Citat:
NLT, rättsläkaren:"Lindat" är som jag ser det ett av lösenorden till den här gåtan. D.v.s. minst två varv runt halsen. Låt oss säga två. Håret framför ansiktet innanför tejpen. En snörända rakt upp innanför tejpen. Sammantaget: knuten fanns i nacken. Den andra snörändan var troligtvis kort annars blir det svårt att förklara hur han fick till en knut i all hast om han behövde trä två långa ändar genom knuten. Förbehåll för vissa knutar som går att göra i bukten (dubbelt halvslag, constriktor eller lärkhuvud t.ex.) Jag tror han lappade till henne i knävecket som första åtgärd. Snöret två varv om halsen och dra åt till medvetslöshet (15 tilll 20 sekunder) lätta på snöret. Allt detta händer i "legan". Av med hjälm och jacka. Bind händerna och led in henne i hängningsrummet när hon kvicknat till. Golvet är preparerat med byggplast. Väl upphängd tejpar han henne och binder även fötterna. Kan vara att hon når ner till golvet men utmattningen och syrebrist på grund av tejpningen gör att benen inte längre bär och hon dör. I samband med att han lägger över snöret över PEM-röret avsätter han ett blodspår. I samband med tejpningen hamnar ett hårstrå vid rörgenomföringen. GM betraktar sitt verk och tömmer pungen i lampkupan. Undan med lampkupan. Skiter i ladan när han har vägarna förbi. Skär först av snörena kring handlederna och fotlederna. Dessa blir kvar. Skär av upphängningen. Bär in Lisa med plast och allt och lägger henne på diskbänken och paketerar med tejp. Snörena som blev kvar får tillskrivas adrenalinpåslaget. Detta är bara en skiss över skeendet. Behöver säkert revideras. Handskar på och av när då kan vara den av flera detaljer som tarvar en förklaring.
Citat:
Semir Hasanbegovic:
– Det jag har kunnat se på bilderna verkar det blåa repet vara lindat runt halsen och
knutet på framsidan.
15:14, 2 November 2015
– Det jag har kunnat se på bilderna verkar det blåa repet vara lindat runt halsen och
knutet på framsidan.
15:14, 2 November 2015