2015-11-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
...ett snöre var 13 cm långt, ett annat hade en skada efter 13 cm och röret har en omkrets på 13 cm. Jag konstaterar att dessa snören satt i röret, inga andra snören som passar in har påträffats. Lisas DNA fanns på båda snörena, så det är troligt att hon har fäst dem själv i röret.
Jag förstår inte varför GM skulle hålla på med sådan handslöjd. Ett snitt lösgör ju surrningen runt slangen oavsett antalet varv. Skulle lasten hänga kvar, skulle han inte få chansen att skär av precis ett varv innan alltihop låge på golvet. Om lasten först skärs av i den bärande delen som går till snaran, krävs en direkt ansträngning för att hålla resten på plats och skära av precis 13 cm. Det måste finnas något antagande som du inte redovisat.
2015-11-10, 17:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vart vill vissa komma här?

Vill ni höra att Lisa hängde sig själv och bad NB kladda blod på henne?

Vill ni höra att pappan spionerade på Lisa och upptäckte att hon hade en hemlig pojkvänn och sen hängde henne?

Vill ni höra att det var hemliga agenter som hängde henne?

Vill ni höra att NB upptäckte henne hängd och gömde henne i ren panik?

Vill ni höra att någon i Herr Arnes svär på godset hängde henne?

Vill ni höra att Lena på fiket var inblandad?

Vill ni höra att NB är ärlig och rak som den duktige hantverkare han är och erkänner, nä det sista var ju dumt skrivit för han är oskyldig!
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ja, nånting ditåt vill de som inte har någon tilltro till denna utredning, så att de kan fortsätta och gotta sig i rent ut sagt sjuka teorier. Det största lågvattenmärket jag har läst är just att misstänkliggöra pappan till Lisa, och nu ett eventuellt självmord, det är rent ut sagt äckligt,
det vänder sig i magen på en. Men som sagt, sjuka människor lär ju florera på FB, det är det ingen tvekan om, och det bästa medlet är enkelt, svara inte på dårarnas kommentarer mer.
Vi andra kan diskutera vidare och invänta dom 17/11.
Själv har jag börjar scrolla förbi foliehattarnas inlägg för det är bara slöseri med min tid att läsa idiotin och jag svarar inte på dom heller. BOJKOTT!!!

Däremot läser jag gärna dom vettigas inlägg och mycket i fup för att försöka få rätsida på vad som egentligen hände.
Fakta är att Lisa är död. Strypt eller hängd. Hur fick han in henne i ladan? Vad lockade/hotade Nerijus med? Hur fraktade han henne till byssjan? Tidsschemat? Falska vittnesuppgifter som han bad sin bror och fru att ge... osv.

Ställde en fråga för ett tag sen som jag inte har fått något svar på. Den gula plasten man ser i bagaget på Nerijus bil ser väldigt ny och ren ut jämfört med resten av bilen som liknar en soptipp.
Var använder man sån gul plast? Det ser ut som byggplast men jag har aldrig sett gul byggplast. Kan det finnas mer bevis om man kan hitta varifrån Nerijus har fått den gula plasten?
2015-11-10, 17:31
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Just angående trasmattorna så säger CB "Jag minns" !!!

CB säger inte ;
"jag tror att jag minns att det låg några trasmattor" eller
"kanske låg det några trasmattor" eller dylikt.

Nej hans sa "jag minns"

FUP 458
Förhör med Berggren, Christoffer; 2015-06-14 13:30

"Christoffer fortsätter att beskriva: Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen."
Kan vi inte ge oss nu om mattorna. Finns ju ingen som anser att bilderna i FUP visar att mattor skulle funnits där tre dagar tidigare. Och Christoffers minne vet vi inget om, men enligt grunderna i kognitiv psykologi är det lika troligt att där inga mattor fanns.
Samt att även om det skulle funnits mattor har det inget med NB´s skuld/oskuld att göra.
2015-11-10, 17:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag förstår inte varför GM skulle hålla på med sådan handslöjd. Ett snitt lösgör ju surrningen runt slangen oavsett antalet varv. Skulle lasten hänga kvar, skulle han inte få chansen att skär av precis ett varv innan alltihop låge på golvet. Om lasten först skärs av i den bärande delen som går till snaran, krävs en direkt ansträngning för att hålla resten på plats och skära av precis 13 cm. Det måste finnas något antagande som du inte redovisat.
Ja, ett antagande är att varken du eller NB vet hur det var knutet. Han skar bara tills allt lossnade.
2015-11-10, 17:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad kan ske när en tjej/kvinna står inför hot att dödas?
Det ska minsann slåss som en viking until the bitter end.
Not.

