Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Jag blev varslad från mitt jobb (långtidsvik) och bestämde mig för att flytta till en större stad. Sagt och gjort, fick en fin lägenhet. Då kommer min chef härromdagen och erbjuder mig förlängning på mitt vik ändå. Jag tackade nej eftersom jag redan skaffat ny lägenhet och hyrt ut min i denna staden i andra hand. (Plus att jag är galet trött på denna mellanstora stad).
Har jag fortfarande rätt till A-kassa? Trots att jag tackat nej till förlängning på viket?
I min nya stad har jag ännu inget jobb (flyttar inte förrän sista aug) dock har jag fått löfte om timvik på olika ställen, samt även blivit erbjuden jobb i en bemanning.
Enligt tjejjen från bemanningen så kan man inte få A-kassa även om man bara jobbar säg 25% hos dem en månad? Stämmer?
Och timvik, det är tråkigt, stressande och man kan aldrig planera sitt liv? Men är det ändå att föredra framför bara A-kassa?
Skall jag ändå anmäla mig som arbetslös/ansöka om a-kassa?
Får man stämpla för det dagar man inte arbetar då?
Sånt här är verkligen det värsta jag vet, men om någon ville dela med sig om erfarenheter så vore jag tacksam.
Har jag fortfarande rätt till A-kassa? Trots att jag tackat nej till förlängning på viket?
I min nya stad har jag ännu inget jobb (flyttar inte förrän sista aug) dock har jag fått löfte om timvik på olika ställen, samt även blivit erbjuden jobb i en bemanning.
Enligt tjejjen från bemanningen så kan man inte få A-kassa även om man bara jobbar säg 25% hos dem en månad? Stämmer?
Och timvik, det är tråkigt, stressande och man kan aldrig planera sitt liv? Men är det ändå att föredra framför bara A-kassa?
Skall jag ändå anmäla mig som arbetslös/ansöka om a-kassa?
Får man stämpla för det dagar man inte arbetar då?
Sånt här är verkligen det värsta jag vet, men om någon ville dela med sig om erfarenheter så vore jag tacksam.
Som någon skrev tidigare i tråden, du lär få 45 karensdagar eftersom du tackat nej till ett erbjudet vikariat. Att du sen hunnit skaffa lägenhet o s v för att du varit varslad lär inte spela någon roll.
Du kan stämpla om du jobbar 25%.
Men bara i 75 dagar. Efter 75 dagar måste du välja, helt arbetslös eller nöja dig med den arbetstid du har. Har du barn under 18 år finns andra möjligheter.
Viktigt är att du anmäler dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dag. Även om du inte hunnit flytta, gå i så fall till arbetsförmedlingen på den ort där du bor idag.

Det säger allt om svenska sossesamhället idag