2015-11-12, 13:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
En mycket bra beskrivning av Inger Rönnbäcks agerande.
Det fetade - detta är det allra viktigaste, det man undrar över. Har hon verkligen arbetat utifrån klientens bästa, gjort allt hon kan för att förklara hur illa han ligger till?
Tänk vad intressant det vore att veta vad hon pratat med NB om, vilken information han fått - menar då över huvud taget, om allt hon sagt och påstått verkligen är förankrat hos honom.
Idén med att rikta misstankar mot AB t.ex, är det på hennes initiativ eller hans?
I vart fall har hon handskats verkligt oseriöst, känslomässigt och slarvigt med hela fallet.
Vittnen hon kallade, felaktigheter när det gällde hans psoriasis, dålig koll rent allmänt - kan inte bli annat än ett stort misslyckande. Pinsamt var också att hon köpt in en avdankad rättsläkare/barnmorska som "expertvittne".
Hon borde helt klart ha avsagt sig uppdraget.

Men, utgången är ändå odiskutabel - rätt man sitter häktad.

Man kan inte låta bli att undra varför hon beter sig som hon gör. Jag har inte stenkoll på hur åklagare brukar agera men tyckte möjligen att hon var ganska "kreativ" i sitt anförande (om än kanske bara för syns skull). Det lät amerikanskt i mina öron..
2015-11-12, 13:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
som jag tyder TeliaSoneras svar på sidan 30 så slogs den av mellan 18.39 och 19.59

kan inte tro dom skrivit fel i ett svar på en fråga från polisen ....?

avstängningen kan då skett 18.40 ? men lika gärna 19.58 ?
Dom vekar inte kunna precisera bättre, den var på 18.39 men inte 19.59
Jag har tittat lite på det där med position update. För att spara batteri ska inte dessa ske oftare än nödvändigt. Vet inte hur en iphone är programmerad, men eftersom den har GPS så antar jag att denna används för att minimera antalet position update då mobilens sändare, den mest energislukande delen av mobilen, är aktiv.

Antagligen säger de fel tid i förhören (förhören innehåller väldigt många fel) och att den rätta tiderna ska vara:

18:39:39 - sista position update
19:59 - obesvarad paging när föräldrarna ringde

Men mobilens läge bör då ha förändrats något 18:39:39 eftersom energisparprogrammet då lät sända ut position update.

Frågan är hur stor lägesförändringen var, om telefonen då fördes bort från platsen eller om den då fördes in i ladan? I det första fallet kan man anta att mobilen då var på väg till Martorp och i det andra fallet att en eventuell upphängning i slaktrummet ännu inte ägt rum.

I det första fallet hade NB kunnat hinna gömma kroppen i Martorp innan pizzaköpet , men mycket tveksamt i andra fallet eftersom han sågs röka tillsammans med de andra utanför huset kl 19:15, strax innan han bytte kläder, skypade med sin mamma och åkte iväg med sin fru.

I det första fallet antar jag att mobilen förstördes i (eller på väg till) Martorp och i det andra fallet i eller nära ladan, eftersom exakt en position update gjordes.

Apple borde veta de exakta villkoren för position update. Då klargörs kanske exakt var mobilen var 18:39:39.
Senast redigerad av iesho 2015-11-12 kl. 13:58.
2015-11-12, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
1. Ok, han kan inte leda hela scenariot i bevis. Helt klart. T.ex. hur kroppen flyttades och exakt (i minsta detalj) vad som hände i ladan och efteråt. Däremot så har han bevis som gör att hans hypotes håller i stora drag.

2. Vilket icke undersökt material? Vilka vittnen?

Självklart skall man granska bevisen och hur åklagaren hanterar fallet. Det är mycket bra.

1. Texten "överenskommelse med uppdragsgivaren" förekommer på 115 ställen i FUP.
De flesta träffarna gäller överenskommelse att inte testa fynden.
Grov sökning och det kan finnas dubbletter men ändå.....
2015-11-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har tittat lite på det där med position update. För att spara batteri ska inte dessa ske oftare än nödvändigt. Vet inte hur en iphone är programmerad, men eftersom den har GPS så antar jag att denna används för att minimera antalet position update då mobilens sändare, den mest energislukande delen av mobilen, är aktiv.