Om man läser bekännelser från sadistiska mördare eller dokumenterade brottsplatsundersökningar så är inte detta givet. Flera av offren uttalar ord som visar att de ger upp: Hälsa mamma att jag älskar henne, sa Josie. Andra försöker köpslå med mördaren. En tredje variant är att mördaren lurar offret - om du gör xxxx så får du leva. Ett fjärde fenomen är paralyserad av skräck som ses vid sexualbrott - och så finns det de som kämpar emot.
Det är ytterst okunnigt att påstå att alla ska kämpa emot med andra ord.
Det är inte så länge sen som en tjej spelade död för att GM skulle sluta misshandla henne när han våldtog henne.
Just att spela död eller avsvimmad har funnits som tips till tjejer som blir överfallna, enbart för att det skulle öka chansen för dom att överleva överfallet. Hellre bara våldtagen än våldtagen och död.

Men här tror jag att Nerijus slog eller ströp Lisa medvetslös per omgående så hon inte kunde göra motstånd och sen kunde han utföra sitt makabra verk med ett motståndslöst offer.
2015-11-10, 17:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkaren har genom fynden och omständigheterna, att den avlidne hittades på en annan plats än hon dog, dragit slutsatsen att döden orsakats av annan person. Det finns inget som visar att en rent medicinsk bedömning skulle komma till samma slutsats.

Ingen har påstått att Lisa begick självmord. Jag tycker det är mycket mer osmakligt att föra fram att Lisa har råkat ut för en sadistisk sexmördare.

Postat av XeniaOnatopp
Min hypotes bygger inte på taljor eller liknande,...

Min hypotes bygger inte på taljor eller liknande, den är lika enkel som tragisk. Lisa tog ett snöre, fäste det i röret, gjorde en snara i andra änden, stoppade in huvudet och hoppade från hinken.

Jag har nämnt möjligheten att han förgrep sig på den döda flickan när han hittade henne, och det är anledningen till hans tystnad. Han skäms för att tala om det för familjen och världen, och tvekar ännu så länge. Det är också ett rimligt scenario.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-11-10 kl. 17:43. Anledning: Tillägg
2015-11-10, 17:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Postat av XeniaOnatopp
Min hypotes bygger inte på taljor eller liknande,...

Min hypotes bygger inte på taljor eller liknande, den är lika enkel som tragisk. Lisa tog ett snöre, fäste det i röret, gjorde en snara i andra änden, stoppade in huvudet och hoppade från hinken.
Vad är det nu? Jag beskrev en hypotes.
2015-11-10, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Lindat" är som jag ser det ett av lösenorden till den här gåtan. D.v.s. minst två varv runt halsen. Låt oss säga två. Håret framför ansiktet innanför tejpen. En snörända rakt upp innanför tejpen. Sammantaget: knuten fanns i nacken. Den andra snörändan var troligtvis kort annars blir det svårt att förklara hur han fick till en knut i all hast om han behövde trä två långa ändar genom knuten. Förbehåll för vissa knutar som går att göra i bukten (dubbelt halvslag, constriktor eller lärkhuvud t.ex.) Jag tror han lappade till henne i knävecket som första åtgärd. Snöret två varv om halsen och dra åt till medvetslöshet (15 tilll 20 sekunder) lätta på snöret. Allt detta händer i "legan". Av med hjälm och jacka. Bind händerna och led in henne i hängningsrummet när hon kvicknat till. Golvet är preparerat med byggplast. Väl upphängd tejpar han henne och binder även fötterna. Kan vara att hon når ner till golvet men utmattningen och syrebrist på grund av tejpningen gör att benen inte längre bär och hon dör. I samband med att han lägger över snöret över PEM-röret avsätter han ett blodspår. I samband med tejpningen hamnar ett hårstrå vid rörgenomföringen. GM betraktar sitt verk och tömmer pungen i lampkupan. Undan med lampkupan. Skiter i ladan när han har vägarna förbi. Skär först av snörena kring handlederna och fotlederna. Dessa blir kvar. Skär av upphängningen. Bär in Lisa med plast och allt och lägger henne på diskbänken och paketerar med tejp. Snörena som blev kvar får tillskrivas adrenalinpåslaget. Detta är bara en skiss över skeendet. Behöver säkert revideras. Handskar på och av när då kan vara den av flera detaljer som tarvar en förklaring.

