Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Är det sedan så att man IDAG påstår att SD har haft rätt hela tiden, ända sedan 70-talet, blir det såklart inte riktigt bra. Då får man tåla vad man kan få, om man inte har klart för sig varifrån det tidiga SD kom. SD fanns inte ens 1970, utan då får man titta efter andra organisationer. En del av dessa är det nazze-varning på, utan tvekan.
Nej, att många av deras medlemmar var xenofober, stämmer säkert, men inte den där påstådda nazikopplingen.
Hela tanken med partiet var ju att skapa ett demokratiskt invandringskritiskt parti utifrån den tidens situation i Sverige och just slippa de kretsar som förutom att de var invandringskritiska även var Hitlerdyrkare (NRP). Zeilon resonerade likadant när han bildade BSS, även om de kunde vara rätt grova retoriskt.
Vad jag säger, är att vissa invandringskritiker har haft rätt hela tiden ur flera aspekter. Det är ingen slump att SD/SP bildades just när den stora flyktinginvandringen tagit fart 85/86.
Jag försvarar alltså inte den skräniga svansen, men jag hävdar att redan på 70- och 80-talen fanns det invandrarrelaterade problem som borde ha diskuterats i offentligheten istället för att gömmas undan.