2009-08-05, 00:30
Medlem
Fru Fossils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Jag blev varslad från mitt jobb (långtidsvik) och bestämde mig för att flytta till en större stad. Sagt och gjort, fick en fin lägenhet. Då kommer min chef härromdagen och erbjuder mig förlängning på mitt vik ändå. Jag tackade nej eftersom jag redan skaffat ny lägenhet och hyrt ut min i denna staden i andra hand. (Plus att jag är galet trött på denna mellanstora stad).
Har jag fortfarande rätt till A-kassa? Trots att jag tackat nej till förlängning på viket?

I min nya stad har jag ännu inget jobb (flyttar inte förrän sista aug) dock har jag fått löfte om timvik på olika ställen, samt även blivit erbjuden jobb i en bemanning.

Enligt tjejjen från bemanningen så kan man inte få A-kassa även om man bara jobbar säg 25% hos dem en månad? Stämmer?

Och timvik, det är tråkigt, stressande och man kan aldrig planera sitt liv? Men är det ändå att föredra framför bara A-kassa?

Skall jag ändå anmäla mig som arbetslös/ansöka om a-kassa?
Får man stämpla för det dagar man inte arbetar då?

Sånt här är verkligen det värsta jag vet, men om någon ville dela med sig om erfarenheter så vore jag tacksam.

Som någon skrev tidigare i tråden, du lär få 45 karensdagar eftersom du tackat nej till ett erbjudet vikariat. Att du sen hunnit skaffa lägenhet o s v för att du varit varslad lär inte spela någon roll.

Du kan stämpla om du jobbar 25%.
Men bara i 75 dagar. Efter 75 dagar måste du välja, helt arbetslös eller nöja dig med den arbetstid du har. Har du barn under 18 år finns andra möjligheter.

Viktigt är att du anmäler dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dag. Även om du inte hunnit flytta, gå i så fall till arbetsförmedlingen på den ort där du bor idag.
Citera
2009-08-05, 08:39
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Enligt tjejjen från bemanningen så kan man inte få A-kassa även om man bara jobbar säg 25% hos dem en månad? Stämmer?
Att jobba är bättre för att:
* Hyfsad möjlighet att kunna plädera sitt CV med nya erfarenheter
* Färska referenser
* Få in sin fot i bolaget, vilket ökar chanserna för mer jobb

25% är 10h i veckan. Jämför detta med a-kassa, där du lätt kan spendera 20-30h på att bara leta jobb i den tråkigaste arbetsmiljön någonsin.
Citera
2009-08-05, 11:22
Medlem
SparTyres avatar
Citat:

Om du står till bemanningsföretagets förfogande 100% av veckan räknas det som ett heltidsjobb trots att du inte får någon lön för att du inte arbetat.

http://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&Content=CategoryID&levelID=0&Cat egoryID=796
Citera
2009-08-05, 12:16
Medlem
Äh det verkar ha ordnat sig ändå med ett deltidsvik +bemanningföretaget. Annars får jag väl krydda det hela med lite norgejobb.

Det där med bemmaningsbolaget och att man inte får a-kassa är ju kasst. Då får man ju tacka nej till 25% ändå.
Citera
2009-08-05, 15:08
Medlem
Citat:
Jag blev ju varslad först, den kommer det och klämmer ur sig att jag kan få förlängning 3veckor innan jag slutar. Och då hade jag redan skaffat ny lägenhet och allt.

Så jag tjänar på att timvika och stämpla mer än att bara stämpla?

Ser inte fram emot arbetsförmedlingen och allt. Hoppas jag hinner få ett jobb.

det är a-kassan som gör bedömningen angående dina karensdagar, därför går det aldrig att säga säkert samt det handlar om vad din arbetstgivare skriver på ditt arbetsintyg. Är din lön på deltid högra än vad du hade fått i a-kassaersättning så tjänar du med.
Citera
2009-08-05, 15:49
Medlem
Citat:
Jag blev varslad från mitt jobb (långtidsvik) och bestämde mig för att flytta till en större stad. Sagt och gjort, fick en fin lägenhet. Då kommer min chef härromdagen och erbjuder mig förlängning på mitt vik ändå. Jag tackade nej eftersom jag redan skaffat ny lägenhet och hyrt ut min i denna staden i andra hand. (Plus att jag är galet trött på denna mellanstora stad).
Har jag fortfarande rätt till A-kassa? Trots att jag tackat nej till förlängning på viket?