Antagligen säger de fel tid i förhören (förhören innehåller väldigt många fel) och att den rätta tiderna ska vara:

Men mobilens läge bör då ha förändrats något 18:39:39 eftersom energisparprogrammet då lät sända ut position update.

Frågan är hur stor lägesförändringen var, om telefonen då fördes bort från platsen eller om den då fördes in i ladan? I det första fallet kan man anta att mobilen då var på väg till Martorp och i det andra fallet att en eventuell upphängning i slaktrummet ännu inte ägt rum.

I det första fallet hade NB kunnat hinna gömma kroppen i Martorp innan pizzaköpet , men mycket tveksamt i andra fallet eftersom han sågs röka tillsammans med de andra utanför huset kl 19:15, strax innan han bytte kläder, skypade med sin mamma och åkte iväg med sin fru.

I det första fallet antar jag att mobilen förstördes i (eller på väg till) Martorp och i det andra fallet i eller nära ladan, eftersom exakt en position update gjordes.

Apple borde veta de exakta villkoren för position update. Då klargörs kanske exakt var mobilen var 18:39:39.

eftersom det i flera fall talas om att den färdats söderut så utgår jag ifrån att den positionsbestämning som inte finns med i FU ! alltså den polisen fick på Måndag fm.
indikerar det ....
kartan på sid 29 får mig att inbilla mig en förändring skett redan 18.26.....

jag har fått uppfattningen om att det mesta söket i början var just söderut ! där hittades ochså alla fynden ! , mitt stalltips är att den 18.39 var nånstans på "fyndvägen"

Aj fan .... nä det går ju inte ihop .... man ska ju ha in "hängningen " i ladan mellan 18.22 och 18.39 isåfall ...
2015-11-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev att det var knivigt - men hur vore det att ha en dialog med sin klient?
Hon kan självklart inte oetiskt varken ljuga eller tvinga ur honom ett annat svar, men nån jävla fantasi får hon väl ha. Nånstans får de mötas. Hon lär lägga fram att bevisningen är så tung att kommer han inte med en möjlig förklaring så är han inte möjlig att rädda. Jag ser flertal varianter som varit sju helsickes bättre men det tänker jag inte leverera här så vissa dreglar och går bananas.

Jo men då förutsätter du att hon inte gjort det.
Jag ser också många bättre alternativ(ja i min mening iaf) än vad som lagts fram. Men om hennes klient vägrar göra några medgivanden eller lämna information som kan hjälpa ja då finns det inte mycket att göra.

Mgm kan ju läst någon av alla de tusentals inlägg på FB där alla "Hard core" brottslingar om och om hävdar att det alltid är bäst att neka och hålla käften. ...
2015-11-12, 14:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Det här beror på hur telefonsystemet fungerar. Telefoner anmäler sig till "närmaste mast" och detta gör de med jämna mellanrum, oavsett om de rör sig eller inte. Ändras signalstyrkan sker det oftare, är signalstyrkan stabil händer det mindre ofta. Det finns rätt komplexa roamingalgoritmer, men i detta är telefonerna lika, de berättar inte om sin position och rörelseriktning (vilken är "nästa mast, och när blir den aktuell, telebolaget behöver veta det för att behålla samtalet igång för sin kund), utan detta räknar masterna (cellerna) ut. Det enda som en "position update" berättar är en grov position, och (förstås) att telefonen inte var trasig (sönderslagen) vid tidpunkten. Exakt var den befann sig framgår inte av masttömningarna.