Offret stående med snöre runt halsen(eventuellt bundna händer), snöret löper runt plaströret ett par varv, NB lindar tejpen runt huvudet, en spark i knävecket, hur det gick vet vi. Det måste inte vara svårare än så.
Senast redigerad av OY 2015-11-10 kl. 18:05.
2015-11-10, 18:02
Bannlyst
Håller på att gå igenom Nerijus på nätet en sista gång ser på
youtube kommentaren till
https://www.youtube.com/watch?v=Fn-XqFDvWuw
didesnes nesamones nemaciau

Någon som är bra på litauiska som kan kommentera den och exakt vad som menas? Satir, ironi eller annat ? eller vad menar han egentligen?
2015-11-10, 18:03
Medlem
Nasselinas avatar
Brukar inte `dens axis´ halskotan avskiljas från kroppen vid hängning? Vet ngn om det skett? Då kan ju det orsaka ögonblicklig död (men d klart: rättsläkaren anger kvävning/hängning typ syrebrist? som dödsorsak).
Tror man att GM använde handskar vid dådet? Vet ngn om man hittat fingeravtryck på BOs kläder?
2015-11-10, 18:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Varför tar du inte dina scenarion och kör upp dom i mumindalen.
Du måste vara Sveriges mest patetiska människa.
Att hålla på som du gör tyder på en allvarligt störning.
Dina hypoteser och scenarion luktar skit ändå hit.
Har du inget liv utanför Fb eller vad är det för fel på dig egentligen.
Inga vänner, ingen partner, inget liv alls förutom att sitta här.
Hoppas att det finns någon därute som kan se till att du får hjälp.
Ja alla dessa spekulationer tyder på att något är allvarligt fel.
Vi som utgår från utredningen sitter som stora frågetecken och undrar vad är det som händer?
Frågan är... hur mycket kan man ifrågasätta en utredning och dess resultat.
Ska det köras på linjen från foliehattarna så är det lika bra att lägga ner både polis, krimtekniker, NFC och hela vårt rättsväsende. Släpp alla fångar för alla är oskyldiga!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fullständigt vedervärdigt.
Här finns tecken på psykopati - våldsam sadism, tortyr med sexuellt motiv - och så förskjuts skulden till offret att ha begått självmord.
Bara en komplett idiot går in på dessa spekulationer med tanke på att rättsläkare studerat snaran och beskrivit att hon bragts till livet av annan person=mord.
Jag har läst fup ett antal gånger och jag hittar absolut ingenting i utredningen som visar på annat än mord.
Tidigare så fort det kom spekulationer åt annat håll så läste jag stycken i fup igen. Kan den snart utantill och det är fortfarande mord och inget annat.
Numera scrollar jag snabbt förbi dårarnas spekulationer för dom ger absolut ingenting!

Lisa blev mördad och dom frågor som återstår i förloppet är hur blev hon fraktad till byssjan och hur hamnade hon i ladan.
Min teori är att han slog henne/ströp henne medvetslös redan vid mopeden.
La in henne i bilen och körde till ladans öppning, alternativt bar henne snabbt över vägen och in i ladan och sen körde bilen till baksidan av ladan, alternativ körde bilen direkt till baksidan av ladan.

Men... varför hittades örhängena på dom platserna om han tog in henne från baksidan av ladan? Där söker jag en förklaring...
2015-11-10, 18:22
Bannlyst
Det är väldigt konstigt att det inte finns DNA från gärningsmannen under Lisas naglar!
Kolla på Lisas handskar dem är väldigt klumpiga.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6291506
Hon måste tagit av dem när hon skickade sms och när hon ringde upp pappan för tuchscreenen aktiveras inte med handskar. Jag tror att gärningsmannen har kommit bakifrån med snaran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in