2015-11-10, 10:48
Medlem
develis avatar
Vad kan ske när en tjej/kvinna står inför hot att dödas?
Det ska minsann slåss som en viking until the bitter end.
Not.

Om man läser bekännelser från sadistiska mördare eller dokumenterade brottsplatsundersökningar så är inte detta givet. Flera av offren uttalar ord som visar att de ger upp: Hälsa mamma att jag älskar henne, sa Josie. Andra försöker köpslå med mördaren. En tredje variant är att mördaren lurar offret - om du gör xxxx så får du leva. Ett fjärde fenomen är paralyserad av skräck som ses vid sexualbrott - och så finns det de som kämpar emot.
Det är ytterst okunnigt att påstå att alla ska kämpa emot med andra ord.
Senast redigerad av develi 2015-11-10 kl. 10:50.
2015-11-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jo, där låg också ett hårstrå. Inte säker på numret för snöret på diskbänken (S208?), på det snöret hittades DNA från NB och offret samt hårstrå från offret.
Jag har sagt det förut men säger det igen. NB har utfört takarbeten på ladan. Kanske behövde han markera en rät linje. Det blåa balsnöret var det som han råkade hitta. Tror jag på detta? Självklart inte. NB har inte ens hävdat det själv heller. Detta skulle kunna vara ett sätt för NB:s DNA att legitimt befinna sig på snöret. Finns det något annat sätt måhända? Plantering har på ett väldigt pedagogiskt sätt avförts. Återstår DNA-överföring som åklagaren visat. Känns liksom klappat och klart. Lite "black box" över det hela. Stoppa in en levande LH, NB och lite balsnöre i boxen. Ut kommer samma sak fast LH är död. Vad hände i boxen? Det spelar ingen roll. NB säger i princip att han aldrig varit i boxen.
2015-11-10, 10:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jag har också för ett tag sedan skrivit om NB.s dragning till det långa blonda håret som trigger, hittar inte inlägget nu, och jag kan utan problem dra kopplingar mellan detta och hans egen uppväxt och ev sin egen dotter om det hänt saker i det förflutna. Skulle vara ytterst intressant att få veta något om vad som hände i relationen till dottern och varför de inte haft kontakt.
Långt hår stämmer nog inte för A hade nog page till axlarna. Dock samma raka, rågblonda hår. Samt smal kroppsbyggnad.
Är det nåt tvärtemot man kan se tro? Hans fru är både mörk och mullig. Mamman är nog i samma form tror jag (om nu namn som förekommit här stämmer). Tippar på nåt kopplat till dottern - dock ska denna inte in i tråden. Hon kan ha haft tillräckligt nog med all uppståndelse kring fallet och som värst nåt bak i tiden då han varit våldsam mot sitt ex.
2015-11-10, 10:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
För att man alltid utesluter familjen först vid mord. När dom är uteslutna går man vidare.

Smart formulerat men:
Man utesluter väl inte först utan man misstänker först.
2015-11-10, 11:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte en susning om tidpunkt, men det står i FUP att han är topsad bland ett antal andra personer.
Normal rutin polisiärt sett i samma anda som då handsken hittades.
Varit på platsen, arbetarna i ladan topsades likaså med koppling till ladan.

Självklart, sarkasm är svårt.
Det finns de som skriver här som om familjemedlemmar är uteslutna direkt och inte får misstänkas.
2015-11-10, 11:10
Medlem
En ännu bättre bild än "black box" är "feynmandiagram". Googla och klicka bilder. Första bilden som kommer upp: e- är NB, det blåa snöret är det blåa snöret och q- och q är LH som levande respektive död. Det är vad det hela kokar ner till.
2015-11-10, 11:12
Medlem
Jag tycker vi ska sluta spekulera, vända på ord mm.

Det enda som gäller är att NB börjar snacka och berättar en bra förklaring, det går ju inte bara säga jag vet inte just i denna fråga, andra frågor har han bra förklaring på.
Antingen tar han sitt straff som en man eller berättar sanningen så han får ev. dömmas därefter.
2015-11-10, 11:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du har rätt, det är snören S169 och 170 som satt fast på röret. FUP sid 663 bild 15 visar att diametern på röret är 40 mm. Det blir en omkrets på 13 cm. Tilläggsprotokoll sid 23 visar att S169 är 13 cm långt och sid 14 visar att S170 är 40 cm med en skada 13 cm från änden. Den skadan uppstod när den som skar bort snöret skar tvärs över snöret när det var lindat runt röret. S169 gick av efter 13 cm, och S170 skadades 13 cm från änden då kniven skar över det också. Det är ingen tillfällighet att ena snöret är 13 cm och andra snöret är skadat efter 13 cm då röret har en omkrets på 13 cm. Både S169 och S170 har Lisas DNA. Hur kom det dit?

