2015-11-10, 14:41
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Gissar på att användaren i fråga inte ens vill ha menyer, känner igen mönstret. Allting som inte involverar skjutande ses av dessa som jobbigt eller besvärligt för att det krävs nån form av hjärnaktivitet från deras sida
Men herregud, ge dig. Du menar alltså att menyn i Fallout 4 är 100% optimal, och att det finns NOLL utrymme för förbättring?

Några exempel på vad jag skulle vilja förändra eller förbättra: (Notera att detta gäller PC-versionen av spelet)
  • Tydligare knappar och kategorier. Om jag håller musen över exempelvis "Junk" vill jag att Junk-knappen ska markeras så att jag ser klart och tydligt att den är markerad (Precis så som alla andra föremål markeras i Pip-Boy-menyn). Huvudkategorierna och underkategorierna får dessutom gärna vara bättre åtskilda, eftersom jag i dagsläget ofta råkar klicka på fel rad av kategorier.
  • De föremål jag binder till min "favoritmeny" (1, 2, 3, 4, och så vidare) bör vara dels tydligare att se medan man spelar, samt själva menyn bör vara aningen större. Ännu bättre vore om vi kunde få en cirkelmeny likt den som används i Witcher 3, så att vi därigenom kan använda musen för att välja mellan föremål istället för att behöva stanna upp, öppna upp favoritmenyn, markera ett vapen, och fortsätta springa.
  • Att dra fram/stänga ned Pip-Boy-menyn bör ske direkt utan någon 1 sekund lång animation. Det blir otroligt tröttsamt i längden.
  • Dialogvalen bör vara märkta med siffror istället för pilar (De flesta som spelar med tangentbord har siffrorna mer lättåtkomliga än piltangenterna).
  • Varför ska jag hålla ned V för att öppna upp byggmenyn? Det finns mängder av knappar på ett tangentbord, så varför känner Bethesda att knappar måste dela funktioner med varandra, som dessutom används samtidigt.
  • Om man springer igenom exempelvis en tunnel dyker det upp en text på det nya området, och om man fortsätter springa slussas man in i ett nytt område som kräver laddningstid. Denna text får gärna komma tidigare så man inte har ~en sekund på sig att reagera och stanna, samt ett bekräftelsefönster som frågar om man vill gå till det området så att man slipper onödiga laddningstider.
  • Menyn som dyker upp när man ska bygga är kort sagt katastrofal, och jag känner att det skulle vara lättare att göra om hela menyn istället för att lägga till förbättringar. Det är nästintill smärtsamt att navigera mellan olika föremål, och ännu värre att placera ut föremål i världen.
  • Det knappar och knappikoner i interface-fältet i botten som säger vilka knappar som gör vad. I Pip-Boy till exempel kan du växla kategorier till höger och vänster med A & D, men det står inte i botten. Jag fullkomligt sket i att designa min karaktär eftersom menyn är helt ologisk och inte särskilt användarvänlig. Man använder till exempel vänsterklick för att justera näsan, men det finns ingen som helst indikation för min/max-läge eller i vilken riktning jag ska röra musen. Samma sak gäller även skrollhjulet och WASD-knapparna.
  • Låt säga att jag hittar ett par nya byxor. Jag har ingen som helst aning om dessa byxor är bättre än mina nuvarande. Detta innebär att jag måste 1) Plocka upp byxorna. 2) Lokalisera byxorna via min Pip-Boy för att se vad de har för stats 3) Lokalisera mina nuvarande byxor via min Pip-Boy för att se vad de har för stats. Detta är en extremt onödig process som skulle kunna göras mycket enklare.
  • Att bygga nya föremål (såsom ett par byxor) ger mig ingen information gällande utseendet på föremålen eftersom dessa är dels transparenta, och dels hopvikta så man inte ser hur de ser ut när de sitter på plats. (Den väldigt enkla lösningen för utvecklarna är att sätta på byxorna på en osynlig modell istället för att låta oss förlita oss på den nuvarande transparenta versionen)
Detta är bara sådant som jag kommer på såhär på rak arm efter cirka tre timmars spelande, och som gäller specifikt meny/interface. Det finns mängder av annat jag också vill ändra på också, men som gäller andra delar av spelet, och/eller som jag inte kan komma på just nu.
Senast redigerad av PUSClFER 2015-11-10 kl. 14:43.
Citera
2015-11-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
+ betyder att det är bättre än ditt nuvarande vapen på vissa stats.

