2015-11-12, 17:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
slogs LH telefon av 18:39 eller 18:59 ?

Om NB var hemma 19:00 så hade han ca34 minuter på sig att göra allt?

När vilken tid sa NB till sin fru att tvätta hans kläder ?

Aldrig. Hon erbjöd sig.
2015-11-12, 17:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det står ingenting om några skavsår, ej heller några andra sorters sår, det står enbart att Lisa hade:
"punktformade och fläckformade blodbesudlingar på den vänstra fotsulan"
Alltså enbart blodbesudlingar!!!
Förstår du ???
Vad vill du ha sagt med dina utropstecken och frågetecken? Att Lisa dansat barfota? Gått till Martorp av egen maskin?
1. Rättsläkare på brottsplatsundersökning. 2. obduktion
Det lär inte ha varit relevant för fallet och det står säkert i den sekretessbelagda delen vad det tolkades som - och JA, Tingsrätten har tagit del av detta.
2015-11-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Vad jag kan se så är änden på rullen inte dubbelvikt ? så den som använde den sist körde nog inte med den metoden , då skulle ju dom bitar som var avrivna och lindade på Lisa ochså ha en ände dubbelvikt ? och det var dom väl inte ?
jag tror aldrig jag sett en hållare för just silvertejp, men det finns säkert

så här gör jag :
1.pillar upp änden -drar ut en bit ,man får ha bra tag med fingrana i i rullen och dra, lite trögt, men rullen snurrar då .

2.tar med tummen och pekfingret i tejpen precis vid rullen -resten av fingrarna då innuti rullen -hugger tänderna ! i tejpen nära tummen -river av den !
(sån här tejp otroligt seg -går knappt dra av -men lätt riva !)

3. lägger rullen -tar tag i ändan jag håller med tänderna -jag har då en bit sträckt mellan händerna för att sätta fast .
släpper man i nåt läge en ända på en längre tejpbit så snor den sig garanterat -kladdar ihop sig !
allt enligt "Murphys Lag "

4.När jag nu hållit i tejpänden på rullen med tumme -pekfinger så brukar den inte lägga sig mot rullen direkt ,utan är hyfsat lätt få tag i-pilla upp för att göra om proceduren för att dra ut flera bitar .

tyvärr så har jag inte tre händer ! för att ev,hantera en sax-kniv

efter att ha upprepat detta ett par gånger , så är mitt sekret(spott) garanterat både på tejpändan och innuti rullen .

men .....det är inte "Neros" (NB) DNA på rullen ! utan Lisas ,eller möjligen...
se sidan 499 nedan

gör inga spekulationer om detta ,
efter läst FU så tror jag inte en sekund !! Lisa begått självmord ! idiotfantasier !
lika säker är jag av olika anledningar till 100% på att Holm inte dödade sin dotter

finner det för övrigt märkligt att den som tejpat Lisa ,-om det nu skedde hängande i mjölkrummet ????
varit så ordningsam så han gått tillbaka ut i ladan och lagt tejprullen på sin plats i spiklådan ...
,

Sid 495-ca 507 avhandlar mycket som man enligt texten INTE begärt analys av !
jeansen -overallen-jackan som låg över Lisa !.....
borde inte detta kunnat vara kläder som GM dumpade ? och som han haft på sig ?
har dom kläderna verkligen legat där i 10 år ,sedan byssjan användes senast ....

likaså är kläderna i tvättmaskinen inne på Martorp ?inte testade !

likaså Lisas Bankkort och mobilfodral ? inte begär test av det ?.....märkligt
ev,DNA på det borde ju varit högintressant ?

det mesta är för mig ! ett stort frågetecken !!!
men denna FU är ju så "gedigen och välgjord" så det är väl ok ....

