2015-11-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Skillnaden är att det uppenbarligen inte är sant eftersom det inte överensstämmer med vad som faktiskt står i Bibeln.
Detta är visserligen fullkomligt irrelevant för min poäng (som du omöjligt kan ha missuppfattat), men Bibeln är rätt jävla tydlig när det gäller homosexualitet. Jag kan ju citera vad som står om du nu vill det, men något säger mig att du redan är fullt medveten om vad som står.
Citat:
Eftersom eran religion inte har någon bok inspirerad av erat högre väsen(vad jag vet),
Men snälla människa, förstod du ingenting av det som just skrevs?
Ateism är ingen religion. Det är ENBART avsaknaden av tro på Gud/Gudar. Ateism innefattar inte något högre väsen. Det är enkelt sagt raka motsatsen till Gudstro.
Fan vad tröttsamt..
Citat:
naturlig selektion eller vad det nu må vara denna dag, så får man ju leta information från personer som anser sig välbekanta i den ateistiska tron. Och jag förstår att det råder enorma skillnader i tro från ateist till ateist, vilken gör att det blir ganska knepigt. T.o.m. Dawkins har erkänt att intelligent design kan vara möjligt, men antar att hans åsikt inte heller har något värde längre?

Så flummigt. :-)
Vad enskilda ateister tror, tycker eller säger är ingenting som har något med ateism att göra.
Du kan vara ateist och tro att universum är skapat av en smurf. Det har ingen koppling till ateism.
Citera
2015-11-12, 19:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Skillnaden är att det uppenbarligen inte är sant eftersom det inte överensstämmer med vad som faktiskt står i Bibeln. Eftersom eran religion inte har någon bok inspirerad av erat högre väsen(vad jag vet), naturlig selektion eller vad det nu må vara denna dag, så får man ju leta information från personer som anser sig välbekanta i den ateistiska tron. Och jag förstår att det råder enorma skillnader i tro från ateist till ateist, vilken gör att det blir ganska knepigt. T.o.m. Dawkins har erkänt att intelligent design kan vara möjligt, men antar att hans åsikt inte heller har något värde längre?

Så flummigt. :-)

Ateism är varken en tro eller en ideologi utan innebär bara att man inte tror på gudar.
Så enkelt är det.

I vilket sammanhang skulle Dawkins ha "erkänt intelligent design?" Jag tror att det påståendet är helt taget ur luften eller något du har missuppfattat.
Citera
2015-11-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ateism är varken en tro eller en ideologi utan innebär bara att man inte tror på gudar.
Så enkelt är det.

I vilket sammanhang skulle Dawkins ha erkänt intelligent design? Jag tror att det påståendet är helt taget ur luften eller något du har missuppfattat.

Det är förmodligen tagit ifrån en debatt där Dawkins lekte med tanken på att vi är skapade av utomjordingar.
Han har aldrig påstått att han tror på någon form av intelligent design.

Det är tyvärr sån här oärlig quote-mining som foliehattar ägnar sig åt..
Citera
2015-11-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Detta är visserligen fullkomligt irrelevant för min poäng (som du omöjligt kan ha missuppfattat), men Bibeln är rätt jävla tydlig när det gäller homosexualitet. Jag kan ju citera vad som står om du nu vill det, men något säger mig att du redan är fullt medveten om vad som står.

Men snälla människa, förstod du ingenting av det som just skrevs?
Ateism är ingen religion. Det är ENBART avsaknaden av tro på Gud/Gudar. Ateism innefattar inte något högre väsen. Det är enkelt sagt raka motsatsen till Gudstro.
Fan vad tröttsamt..

Vad enskilda ateister tror, tycker eller säger är ingenting som har något med ateism att göra.
Du kan vara ateist och tro att universum är skapat av en smurf. Det har ingen koppling till ateism.

Ja, citera gärna vilket stycke från Bibeln som du anser där Gud påstår att han hatar homosexuella människor så ska jag tillrättavisa dig.

Ateismen är sammankopplad med evolutionismen. De går hand i hand, och evolutionismen är, utan tvekan, en totalt obefogad, ologisk, irrationell blind tro.

F.ö. finns det inget som heter ateist. Att påstå att det inte finns någon Gud så måste du vara allvetande, vilket du inte är. I bästa fall är du agnostiker. En kort analogi:

För att påståendet "Det finns inget guld i Kina!" ska vara sant måste du vara överallt på alla ställen samtidigt i Kina för att påståendet ska vara befogat. Alltså inget guld i någon tand, berg, vatten, smycke... ja ingenstans.

