2015-11-12, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29
Hej,

Jag har sedan 2011 ägt en restaurang och nu har jag sålt restaurangen. Under alla dessa år så tog jag inte ut särskilt mycket inkomst pga att jag inte befann mig där så ofta (ca 3-4 dagar i veckan), utan jag studerade vid sidan om, och jag tog heller inte ut så mycket inkomst, skulle tro 6-10.000 i månaden beroende på. Det var en enskild firma dessutom.

Min fråga nu när jag snart kommer skriva över restaurangen till nya ägaren, kommer jag vara berättigad till a-kassa eller vad är det minsta beloppet man måste ha tagit ut för att vara berättigad? Sedan hur skall jag bevisa hur mycket jag tagit ut, är det via kontohistoriken då?

Ja jag är oerfaren när det kommer till detta, då det är första gången för mig, så skulle uppskatta all hjälp.

Tack så mycket,

Har du inte haft bokföring? Där framgår väl vad du tagit ut i lön? Annars så ska du väl deklarera, och där framgår det också. Sedan är kravet 12 månaders medlemsskap i A-kassa INNAN arbetslösheten plus ett arbetskrav per månad.
Citera
2015-11-12, 15:08
Medlem
Jag har ca. 30-35 dagsersättningar kvar på min A-kassa men har blivit erbjuden en
6 månadersanställning från den 1 januari 2016 med s.k. nystartsjobb dvs arbetsgivaren
får bidrag för delar av min lön.

Efter dessa 6 månader får jag då 300 nya dagar a-kassa ?
Baseras dom dagarna på min nya lön 22.000 kr eller på den gamla lönen jag hade 26.000?
A-kassan svarar inte på telefon... eller runt och bortkopplad

Måste jag uppfylla ny s.k. "ramtid" dvs mina 6 månaders lön slås ut på 12 månader och blir
bara 11.000 per månad ?
Citera
2015-11-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har ca. 30-35 dagsersättningar kvar på min A-kassa men har blivit erbjuden en
6 månadersanställning från den 1 januari 2016 med s.k. nystartsjobb dvs arbetsgivaren
får bidrag för delar av min lön.

Efter dessa 6 månader får jag då 300 nya dagar a-kassa ?
Baseras dom dagarna på min nya lön 22.000 kr eller på den gamla lönen jag hade 26.000?
A-kassan svarar inte på telefon... eller runt och bortkopplad

Måste jag uppfylla ny s.k. "ramtid" dvs mina 6 månaders lön slås ut på 12 månader och blir
bara 11.000 per månad ?

Nystartsjobb räknas som ett vanligt arbete, så ja, om du jobbar i 6 månader med minst 80 timmar per månad uppfyller du villkoren för 300 nya dagar om du blir arbetslös efter nystartsjobbet. (Finns flera hjälpregler till denna huvudregel.)

Kan spontant se olika möjligheter till hur din a-kasseersättning kan se ut om du blir arbetslös i juli 2016...det beror lite på vad som händer fram till den 1 januari 2016 och vad som hänt senaste 6 mån.

Normalt beräknas på allt arbete de senaste 12 mån innan man blev arbetslös. Blir du arbetslös i juli 2016 räknar man på juli 2015-juni 2016. Under den tiden ska du ha jobbat de 6 månaderna med minst 80 timmar som jag skrev om ovan. Om du sedan har haft några andra jobb också (tex jobbat extra några timmar under hösten 2015) så räknas de också med. Man tar alla pengar du tjänat under det året och räknar ut vad det blir i genomsnitt per dag. Du får 80% av det i a-kassa (iaf de första 200 dagarna, därefter får du 70%). Du kan få max 910 kronor om dagen före skatt, även om 910 är mindre än 80% av det du tjänat per dag. (Efter de första 100 dagarna blir maxbeloppet lägre, det ska ju inte vara för enkelt... )

Med den beräkningen är det ju ganska sannolikt att din ersättning skulle bli lägre än du haft hittills... Men det finns skyddsregler som kan kicka in i vissa fall för att förhindra att man får lägre ersättning. Om skyddsreglerna kan användas i ditt fall kan nog ingen svara på till hundra procent just nu...beror lite på vad som händer fram till 1 januari 2016. Men om skyddsreglerna går att använda, beräknar de inte som jag skrev ovan på det du tjänat under det senaste året, utan tar det som de baserar din a-kassa på just nu och ger dig 65% av det per dag. Det gör de förstås bara om de kan använda skyddsreglerna och om det blir bättre än att räkna på det nya arbetet. (De jämför 65% av det gamla med 80% av det nya, helt enkelt...)

