2015-11-10, 01:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det kan väl vara intressant att se i vilken håla kärringen håller till. Nån som kanske
vill åka dit och göra en intervju med henne eller bara göra en rundtur i staden, vad vet man?

Genom att lilla hustrun försökte komma in som en räddare i nöden mot absoluta slutet på
rättegången genom att ändra sina tidigare uppgifter vid förhör och ljuga ihop ett alibi
åt det flickmördande avskummet till make så får automatiskt gumman med fallet
att göra. Hon ville ljuga ut mördaren, men si det gick inte.
Hennes trovärdighet var lika med noll i det läget.
Ja hennes vittnesmål stjälpte nog mer än det hjälpe och både försvararen och åklagaren var överens om att det inte gav något. Det är väl rätt ovanligt att dom är överens eller?
Jag förstår inte hur hon kan vilja ha ut honom för hon har ju sett bevisningen. Bara en idiot skulle tro att han är oskyldig... men pengar är pengar...

Utdrag från nlt.se liverapportering
Semir:*Är du beroende av din man nu? För din försörjning.
10:37
Semir:*– Ja, jag jobbar inte. Det är bara han som jobbar och tjänar ihop pengar till vår familj.
Semir:*Hur går det nu när 35-åringen sitter häktad?
Semir:*– Jag lever på det som finns kvar av hans lön.
10:38

Och sen sänker sig dimman

Semir:*Den 12 juni blev du hämtad till förhör av polisen. Andra förhöret hölls 13 juni, det var efter det som du anhölls, på natten. Det tredje förhöret var också den 13 juni och i det förhöret säger du att din man kom hem klockan 17.20-17.30 och sedan var hemma hela kvällen. Minns du det?, undrar åklagaren.
10:54
Semir:*– Jag kommer ihåg väldigt svagt, men allt är som en dimma. Jag mådde dåligt.
10:54
2015-11-10, 01:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Utmärkt. Håll fast vid inställningen att förklaringar finns att söka i ursprungsmiljön. När det kommer till kritan är det alltid hemifrån vi startar (Winnicote m fl). Det är egentligen bara att gå till sig själv.

Intressant är Ulf Åsgårds kommentar i GP, Åsgård är som bekant psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp som läst den misstänktes personutredning och konstaterar att ingen egentligen vet något om den misstänktes förflutna innan han kom till Sverige. Apropå personutredning säger Ulf Åsgård i intervjun " I den är det sida upp och sida ner vad de misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med".

I slutet av intervjun på frågan "Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?" svarar han "Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det."

Självklart vet jag inte utan kastar bara ur mig ett möjligt scenario på basis av vissa iakttagelser som svarar hyfsat även mot Åsgårds reflektioner.

Att bli kallad "fåtöljexpert" i sammanhanget är en komplimang med tanke på adressaten. Till frågan om jag ger NB:s föräldrar skulden och är det faktiskt mig helt främmande. De har naturligtvis gjort så gott de har kunnat med förödande resultat. Ansvarsfrågan är redan avklarad som birkaboo också understryker.

Jag skulle kunna föreslå några diagnoser för personlighetsstörningar som NB verkar fylla kriterierna för men jag avstår tills vidare då det skulle kräva kliniska förutsättningar. Det finns en gräns även för mina hypotetiska utsagor i skrivande stund.

Kan du inte bara kasta ut några till intet förpliktigande hypoteser? Det vore intressant!
2015-11-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Av alla 14 snörena? Nej, jag uppskattade den sammanlagda längden av de två snören som jag antog gick från snaran till röret till 52 cm efter att ha jämfört med linjaler på bilderna, och det är rätt längd, Lisa nådde inte golvet, däremot kunde hon stå på hinken.