Att säga "Det finns ingen Gud" är samma sak. Du känner inte ens till 1% av all information som finns i världen, men låt för argumentationens skull säga att du känner till 50% av all information i världen, är det då möjligt att vetenskapen om Gud finns i den andra hälften som du inte känner till?

Nåja. Trevlig kväll kanske tittar till tråden imorgon
Citera
2015-11-12, 20:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är förmodligen tagit ifrån en debatt där Dawkins lekte med tanken på att vi är skapade av utomjordingar.
Han har aldrig påstått att han tror på någon form av intelligent design.

Det är tyvärr sån här oärlig quote-mining som foliehattar ägnar sig åt..

Väldigt oärlig feminin retorik. Först grunda med ett falskt påstående: "Person X sa Y" Du håller ju med person X, alltså tycker du Y.
Citera
2015-11-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ja, citera gärna vilket stycke från Bibeln som du anser där Gud påstår att han hatar homosexuella människor så ska jag tillrättavisa dig.
Har du inte koll på vad som står i tredje mosebok?

Citat:
Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.

Citat:
Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

Citat:
Ateismen är sammankopplad med evolutionismen.
De går hand i hand, och evolutionismen är, utan tvekan, en totalt obefogad, ologisk, irrationell blind tro.
Nej. Slå upp ordet ateism i en ordbok.
Citat:
F.ö. finns det inget som heter ateist. Att påstå att det inte finns någon Gud så måste du vara allvetande, vilket du inte är. I bästa fall är du agnostiker. En kort analogi:

För att påståendet "Det finns inget guld i Kina!" ska vara sant måste du vara överallt på alla ställen samtidigt i Kina för att påståendet ska vara befogat. Alltså inget guld i någon tand, berg, vatten, smycke... ja ingenstans.

Att säga "Det finns ingen Gud" är samma sak. Du känner inte ens till 1% av all information som finns i världen, men låt för argumentationens skull säga att du känner till 50% av all information i världen, är det då möjligt att vetenskapen om Gud finns i den andra hälften som du inte känner till
Ateister påstår inte att det inte finns någon Gud. Ateister tror inte på Gud.
Jag är medveten om att det inte går att bevisa icke-existens. Det har ingenting med sakfrågan att göra.
Citera
2015-11-12, 20:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Ateismen är sammankopplad med evolutionismen. De går hand i hand, och evolutionismen är, utan tvekan, en totalt obefogad, ologisk, irrationell blind tro.

Att säga "Det finns ingen Gud" är samma sak. Du känner inte ens till 1% av all information som finns i världen, men låt för argumentationens skull säga att du känner till 50% av all information i världen, är det då möjligt att vetenskapen om Gud finns i den andra hälften som du inte känner till?

Jösses…
Du blandar verkligen ihop begreppen.

Kort: som ateist gör man inte anspråk på att veta något.
Jag gissar att du själv är ateist i förhållande till t ex åskguden Tor.
Citera
2015-11-12, 23:27
Medlem
Citat:

Du får nog kolla upp vad ateist är för något..... det har inget med vetande att göra.
Det har heller inget med evolutionsteorin att göra. Jag känner flera troende, som även "tror" på evolutionsteorin. För det finns nämligen vettiga teister, som kan tro och ändå leva i verkligheten.
Citera
2015-11-13, 11:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bara i den mån att evolutionsteorin är den mest troliga förklaringsmodellen för arternas ursprung om man inte gillar att hitta på magiska lösningar på alla stora gåtor med saker som gudar och annat obefogat.

Citat:
F.ö. finns det inget som heter ateist. Att påstå att det inte finns någon Gud så måste du vara allvetande, vilket du inte är. I bästa fall är du agnostiker.
Din slutsats är baserad på felaktiga premisser. En ateist påstår ingenting, han accepterar bara inte påståendet att gudar finns.
Citera
2015-11-13, 15:24
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Slå upp ordet ateism i en ordbok.

"Livsåskådning som uttryckligen förnekar gudars existens." Precis som Buddhism. Det är en religion...
Citera
2015-11-13, 15:27
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Din slutsats är baserad på felaktiga premisser. En ateist påstår ingenting, han accepterar bara inte påståendet att gudar finns.

Teister påstår ingenting heller, de accepterar bara inte påståendet att gudar inte finns.
Citera
2015-11-13, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Teister påstår ingenting heller, de accepterar bara inte påståendet att gudar inte finns.
Och din hobby är att inte samla på frimärken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in