Citat:
Ursprungligen postat av
Glennhenry
Vem fan bryr sig om att ha en riktig säng/madrass att sova på när du flyr från krig? Testa att sätta dig in i situationen själv, om du flyr från en kalasjnikov, är det första du vill hitta en säng? (Krävs lite tankeverksamhet för att förstå att det är ganska grova svängar jag använder)
Så, det du menar är att vi bara ska sitta och titta på medans tusentals människor avlider av bomber och granater? Lite sån där... låt dem skylla sig själva som är födda i ett land där en större konflikt uppstår?
Ska undvika att gå för mycket offtopic men jag kan väl säga som så, Sverige är en fis i rymden befolkningsmässigt i världen så att sitta och studera antal flyktingar/capita känns väl lite sådär. Pressen på EU om flyktningfrågan skulle skett för ett år sen eller mer, alla förbannade länder måste väl ta sitt ansvar. Situationen grundar sig i en ansvarslös politik där politikerna inte vågat ta i frågorna med risken att tappa väljare.
Sverige tar inte emot om det inte finns sängplats det är jävligt enkelt. Sen tror jag inte du ska försöka presentera hur människor lider för mig. Jag har full inblick i Syrienkrisen och har sett hur oskyldiga bombas dagligen dygnet runt. Assad, Iran, Ryssland, USA-koalitionen bombar, gasar oskyldiga varje dag. Men för den sakens skull kan vi
inte ta precis alla som flyr. Man har meningslösa möten i Wien om hur man ska lösa krisen. USA och Ryssland kör media krig, och ingen är överens. Iran och Saudi Arabien hatar varandra och hotar varandra varenda dag om Jemen. Under tiden sitter det en president i Syrien som ingen gör något åt, som tar död på mer människor än vad IS har gjort. IS har både Syrien och Irak områden som dom härjar i och inte heller där har man lyckats. Nålsticken som utförs ger ingenting.
Så fisen du målar upp Sverige som har fortfarande tagit mest flyktingar per invånare det kommer du aldrig ifrån. Vi kan inte ta mer och det är kaos. Är detta enbart vårt problem? Nej, det finns inget att kritisera oss för. Vi har gjort det man kan och det ser inte ut som att landet klarar mer.
De människor det verkligen är synd om är dom människorna som aldrig tar sig någonstans utan sitter i läger. UNHCR har inte pengar längre och människor kommer svälta. Detta är ett världsproblem och inte Sveriges enskilda problem.
En sak är säker vi är inte landet som har kapacitet att ta emot alla.