Blev lite virrigt, men jag hoppas att du fick svar...
Senast redigerad av higgledypiggledy 2015-11-12 kl. 20:02.
Citera
2015-11-12, 23:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy
Nystartsjobb räknas som ett vanligt arbete, så ja, om du jobbar i 6 månader med minst 80 timmar per månad uppfyller du villkoren för 300 nya dagar om du blir arbetslös efter nystartsjobbet. (Finns flera hjälpregler till denna huvudregel.)

Kan spontant se olika möjligheter till hur din a-kasseersättning kan se ut om du blir arbetslös i juli 2016...det beror lite på vad som händer fram till den 1 januari 2016 och vad som hänt senaste 6 mån.

Normalt beräknas på allt arbete de senaste 12 mån innan man blev arbetslös. Blir du arbetslös i juli 2016 räknar man på juli 2015-juni 2016. Under den tiden ska du ha jobbat de 6 månaderna med minst 80 timmar som jag skrev om ovan. Om du sedan har haft några andra jobb också (tex jobbat extra några timmar under hösten 2015) så räknas de också med. Man tar alla pengar du tjänat under det året och räknar ut vad det blir i genomsnitt per dag. Du får 80% av det i a-kassa (iaf de första 200 dagarna, därefter får du 70%). Du kan få max 910 kronor om dagen före skatt, även om 910 är mindre än 80% av det du tjänat per dag. (Efter de första 100 dagarna blir maxbeloppet lägre, det ska ju inte vara för enkelt... )

Med den beräkningen är det ju ganska sannolikt att din ersättning skulle bli lägre än du haft hittills... Men det finns skyddsregler som kan kicka in i vissa fall för att förhindra att man får lägre ersättning. Om skyddsreglerna kan användas i ditt fall kan nog ingen svara på till hundra procent just nu...beror lite på vad som händer fram till 1 januari 2016. Men om skyddsreglerna går att använda, beräknar de inte som jag skrev ovan på det du tjänat under det senaste året, utan tar det som de baserar din a-kassa på just nu och ger dig 65% av det per dag. Det gör de förstås bara om de kan använda skyddsreglerna och om det blir bättre än att räkna på det nya arbetet. (De jämför 65% av det gamla med 80% av det nya, helt enkelt...)

Har sett att du under de senaste dagarna skrivit en del bra inlägg i den här tråden. Trevligt att vi fått lite kompetens från någon av a-kassorna till forumet, det var ett tag sen den senast försvann
Citera
2015-11-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har sett att du under de senaste dagarna skrivit en del bra inlägg i den här tråden. Trevligt att vi fått lite kompetens från någon av a-kassorna till forumet, det var ett tag sen den senast försvann

Tackar, vi får väl hjälpas åt och turas om...
Citera
2015-11-15, 20:28
Medlem
Hej,

Vid en ansökan till A-kassan så får man bla. fylla i om man har ett företag, vilande eller aktivt osv.

Jag har ett vilande AB, dvs. jag har aldrig någonsin fått en inkomst på det. Om jag kryssar "nej" att jag inte står på något bolag alls osv, kollar a-kassan upp detta?
Citera
2015-11-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hej,

Vid en ansökan till A-kassan så får man bla. fylla i om man har ett företag, vilande eller aktivt osv.

Jag har ett vilande AB, dvs. jag har aldrig någonsin fått en inkomst på det. Om jag kryssar "nej" att jag inte står på något bolag alls osv, kollar a-kassan upp detta?

Kan ju inte svara för vad alla a-kassor har för rutiner, men det är inte helt osannolikt att de kollar upp det. Varför funderar du på att kryssa nej? Du riskerar bara problem, du försäkrar ju med din namnteckning att uppgifterna stämmer...
Citera
2015-11-16, 18:14
Medlem
unknownxs avatar
Vi som har Handels A-kassa har fått hem brev att man ska uppdatera sina uppgifter, samt lön-uppgifter.

Om man inte ändrar sina uppgifter så kommer man "automatiskt flyttas upp en avgiftsklass".

Någon som vet vad det innebär i pengar?