Okej tack, jag anade att det var något åt det hållet men var osäker eftersom det stackar.
Citera
2015-11-10, 14:51
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Någon av er som varit inne och pillat på "Swan" ännu? Helvete säger jag bara...

Lätt som en plätt, bara akta sig som gäller.
Citera
2015-11-10, 15:22
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Detta är bara sådant som jag kommer på såhär på rak arm efter cirka tre timmars spelande, och som gäller specifikt meny/interface. Det finns mängder av annat jag också vill ändra på också, men som gäller andra delar av spelet, och/eller som jag inte kan komma på just nu.

Hoppas verkligen folk kommer göra SkyUI etc till FO4.
Citera
2015-11-10, 15:30
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Hoppas verkligen folk kommer göra SkyUI etc till FO4.
Exakt! Det där är oändligt många gånger bättre än vad vi har just nu i Fallout 4.
Citera
2015-11-10, 15:32
Bannlyst
Feral Ghouls är FITTOR av högsta rang, de kan bitas nu?! De kan klättra igenom fönster nu?! Satan vilka jävla djur

Och fan va många låtar på Diamond Radio som fanns med på tidigare spel. Har räknat minst 3-4 nu.
Senast redigerad av SolidusSnake 2015-11-10 kl. 15:35.
Citera
2015-11-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidusSnake
Feral Ghouls är FITTOR av högsta rang, de kan bitas nu?! De kan klättra igenom fönster nu?! Satan vilka jävla djur
Gick mot en järnvägsstation och var inte speciellt uppmärksam. Fick en rejäl chock när ett tiotal ferals kommer rusande. Fy fan asså!
Citera
2015-11-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidusSnake
Och fan va många låtar på Diamond Radio som fanns med på tidigare spel. Har räknat minst 3-4 nu.

Detta och alla buggar är mina ända klagomål hittills, efter alla timmars tidigare Fallout är man rätt jävla trött på dem gamla tonerna.
Citera
2015-11-10, 15:46
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjosanitjompen
Detta och alla buggar är mina ända klagomål hittills, efter alla timmars tidigare Fallout är man rätt jävla trött på dem gamla tonerna.

Håller med om detta som det största störningsmomentet hittills. Radion känns inte alls speciellt genomarbetad. Älskade den i både FO3 och NV, men här lyssnar jag hellre på in game musiken.

Verkar förvisso som att det kommer dyka upp fler stationer när man närmar sig andra större boplatser, så är väl värt att hålla ett öga på den delen av pip-boyen ändå.
Citera
2015-11-10, 16:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Nu är även jag igång. Skrattade till ordentligt när spelet hängde sig (PC) precis i början av spelet efter att jag kollat in en terminal

Men enda ggn hittills dock!

I övrigt verkar det fenomenalt. Grafiken på min superdator kan jag inte klaga på heller .
Citera
2015-11-10, 16:27
Medlem
Är det någon som vet vad man ska göra för att inte fastna efter att ha använt en computer terminal grejs?
Citera
2015-11-10, 16:27
Medlem
Vanskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudsgåva
Har inte spelat ett enda fallout tidigare men fastnade kring all hype för detta..
Någon som kan tipsa om en kort youtube film som går igenom det viktiga man bör veta innan man sätter sig in i spelet?

Beställde från spelbutiken 2/11 och har fortfarande inte fått hem spelet..... ska man ta sig till webbhallen och köpa skiten eller vänta en dag till.. hmm

Just på grund av att detta har hänt mig förut så valde jag att köra digital download istället även om det kostar någon hundring mer. Har du pengar att slösa så åk iväg och köp det/ladda ner det på steam eller om du orkar vänta så vänta tills imorgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in