2015-11-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Här visar du återigen att du är oförmögen att förstå en liknelse.

Kiss74's poäng var att påpeka att ditt resonemang om att universum antingen är evigt eller har skapats av Gud, är en falsk dikotomi.
Japp, han trodde jag var seriös i min tro på Robert Lind..... vilket jag kan avslöja att jag inte var.
Citera
2015-11-12, 16:02
Medlem
Citat:
Sir.|55365394]Du har gång på gång visat att du inte förstår vad belägg och bevis är (senast i diskussionen om ditt resonemang om omvänd bevisbörda). Du har hittat på en egen definition av vad religion är (bland annat påstått att evolution är en religion, trots att evolutionsteorin inte uppfyller ett enda kriterium som krävs för att definieras som religion).
Du använder dig av argument from ignorans/God of the gaps som "bevis" för din Guds existens.
Det börjar bli oerhört tröttsamt att behöva påpeka samma sak i vartenda jävla inlägg.

Detta har jag tagit från So-rummet även wikipedia har nån liknande definition. Jag brukar inte vilja ta hjälp av hemsidor jag använder mitt get förstånd men för att du ska förstå ger jag dig din egen medicin.

Vad är religion?

Människan har i alla tider försökt förstå och förklara sin tillvaro och existens. Religioner och andra livsåskådningar har därför alltid varit viktiga och getts stort utrymme i alla kulturer.

Kunskap om religioner och andra livsåskådningar är extra viktigt i dagens samhälle som är präglat av kulturell mångfald. Religionskunskap behövs därför för att öka toleransen i samhället och förståelsen mellan människor.

Religion är ett svårdefinierat begrepp vilket har lett till att många definitioner trängs sida vid sida. Mängden av religiösa uppfattningar och...

Se de meningar som jag har undertryckt. I första stycket står det att människan i alla tider har försökt att förklara sin existens och sin tillvaro och refererar till religion. Evolution vill exakt göra samma sak. Förklara existensen och tillvaron. I sista stycket står det att religion kan ha många olika definitioner. Lilla du, du behöver verkligen förkovra dig gällande allt i livet. God-of-the-gaps pratar du om? Nämn en enda god of the gaps som ni har fyllt. Ännu ett uttryck från 1800 talet som egentligen inte existerar.

Citat:
Vet du vad en falsk dikotomi är? Det är när man påstår att det bara finns två alternativ, när det egentligen finns fler. Vilket du gjorde när du påstod att universum antingen är evigt eller att Gud har skapat det. Det går att tänka sig oändligt många fler alternativ. Dessutom är "vet inte" visst ett (tillfälligt) svar om man inte vet. Vilken är fallet med hur och/eller varför universum existerar.

Åter igen misslyckas du med att ge exempel på ditt påstående. Du säger att det existerar oändligt många fler alternativ jag ber dig ödmjukt att ge mig ett enda alternativ mer än de två jag angav.

Citat:
Det vet vi som sagt inte. Och även om det skulle vara så att universum MÅSTE ha en skapare, så finns det noll och ingenting som säger att denna skapare skulle vara en Gud och definitivt ingenting som säger att det skulle vara en personlig Gud som den du tror på.

Hoppa inte flera steg. Du måste först förstå vad som menas med att antigen ett evigt universum eller en evig skapare. Du behöver inte vara orolig. Du kan och får förneka honom även när du kommit till insikt och fått en aha-upplevelse. Genom att använda din fria vilja är du fri att tro på vad du vill och ta konsekvenserna för dina handlingar på gott och ont. Förstår du nu varför det inte kan existerar mer än dessa två alternativ som jag angav? Om du har fler alternativ, var god lägg fram dessa.

Citat:
Det har blivit utförligt krossat minst hundra gånger bara i denna tråden.
Förstår du inte hur idiotiskt det är att tro på en allsmäktig perfekt Gud som alltid har funnits om man påstår att allting som är komplext måste ha en skapare (vilket du gör)?
Det är bara ytterligare ett extremt ologiskt God of the gaps-argument.

Belägg för detta, tack.

Läser du vad jag skriver? Varför låter det idiotiskt att tro på en allsmäktig Gud? Förklara och utveckla kom igen. Varför misslyckas du med det varje gång? Nej argumentet har inte krossats. Berätta vad som har krossar argumentet. Kom igen lägg allting på bordet.

Citat:
Irrelevant tills dess att du presenterat belägg för att en Gud existerar. Och då menar jag återigen riktiga belägg, dvs INTE logiska felslut och koran-predikande.

Jag vill diskutera en sak med dig bara först och främst. Antigen är Gud skaparen till universum eller så är universum evigt. Håller du mig? Om inte, lägg fram dina alternativ.