Nej, jag menar det jag skrev. Det är mer sannolikt att det inte förekom någon hissning.

Jag förstår inte frågan. Har jag framfört något sådant?
Det fetade är återigen din egen hypotes. Inget fel med en sådan, men världen snurrar inte kring den.
Vi vet inte vilka snören som satt var, och vi har inte sett obduktionsbilderna som visar hur snörena var knutna, så vi vet väldigt lite. Det du tycks oförmögen att ta in är att det faktum att det finns DNA på en snörbit lika gärna tyder på att den INTE knöts upp vid röret, som att LH själv skall ha hanterat den.

Vad gäller det andra fetade: Ja, du har vid upprepade tillfällen skrivit "det snöre som sannolikt var bundet till röret" och liknande, men det är inte en rimlig utgångspunkt för ifrågasättande av andra påståenden, eftersom det är DIN egen obekräftade hypotes.

Hennes DNA kan ha hamnat på olika delar av snörena om hon värjde sig mot att få snaran över halsen, eller när hon kämpade för sitt liv hängande eller stående på tå med en snara dragen runt hlasen. Du vet inte. Jag vet inte.

Eftersom du är allergisk mot att svara på frågor så försöker jag igen:
Givet att LH hängde från röret, vad är mest sannolikt:
A) LH knöt snaran kring sin hals och hängde sig själv där,
B) någon annan hängde LH där.

Notera att A och B är menade att vara ömsesidigt uteslutande; om du inte håller med om det så fortsätter jag att förfina dem tills du ger forumet ett svar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-11-10 kl. 11:27.
2015-11-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men det finns ju visa indikationer på att kroppen inte lades på Martorp på söndagen utan mycket senare. Dels var det en man som sökte efter Lisa och sager att han var så nära och kikade in att han borde ha sett att ett skåp varit öppet. Dels är det inte troligt att jackan och hjälmen legat I rishögen sedan söndag kväll, ganska synligt. Dels har det varit en del personal där och bade arbetat och sökt. Dels var fyra till fem bilar med militärer där och sökte på torsdagen utan att hitta jacka och hjälm.

Jag tror därför att kroppen lades på Martorp mycket senare än söndagen. Detta ger då mer spelrum för möjligheten att någon kan ha planterat DNA på jacka och byxa. På övriga tillhörigheter som man hittade tidigare har man inte hittat något DNA.
Jag tror hon dog där vid ladan och ganska omgående hamnade i boden. Hon tejpades i ladan eller slaktutrymme över näsa och mun, bara det dör man av till slut. Visst kan det vara möjligt men då ska inte bara blod och DNA planteras utan även andra fynd som att lägga tillbaka tejprullen i spiklådan etc. och det blir en del vågat spring.

Det kan se ut som en mördare som har svårt att planera och bestämma sig. Han stryper henne av någon anledning i ladan men klarar sen inte av att se hennes döda ögon och blodet från munnen så han tejpar huvudet. Sedan tar han kroppen och bär till slaktutrymmets förrum och får för sig att arrangera ett självmord eller sexuallbrott. Han inser att detta inte kommer att fungera och att platsen är för nära honom själv. Han tar ner kroppen och kör till nästa plats som dyker upp i hans huvud, rishögen på Martorp där dom brukar elda upp allt möjligt. Väl där slänger han allt på rishögen men inser att han inte kan elda upp det pga av vind eller uppmärksamhet. Han tar kroppen och gömmer den så gått det går i boden och skåpet. Det visar ju sig vara en ganska bra gömplats ändå. Hade han tagit dit hjälm och jacka också så hade det nog tagit veckor innan kroppen hittades. Troligen användes hjullastaren då den sannolikt användes för att köra dit allt möjligt, kanske även slaktavfall, för att brännas.

Så mördaren känner väl till alla dessa platser och vad man använder dom till. NB och AB är givetvis goda kandidater och synnerligen NB med alla spår från sig men det kan finnas andra.

