Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Du kan inte på allvar mena att du inte förstår skillnaden på sannolikhet för olika scenarion givet död flicka i allmänhet, och den betingade sannolikheten för att det är mord eller självmord givet fakta från mordplats och offrets tillstånd?
(
https://sv.wikipedia.org/wiki/Betingad_sannolikhet )
Jag ställer alltså frågan för tredje (3:e) gången:
Givet att LH hängde från röret, vad är mest sannolikt:
A) LH knöt snaran kring sin hals och hängde sig själv där,
B) någon annan hängde LH där.?
Observera bisatsen som betingar sannolikheten och besvara frågan.
Snyggt jobb med linjalen! Jag står korrigerad; såg grövre ut på bilderna från rummet.
Har fortfarande ingen åsikt om snörena eller var de varit placerade under mordet. Noterar dock som LOE2 att NFC inte kunde para ihop dem på ett meningsfullt sätt.
Det beror på vad man anser har inträffat. Sannolikheten för att det är mord när en flicka försvinner från Blomberg och hittas i Martorp är det för dåligt underlag för att beräkna.
Du kan precisera vad som har inträffat på så sätt att du tvingar fram ett svar som du vill, men det är meningslöst.
Tack! Du accepterar inte att det inte är en tillfällighet att ett snöre var 13 cm långt, ett annat hade en skada efter 13 cm och röret har en omkrets på 13 cm. Jag konstaterar att dessa snören satt i röret, inga andra snören som passar in har påträffats. Lisas DNA fanns på båda snörena, så det är troligt att hon har fäst dem själv i röret.