Citat:
Detta visar bara ännu tydligare hur korkat ditt resonemang är: En partikel måste ha en skapare, men en allsmäktig perfekt Gud måste inte ha en skapare.
Lär dig logik.

Logiskt kan en allsmäktig Gud inte ha en skapare. Fattar du inte? Om en allsmäktig Gud har en skapare, innebär det att Gud inte är allsmäktig längre. Idiot. Läs noga det jag skriver. Säg att X har skapat en allsmäktig Gud. Hur kan då Gud vara all- s- mäktig, när Gud inte kan vara mäktig sin skapare som är X. Och förresten, vem skapade X? X måste också ha en skapare eller hur? Lär dig mer om logik innan du anklagar andra för logiska felslut.

Citat:
Det här är ett diskussionsforum för vuxna människor. Det är inte min uppgift att bilda dig.

Jag var ironisk där men du fattar verkligen inget. Hoppas att du skojar annars är det synd om dig.

Citat:
Jag med flera har mer än utförligt förklarat för dig varför dina argument är logiska slutfel och varför dina "belägg" inte är belägg, fler än en gång. Att du inte förstår och/eller väljer att blunda för kritiken, är ditt eget problem.

Och jag har förklarat varför ni har fel och varför era argument inte håller.
Citera
2015-11-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad vet du om Robert Lind? Han har alltid funnits!!

Om din hjärna tror det, är det okej för mig. Men det hindrar mig inte från att förklara för dig att Rober Lind är en människa som inte fanns vid en given tid punkt och kommer att förgås vid en given tidpunkt.
Citera
2015-11-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Om din hjärna tror det, är det okej för mig. Men det hindrar mig inte från att förklara för dig att Rober Lind är en människa som inte fanns vid en given tid punkt och kommer att förgås vid en given tidpunkt.
Självklart är det så. Använd gärna den logiken oftare.
Citera
2015-11-12, 16:16
Medlem
Citat:
Detta har jag tagit från So-rummet även wikipedia har nån liknande definition. Jag brukar inte vilja ta hjälp av hemsidor jag använder mitt get förstånd men för att du ska förstå ger jag dig din egen medicin.

Vad är religion?

Människan har i alla tider försökt förstå och förklara sin tillvaro och existens. Religioner och andra livsåskådningar har därför alltid varit viktiga och getts stort utrymme i alla kulturer.

Kunskap om religioner och andra livsåskådningar är extra viktigt i dagens samhälle som är präglat av kulturell mångfald. Religionskunskap behövs därför för att öka toleransen i samhället och förståelsen mellan människor.

Religion är ett svårdefinierat begrepp vilket har lett till att många definitioner trängs sida vid sida. Mängden av religiösa uppfattningar och...

Se de meningar som jag har undertryckt. I första stycket står det att människan i alla tider har försökt att förklara sin existens och sin tillvaro och refererar till religion. Evolution vill exakt göra samma sak. Förklara existensen och tillvaron. I sista stycket står det att religion kan ha många olika definitioner. Lilla du, du behöver verkligen förkovra dig gällande allt i livet. God-of-the-gaps pratar du om? Nämn en enda god of the gaps som ni har fyllt. Ännu ett uttryck från 1800 talet som egentligen inte existerar.

Åter igen misslyckas du med att ge exempel på ditt påstående. Du säger att det existerar oändligt många fler alternativ jag ber dig ödmjukt att ge mig ett enda alternativ mer än de två jag angav.

Hoppa inte flera steg. Du måste först förstå vad som menas med att antigen ett evigt universum eller en evig skapare. Du behöver inte vara orolig. Du kan och får förneka honom även när du kommit till insikt och fått en aha-upplevelse. Genom att använda din fria vilja är du fri att tro på vad du vill och ta konsekvenserna för dina handlingar på gott och ont. Förstår du nu varför det inte kan existerar mer än dessa två alternativ som jag angav? Om du har fler alternativ, var god lägg fram dessa.

Läser du vad jag skriver? Varför låter det idiotiskt att tro på en allsmäktig Gud? Förklara och utveckla kom igen. Varför misslyckas du med det varje gång? Nej argumentet har inte krossats. Berätta vad som har krossar argumentet. Kom igen lägg allting på bordet.

Jag vill diskutera en sak med dig bara först och främst. Antigen är Gud skaparen till universum eller så är universum evigt. Håller du mig? Om inte, lägg fram dina alternativ.

