2015-11-12, 12:45
Medlem
Att mgm fick just IR som allm. ombud kommer förstås av de verkliga konsp.teoretikerna att för lång tid ses som att nb medvetet gavs en helt värdelös försvarare.
När nb väl blivit dömd för mord även i HR, då börjar den riktiga cirkusen för honom..
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är intressant att diskutera, för var går gränsen för vansinnet?

Kan hon skylla på klienten, eller försvara sitt agerande med att hon inget har att jobba med?

Om det är en förklaring att det är ett hopplöst fall, blir det OK att agera hur som helst när en advokat vet att klienten är skyldig?

Det blir inte rätt oavsett hur man förklarar dessa ovärdiga utspel. Är fallet enligt henne hopplöst och hon ser denna parodi på försvar som enda möjlighet, bör hon avsäga sig uppdraget. Om hon inte förstår tyngden i bevisningen och tar upp DNA fällning från Psoriasis i stället för blod som lämnat DNA, ska hon inte ha ett fall som detta.

Hon tar upp språkförbistringar, men hon har inte gjort något åt saken under den långa tid Litauern var häktad. Och om Litauern inte förstår åtalet, polisen och åklagarens frågor, så varför har hon inte sett till att det varit kompetenta tolkar närvarande medan dessa förhör pågick, om det är det som är felet?

Har Litauern förstått henne, allvaret i åtalet och den bevisning som kommer fälla honom?

Det jag ser är en advokat som inte förklarat det juridiska läget för klienten, och hur domstolar ser på den bevisning som presenterats i åtalet. Inger Rönnbäck borde veta att med den starka bevisningen blir en åtalad fälld, då ingen i svenskt rättsväsende tror på konspirationer.

Jag tror hon har ett mantra där hon rabblar för klienten om åklagarens tunga bevisbörda och struntar i resten. Ett minimum hade varit att yrka på att Litauern utreds av psykiatrin innan rättegången och inte bara utgå ifrån den personutredningen som bygger på Litauerns egna uppgifter. Det som hänt imponerar på klienten fram tills domen blir livstid.
2015-11-12, 12:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Om jag inte minns fel så var det Gerds litauer, de tysktalande.
Förstår inte varför det vittnesmålet är i FUP och inte slasken. Det förvirrar och rör till. Hur tänkte de, litau som litau? Hur styrker det NBs skuld?

Det finns andra uppgifter i FUP som stöder NB. Jag tror de är med för att visa att polisen letat brett. Lite konstigt dock att man inte får reda på om Gerds hantverkare är hörda. Kan finnas uppgift i slasken. Har man inte kollat så borde ju försvaret nämnt det.
2015-11-12, 12:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vilket fordon åkte dom i?

En sån som Adriane uppger att hennes balt hade.
2015-11-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har inte en enkel klient - det håller jag med om. Men jag anser Bodströms kommentar var relevant dvs att hon skulle ha närmat sig ÅK linje istället - men med befintlig bevisning hade hon troligen inte kommit nån vägen iaf.
Nu blev det ett värdelöst vevande i periferin istället.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506

han är diplomatisk den gode Bodström, när han sågar IR:s jobb med försvaret,
IR:s vilda vevande i tingsrätten lär i alla fall bli ett bra exempel i juristutbildningen på hur man
INTE skall lägga upp ett försvar.
2015-11-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag har svårt att se hur hon skulle kunnat närma sig ÅKs linje när hennes klient förnekar all kännedom och påstår att han aldrig haft någon kontakt med BO. Hon kan ju knappast medge kontakt med BO mot hennes klients nekande.

hon hade inte behövt veva mot allt och alla menar han nog,
börja ifrågasätta NFC:s trovärdighet, dra in kritik mot massmedier, GW Persson etc. blir ju bara löjeväckande.

I slutpläderingen så gav faktiskt IR en öppning att MGM skulle kunna varit medhjälpare,
jag skrev nåt inlägg om det för länge sen, ska se om jag hittar citatet,
det ligger samtidigt lite i linje med att skylla på brodern. Ev. kan det vara en strategi som dras vidare i HR. Men det blir ju svårt att få det trovärdigt känns det som om nu NB ändrar sin utsaga där.
Verkar inte så troligt.

så här sa IR i sin slutplädering:

" Har han då någon del i det här?
- Det är inget han har visat men jag tänker ändå, om det är så att han har varit tvungen eller ombedd att städa upp åt någon efter att det har hänt någonting så kunde det vara så att han har en viss del i det här, till exempel at han skulle hjälpa sin bror.
"

Vi får väl se om IR hävdar brott mot griftefriden i HR....
Senast redigerad av B.R.Donut 2015-11-12 kl. 13:01.
2015-11-12, 13:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
@TheForeigner
Detta är klarlagt eller trycker du på info som inte vi har?
NB har bett frun och lillebror ljuga för polisen om var han befann sig tiden när Lisa försvann
Det är mycket allvarligt
Och hur visste NB förresten att det var just den här tiden som var kritisk?