Har nyligen gått från 50% till 75%, och enligt a-kassan får jag nu ingen ersättning alls pga att jag gått upp i tid.
Och eftersom jag även får mer lön nu så vill dom ju givetvis ha högre månadskostnad hos dom.

Jag kan ju "glömma" uppdatera och ta den högre avgiftsklassen om det blir billigare än att fylla i mina giltiga handlingar
Citera
2015-11-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Vi som har Handels A-kassa har fått hem brev att man ska uppdatera sina uppgifter, samt lön-uppgifter.

Om man inte ändrar sina uppgifter så kommer man "automatiskt flyttas upp en avgiftsklass".

Någon som vet vad det innebär i pengar?

Har nyligen gått från 50% till 75%, och enligt a-kassan får jag nu ingen ersättning alls pga att jag gått upp i tid.
Och eftersom jag även får mer lön nu så vill dom ju givetvis ha högre månadskostnad hos dom.

Jag kan ju "glömma" uppdatera och ta den högre avgiftsklassen om det blir billigare än att fylla i mina giltiga handlingar

Vad gäller avgiften tror jag att du förväxlar a-kassan med fackföreningen. Avgiften till handels a-kassa är densamma för alla medlemmar, 120. Det är fackavgiften varierar beroende på vilken avdelning du är medlem i och vilken inkomst du har. (Framgår av den här sidan: https://handels.se/akassan/medlemskap/medlemsavgift1/). Du kan välja att gå ur facket och bara vara med i a-kassan om du inte vill betala fackavgiften, kassan och facket är åtskilda.
Citera
2015-11-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av higgledypiggledy

Nej inte virrigt alls. Det viktigaste var att jag kan få nya dagar efter 6 mån anställning på nystartsjobbet.
Citera
2015-11-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs tråden.

Förstår fortfarande inte vad du menar. Menar du att det är skillnader mellan Alfakassan och andra a-kassor vad gäller kvalifikationerna för att få ersättning, eller menar du att det finns en ersättning som heter Alfakassa?

som jag förstått det är det helt skilda ersättningar och förutsättningar. Vad som skiljer vet jag inte men kort att alla kan vara berättigade till alfakassan medans du måste varit medlem i A-kassan.
Citera
2015-11-18, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mafakkd
som jag förstått det är det helt skilda ersättningar och förutsättningar. Vad som skiljer vet jag inte men kort att alla kan vara berättigade till alfakassan medans du måste varit medlem i A-kassan.

Alfakassan har inget krav på sitt medlemskap men däremot finns det precis som i vilken annan A-kassa som helst ett krav på hur mycket du ska ha jobbat för att vara berättigad ersättning, det är samma krav oavsett vilken A-kassa man har.

Alfakassan är precis som vilken annan A-kassa som helst med skillnaden att Alfakassan inte kräver av individen att denne ska jobbat inom en viss bransch, yrke etc, ett krav som andra A-kassor och fackförbund har.

Alfakassan har alltså samma regler som alla andra. Är man däremot inte med i en a-kassa så får man ett lägre belopp i aktivitetsstöd från Försäkringskassan när man deltager i jobb- och utvecklingsgarantin än vad man hade fått om man hade varit med i en a-kassa. Det är därför som det rekommenderas att man går med i en a-kassa innan så att man får det högre beloppet. Alfakassan ligger då närmast tillhands då denna inte har några kvalifikationsregler.

"Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa
Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa får
du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du
deltar i ett program på heltid.
Deltar du i jobb- och utvecklingsgarantin får
du aktivitetsstöd som längst under 450 dagar.
Har du fått utvecklingsersättning tidigare
räknas de dagarna in.
Du kan få högre aktivitetsstöd om du går med i
a-kassan eller Alfa-kassan
Alfa-kassan är en a-kassa som är öppen för
alla oavsett bransch. Genom att anmäla dig
till Alfa-kassan eller bli medlem i en a-kassa
kan du som uppfyller villkoren höja ditt
aktivitetsstöd till minst 365 kronor per dag
om du deltar i program på heltid. Blanketter
för att anmäla dig till Alfa-kassan hittar"

Mer om ersättningen går att läsa här.

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/9d55273d-009e-40c0-a29c-fe1abb96d6f2/4052_aktivitetsstod_och_utvecklingsersattning1509. pdf?MOD=AJPERES
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in