Det är synd att inte utredningen så långt det går utesluter andra kandidater och tillvägagångsätt. Dom nöjer sig med DNA och osäkra vittnesuppgifter och siktar helt in sig på NB. Det kanske är rätt GM men varför lämna öppet för rimligt tvivel då man hade kunnat slå igen alla dörrar. Det är därför jag tycker utredningen är dålig trots sin stora omfattning.
2015-11-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentarer till kommentarerna, numera numrerade för tydlighet (och kommentarerna ovan är ju inte riktade mot dig Zezo såklart, utan en annan användare!).
(1) Vittnet var säker på sin sak i rätten: NB försökte få dem att inte leta vid byssjan. Varför skulle NB öht tala med dem om detta när det uppenbart ite stämde att man hade sökt där redan?
Man bör komma ihåg att NBs udda agerande var precis det som fick honom gripen senare samma dag!
(3) Jag är osäker om bilderna låg direkt bland alla andra bilder på hårddisken, eller om det är spår av surfande, filer i cache-minne eller raderade bilder man hittat (har inte FUP framför mig). Vad jag kan säga att det är en oturligt sammanträffande för NB att han har bilder på bundna flickor med tejpad mun i datorn samtidigt som hand DNA finns på en mördad flicka som hittas med just tejpad mun. Sedan förekom en facebook-grupp/hemsida med udda humor anspelande på tejpade tjejer också; osäker på exakt sammanhang där.
(5) Det hade kunnat vara ännu värre med DNA på snöret, ja, man hans och hennes DNA blandat på exakt samma typ av snöre som dessutom återfinns på vad som rimligen är mordplatsen, dvs mjölkrummet (baserat på LHs hårstrå vid röret), det är riktigt illa det med.
(6) Dödsorsaken är helt klar vad detta mordfall beträffar. Rättsläkaren säger hängning, men åklagaren förde in strypning med snara som alternativ. Det innebär ju i så fall bara att mördaren har dragit snaran uppåt med kraft så att skadorna och förloppet liknar hängning. Att LH hängt i röret är ställt utom rimligt tvivel, givet hennes hårstrå vid röret samt märkena på detsamma. Om hon var vid liv då eller strypt innan saknar betydelse rättsligt.
(8) Det som är så graverande med "runk-rummet" är att det är ett rum med fönster åt två håll, och utsikt mot cafét. Om NB bara ville onanera på arbetstid så hade han rimligt gjort det i lugn och ro utom synhåll vid duschen eller toaletten. Men nej, han onanerar och ejakulerar upprepade gånger i ett rum med utsikt mot precis det café där LH jobbar. Dåligt. Dåligt.

Jag valde att kommentera ditt inlägg för du hade gjort en bra sammanfattning. Plus att jag fick möjlighet att framföra mina egna åsikter. Sen kan vi ha lite olika åsikter om smådetaljer men det hör väl till.

Att vissa användare hävdar att den åtalade är oskyldig hör väl också till i sådana här trådar. Dock kan vissa av dessa komma med intressanta detaljer som man kan diskutera tycker jag. Speciellt när inte hela händelseförloppet är helt klartlagt. Ser man på helhetsbilden dock så talar det mesta för att den åtalade är skyldig.
2015-11-10, 11:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag tycker vi ska sluta spekulera, vända på ord mm.

Det enda som gäller är att NB börjar snacka och berättar en bra förklaring, det går ju inte bara säga jag vet inte just i denna fråga, andra frågor har han bra förklaring på.
Antingen tar han sitt straff som en man eller berättar sanningen så han får ev. dömmas därefter.
Det ligger mycket i det du säger. Jag är mottaglig för argument och har givit upp planteringshypotesen. Det var NB som skar ner kroppen och transporterade den till Martorp. Blodfläcken på röret och avskrapningen på vänster handrygg kom av att han slant i arbetet med att skära av snöret. Är NB vänsterhänt, någon som vet?

Men jag vidhåller självmordshypotesen. Självmord är vanligaste dödsorsaken i Lisas åldersgrupp, och mord genom hängning är ytterst sällsynt. Vidare var Lisas händer fria, snöret var fäst vid röret, Lisas DNA finns utefter hela snöret som behövde användas och det finns en pall i form av en hink intill platsen hon hängde på. Hon hade allt hon behövde för självmord.

Men varför berättar inte NB? Det kan vara så att han förlustade sig på den döda flickan, utan att röra henne, och tvekar in i det längsta med ett erkänna det och skämma ut sig inför familjen och resten av världen.
2015-11-10, 11:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Jag valde att kommentera ditt inlägg för du hade gjort en bra sammanfattning. Plus att jag fick möjlighet att framföra mina egna åsikter. Sen kan vi ha lite olika åsikter om smådetaljer men det hör väl till.

Att vissa användare hävdar att den åtalade är oskyldig hör väl också till i sådana här trådar. Dock kan vissa av dessa komma med intressanta detaljer som man kan diskutera tycker jag. Speciellt när inte hela händelseförloppet är helt klartlagt. Ser man på helhetsbilden dock så talar det mesta för att den åtalade är skyldig.
Det är självklart bra att det finns olika uppfattnigar om saker, trist annars. Vad som dock är mer trist är det oförtröttliga misstänkliggörandet av pappa SH och de ännu mer bisarra hypoteserna om att mordoffret tog livet av sig. Där vore det på sin plats att tänka efter innan fingrarna träffar tangenterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in