2015-11-12, 05:01
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej helt fel och en massa halmgubbar.
Hur obildad och indoktrinerad är du?

Ateism handlar om en sak allena, att man inte tror på gud(ar), inget mer.

Vad i övrigt ateister gör, säger, tror på har inget med ateism att göra.
Kan väl omöjligt vara särdeles svårt att fatta om man inte är riktigt korkad.

Om du ens ska ta upp vad logik är och teoretisk filosofi så får du nog veta vad det är innan du försöker använda det.

Tro är inget som är förknippat med religion. Det är ett antagande utan underlag. Och rent logisk, kan du inte inte tro på en gud. Då själva tesen börjar med att du saknar underlag för en gud.

Att inte välja att tro på en gud är essensen av ateism. Det är som att du slutar med en aktivitet explicit. Du gör inte aktiviteten i implicit när du slutar tro, utan du har upphört med den.
Senast redigerad av Yppsilon 2015-11-12 kl. 05:03.
Citera
2015-11-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Om du ens ska ta upp vad logik är och teoretisk filosofi så får du nog veta vad det är innan du försöker använda det.

Tro är inget som är förknippat med religion. Det är ett antagande utan underlag. Och rent logisk, kan du inte inte tro på en gud. Då själva tesen börjar med att du saknar underlag för en gud.

Att inte välja att tro på en gud är essensen av ateism. Det är som att du slutar med en aktivitet explicit. Du gör inte aktiviteten i implicit när du slutar tro, utan du har upphört med den.
"Tro" i denna del av FB är förknippat med religion.
Ateism betyder bara EN sak, inget mer.
Citera
2015-11-12, 07:46
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Ah är riktigt trött. Var menat till Jaade då jag läste quoten.
Citera
2015-11-12, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tro är inget som är förknippat med religion.

Jodå; det är bara en fråga hur det struktureras.
Citera
2015-11-12, 16:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Ljuga?

Förstår att det inte råder samtycke bland evolutionister, men inget av det jag citerade är påhitt. Det är anhängare från eran religion.

Nej, du ljuger rakt av och sätter ord i mun som du sedan väljer att förlöjliga. Det hela är löjeväckande och vem som helst kan se det.
Att vidare påstå att ateism, avsaknaden av tro eller nekandet till teistens påstående i sig är en religion låter mer som ett försök att trolla. Visst finns det folk som är så dumma men det ter sig mer än vanligt oseriöst i det här fallet.
Citera
2015-11-12, 16:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag gillar formuleringen i den sista biten. Vad som ytterligare är viktigt är att skilja på ordet "tro" i meningen att antaga eller att ha en uppfattning och religiös "tro" som är mer likt det engelska ordet "faith" än något annat. Det orsakar ofta en semantisk förvirring som känns ruggigt onödig och tidsödande.
Citera
2015-11-12, 16:34
Medlem
lilymuensters avatar
Väldigt känsligt att ifrågasätta någons tro bevisligen, va har ju haft ett par krig över detta.
Dock en viktig fråga.

Jag är ganska övertygad att majoriteten inte tror på 'skaparen' eller vad du nu vill kalla det utan följer en ideologi och gemenskap med övervägande goda avsikter
Citera
2015-11-12, 16:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen strawmen.

Citat:
"I begynnelsen fanns ingenting. Absolut tomhet, inte ens tom rymd. Rymden fanns inte; inte heller tid, för detta var före tid. Universum var öde och tomt... Av en slump uppstod en instabilitet (),

Inga strawmen ... men ändå introducerar du "slump".
Citera
2015-11-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inga strawmen ... men ändå introducerar du "slump".

Va? Peter Atkins ord, inte mina.
Citera
2015-11-12, 17:36
Medlem
Citat:

Att det ska vara så jävla svårt för er foliehattar att förstå att ateism enbart innebär att man inte tror på någon Gud.
Att quote-mina en person förändrar inte definitionen av ateism.

God hates fags
- Fred Phelps, Westbro baptist church

Slutsats: Definitionen av kristendom är att man hatar bögar.

Förstår du?
Citera
2015-11-12, 18:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Oavkortat och okommenterat? Jag undrar..
Citera
2015-11-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Att det ska vara så jävla svårt för er foliehattar att förstå att ateism enbart innebär att man inte tror på någon Gud.
Att quote-mina en person förändrar inte definitionen av ateism.

God hates fags
- Fred Phelps, Westbro baptist church

Slutsats: Definitionen av kristendom är att man hatar bögar.

Förstår du?

Skillnaden är att det uppenbarligen inte är sant eftersom det inte överensstämmer med vad som faktiskt står i Bibeln. Eftersom eran religion inte har någon bok inspirerad av erat högre väsen(vad jag vet), naturlig selektion eller vad det nu må vara denna dag, så får man ju leta information från personer som anser sig välbekanta i den ateistiska tron. Och jag förstår att det råder enorma skillnader i tro från ateist till ateist, vilken gör att det blir ganska knepigt. T.o.m. Dawkins har erkänt att intelligent design kan vara möjligt, men antar att hans åsikt inte heller har något värde längre?

Så flummigt. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in