Logiskt kan en allsmäktig Gud inte ha en skapare. Fattar du inte? Om en allsmäktig Gud har en skapare, innebär det att Gud inte är allsmäktig längre. Idiot. Läs noga det jag skriver. Säg att X har skapat en allsmäktig Gud. Hur kan då Gud vara all- s- mäktig, när Gud inte kan vara mäktig sin skapare som är X. Och förresten, vem skapade X? X måste också ha en skapare eller hur? Lär dig mer om logik innan du anklagar andra för logiska felslut.

Jag var ironisk där men du fattar verkligen inget. Hoppas att du skojar annars är det synd om dig.

Vad har "religionens betydelse för människan"med dess sanningshalt att göra? Självklart har religion och tro varit viktig för människor genom tiderna. Tror du på Zeus? Oden? Om inte, varför?
Och nej, evolution talar inte om existens och universums uppkomst.
Citera
2015-11-12, 16:17
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Alla föds men en stark tro på skaparen Gud. Man måste anstränga sig för att förneka sanningen. Du känner inget ansvar och vill flytta på ansvaret på andra och ibland på Gud den vise själv. Endast ärliga, rättfärdiga människor känner ansvar. Ansvar är inte nåt som många människor vill ta på sig frivilligt. Hade det inte varit för staten, arbetet osv hade icketroende avsagt sig allt ansvar. Ansvar måste tvingas på icketroende människor genom arbete och stat. Du är ett gott exempel på det.

Nej, barn ärver oftast sin tro från föräldrarna.

Du menar alltså att icketroende inte tar ansvar för sina egna liv och barn?
Vad grundar du det på?
Citera
2015-11-12, 16:21
Medlem
Gud finns bara inne i huvudet på dom som tror på honom
Citera
2015-11-12, 16:31
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Men om grunden som hela ert argument vilar på är skakigt och rent av felaktigt, måste vi ju först reda ut det innan diskussionen kan fortsätta.

Så här ligger det till och detta kan inte argumenteras bort.

1) Gud har skapat universum.

2) universum är evigt och alltid funnits.

3) ''Vi vet inte'' är inget svar eller alternativ.

En jobbig sak är att det saknas spår av någon gud.
Det finns absolut ingenting som tyder på att någon gud finns.
Vårt universum är enormt, outforskat och åldern är inte helt bestämd, men det betyder inte att gud finns...
Senast redigerad av Kernelpanic 2015-11-12 kl. 16:46.
Citera
2015-11-12, 16:37
Medlem
Citat:

Vad är religion?

Se de meningar som jag har undertryckt. I första stycket står det att människan i alla tider har försökt att förklara sin existens och sin tillvaro och refererar till religion. Evolution vill exakt göra samma sak. Förklara existensen och tillvaron. I sista stycket står det att religion kan ha många olika definitioner. Lilla du, du behöver verkligen förkovra dig gällande allt i livet.
Evolutionsteorin förklarar livets mångfald. Den säger ingenting om varför (läs: syfte/mening) vi är här. Evolutionsteorin gör heller inga anspråk på moral. Och det viktigaste av allt: evolutionsteorin innefattar inga Gudar eller andra övernaturliga högre makter.
Evolutionsteorin är en vetenskaplig teori en specifik sakfråga.
Kort sagt är religion en livsåskådning (https://sv.wikipedia.org/wiki/Livsåskådning) med övernaturliga inslag (Gud/Gudar). Evolutionsteorin är inte detta.

Citat:
God-of-the-gaps pratar du om? Nämn en enda god of the gaps som ni har fyllt. Ännu ett uttryck från 1800 talet som egentligen inte existerar.

I stort sett varenda vetenskaplig teori är ett gap som är fyllt. Vi vet numera att sjukdomar inte är Guds vrede eller demoner tex.
Läs på:
https://en.wikipedia.org/wiki/God_of_the_gaps
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

Citat:

Multiversum-teorin är ett exempel. Det skulle även kunna vara en enhörning eller en allsmäktig dvärg.
En personlig Gud är inte den enda övernaturliga förklaringen man kan tänka sig.
Att du personligen är för trångsynt för att tänka dig att förklaringen till universum kan vara något annat än Allah, förändrar inte att det är en falsk dikotomi.

Citat:
Hoppa inte flera steg. Du måste först förstå vad som menas med att antigen ett evigt universum eller en evig skapare. Du behöver inte vara orolig. Du kan och får förneka honom även när du kommit till insikt och fått en aha-upplevelse. Genom att använda din fria vilja är du fri att tro på vad du vill och ta konsekvenserna för dina handlingar på gott och ont.
Predikan är inte relevant.

Citat:
Förstår du nu varför det inte kan existerar mer än dessa två alternativ som jag angav? Om du har fler alternativ, var god lägg fram dessa.
Läs svar #3.
Citat:

Jag förklarade precis varför. Gå tillbaka och läs.

