2015-11-11, 00:56
Medlem
Sitter lugnt i båten. Pressen skriver det folk läser. Nu är ämnet hett. Oktober-december är lugna månader. Detta betyder ingenting, jag kan få ett antal hyresgäster som är villiga att betala 20 000kr för min lilla trea i Storstockholm. Det säger lite om läget och ser man bostadsbristen och jämför andrahandshyror så ser jag en betydligt större uppsida på kvm-priset även vid ändrat ränteläget. Vi får väl se
2015-11-11, 01:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Valueguard har ännu inte uppmätt någon nedgång, tvärtom går det spikrakt uppåt. Någon gång måste det förstås komma en dipp och på fredag kommer nya siffror men jag förhåller mig till verkligheten och inte fantasier.
2015-11-11, 01:16
Medlem
Trillskes avatar
Nu blev det ju lite olyckligt, som det ibland blir när du tänker. Valueguard är nämligen höftade fantasier, medan det som länkades tvärt om är ren verklighet.

Nu beror det på att valueguard gör ett försök att fantisera ihop en bättre indikation på vart marknaden är på väg, men det kan ändå inte ursäktas att snubbla så i tanken.
Senast redigerad av Trillske 2015-11-11 kl. 01:18.
2015-11-11, 01:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu blev det ju lite olyckligt, som det ibland blir när du tänker. Valueguard är nämligen höftade fantasier, medan det som länkades tvärt om är ren verklighet.

Nu beror det på att valueguard gör ett försök att fantisera ihop en bättre indikation på vart marknaden är på väg, men det kan ändå inte ursäktas att snubbla så i tanken.

Du är lika oseriös som vanligt trilske.
2015-11-11, 01:55
Medlem
Man behöver inte oroa sig direkt ännu men priserna är lite väl höga. Som trafikverket säger i radioreklamen för trängselskatt på Essingeleden: Det håller inte! Minns du när de breddade Essingeleden genom att måla till en fil? Så gör man snabba enkla åtgärder men nu kan man inte måla till fler och kollektivtrafiken är proppad. Jag vet flera som tidigare in och utvandrat, det har varit rätt lätt, nu är det tvärstopp på migrationsverket. "Ingen sysslar med detta just nu"..
2015-11-11, 13:24
Medlem
Jag brukar roa mig med att ta snittet på dom 10 senaste försäljningarna från Bolia, eftersom jag gjort det ganska ofta är det hyffsat statistisk säkerställt och jag ha rännu inte sett en nedgång.

Men som sagt så är Valueguards statistik det intressanta, personligen tror och hoppas jag att priserna står still, det är bästa för alla, dom som köpt slipper känna sig som förlorare samtidigt som priserna i förhållande till köpkraft sjunker.
2015-11-11, 15:37
Medlem
Phantom042s avatar
Bor 150000 i Migrationsverkets lokaler just nu, baracker, campingstugor och numera även tält. Fylls dessutom på med 2000 per dag.
De ska också tilldelas en lägenhet innan vi har för mycket bostäder och bubblan spricker. Det är långt kvar, priserna kommer gå upp mot 200k/kvadrat i Stockholm innan det händer.
2015-11-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Bor 150000 i Migrationsverkets lokaler just nu, baracker, campingstugor och numera även tält. Fylls dessutom på med 2000 per dag.
De ska också tilldelas en lägenhet innan vi har för mycket bostäder och bubblan spricker. Det är långt kvar, priserna kommer gå upp mot 200k/kvadrat i Stockholm innan det händer.

nonsens.

Orsak: vi har nått toppen var bankerna är villiga att låna ut.

MÅNGA som får stanna vid budgivningar nu. Orsak: lånelöftena medger ej hörgre bud. (samt många får ju avslag av banken när banken får se vilket idiotpris som budat...)

En pyspunka har nog inletts och kommer att pågå ett tag. Sedan lite upp, sedan pyspunka igen....
2015-11-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
nonsens.

Orsak: vi har nått toppen var bankerna är villiga att låna ut.

MÅNGA som får stanna vid budgivningar nu. Orsak: lånelöftena medger ej hörgre bud. (samt många får ju avslag av banken när banken får se vilket idiotpris som budat...)

En pyspunka har nog inletts och kommer att pågå ett tag. Sedan lite upp, sedan pyspunka igen....

Som jag tjatat om tidigare så är det banken som bestämmer priset (läs - hur mycket kredit banken är villig att ge dig).

Ser bankerna att riskerna ökar kommer de att dra öronen åt sig oavsett hur låg räntan är men vi är inte där än. Dessutom NÄR det väl kommer (ja, någon gång korrigeras priserna även om det kan dröja flera år) så pågår en "krasch" i ca 6 år så tro inte att det är läge att fynda snart ens om det smäller imorgon. Bostäder är inga aktier och folk är trögflyttade. Dessutom säljer ingen till förlust så länge de har råd att bo kvar. Dvs, förutom att bankerna ska dra öronen åt sig så måste också räntorna höjas. I annat fall ökar bara spreaden och inga transaktioner sker (endast de som måste flytta pga olika anledningar).
2015-11-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Nu kommer smällen!! (hoppas)
Cash blir åter king, och jag kan köpa mig ett litet "penthouse" till ett mer korrekt pris kontra egentligt värde...

http://omni.se/topic/1d3ceaa6-4862-4c1d-b8b5-bb7c9ddca622/a09124a5-4018-4e4a-a005-cc95deb9e9e7

Vad är det egentliga värdet? Det bör rimligtvis stå i förhållande till kostnad och disponibel inkomst. Är 20% ner "rimligt"? 50%? Det är så klart omöjligt att säga eftersom du inte vet hur räntebanan, skatt mm ser ut kommande år.

Köpte du mycket aktier 14:e okt eller var det för dyrt?
2015-11-11, 19:04
Medlem
penols avatar
Vad är det som gör att fler inte köper en tomt och bygger egen villa? Idag är det i många fall billigare med nytt hus än en trång begagnad bostadsrätt.
2015-11-11, 19:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Vad är det som gör att fler inte köper en tomt och bygger egen villa? Idag är det i många fall billigare med nytt hus än en trång begagnad bostadsrätt.

Folk vill bo i stan och slippa ansvaret och arbetet med ett hus. Dessutom drar ett hus med sig stora extrakostnader som en eller ett par bilar, kostnad för kollektivtrafik mm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in