Nationellt forensiskt centrum - NFC
17(47)
Sakkunnigutlåtande
(Delredovisning 1)
Datum
Vårt diarienummer
2015-09-04
2015009239
Ert datum
Er beteckning
2015-06-09
5000-K698204-15
Polismyndigheten
Nationellt forensiskt centrum
- NFC
581 94 Linköping • Tel 010
-
562 80 00 vxl • Fax 013
-14 57 15
E-
post registrator.nfc@polisen.se • www.nfc.polisen.se
5503/26565
-
15/G102
Örhänge, ljust pärlörhänge. - Ladan Blomberg innanför dörr mot
fd djurstall.
Forums materialnr: 201500923963
DNA
Materialet har enligt överenskommelse med uppdragsgivaren
inte undersökts.
5503/26565
-
15/G103
Örhänge, ljust pärlörhänge. - Ladan Blomberg, 4 m innanför dörr
mot fd djurstall.
Forums materialnr: 201500923964
DNA
inte undersökts.
5503/26565
-
15/G105
Bankkort, VISA, Swedbank. Lisa Holm. - I gräs på åker invid
grusväg, ca 250 m från infart från väg mellan Blomberg och
Källby.
Forums materialnr: 201500923965
DNA
inte undersökts.
Fingeravtryck
inte undersökts.
5503/26565
-
15/G106
Mobiltelefondel, svart och silverfärgad. - I gräs på åker invid
grusväg, ca 250 m från infart från väg mellan Blomberg och
Källby.
Forums materialnr: 201500923966
DNA
inte undersökts.
Fingeravtryck
inte undersökts.
5503/26565
-
15/G107
Rulle med silvertjep - I ladan bredvid grävmaskinen i en
skruvlåda
Forums materialnr: 201501049316
DNA
I fyra områden på insidan av pappersrullen samt tejpänden
påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
sekret/DNA:t kommer från Lisa Holm (
Grad +4
), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Vidare kunde blod inte påvisas.
Fingeravtryck
På materialet säkrades inga avtryck som bedömdes vara
användbara för individualisering.

Flera utav de här föremålen bla örhängena hade det varit väldigt intressant att se undersökningsresultat på - särskilt med tanke på hur de hittades.
Visst är det märkligt att det säkraste resultatet idag, de gamla fingeravtrycken, inte hittas i den här soppan.
2015-11-12, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ännu en markör som pekar på det morbida att älta detta i tråden.
.. eftersom det finns ett obduktionsprotokoll med dödsorsak.

Vissa gör allt för att ställa litauen i finare dager. Att gå över lik är ett uttryck men här sparkar man på den döda.

Horribelt.

Tyvärr så misslyckas ju deras försök att ställa sin gulleplutt Litauern i bättre dager totalt.
Allt pekar fortfarande på att det är den misstänkte som har mördat offret.
Hur mycket dom än tjatar och tramsar så kvarstår det faktumet.
Om det hade funnits kameror i ladan och i mjölkrummet som hade filmat hela förloppet
hur hela dådet gick till från början till slut så ger jag mig tusan på att vissa hade påstått att det måste
ha varit polisen som har redigerat filmen och klippt in Litauern på filmen.
Sen kommer ett geni in och frågar om vi inte vill veta vad som har hänt egentligen?
Den ende som kan svara på detta är ju deras lilla gulleplutt som bara sitter som en
jävla fårskalle och spelar oskyldig. Sätt på honom en snara och dra åt så pratar han.
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
jäkligt synd man bara hittat displayen.mm av hennes telefon utefter vägen ,
alltså inte själva elektroniken med minnet som ev kan ge svar .
i varje fall exakt tid ?

Det måste ju då vara så att NB har stenkoll på detta och slängt den delen nån annanstans .......?

läste nånstans att man sett på ytan i en av gödselbrunnarna vid martorp att något
slängts i där och att man rekvirerade ...räddningstjänsten ? för pumpning men det avlystes i och med man hittade Lisa !? kanske borde gjorts ändå .........
Gm kan ha haft stenkoll eller instinkt, men NB hade själv ingen smartphone utantvå enklare mobiler.