Citat:
Fortfarande en falsk dikotomi. Och även OM det skulle förhålla sig som att Gud är det enda alternativet (vilket det alltså inte är) så säger inte detta ett skvatt om vilken typ av Gud detta är. Alltså, även OM du skulle bevisa bortom allt rimligt tvivel att att en Gud har skapat universum, så är du inte ett dugg närmre ett bevis för att detta skulle vara en personlig Gud.

Citat:
Redan bemött.

Citat:
Nej, det har du inte. Jag tänker inte upprepa för femtioelfte gången varför dina "argument" är logiska slutfel. Det har förklarats extremt många gånger både utav mig och ett tiotal andra användare.
Citera
2015-11-12, 16:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ok. Men nu är vi i ett diskussionsforum där man får diskutera som man vill inte som du vill.
Så länge man följer trådens ämne.

Citat:
Du trallar själv för fullt men kanske du anser din melodi vara vackrare.
Det handlar om att ha en sund metodologi. Jag anser att skepticismens nollhypotes är vettig. Du verkar inte tycka det då du menar att vad som helst kan vara sant så länge någon påstår det och att subjektiva argument trumfar objektiva. Som sagt är det fritt fram för dig att göra det, men att du GÄRNA, som jag skrev, får hålla det för dig själv, för det är som sagt astråkigt. Det finns ingen merit i det.

Citat:
Inte vet jag.
Sanningen är dock att din falsifieringsproblematik finns i texterna.
Där måste du finna svaret.
Jag måste inte finna några svar. Det är inte min uppgift.
Citat:
Jag har det inte. Spekulerar med andra användare enbart för att se nytt och annorlunda sätt att se på saken.
Alltid något eller någon som kommer med en ny infallsvinkel.
Ja, det är intressant. Jag ser gärna en valid metologi i grunden för det så man inte bara sitter och fantiserar ihop. Fast det kanske är kul för en del.
Citat:
Men måste ha många infallsvinklar inom detta fenomen kan jag tycka.
Inte enbart bibel, vetenskap och texter.
Det handlar inte bara om att du inte tycker om att färga innanför linjerna då?
Citat:
Människan och individen sitter på sitt eget bibliotek så att säga.
Annars når vi aldrig sanningen eller bevis om alla söker på samma ställe.
Fast vad är ett sökande om ingen använder en detektor och alla bara hittar på att de hittat något?
Citera
2015-11-12, 16:45
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Det är bara ansvarslösa, falska, svaga människor som hela tiden säger att vi vet inte, eller lägger ansvaret ifrån sig och lägger det på andra. Alla människor har fått hjärnor och är nyfikna, alla människor ställer frågor om existensen och alla människor kan argumentera utifrån sina förutsättningar och kunskap men du och många andra vill inte ens försöka. Ni säger att ni inte vet men när andra kommer till er med svaret är ni beredda att ändra uppfattning. Jag säger att det är ansvarslöst, fegt, falskt och dåraktigt.

Även du kan svara på frågan huruvida nåt kan komma till av tomma intet. Det är inte en fråga som är helt möjligt att svara på. Alla människor vet att av ingenting skapas inte nånting, om så hade varit fallet hade jag, du eller någon annan kunnat förväntat sig att en sten dök upp bredvid dig i sängen, eller att en eld började tändas när du sitter och skiter på toaletten, eller att du helt plötsligt skulle finna dig själv i ett ocean, eller att det regnade sand över dig när du ligger och vilar. Vad som helst skulle vara möjligt att dyka upp ur tomma intet. Om det inte är möjligt,, varför är det då möjligt att en partikel eller nåt ännu mindre ploppar upp av sig själv som helt i blindo ändrar tillstånd från lugnt till en gigantisk expansion. Strunta i kraften som låg bakom expanderingen och var den kom ifrån. Hur kom denna partikel till existens? Antingen är den evig eller också har den en skapare. Det går inte arr argumentera bort det.

Det verkar ju helt tokigt med en sten i sängen eller en eld på toaletten.
Då verkar det ju mycket rimligare med en man som väcker döda, går på vatten, en talade åsna etc

När det gäller partiklar som "ploppar upp" så handlar det om kvantmekanik, i den världen kan mycket konstigt hända med partiklar utan massa etc. Man vet fortfarande inte allt om alla partiklar, men det betyder inte att gud finns
Citera
2015-11-12, 16:49
Medlem
Gud existerar sålänge folk tror på ett sådant väsen... Att du inte kan förstå det, är för att du inte tror.

Problemet med gud är ju inte om gud existerar eller inte, utan att gud är fascist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in