Enda chansen att telefonen använder inbyggd GPS för att berätta om sitt läge är om man har en sådan funktion igång, där positionen loggas någonstans, men telebolagen använder inte GPS till detta, massor av telefoner har inte GPS, och det fungerar ändå.
2015-11-12, 14:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här beror på hur telefonsystemet fungerar. Telefoner anmäler sig till "närmaste mast" och detta gör de med jämna mellanrum, oavsett om de rör sig eller inte. Ändras signalstyrkan sker det oftare, är signalstyrkan stabil händer det mindre ofta. Det finns rätt komplexa roamingalgoritmer, men i detta är telefonerna lika, de berättar inte om sin position och rörelseriktning (vilken är "nästa mast, och när blir den aktuell, telebolaget behöver veta det för att behålla samtalet igång för sin kund), utan detta räknar masterna (cellerna) ut. Det enda som en "position update" berättar är en grov position, och (förstås) att telefonen inte var trasig (sönderslagen) vid tidpunkten. Exakt var den befann sig framgår inte av masttömningarna.

Enda chansen att telefonen använder inbyggd GPS för att berätta om sitt läge är om man har en sådan funktion igång, där positionen loggas någonstans, men telebolagen använder inte GPS till detta, massor av telefoner har inte GPS, och det fungerar ändå.
Position update handlar inte om masttömning, den enda position som avses är positionen på masten som ska serva mobilen. Mobiler med GPS vet själva om en uppdatering är nödvändig. De äldsta mobilerna däremot skickade update med jämna tidsmellanrum.
2015-11-12, 14:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ted Bundy.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Anatomy of a Lust Murder

Lust murders can be classified as organized or disorganized depending on the psychopathology manifested in the crime scene as well as the ability of the offender to repeatedly elude apprehension. The common denominator is sexual sadism, which is a chronic and progressive disorder. Lust Murders are carried out in an obsessive manner as the offenders attempt to translate their perverse sexual fantasies into reality by inflicting sadistic sexual violence upon the bodies of their victims.

http://www.practicalhomicide.com/articles/lustmurder.htm

Thrilling Killing and the Disgust of Lust

Erotophonophilia and the psychology of sexual homicide

https://www.psychologytoday.com/blog/in-excess/201308/thrilling-killing-and-the-disgust-lust

The Sexual Criminal – the case history of lust murderer Otto Wilson

http://johnbrianking.com/The-Sexual-Criminal-the-case-history-of-lust-murderer-Otto-Wilson

Varning för obehagliga bilder!

“You feel the last bit of breath leaving their body. You’re looking into their eyes. A person in that situation is God!”

“We serial killers are your sons, we are your husbands, we are everywhere. And there will be more of your children dead tomorrow”

Ted Bundy

Verkligen mycket intressant det du tar upp samt. Speciellt detta vad "gamle Teddan" sa en gång i tiden. Ett verkligt praktexempel på en mycket otäck och farlig seriemördare som dessutom såg ut som rena svärmorsdrömmen. Han hade sitt "ideal" hur hans offer skulle se ut. TB kom i a f inte att debutera i en ålder av 35 år utan innan han hade fyllt 28 år. Officiellt alltså. Fanns misstankar redan runt 1964 när en grannflicka försvann.

En bok som verkligen är värd att läsa är THE STRANGER BESIDE ME med undertiteln TED BUNDY THE SHOCKING INSIDE STORY
.

Författarinnan är den mycket kända Ann Rule som själv hade träffat Bundy 1971 i Seattle då de arbetade tillsammans på krislinjen på Seattles Crisis Clinic.

"You feel the last bit of breath leaving their body. You’re looking into their eyes. A person in that situation is God!”

Dessa ord från Bundy tycker jag säger allt om hur en sadistisk mördare med en sådan "sexual preference" tycker och tänker.

Om NB redan var en seriemördare eller en sådan "in progress" då mordet på LH skedde är svårt att säga.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-12 kl. 15:08.
2015-11-12, 15:31
Bannlyst
Bilderna som inspirerade NB till mordet av Lisa Holm
Tydligen så har bilderna som inspirerat vår kejsare Nero börjar läcka ut nu & snart är det nog ingen hejd längre. Mu ham-mer bilderna har tydligen reinkarnerats i ny tappning och visar stillbilderna av de delar som lär ha inspirerat dådet. Kolossalt slagfärdigare än parad oxen.

https://muhammedbilderna.wordpress.com/2015/11/12/back-flash-detta-skenheliga-skithal-av-tunnelsyn/
Det skulle vara konstigt om det inte fanns ett samband?
Muhammed bilderna har alltid sagt sitt om tunnelsyn och heliga skithål eller vad säger ni?