Jag är nästan säker på att det går att bestämma var hennes mobil befann sig 18:39:39 och nästan lika säker på att den då var på någon av de enskilda vägar som leder mot Martorp. Precis de vägar som NB körde omkring på eller befann sig på vid tillfället. Mobilen kan inte ha hunnit långt innan den sattes ur funktion för då hade den sänt ut ytterligare en position update. Även om inte polisen kunde tolka informationen så fanns andra, militära resurser, som kunde.

På torsdagen är det fullt med militärer i Martorp, även kollegor till SH. En av dem, Bj*rn S*hl (öa) sa i förhör att det varit fyra-fem bilar med militärer som letat utan att finna något. Vilket jag inte tror på.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Man kan undra om hon hade fullt mandat för att göra antydningen om städuppdrag ? Hans uppträdande ger ju inget stöd för den uppfattningen. Hon uttrycker sig väldigt skruvat också, ungefär som om hon vill ha det sagt men inte kunna tillskrivas påståendet. Jag uppfattade det spontant som att hon inte hade klientens uppdrag att säga det, men så gärna ville få in tanken i processen. Kanske hon hade försökt locka ur honom en sådan historia men misslyckats. Frågan är om hennes agerande där var riktigt etiskt. Intrycket var dock inte lyckat, ungefär som om hon vore hans morsa.
NB svarade blankt nej på den frågan - om han städat upp alltså. Sin bror trodde han inte var en mördare. Så advokat och klient var inte på samma planhalva.
2015-11-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
han är diplomatisk den gode Bodström, när han sågar IR:s jobb med försvaret,
IR:s vilda vevande i tingsrätten lär i alla fall bli ett bra exempel i juristutbildningen på hur man
INTE skall lägga upp ett försvar.

Vet du hur TB brukar plädera? Vilken nivå han håller?
Han är för övrigt, precis som Brandtler, en advokat som brukar försvara sexualbrottslingar. Även när han inte är inblandad. Fallet dräller av sexualbrottsförsvarare som "plötsligt" bytt sida. Märkligt.
2015-11-12, 17:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Är detta din förklaring till DNA träffar med blod från NB? Han hade nog inga sår.. Hans fru vet mer om skärsår:

Citat:
Citat:
Vi ska avsluta strax Irina, har du märkt att Nerijus haft skador på kroppen
Han skadar händerna hela tiden, skavsår på fingret
Skärsår/rivsår
Skärsår på vä/hö pekfinger osäker tror jag

Tillägger att han kollar på avstånd efter AVVÄRJNINGSSKADOR - han sitter inte och gör en kroppsundersökning a la rättsläkare.

Det där IB citatet är från den 16 Juni, och är dessutom dels ett mera generellt utlåtande om hur NB ofta har Skärsår/rivsår, och dessutom att han nyligen har fått "Skärsår på vä/hö pekfinger" tror hon.

Och de skadorna bekräftar NB ju själv, i 2 olika förhör, att han fått dagen innan han greps dvs han fick sina handskador den 11 Juni.

FUP 1594
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-14 12:27

-Nu ska vi se, jag tänkte fråga dig eh, du berättade ju här att du hade skadat handen, vilken
dag det var, vart det var någonstans, när det hände?

Intill det nya huset, det var onsdag eller torsdag, innan vi greps

-Hm, vad var det som hände när du skadade handen?

Helt enkelt när jag drog ner, plankan då rev jag mig med en spik och sen sånt som jobb jag
har du vet jag brydde mig inte om de

-Nej, men blödde du den här gången?

Ja, det till och med syns så att säga att det är ett sår

FUP 1585
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-07-10 13:10
-dessutom har du besudlat offrets kläder med blod och det kräver sin förklaring.

Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag
denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik

Så alltså polisen uppger i FUP 1342 att NB INTE hade några sår den 8 Juni då han blev förhörd.