Du har faktiskt möjlighet att få stämpla oavsett. I och med att du redan har hyrt ut din lägenhet och blivit erbjuden en ny "anställning". I och med att en utredning görs kan du alltid skicka kompletterande uppgifter gällande detta. Visa kopior på att du har hyrt ut din lägenhet och skaffat en ny i en annan stad. OBSERVERA - var inte dum nu och visa att du hyr ut din lägenhet för en högre summa än vad du betalar för, framförallt jämfört mot din nya. Detta kan i sådana fall ses som inkomst!!!

Citat:
I min nya stad har jag ännu inget jobb (flyttar inte förrän sista aug) dock har jag fått löfte om timvik på olika ställen, samt även blivit erbjuden jobb i en bemanning.

Och timvik, det är tråkigt, stressande och man kan aldrig planera sitt liv? Men är det ändå att föredra framför bara A-kassa?

Skall jag ändå anmäla mig som arbetslös/ansöka om a-kassa?
Får man stämpla för det dagar man inte arbetar då?

Du kan glömma med att få stämpla om du är anställd i ett bemanningsföretag.

Det jag kan rekommendera dig att göra är att tacka omgående ja till dessa timvikariat (för att undvika 45 dagars avstängning). Efter att du har påbörjat din timvik så går du till AF (ArbetsFörmedlingen) och anmäler dig som arbetssökande, då du "strävar" efter en heltidstjänst. Signalen kommer direkt gå till A-kassan och du kommer att kunna deltidsstämpla i 75 dagar.

PM:a om du undrar något gällande stämplingen under deltidsdagarna.
Citera
2009-08-09, 20:58
Medlem
vad händer efter 300 dagar a kassa ?

Hej!

Vad händer när perioden med 300 dagar ifrån A-kassan tar slut?
Får man nya dagar?
har inte så många dagar kvar, och det är absolut helt omöjligt och få jobb!
Söker flera jobb i veckan på flera olika orter!

Mvh
Citera
2009-08-09, 21:02
Bannlyst
Du får göra som många andra gör numera, gå in på den svarta kriminella marknaden. För den vita är åt helvete med massa byråkratiska hinder och kommer att förfalla om fler går över till den svarta, som är mkt mer effektiv och vägledande rent ekonomiskt då det inte finns massa institutionella hinder.

Alt är att leva på soc som en jävla dönicke utan rättigheter och vänta på bättre tider som inte kommer av sig själv. Så är det
Citera
2009-08-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Du får göra som många andra gör numera, gå in på den svarta kriminella marknaden. För den vita är åt helvete med massa byråkratiska hinder och kommer att förfalla om fler går över till den svarta, som är mkt mer effektiv och vägledande rent ekonomiskt då det inte finns massa institutionella hinder.

Alt är att leva på soc som en jävla dönicke utan rättigheter och vänta på bättre tider som inte kommer av sig själv. Så är det

hehe, nej tack vill helst göra allting så lagligt som möjligt..
Om man går på Soc då får man vell varken inte ha något sparande eller någon fastighet? Skulle vara surt då..
Citera
2009-08-09, 21:10
Medlem
raoul.dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
Om man går på Soc då får man vell varken inte ha något sparande eller någon fastighet? Skulle vara surt då..

stämmer bra. Soc kollar upp ifall du har några tillgångar öht före du får en krona av dom. Har du ngt av värde skall det säljas. Å andra sidan går det väl kanske att kringgå, en bil är ju inte svår att skriva över på familjemedlem/polare tills du e på fötter igen. Hur det funkar med bostad vet jag dock inte
Citera
2009-08-09, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas

Inte vet jag jag går inte på soc. Kolla dem andra trådarna. allt jag hört är att man får gå på något vuxendagis 3 tim varje dag där man aktivt ska söka jobb. Det roliga som jag fick höra är att under de tre timmarna kunde man bara använda datorerna 30 min att söka jobb då datorerna inte räcker åt alla arbetslösa på dagiset. resten av tiden är kaffepaus Det säger allt om svenska sossesamhället idag
Senast redigerad av kriptokia 2009-08-09 kl. 21:15.
Citera
2009-08-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raoul.duke
stämmer bra. Soc kollar upp ifall du har några tillgångar öht före du får en krona av dom. Har du ngt av värde skall det säljas. Å andra sidan går det väl kanske att kringgå, en bil är ju inte svår att skriva över på familjemedlem/polare tills du e på fötter igen. Hur det funkar med bostad vet jag dock inte

jag äger 2 bostadsrätter så de kan bli lite svårt sen har jag en rätt fet spargris som jag inte vill röra än(framtids planer).. finns det inget annat sätt att få pengar på utan att behlva sälja allt och så?
Alfa kassan?, f-Kassan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in