Citat:
Ursprungligen postat av
Zezo
Jag ligger så långt efter i tråden så jag väljer att kommentera ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Några kommentarer:
1. Vi har ett vittne som säger att NB sagt åt honom att inte leta vid byssjan. Det är inte fördom, det är ett väldigt starkt indicium.
Stämmer inte riktigt. NB har sagt att militären redan har letat i området. Eventuellt kan han ha viftat med armen åt det hållet.
2. NB har bett frun om alibi för söndagskvällen redan INNAN det var allmänt känt att LH var borta eller död.
Polisen var där redan på morgonen 03:00 och talade om att en flicka hade försvunnit. NB bad frugan och lillebrosan att ljuga vid frukost kl. 9. Att han överhuvudtaget ber dem ljuga ser naturligtvis inte bra ut.
3. NB har bilder i datorn på bundna tjejer med tejpade ansikten, inget man bara råkar ha liggande (jag är personligen inte säker på att jag någonsin sett den typen av bilder trots åratal av surfande!)
Endast ett fåtal bilder är sådana bilder. Man skulle lika gärna kunna vända på det och säga att med tanke på att det finns så få bilder på bundna kvinnor är han inte intresserad av sådan porr.
4. NB har lämnat blodspår på insidan av LHs kläder. Går inte att förklara bort med att han jobbade där.
Det är på grund av det här han blir fälld tror jag.
5. NB har lämnat DNA blandat med LHs DNA på delar av mordvapnet, bal-snöret.
Det är ganska starkt men inte lika starkt som blodet på hennes byxor. Hade man funnit DNA på snöret runt hennes hals hade det varit solklart men nu har man "bara" hittat det på snörstumparna vid slaktrummet och i rummet där hon påstås blivit hängd.
6. Dödsorsaken är verkligen inte osäker: hon har strypts eller hängts med det snöre som hittades runt hennes hals. Läs rättsläkarens intyg: snörmärken på halsen och brutet tungben. Vad begär du egentligen?
Hade man varit säker hade man inte sagt strypt eller hängd.
7. NB har setts köra med sin bil vid tiden för mordet.
Paret som ser en bil åka mot Martorp tycker jag inte är klockrent. Förmodligen är det NB:s bil de ser men signalementet är för otydligt. Däremot grannarna som var ute med hunden har ju pekat ut litauernas bil körandes från Martorp mot hemmet. Problmet med deras vittnesmål är att de envisas med ha sett bilen mellan 19:45-20:00. Senare har de dock ändrat sig till 19:30.
8. Slutligen har NB vid upprepade tillfället onanenrat och ejakulerat på väggen i ett rum med uppsikt över det café som LH jobbade vid. En alternativ sexual-sadist som GM innebär alltså att det skulle finnas två olika dårar som konvergerat mot samma ansamling av unga flickor samtidigt! Troligt?
Det kanske är lite udda beteende men behöver inte betyda så mycket. Förr hade hantverkare tillgång till porrtidningar på sin arbetsplats och det onanerades rätt flitigt skulle jag tro. Sen har du naturligtvis rätt i att det bara är en GM.
Bevisningen mot NB är blytung. Det är tråkigt för de alternativ-teoretiker som hängt i tråden i månader, närmast ett anti-klimax när FUP släpptes, men det kloka är att glömma NB och gå vidare till något mer lovande fall.
Håller med dig att NB kommer med all sannolikhet att fällas för detta.
Kommentarer till kommentarerna, numera numrerade för tydlighet (och kommentarerna ovan är ju inte riktade mot dig Zezo såklart, utan en annan användare!).
(1) Vittnet var säker på sin sak i rätten: NB försökte få dem att inte leta vid byssjan. Varför skulle NB öht tala med dem om detta när det uppenbart ite stämde att man hade sökt där redan?
Man bör komma ihåg att NBs udda agerande var precis det som fick honom gripen senare samma dag!
(3) Jag är osäker om bilderna låg direkt bland alla andra bilder på hårddisken, eller om det är spår av surfande, filer i cache-minne eller raderade bilder man hittat (har inte FUP framför mig). Vad jag kan säga att det är en oturligt sammanträffande för NB att han har bilder på bundna flickor med tejpad mun i datorn samtidigt som hand DNA finns på en mördad flicka som hittas med just tejpad mun. Sedan förekom en facebook-grupp/hemsida med udda humor anspelande på tejpade tjejer också; osäker på exakt sammanhang där.
(5) Det hade kunnat vara ännu värre med DNA på snöret, ja, man hans och hennes DNA blandat på exakt samma typ av snöre som dessutom återfinns på vad som rimligen är mordplatsen, dvs mjölkrummet (baserat på LHs hårstrå vid röret), det är riktigt illa det med.
(6) Dödsorsaken är helt klar vad detta mordfall beträffar. Rättsläkaren säger hängning, men åklagaren förde in strypning med snara som alternativ. Det innebär ju i så fall bara att mördaren har dragit snaran uppåt med kraft så att skadorna och förloppet liknar hängning. Att LH hängt i röret är ställt utom rimligt tvivel, givet hennes hårstrå vid röret samt märkena på detsamma. Om hon var vid liv då eller strypt innan saknar betydelse rättsligt.
(8) Det som är så graverande med "runk-rummet" är att det är ett rum med fönster åt två håll, och utsikt mot cafét. Om NB bara ville onanera på arbetstid så hade han rimligt gjort det i lugn och ro utom synhåll vid duschen eller toaletten. Men nej, han onanerar och ejakulerar upprepade gånger i ett rum med utsikt mot precis det café där LH jobbar. Dåligt. Dåligt.