bevis för att Gud finns. Och det är precis vad du gör.
Alltså: "Jag vet inte vad sjukdomar beror på, alltså måste det vara Guds vrede."
"Jag vet inte varför solen går ned. Alltså är det Gud som orsakar detta."
"Jag vet inte varför människan finns. Alltså är det Gud som har skapat människan."
"Jag vet inte varför universum finns. Alltså har Gud skapat universum."
Citat:
Det finns inget gap of the gaps. Jag förstår att du har hört andra säga ordet och du upprepar det men en sån sak existerar inte. Du har inte kunnat ge mig exempel på vad de god of the gaps är. Ge mig en enda gap of the gaps som fyllts och som finns i koranen. En enda räcker. Varför är argumentet from ignorans? Är det för att du inte fattar det eller för att du inte kan bemöta det?
Vad som står i Koranen har ingenting med detta att göra. God of the gaps/argument from ignorans är när man, som du, menar att det vi inte kan förklara är ett bevis för att en Gud finns.
Det är helt fantastiskt att du ännu inte förstått detta.
Citat:
Argumentet är enkelt.
1) Gud skapade universum
2) Universum är evigt.
Fortfarande en falsk dikotomi. Du kanske kan upprepa den ett par gånger till, så den blir en sann dikotomi.
Citat:
Universum kan inte ha en början för då innebär det att universum var frånvarande vid ett tillfälle och kom till existens. Universum kan inte komma till existens av sig själv eftersom ett sandkorn inte kan komma till existens i ditt rum av sig själv. Om du tycker att argumentet är felaktigt, berätta också varför. Gäller inte samma premisser i ditt sovrum som i kosmos? Berätta vad det är som skiljer premisserna åt?
Även om det är som så att universum måste vara skapat eller evigt, så innebär inte detta att skaparen måste vara din Gud.
Den sanna dikotomin här är: Antingen är universum skapat, eller så är det inte skapat.
Det säger ingenting om vem eller vad som eventuellt kan ha skapat det.
Citat:
Men nej, Om vi tar till ett annat alternativ blir det felaktigt. Det finns inget andra alternativ.
En evig Gud eller ett evigt universum. Vi kommer inte ifrån det. Har du flera alternativ? I så fall varför presenterar du de inte?
Går att fantisera fram vilken typ av övernaturligt väsen som helst, som inte är en Gud. En extremt intelligent smurf som alltid har funnits, en allsmäktig dvärg osv. Inget av dessa alternativ är konstigare än en allsmäktig Gud som alltid har funnits.
Vad är det som säger att det måste vara Gud som har skapat universum?
Citat:
Nej, du har fel. Jag har inte pratat om komplexitet. Utan om universum har en början innebär det att det var frånvarande, och det kom till existens. Det kan inte ha kommit till av tomma intet. Säg att hela universum bestod av en enda partikel, inte komplexitet utan en simpel partikel, antiken är denna partikel evig och inte behövt skapas eller också var den frånvarande och kom till existens om den kom till existens är det Gud som har skapat den eftersom det inte finns nåt annat alternativ.
Du skriver ju uttryckligen att universum inte kan ha kommit till av tomma intet, samtidigt som du påstår att den Gud du tror på alltid ha funnits. Varför skulle det vara mer rimligt att en allsmäktig perfekt Gud alltid har funnits?
Citat:
Nej, det har jag aldrig påstått. Gud är allsmäktig och inte nödvändigtvis komplex. Eftersom han är allsmäktig kan Gud omvandla sig själv till nåt simpel. Han kan träda in i ett träd, i en atom eller tom i en partikel. Komplexitet kan inte appliceras på Gud eftersom Gud inte är beroende av nåt system. Gud är sig själv nog.
Allsmäktig men inte komplex. Idiot.
Citat:
Fel, du lägger ord i munnen på mig. Jag har inte pratat om komplexitet. Men för argumentens skull. Om Gud har en skapare, vem har de skapat Guds skapare. Om Gud är komplex och ändå har en skapare så måste Guds skapare vara ännu mer komplex men varför stanna där? Skaparen till Guds skapare måste vara ännu mer komplex än den skapare som skapat Gud. Alltså X har skapat Gud och X är således mer komplex än Gud men då måste även X ha en skapare och säg att det är Y alltså måste Y vara ännu mer komplex än X men då måste även y ha en skapare och det är Z men et innebär att Z är ännu mer komplex än föregående. Detta håller inte.
Det är precis min poäng. Ska du argumentera utifrån att universum måste ha en skapare så är det inte rimligt att anse att en allsmäktig Gud inte behöver en skapare. Det säger sig självt.
Citat:
Jo då. Det var du som inte fattade vad jag menade. Jag menar vilket budskap har du lindat in i ''vilken typ av Gud''?
Jag skrev att även om du skulle bevisa bortom allt rimligt tvivel att universum måste ha varit skapat av en Gud, så säger detta ingenting om vilken typ av Gud detta är. Alltså: Du har inte kommit närmre att bevisa att denna eventuella Guden skulle vara en personlig sådan, tex Allah. Det är en viktig poäng då det är en enormt stor skillnad mellan en deistisk Gud och en personlig.
Citat:
Strunta i wikipedia. Du som beklagar dig över att jag kopierar och klistrar, faller ju i din egen grop. Låt mig förklara för dig vad en personlig Gud innebär. Det innebär att entiteten har en vilja, och har en entitet en vilja så är man också kapabel till att bestämma. Solen tex är källan till allt liv på jorden men solen själv är inte medveten om det. Solen har ingen vilja och kan inte bestämma, alltså rättar solen sig efter en lag. Solen hänger dig och samlar himla kroppar runt sig. Den är inte kapabel till att närma sig en himla kropp, göra sina strålar starkare, eller nåt annat. Gud är en entitet som har en vilja och med vilja är entiteten också kapabel till att bestämma.
Jag hade hoppats på att du hade slutat hitta på egna definitioner av olika ord och begrepp, men det var uppenbarligen naivt av mig.
Citat:
Ja, Gud skapade människor endast för att hon skulle lära känna honom. Han skapade detta universum för att människan skulle förstå hans allsmäktighet. Han skapade människan och la i henne ondska och godhet och gav henne fri vilja. Detta är en svår uppgift för de insiktsfulla. Att ha fria vilja och ändå försöka hålla sig från allt som är ont är inte en lätt uppgift men Gud är förlåtande barmhärtig och vet våra svaga punkter eftersom han har skapat oss och känner oss bäst men när man förnekar honom trots bevisen i universum och på jorden och livet självt har man gått till synden yttersta gräns. Och de som dyrkar Gud kan varken jämföras eller behandlas lika som de som förnekar honom.
Irrelevant predikande tills dess att du kan belägga det du påstår.
Citat:
Vi kan mer än gärna återgå till trådens ämne. Men du avviker hela tiden.
1) Gud skapade universum
2) Universum är evigt.
Vilken ståndpunkt väljer du? Om du anser att ett tredje eller fjärde alternativ existerar kan du mer än gärna presentera dom. Skriv bara inte att det är falska dikotomi, kom med alternativ.[
Det är tyvärr fortfarande en falsk dikotomi.