2015-11-10, 14:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad är det för slags sannolikhet du vill ha då? Finns det något annat än statistisk sannolikhet?

Nu har jag vridit på linjalen. Röret har en diameter på 40 mm. http://sv.tinypic.com/r/2cicpz4/9

Du kan inte på allvar mena att du inte förstår skillnaden på sannolikhet för olika scenarion givet död flicka i allmänhet, och den betingade sannolikheten för att det är mord eller självmord givet fakta från mordplats och offrets tillstånd?
( https://sv.wikipedia.org/wiki/Betingad_sannolikhet )

Jag ställer alltså frågan för tredje (3:e) gången:
Givet att LH hängde från röret, vad är mest sannolikt:
A) LH knöt snaran kring sin hals och hängde sig själv där,
B) någon annan hängde LH där.?

Observera bisatsen som betingar sannolikheten och besvara frågan.

Snyggt jobb med linjalen! Jag står korrigerad; såg grövre ut på bilderna från rummet.
Har fortfarande ingen åsikt om snörena eller var de varit placerade under mordet. Noterar dock som LOE2 att NFC inte kunde para ihop dem på ett meningsfullt sätt.
2015-11-10, 14:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ingen har påstått att Lisa begick självmord. Jag tycker det är mycket mer osmakligt att föra fram att Lisa har råkat ut för en sadistisk sexmördare.
Men vad i h-e är det du påstår då människa? Du har i vart fall gjort allt för att ge intrycket att det är precis vad du menar hände.
2015-11-10, 15:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan inte på allvar mena att du inte förstår skillnaden på sannolikhet för olika scenarion givet död flicka i allmänhet, och den betingade sannolikheten för att det är mord eller självmord givet fakta från mordplats och offrets tillstånd?
( https://sv.wikipedia.org/wiki/Betingad_sannolikhet )

Jag ställer alltså frågan för tredje (3:e) gången:
Givet att LH hängde från röret, vad är mest sannolikt:
A) LH knöt snaran kring sin hals och hängde sig själv där,
B) någon annan hängde LH där.?

Observera bisatsen som betingar sannolikheten och besvara frågan.

Snyggt jobb med linjalen! Jag står korrigerad; såg grövre ut på bilderna från rummet.
Har fortfarande ingen åsikt om snörena eller var de varit placerade under mordet. Noterar dock som LOE2 att NFC inte kunde para ihop dem på ett meningsfullt sätt.
Det beror på vad man anser har inträffat. Sannolikheten för att det är mord när en flicka försvinner från Blomberg och hittas i Martorp är det för dåligt underlag för att beräkna.

Du kan precisera vad som har inträffat på så sätt att du tvingar fram ett svar som du vill, men det är meningslöst.

Tack! Du accepterar inte att det inte är en tillfällighet att ett snöre var 13 cm långt, ett annat hade en skada efter 13 cm och röret har en omkrets på 13 cm. Jag konstaterar att dessa snören satt i röret, inga andra snören som passar in har påträffats. Lisas DNA fanns på båda snörena, så det är troligt att hon har fäst dem själv i röret.
2015-11-10, 15:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad i h-e är det du påstår då människa? Du har i vart fall gjort allt för att ge intrycket att det är precis vad du menar hände.
Det är en hypotes, bland många andra.
2015-11-10, 15:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag ser inte heller något som tyder på att mattor funnits där tre dagar tidigare. Bra bilder i FUP s 848-849. Plus att Christoffer sa att han hade svårt att minnas hur det såg ut i boden den aktuella dagen (9/6).
Sannolikt blandar han ihop det han sett när han tittat in under tisdagen med de synintryck som tidigare lagrats i hans hjärna (besökte boden för ett år sedan samt använde den under 2007 som fikarum).
2015-11-10, 15:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det är en hypotes, bland många andra.

Men med den väsentliga bristen att det inte finns någon som helst anledning för NB att då inte redogöra för omständigheterna då han påträffade henne. Det finns egentligen bara två plausibla alternativ i detta fall, tack vare den rådande DNA-bevisningen, antingen har han begått brottet själv eller så skyddar han någon som är värd att ta ett livstidsstraff för. Inget annat är egentligen ett rimligt scenario.
2015-11-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sannolikt blandar han ihop det han sett när han tittat in under tisdagen med de synintryck som tidigare lagrats i hans hjärna (besökte boden för ett år sedan samt använde den under 2007 som fikarum).

Som jag sa innan ,vem har trasmattor i en arbetbod när man kommer on med koskit och dynga på stövlar
2015-11-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Men med den väsentliga bristen att det inte finns någon som helst anledning för NB att då inte redogöra för omständigheterna då han påträffade henne. Det finns egentligen bara två plausibla alternativ i detta fall, tack vare den rådande DNA-bevisningen, antingen har han begått brottet själv eller så skyddar han någon som är värd att ta ett livstidsstraff för. Inget annat är egentligen ett rimligt scenario.

Han har väl fått rådet, att när du släpps i höst så blir du ekonomiskt oberoende dels kulor från staten och kulor från den han skyddar.
Gött va mångmiljonär i Littauen
2015-11-10, 15:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har nämnt möjligheten att han förgrep sig på den döda flickan när han hittade henne, och det är anledningen till hans tystnad. Han skäms för att tala om det för familjen och världen, och tvekar ännu så länge. Det är också ett rimligt scenario.
2015-11-10, 15:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jo, där låg också ett hårstrå. Inte säker på numret för snöret på diskbänken (S208?), på det snöret hittades DNA från NB och offret samt hårstrå från offret.
Här är bilden från fup med text. https://minfil.org/66idkbb4b2/Lisas_och_Nerijus_Bilevicius_DNA_p__sn_re_och_Lisa s_h_rstr__p__diskb_nken.JPG

Texten till bilden från fup sidan 671
Bild 27: Diskbänken mot östra väggen. På snöret, S208, som låg på bänken fanns en blandning av Nerijus Bilevicius och Lisa Holms DNA samt hårstrå från Lisa Holm.
Mellan tvätthoarna säkrades ett långt ljust hårstrå, S163. Likaså säkrades ett hårstrå under bänken, S165.

Det påståendet från en foliehatt att det inte fanns något hårstrå i närheten förstår jag inte. Läs fup!!!
2015-11-10, 15:29
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag har nämnt möjligheten att han förgrep sig på den döda flickan när han hittade henne, och det är anledningen till hans tystnad. Han skäms för att tala om det för familjen och världen, och tvekar ännu så länge. Det är också ett rimligt scenario.

Finner det högst osannolikt att man kan skämmas så mycket att man tar ett livstidsstraff, för även om han skulle ändra sin berättelse i hovrätten är risken påtaglig att den kommer ses som en efterhandskonstruktion och lämnas utan avseende. Igen, jag ser egentligen bara en, eller möjligen två, plausibla gärningsman utöver, eller tillsammans, med NB i detta fall.
2015-11-10, 15:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Finner det högst osannolikt att man kan skämmas så mycket att man tar ett livstidsstraff, för även om han skulle ändra sin berättelse i hovrätten är risken påtaglig att den kommer ses som en efterhandskonstruktion och lämnas utan avseende. Igen, jag ser egentligen bara en, eller möjligen två, plausibla gärningsman utöver, eller tillsammans, med NB i detta fall.
Vi har inte sett honom ta ett livstidsstraff ännu, och huruvida det anses vara en efterhandskonstruktion är inte samma sak som att det är en efterhandskonstruktion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in