Därför att kafféet stänger 18. Det svaret ha alla fått på den frågan.
2015-11-12, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag har svårt att se hur hon skulle kunnat närma sig ÅKs linje när hennes klient förnekar all kännedom och påstår att han aldrig haft någon kontakt med BO. Hon kan ju knappast medge kontakt med BO mot hennes klients nekande.
Jag skrev att det var knivigt - men hur vore det att ha en dialog med sin klient?
Hon kan självklart inte oetiskt varken ljuga eller tvinga ur honom ett annat svar, men nån jävla fantasi får hon väl ha. Nånstans får de mötas. Hon lär lägga fram att bevisningen är så tung att kommer han inte med en möjlig förklaring så är han inte möjlig att rädda. Jag ser flertal varianter som varit sju helsickes bättre men det tänker jag inte leverera här så vissa dreglar och går bananas.
2015-11-12, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är intressant att diskutera, för var går gränsen för vansinnet?

Kan hon skylla på klienten, eller försvara sitt agerande med att hon inget har att jobba med?

Om det är en förklaring att det är ett hopplöst fall, blir det OK att agera hur som helst när en advokat vet att klienten är skyldig?

Det blir inte rätt oavsett hur man förklarar dessa ovärdiga utspel. Är fallet enligt henne hopplöst och hon ser denna parodi på försvar som enda möjlighet, bör hon avsäga sig uppdraget. Om hon inte förstår tyngden i bevisningen och tar upp DNA fällning från Psoriasis i stället för blod som lämnat DNA, ska hon inte ha ett fall som detta.

Hon tar upp språkförbistringar, men hon har inte gjort något åt saken under den långa tid Litauern var häktad. Och om Litauern inte förstår åtalet, polisen och åklagarens frågor, så varför har hon inte sett till att det varit kompetenta tolkar närvarande medan dessa förhör pågick, om det är det som är felet?

Har Litauern förstått henne, allvaret i åtalet och den bevisning som kommer fälla honom?

Det jag ser är en advokat som inte förklarat det juridiska läget för klienten, och hur domstolar ser på den bevisning som presenterats i åtalet. Inger Rönnbäck borde veta att med den starka bevisningen blir en åtalad fälld, då ingen i svenskt rättsväsende tror på konspirationer.

Jag tror hon har ett mantra där hon rabblar för klienten om åklagarens tunga bevisbörda och struntar i resten. Ett minimum hade varit att yrka på att Litauern utreds av psykiatrin innan rättegången och inte bara utgå ifrån den personutredningen som bygger på Litauerns egna uppgifter. Det som hänt imponerar på klienten fram tills domen blir livstid.

En mycket bra beskrivning av Inger Rönnbäcks agerande.
Det fetade - detta är det allra viktigaste, det man undrar över. Har hon verkligen arbetat utifrån klientens bästa, gjort allt hon kan för att förklara hur illa han ligger till?
Tänk vad intressant det vore att veta vad hon pratat med NB om, vilken information han fått - menar då över huvud taget, om allt hon sagt och påstått verkligen är förankrat hos honom.
Idén med att rikta misstankar mot AB t.ex, är det på hennes initiativ eller hans?
I vart fall har hon handskats verkligt oseriöst, känslomässigt och slarvigt med hela fallet.
Vittnen hon kallade, felaktigheter när det gällde hans psoriasis, dålig koll rent allmänt - kan inte bli annat än ett stort misslyckande. Pinsamt var också att hon köpt in en avdankad rättsläkare/barnmorska som "expertvittne".
Hon borde helt klart ha avsagt sig uppdraget.

Men, utgången är ändå odiskutabel - rätt man sitter häktad.
2015-11-12, 13:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
1. NB hade sannolikt lämnat lika mycket spår som en alternativ gärningsman hade lämnat om NB bara hade haft handskar, så att det saknas spår av alternativ gärningsman med handskar talar inte emot att det finns någon.

2. En av tusen hängningar är mord, och självmord är den vanligaste dödsorsaken i Lisas åldersgrupp, så det är fel att kalla självmord osannolikt.