Så nu är frågan kan någon här se hur de kan kopplas tydligt till personen som gjort handlingen. Och en tydlig koppling har jag blivit lovad men kan inte se den. Kan ni hjälpa mig? för det finns väl likheter mellan de flesta av bilderna och mordet? Annars har jag blivit lurad och vill gärna veta det
2015-11-12, 15:31
Medlem
PeterNosters avatar
Så här beskriver GJ att bilen vid ladan såg ut:

Citat:
Gustav uppger vidare att han noterade en grå "pick-up", typ "Izuzu eller toyota" eller
liknande. Den stod parkerad vid fastigheten mittemot cafet, där det byggs en torkanläggning.
Gustav tror sig känna igen att bilen tillhör "arrendatorn". Han vet ej namnet på denne men
uppger att hans far, Arne vet namnet.
Gustav såg inga personer då han passerade cafet.

Citat:
Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up. Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr). Han såg ingen person i bilen. Han har inget
minne av att det var något flak på bilen.
I tidigare förhör har han sagt att han tror sig känna igen bilen och att den tillhör arrendatorn.
Han ombeds vidareutveckla det och säger nu att det var platsen och " hantverkarbil som
gjorde att han drog denna slutsats. Han har inget belägg i övrigt för att den skulle tillhöra
arrendatorn.

I flera förhör med NB säger Fhl att GJ sagt att"han kan inte utesluta att det är NBs bil"
Det är ju ren lögn.

Citat:
det är hans dotter som kör, han sitter själv på passagerarsidan, han säger sig i det första förhöret
äh vi hör honom innan ni är gripna eller innan du är gripen att han såg en grå
hantverkarbil utanför ladan och bilen stod vid de stora portarna som ligger mitt emot
kaféet och han på fråga säger att det inte är uteslutet att det är litauernas bil
2015-11-12, 15:59
Medlem
Theforeigners avatar
Den 8 Juni kl 14 hade NB INGA avvärjningsskador på hals eller underarmar
(Man får väl utgå från att "underarmar" det inkluderar händerna iom att förhörsledaren har kunnat se NBs händer under förhöret)

Det allra första förhör med NB, dagen efter Lisa försvann, dvs innan han toppsades (9 Juni)
FUP 1341 +1342

Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-08 14:00

Han uppger att han sov länge igår eftersom lördagar ofta är en jobbig dag med mycket jobb.
Det är bara vila på söndagar. Nerijus arbetar måndag – lördag. Nerijus åkte iväg för att fixa
med Arnessons hus, en sommarstuga en bit ner på vägen. Han skulle fixa en plåt till ett
fönster. Det var ett litet jobb som inte tog lång tid. Han lämnade hemmet vid 16:45, åkte till
verkstaden för att hämta sina verktyg och sedan körde han till Arnessons. Nerijus säger att
han kom hem igen vid 17:30 – 18:00. Han var hemma ett tag och sedan, när klockan var
20:00, så åkte han och frun till Källbykiosken för att handla lite.

??:?? - sov länge

16:45 - lämnade hemmet. Åkte till verkstaden för att hämta verktyg, körde sedan GJ hus

17:30 – 18:00 - kom hem igen, var hemma ett tag.

20:00 - åkte han och frun till Källbykiosken för att handla

20:?? - På kvällen kollade han och frun på filmer.

03:00 - polisen knackade på och frågade om en saknad flicka från restaurangen.

07:00 - mötte upp Lars och tog sina verktyg och släp, åkte till nytt hus längs med vägen för att jobba

Förhörsledarens tillägg: Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar.
2015-11-12, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På vad sätt skulle det tala MOT Nerijus som gärningsman och FÖR någon annan?

Varför måste en blodbesudling innebära att strumpor och skor tagits av?

För övrigt: Kan du köra dina poster genom ett program svensk rättsstavning innan du postar dom? Vartenda inlägg innehåller ett flertal stavfel som du plågar andra skribenter med. Otroligt respektlöst.

Det fetade var man tvungen läsa om ett par gånger. Irriterande.

Det var väl spikhål i skon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in