Jag får den uppfattningen att snören var i förväg klippta i ca 63 cm längder. Så här beskrivs snören runt halsen:

"Materialet 5503/26565-15/G089 utgjordes av tre bitar
snöre, som bestod av blå z-slagna polyolefin-fibrer.
Snörbitarna hade en diameter av ca 7 mm och var ca 63, 33
respektive 30 cm långa. Ändarna jämfördes med ändarna på
snörbitarna 5503/26565-15/S169, 5503/26565-15/S170 och
5503/26565-15/S208. Samtliga ändar på snörbitarna syntes
vara avskurna och vid granskning i mikroskop iakttogs inte
några detaljer som bedömdes vara användbara för närmare
jämförelse. Snörbitarna i materialen överensstämmer med
varandra avseende uppbyggnad och fibervara och bedöms vara
av samma typ.
Slutsats
Resultaten talar varken för eller emot att snörbitarna
5503/26565-15/G089 har suttit ihop med snörbitarna
5503/26565-15/S169, 5503/26565"

Alltså, det ser ut som de var från början två ca 63 cm långa snören. De var nog klippta för något annat ändamål i förtid. Den andra snören kliptes eller skars av när kroppen skulle läggas ner.

Vidare:
"Blått snöre/rep - I halmen intill "legan"

"Blått snöre (fiber), cirka 5 cm långt - På golvet i förrummet till
"slaktrum"

"Blått snöre - På golvet, nordvästra hörnet i norra rummet i
slaktavdelningen. Låg brevid S170.
Materialet 5503/26565-15/S169 utgjordes av en ca 13 cm lång
bit snöre med en diameter av ca 7 mm. Den bestod av blå
z-slagna polyolefin-fibrer. Biten var så kort att tvinningen/
slagningen knappt höll samman fibrerna. För undersökning
och slutsats se material 5503/26565-15/G089. "

"Blått snöre (två delar) - På golvet, nordvästra hörnet i norra
rummet i slaktavdelningen. Låg brevid S169.
Materialet 5503/26565-15/S170 utgjordes av en ca 40 cm lång
bit snöre med en diameter av ca 7 mm diameter. Den bestod
blå z-slagna polyolefin-fibrer. Ca 13 cm från den ena änden
fanns en skada och en del fibrer syntes saknas i denna ände
fram till skadan. För undersökning och slutsats se material
5503/26565-15/G089."

"Blått rep - På stång i tak i slaktrum"

"Blått rep - I korg på den norra bänken i slaktrum"

"Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum
Materialet 5503/26565-15/S208 utgjordes av fem bitar snöre där
två bitar var hopknutna till längden ca 118 cm, två andra bitar
var hopknutna till längden 65 cm och den femte var ca 62 cm
lång. Snörena hade en diameter av ca 7 mm diameter och bestod
av blå z-slagna polyolefin-fibrer. För undersökning och slutsats
se material 5503/26565-15/G089. "

"Blått rep - På golv vid slang i gången mot slaktrum"

Nu ser jag att det var bara snöre på 7 mm. Ber ursäkt för min tidigare inlägg där jag påstog att det fanns snöre på 5 mm och 7 mm.

Hoppas att detta var allt.
2015-11-10, 01:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
960 Protokoll Analys, slutsats
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.

Det var väl försvarets rättsläkare som efter att ha tittat på bilder ansåg att knuten satt på framsidan? Jag tror mer på den som utförde obduktionen.
2015-11-10, 01:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Statistik kan visa mycket men är inte särskilt intressant om inte personen ifråga skulle vara självmordsbenägen. Och absolut ingenting tyder på det här.
När man utgår från statistik - om det så är att större delen mord/grovt våld begås i hemmet och/eller av nära bekant alternativt stort antal självmord vid hängning - så missar man målet.
Om man blundar för omständigheterna - vem hon var, vad hon gjorde, vilken plats mordet skedde på och mordets karaktär. Sen råkar det ju finnas utbildad personal i form av tekniker, obducent som granskat fallet.
Deras kunskap och direkta iakttagelser väger tyngre än all statistik. Sen finns allt annat som kompletterar via FU.
I statistiken finns undantagen: NB och mordet är ett sådant. Tack och lov att det är ovanligt vill jag tillägga.
Man lägga ännu en långsökt fjollhypotes i papperskorgen.
2015-11-10, 01:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det var väl försvarets rättsläkare som efter att ha tittat på bilder ansåg att knuten satt på framsidan? Jag tror mer på den som utförde obduktionen.

Ja, det visar bara att försvarets sk rättsläkare inte har korrekt uppfattning om hur det såg ut.
Därför säger hon också lägger mig på en lägre nivå. Lite oseriöst att titta på bilder och läsa punkter ur protokollet. Två ändar runt halsen är synliga en vid sidan och en i nacken.
Änden vid sidan av huvudet har lodrätt snöre rakt upp ovanför tejpen.
2015-11-10, 01:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Snöret kan ha roterat i samband med nedtagningen eller sista skärningen på diskbänken. Det är håret framför ansiktet som för mig ger bilden av att hon har ansiktet nedåt då hon tejpas.
1. Det kan det mycket väl ha gjort. Faktiskt riktigt sannolikt.