Angående handskar:

Citat:
Han tillfrågas om vad som brukas slängas i den soptunna som står i det så kallade
mjölkrummet.
Han säger att där slängs allt som används när det slaktas utom rent slaktavfall. Om ingen har
tömt tunnan nu så ligger det snöret som hjorten var upphängd i, rengöringsflaskan och
troligtvis en svart sopsäck som det legat ett dött djur i kvar där. Det ligger nog också
engångshandskar i genomskinlig plast där säger han.
2015-11-12, 13:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
han är diplomatisk den gode Bodström, när han sågar IR:s jobb med försvaret,
IR:s vilda vevande i tingsrätten lär i alla fall bli ett bra exempel i juristutbildningen på hur man
INTE skall lägga upp ett försvar.
Hela intervjun är faktiskt för jävla bra. Han behärskar retorik - en annan egenskap som krävs av en advokat. Ja, han tacklar snyggt.
2015-11-12, 13:19
Bannlyst
1. Lurad fram till ladan via en likvärdig strategi som dagen innan. Dock tror jag han vädjade till offrets empati pga det pappan sa.
Citat:
– Hon skulle aldrig gå fram till en okänd om han inte vore i nöd eller om hon inte var tvingad. Det är jag helt säker på.(4)
Citat:
– Det fanns en seriemördare som satte på sig en gipsskena, ställde sig på parkeringar vid stora varuhus och bad kvinnor hjälpa honom med att lasta in varor eftersom han hade så ont. Sedan knuffade han in dem i bakluckan och körde i väg, säger Ulf Åsgård.(3)
Citat:
They may establish contact with their victims by presenting themselves initially in nonthreatening ways (e.g. by impersonating a figure of trust or authority). Once the victim is overpowered they may transport them elsewhere. Organised offenders tend to torture their victims and may keep them under control for some time before killing them. The victim is often bound.(2)

2. Förberedd sen länge i hjärnan, troligen läst på/studerat ämnet. Dagen förbereddes dock sen kl 16 tror jag.

Citat:
Organised killers prepare carefully for their crimes and usually bring the necessary materials (e.g. weapons, restraints) to the crime scene.(2)
Citat:
He will plan his offence before the opportunity arises often for weeks, months, and even years before acting. He is aware of his growing compulsion to act out his murderous desire. He will typically use restraints on the victim, and bring a weapon with him, which he will then take with him when he leaves. Typically, the organized offender leaves three crime scenes: Where the victim is confronted, where the victim is killed, and where the victim’s body is disposed of (Vronsky, 2004).(1)
3. Antisocial personlighetsstörning.
4. Stannar kvar. Grundlurad. Until death do us part.

Källa:

1. http://hunteremkay.com/2012/04/o-is-...ixed-typology/
2.http://www.psychlotron.org.uk/newRes...sorganised.pdf
3. http://www.expressen.se/gt/nerijus-b...kologisk-gata/
4. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21667957.

Tack för din detaljerade redogörelse!
Mycket intressant läsning. Instämmer i samtliga svar men är lite tveksam till nr 4.
Jag tror att Irina kommer att begära skilsmässa när allt lagt sig lite och hon är helt säker på att han kommer att fortsätta sitta inom lås och bom. Hon vet att han är skyldig och hon skäms och är rädd, så jag tror nog hon hoppar av och vill skilja sig, sen flyttar hon hem till Ryssland.
2015-11-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
hon hade inte behövt veva mot allt och alla menar han nog,
börja ifrågasätta NFC:s trovärdighet, dra in kritik mot massmedier, GW Persson etc. blir ju bara löjeväckande.

I slutpläderingen så gav faktiskt IR en öppning att MGM skulle kunna varit medhjälpare,
jag skrev nåt inlägg om det för länge sen, ska se om jag hittar citatet,
det ligger samtidigt lite i linje med att skylla på brodern. Ev. kan det vara en strategi som dras vidare i HR. Men det blir ju svårt att få det trovärdigt känns det som om nu NB ändrar sin utsaga där.
Verkar inte så troligt.

Tror du att Litauern ser på Inger Rönnbäck som en lättlurad liten tant?

Litauern har en vedervärdig kvinnosyn som är så komplicerad att han lustmördar en ung flicka som är obekant för honom. Han är elak mot sina kvinnor och samtidigt morsbunden.

Jag tror att så grova brottslingar måste ha en advokat, med pondus. Företrädesvis en äldre tung och stor man med kostym och bister uppsyn. Som talar om hur det ligger till och vad som kommer ske.

Det Inger Rönnbäck framför i pläderingen är bara struntprat som saknar förankring i något som helst, som liknar bevis. När man påstår i en domstol att man bara är medhjälpare så måste det till något som åtminstone gör påståendet plausibelt. Att skylla på sin bror är bara vedervärdigt då inget binder honom till mordet. Inget i åtalet har motbevisats och det som är idioti är att kalla saker som inte är bevis för bevis.

Litauern kommer inte ha nytta av i hovrätten att hans advokat fabulerade. Det blir svårt att få någon att ta över denna sak, så Litauern är säkert fast med Rönnbäck.

Det går inte att resonera och göra som klienten vill när det är mördare som denne Litauer. Skillnaden på Litauern och advokaten, är att advokaten arvoderar just för att hon ska veta bättre än klienten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in