"Förhörsledarens tillägg: Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar"

Och de sår som sedan konstateras på NBs händer den 13 Juni då han kroppsundersöks kommer från skadan den 11 Juni då han skadar sig på en spik.
2015-11-12, 17:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Aldrig. Hon erbjöd sig.

Citat:
och sedan sa han kanske behöver dom tvättas, men då sa jag visst jag kan tvätta dom, för jag är på väg att tvätta mina saker

NB:s DNA diskussion är intressant i sammanhanget
Citat:
Sen har vart en, även en dag han pratade med mig, eller rättare sagt alla tre pratade vi, eh han ställde sån fråga på väldigt konstigt sätt, och då säger han om jag till exempel tar och rör vid dina kläder, din klädsplagg, vems dna hamnar där, och jag och Irina vi hörde detta, men vi svarade inget,
Citat:
Mmm, när Nerijus tog upp det här med att man kunde avsätta dna på en annan
person, var det i något speciellt sammanhang?
Eh det var inget sammanhang, han bara startade en diskussion
Ja, vi rökte där utan någon anledning helt spontant han ställer frågan
Senast redigerad av develi 2015-11-12 kl. 18:03.
2015-11-12, 17:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
ZeroTranquility & PeterNoster.
Har ni frimärksalbum med pincett som hobby?

Silvertejp i en hållare?

Den här är väldigt praktisk om man har handskar:
http://www.packoplock.se/dept/Paronhallare-for-packtejp_53345/SWE/SEK
2015-11-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har tittat lite på det där med position update. För att spara batteri ska inte dessa ske oftare än nödvändigt. Vet inte hur en iphone är programmerad, men eftersom den har GPS så antar jag att denna används för att minimera antalet position update då mobilens sändare, den mest energislukande delen av mobilen, är aktiv.

Antagligen säger de fel tid i förhören (förhören innehåller väldigt många fel) och att den rätta tiderna ska vara:

18:39:39 - sista position update
19:59 - obesvarad paging när föräldrarna ringde

Men mobilens läge bör då ha förändrats något 18:39:39 eftersom energisparprogrammet då lät sända ut position update.

Frågan är hur stor lägesförändringen var, om telefonen då fördes bort från platsen eller om den då fördes in i ladan? I det första fallet kan man anta att mobilen då var på väg till Martorp och i det andra fallet att en eventuell upphängning i slaktrummet ännu inte ägt rum.

I det första fallet hade NB kunnat hinna gömma kroppen i Martorp innan pizzaköpet , men mycket tveksamt i andra fallet eftersom han sågs röka tillsammans med de andra utanför huset kl 19:15, strax innan han bytte kläder, skypade med sin mamma och åkte iväg med sin fru.

I det första fallet antar jag att mobilen förstördes i (eller på väg till) Martorp och i det andra fallet i eller nära ladan, eftersom exakt en position update gjordes.

Apple borde veta de exakta villkoren för position update. Då klargörs kanske exakt var mobilen var 18:39:39.

Tack för detta.
Sannolikt har mobilen rört sig mellan 1826 och 1839. I annat fall behövs ingen loc update.
Hur långt hann Lisa på sin moppe? Var det när hon mötte XX som hon fick skadorna på benen? Av att hon föll av mopeden.
Tappade hon skon i fallet/i attacken? Och skadade sig på en handled? Fick blod i hjälmen och moppen åsamkades de skador som fanns på den (som inte inte är kontrollerade).
2015-11-12, 17:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det där IB citatet är från den 16 Juni, och är dessutom dels ett mera generellt utlåtande om hur NB ofta har Skärsår/rivsår, och dessutom att han nyligen har fått "Skärsår på vä/hö pekfinger" tror hon.
Hon svarar ja på att han har skärsår på finger men vet inte vilket av dem det är.
Du kan sluta jiddra om spikar och skit - de facto HAR NB avsatt blod och du borde ägna dig åt en förklaring till detta istället. Det är helt värdelöst det du diskuterar med andra ord.

[/quote]

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in