2. Inte nödvändigtvis.
Det kan nämligen förhålla sig på det viset att just håret, det blonda håret, intagit
en central roll för Nerijus. I hans föreställningar om sitt lustmord, i tankarna om offret
som skulle drabbas av honom och hans utagerade drifter, kan hår, ett långt böljande
vackert hår, vara alldeles avgörande för den upphetsningsgrad han eftersträvade att uppnå.
Ett kortklippt offer attraherade kanske inte honom. Hans krav kunde istället vara
mycket hår och helst mycket blont. Annars tände han inte tillräckligt helt enkelt.
Det tilltänkta offret på lördagen hade väl också långt blont hår. Lisa hade det i vart fall.

När han tejpade för ansiktet grundligt, näsa, mun och endast lät ett öga vara någorlunda
fritt, så spekulerar jag i att han då också var noga med att framhäva håret hos sitt offer.
Det var mera håret än ansiktet han ville åt, eggas upp av medan dödskampen pågick och
han tillfredsställde sig själv.
Hår och tejpande. Det fick den här specielle lustmördaren att gå igång.
Det var alltså i högsta grad medvetet gjort det här med håret framför ansiktet.
Ett arrangemang som var nog så viktigt för att "akten" skulle klaffa fullt ut för honom.

Erinrar i sammanhanget om hans förkärlek för blonda flickor på nätet. Gärna med tejp
för munnen och bundna händer.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-10 kl. 02:18.
2015-11-10, 01:38
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan du inte bara kasta ut några till intet förpliktigande hypoteser? Det vore intressant!

Vik hädan Satan.

Skämt åsido bäste frestare. Tiden är inte riktigt tiden mogen som jag ser det. Du tillhör ändå skaran sunda skeptiker som inte snott in sig i alla snörstumpar.

More to come
2015-11-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
ja jag tä nkte på det.Men vid tvätt maskinen var det några blåa jeans ?

Hmmm, vet ej men han verkar inte vara en typ "jeans kille". Han äger inga jeans, skulle jag tro. Han åker i sin mysbyxa även till handlaren.
2015-11-10, 01:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Vik hädan Satan.

Skämt åsido bäste frestare. Tiden är inte riktigt tiden mogen som jag ser det. Du tillhör ändå skaran sunda skeptiker som inte snott in sig i alla snörstumpar.

More to come

Får väl ha tålamod då! Det är intressant med psyket hos en man som NB.
2015-11-10, 01:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Hmmm, vet ej men han verkar inte vara en typ "jeans kille". Han äger inga jeans, skulle jag tro. Han åker i sin mysbyxa även till handlaren.

Jag har för mig att IB sade att han hade jeans när han klädde upp sig. Om jag minns rätt.
2015-11-10, 01:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag förstår inte alls varför vissa här i kedjan tillåter inte att man misstänker pappan. Att misstänka är inte samma som anklaga, utpeka eller ge skulden. Att misstänka är att ifrågasätta.
Att misstänka folk är det inget problem med - att söka alternativa gärningsmän.

Problemet ligger i att ingen av de idioter som beskyller Lisas pappa inte har nån form förankring i det ni insinuerar eller rakt ut påstår.
Problem nr 1. Pappan är topsad - det finns inga spår efter honom. Det finns ingenting som indikerar minsta skuld.
Problem nr 2 är att ingen av er kan förklara NB:s befintliga blod om pappan vore skyldig.
Problem 3 (pga av punkt 1+2) är att det är en sörjande person ni ger er på - som hela vägen genom FU inte finns minsta indikation att vara skyldig.

Ibland duger inte inte argumentet " att misstänka är att ifrågasätta" - man kan inte gömma sig bakom dessa ord när det komplett saknas förankring.

Då landar man snarare på en misstro som är fullständigt oetisk, absurd, vedervärdig, långsökt och under all kritik.
Konsekvensen av detta absurda är att alla som misstror pappan ses som rikspuckon.

Det är bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in