Citat:
Men herregud, ge dig. Du menar alltså att menyn i Fallout 4 är 100% optimal, och att det finns NOLL utrymme för förbättring?
Några exempel på vad jag skulle vilja förändra eller förbättra: (Notera att detta gäller PC-versionen av spelet)
- Tydligare knappar och kategorier. Om jag håller musen över exempelvis "Junk" vill jag att Junk-knappen ska markeras så att jag ser klart och tydligt att den är markerad (Precis så som alla andra föremål markeras i Pip-Boy-menyn). Huvudkategorierna och underkategorierna får dessutom gärna vara bättre åtskilda, eftersom jag i dagsläget ofta råkar klicka på fel rad av kategorier.
- De föremål jag binder till min "favoritmeny" (1, 2, 3, 4, och så vidare) bör vara dels tydligare att se medan man spelar, samt själva menyn bör vara aningen större. Ännu bättre vore om vi kunde få en cirkelmeny likt den som används i Witcher 3, så att vi därigenom kan använda musen för att välja mellan föremål istället för att behöva stanna upp, öppna upp favoritmenyn, markera ett vapen, och fortsätta springa.
- Att dra fram/stänga ned Pip-Boy-menyn bör ske direkt utan någon 1 sekund lång animation. Det blir otroligt tröttsamt i längden.
- Dialogvalen bör vara märkta med siffror istället för pilar (De flesta som spelar med tangentbord har siffrorna mer lättåtkomliga än piltangenterna).
- Varför ska jag hålla ned V för att öppna upp byggmenyn? Det finns mängder av knappar på ett tangentbord, så varför känner Bethesda att knappar måste dela funktioner med varandra, som dessutom används samtidigt.
- Om man springer igenom exempelvis en tunnel dyker det upp en text på det nya området, och om man fortsätter springa slussas man in i ett nytt område som kräver laddningstid. Denna text får gärna komma tidigare så man inte har ~en sekund på sig att reagera och stanna, samt ett bekräftelsefönster som frågar om man vill gå till det området så att man slipper onödiga laddningstider.
- Menyn som dyker upp när man ska bygga är kort sagt katastrofal, och jag känner att det skulle vara lättare att göra om hela menyn istället för att lägga till förbättringar. Det är nästintill smärtsamt att navigera mellan olika föremål, och ännu värre att placera ut föremål i världen.
- Det knappar och knappikoner i interface-fältet i botten som säger vilka knappar som gör vad. I Pip-Boy till exempel kan du växla kategorier till höger och vänster med A & D, men det står inte i botten. Jag fullkomligt sket i att designa min karaktär eftersom menyn är helt ologisk och inte särskilt användarvänlig. Man använder till exempel vänsterklick för att justera näsan, men det finns ingen som helst indikation för min/max-läge eller i vilken riktning jag ska röra musen. Samma sak gäller även skrollhjulet och WASD-knapparna.
- Låt säga att jag hittar ett par nya byxor. Jag har ingen som helst aning om dessa byxor är bättre än mina nuvarande. Detta innebär att jag måste 1) Plocka upp byxorna. 2) Lokalisera byxorna via min Pip-Boy för att se vad de har för stats 3) Lokalisera mina nuvarande byxor via min Pip-Boy för att se vad de har för stats. Detta är en extremt onödig process som skulle kunna göras mycket enklare.
- Att bygga nya föremål (såsom ett par byxor) ger mig ingen information gällande utseendet på föremålen eftersom dessa är dels transparenta, och dels hopvikta så man inte ser hur de ser ut när de sitter på plats. (Den väldigt enkla lösningen för utvecklarna är att sätta på byxorna på en osynlig modell istället för att låta oss förlita oss på den nuvarande transparenta versionen)
Senast redigerad av PUSClFER 2015-11-10 kl. 14:43.
Senast redigerad av PUSClFER 2015-11-10 kl. 14:43.

.