2015-11-05, 23:25
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/trustbuddys-langivare-i-kris/

Senaste uppgiften var 220 miljoner i dåliga lån, nu 250....

250 av 300 miljoner i dåliga krediter.... Helt plötsligt förstår jag vad Trustbuddy menade runt jul förra året när de på forumet skrev att mitt konto med 75,5 % lån upplåsta i dåliga krediter inte var representativt för hela lånestocken.....

Mitt konto var alltså ovanligt bra... Resterande konton var låsta till betydligt högre grad än så......

Blir ännu mer nyfiken på ROBA och Kloxie och några till som hade enligt egen utsago hade en hög konstant avkastning och i princip inga lån tycktes låsas upp i dåliga krediter.... Hur gick det till egentligen???
Citera
2015-11-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Uff ser ut att stämma det du säger. Om man räknar med att de i snitt kan på 15% för de skulderna som ligger på inkasso gör det att man kommer att få förluster på cirka 80% av sitt kapital. Så illa kan det väl ändå inte vara.

Haha, min uppskattning stämmer ganska väl med vad konkursförvaltaren nämner i artikeln Repus länka till ovan.

"De som har dåliga lån kan inte räkna med att få tillbaka mer än 10-20 procent av beloppet”

Skillnaden är bara att då trodde jag de bara var inkompetenta, nu har det visat sig att de var både kriminella och inkompetenta.
Citera
2015-11-06, 09:29
Medlem
rakarnas avatar
hej.

är själv inte en trustbuddy långivare men undrar om nu i efter hand, att det fanns några varningsklockor eller ifall det var som en blixt från klar himmel?
Citera
2015-11-06, 09:35
Medlem
Intressant det här med begreppet ”dåliga lån”. Jag är mycket nyfiken om hur man kommit fram till den bedömningen, men jag antar att det helt enkelt innebär att dessa låntagarna slutat betala på sina lån. Det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att de inte kommer att betala tillbaka sina skulder… det innebär snarare att de kommer behöva tvingas betala. Som andra har skrivit så försvinner inte skulden bara för att man valt att låta bli betala av den. Det kan finnas ett stort värde med att driva in sådana skulder, varför någon kommer säkert vilja ta på sig den tjänsten (mot en fett betalning). Frågan är snarare hur stor del av kakan som långivarna får i slut änden… who knows? Troligtvis inte mycket pga konkursproblematiken. För min egen del så har jag skrivit av hela skiten och räknar inte med att få tillbaka någonting. Allt jag får i det här läget blir bonus.
Citera
2015-11-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hej.

är själv inte en trustbuddy långivare men undrar om nu i efter hand, att det fanns några varningsklockor eller ifall det var som en blixt från klar himmel?

Fanns gott om varningsklockor, bl.a varnade jag, Repus och några till redan för dryga 2år sedan om att räntorna föll och att mer och mer av kapitalet verkade bli uppbundet i dåliga lån. Så de som satt in större summer de senaste 2åren tycker jag har gjort lite dålig bakgrundskoll då denna tråden var om inte högst upp så väldigt högt upp när man googla på Trustbuddy på den tiden.

Sen kan man ju diskutera hur pålitligt FB är, men om den officiella TB representanten väljer att sluta att svara på kritiska frågor, för att ett halvår senare dyka upp och säga att det skall ta upp dialogen här för att den försvinna igen. Då kan man ju iaf dra öronen åt sig och vara lite försiktig.

Så varningstecken fanns det gott om, om man ville lyssna. SJälv gjorde jag 90% uttaget för ca 2år sen, tack vare mina egna erfarenheter och att jag såg att mer personer än jag upplevde samma problem med Trustbuddy.
Senast redigerad av AcesinExile 2015-11-06 kl. 10:15.
Citera
2015-11-06, 10:26
Medlem
http://breakit.se/artikel/1799/nu-slar-trustbuddy-grundaren-tillbaka-kraver-miljonfallskarm
Citera
2015-11-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/trustbuddys-langivare-i-kris/

Senaste uppgiften var 220 miljoner i dåliga lån, nu 250....

Kan det inte bara vara så att dessa 30 miljoner har förfallit sen konkursen inleddes? Sett till summorna är ju inte det otroligt.
Citera
2015-11-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Kan det inte bara vara så att dessa 30 miljoner har förfallit sen konkursen inleddes? Sett till summorna är ju inte det otroligt.

Jo så måste det ju nästan vara, det innebär att 40% av alla lån som var levande vid konkursen inte har betalats. Men det verkar ju samtidigt konstigt då flera personer har skrivit om att de har erbjudits 30 extra dagar för betalning vilket borde innebära att inga lån har förfallit under den tiden...

Alternativet är ju att den inledande siffran om 220 miljoner vid närmare granskning har visat sig vara fel. Med tanke på vilken kontroll som det har varit kanske det är ännu troligare.
Citera
2015-11-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
http://breakit.se/artikel/1799/nu-slar-trustbuddy-grundaren-tillbaka-kraver-miljonfallskarm

Det är så sjukt. Först stjäl han pengar av privatpersoner via TB och sedan kräver han pengar ifrån sitt egna konkursbo (i princip).

Han borde skaka galler och bli ersättningsskyldig alla långivare istället.
Citera
2015-11-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Det är så sjukt. Först stjäl han pengar av privatpersoner via TB och sedan kräver han pengar ifrån sitt egna konkursbo (i princip).

Han borde skaka galler och bli ersättningsskyldig alla långivare istället.

Han försöker att skaffa sig ett bättre förhandlingsläge mot konkursboet..... Detta skedde alltså i April/maj och han har alltså väntat till nu för att stämma dem efter att de har gått i konkurs....

Nä detta är ett rent förhandlingsspel....
Senast redigerad av Repus 2015-11-06 kl. 16:34.
Citera
2015-11-10, 09:50
Medlem
Finns det någon annan som har samma erfarenhet som jag?
Efter konkursen har återbetalningarna på mitt svenska konto tagit bra fart och det kommer in pengar nästan varje dag till mitt konto (om jag sedan får behålla dessa pengar är en annan fråga).
På mina danska och finska konton har däremot all slags verksamhet upphört, varken räntor eller återbetalningar registreras. Vad har hänt? Varför sker inget på dessa konton? Varför driver konkursboet inte in räntor och återbetalningar utanför Sverige? Hur är det för er övriga, mina olycksbröder och systrar i denna skandalösa soppa.
Citera
2015-11-10, 10:24
Medlem
Jag har inte märkt någon skillnad, dock har jag ju haft stoppad utlåning i cirka 2år. Har inte haft en transaktion på mitt konto sen konkursen. Senaste hädelsen i Sverige var en massa debet collection costs i början på oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in