2015-11-10, 00:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Lindat" är som jag ser det ett av lösenorden till den här gåtan. D.v.s. minst två varv runt halsen. Låt oss säga två. Håret framför ansiktet innanför tejpen. En snörända rakt upp innanför tejpen. Sammantaget: knuten fanns i nacken. Den andra snörändan var troligtvis kort annars blir det svårt att förklara hur han fick till en knut i all hast om han behövde trä två långa ändar genom knuten. Förbehåll för vissa knutar som går att göra i bukten (dubbelt halvslag, constriktor eller lärkhuvud t.ex.) Jag tror han lappade till henne i knävecket som första åtgärd. Snöret två varv om halsen och dra åt till medvetslöshet (15 tilll 20 sekunder) lätta på snöret. Allt detta händer i "legan". Av med hjälm och jacka. Bind händerna och led in henne i hängningsrummet när hon kvicknat till. Golvet är preparerat med byggplast. Väl upphängd tejpar han henne och binder även fötterna. Kan vara att hon når ner till golvet men utmattningen och syrebrist på grund av tejpningen gör att benen inte längre bär och hon dör. I samband med att han lägger över snöret över PEM-röret avsätter han ett blodspår. I samband med tejpningen hamnar ett hårstrå vid rörgenomföringen. GM betraktar sitt verk och tömmer pungen i lampkupan. Undan med lampkupan. Skiter i ladan när han har vägarna förbi. Skär först av snörena kring handlederna och fotlederna. Dessa blir kvar. Skär av upphängningen. Bär in Lisa med plast och allt och lägger henne på diskbänken och paketerar med tejp. Snörena som blev kvar får tillskrivas adrenalinpåslaget. Detta är bara en skiss över skeendet. Behöver säkert revideras. Handskar på och av när då kan vara den av flera detaljer som tarvar en förklaring.
NLT, rättsläkaren:
Citat:
Semir Hasanbegovic:
– Det jag har kunnat se på bilderna verkar det blåa repet vara lindat runt halsen och
knutet på framsidan.
15:14, 2 November 2015
2015-11-10, 00:28
Medlem
Citat:
"Lindat" är som jag ser det ett av lösenorden till den här gåtan. D.v.s. minst två varv runt halsen. Låt oss säga två. Håret framför ansiktet innanför tejpen. En snörända rakt upp innanför tejpen. Sammantaget: knuten fanns i nacken. Den andra snörändan var troligtvis kort annars blir det svårt att förklara hur han fick till en knut i all hast om han behövde trä två långa ändar genom knuten. Förbehåll för vissa knutar som går att göra i bukten (dubbelt halvslag, constriktor eller lärkhuvud t.ex.) Jag tror han lappade till henne i knävecket som första åtgärd. Snöret två varv om halsen och dra åt till medvetslöshet (15 tilll 20 sekunder) lätta på snöret. Allt detta händer i "legan". Av med hjälm och jacka. Bind händerna och led in henne i hängningsrummet när hon kvicknat till. Golvet är preparerat med byggplast. Väl upphängd tejpar han henne och binder även fötterna. Kan vara att hon når ner till golvet men utmattningen och syrebrist på grund av tejpningen gör att benen inte längre bär och hon dör. I samband med att han lägger över snöret över PEM-röret avsätter han ett blodspår. I samband med tejpningen hamnar ett hårstrå vid rörgenomföringen. GM betraktar sitt verk och tömmer pungen i lampkupan. Undan med lampkupan. Skiter i ladan när han har vägarna förbi. Skär först av snörena kring handlederna och fotlederna. Dessa blir kvar. Skär av upphängningen. Bär in Lisa med plast och allt och lägger henne på diskbänken och paketerar med tejp. Snörena som blev kvar
får tillskrivas adrenalinpåslaget. Detta är bara en skiss över skeendet. Behöver säkert revideras. Handskar på och av när då kan vara den av flera detaljer som tarvar en förklaring.

Detta var den bästa teori jag har hört och det skulle ju förklara blåmärket under knävecket
2015-11-10, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Läs om, läs rätt.

Jag citerar, jag hittar inte på. Varför har du svårt att ta till dig att det finns hårstrån på snöret? Faller din världsbild samman?

FUP, s 559:

Hårstråna är väl synliga på bilden.
Fem hårstrån, varav ett kunde knytas till Lisa. Var står det att hårstrået som kunde knytas till Lisa satt i en knut? På vilket sätt motsäger det min självmordshypotes?
2015-11-10, 00:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fem hårstrån, varav ett kunde knytas till Lisa. Var står det att hårstrået som kunde knytas till Lisa satt i en knut? På vilket sätt motsäger det min självmordshypotes?

Sov nu. Jag svarade enbart på ditt påstående att hårstrået låg långt ifrån snöret. Din självmordshypotes kan du driva vidare med i förorten.
2015-11-10, 00:40
Medlem
Citat:
NLT, rättsläkaren:
Citat:
Semir Hasanbegovic:
– Det jag har kunnat se på bilderna verkar det blåa repet vara lindat runt halsen och
knutet på framsidan.
15:14, 2 November 2015

Snöret kan ha roterat i samband med nedtagningen eller sista skärningen på diskbänken. Det är håret framför ansiktet som för mig ger bilden av att hon har ansiktet nedåt då hon tejpas.
2015-11-10, 00:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Snöret kan ha roterat i samband med nedtagningen eller sista skärningen på diskbänken. Det är håret framför ansiktet som för mig ger bilden av att hon har ansiktet nedåt då hon tejpas.
Enligt rättsläkaren tejpades hon efter att snaran stramats åt, så det är logiskt att det skedde medan hon hängde, eller åtminstone efter att hon var död.
2015-11-10, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
R säger såhär om knutar, FUP citat;

R*bert säger att han tog ett snöre. Dessa snören brukar vara ca 6,40 m
långa med knutar på som är gjorda av en maskin.

De eventuella knutar som har hittats på snören med NB:s och offrets DNA måste inte ha knutits av NB.

Tack för infon. Vet man varifrån snören kommer? Jag har inte råkat läsa. Tänkte om jägaren skulle ha lämnat efter sig lite tjockare snöre i slaktrummet. Djuren är ju rätt så tunga att hängas.

I varje fall så fanns det två olika tjocklekar av snöret, 5 mm och 7 mm.
2015-11-10, 00:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
XeniaOnatopp är inne och briljerar... här också. Måste ha en otrolig kompetensbredd!
Varifrån kom din absurda idé om självmord?

Intressant idé iallafall men på detta sätt:

En person med kamerautrustning ber Lisa följa med och ta några bilder.
Hon ombeds ställa sig på en hink och lägga en snara runt halsen.
I samband med det fickringer telefonen och när Lisa är klar säger hon "Nu är det klart".
Därefter hörs när hinken sparkas undan.

Problemet är tiden mellan SMSandet och fickringningen.
2015-11-10, 00:47
Medlem
Citat:
Enligt rättsläkaren tejpades hon efter att snaran stramats åt, så det är logiskt att det skedde medan hon hängde, eller åtminstone efter att hon var död.
Tillsammans med snöret rakt upp under tejpen. För så var set väl?
2015-11-10, 00:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför då? Något med fallet att göra?
Ja, det kan väl vara intressant att se i vilken håla kärringen håller till. Nån som kanske
vill åka dit och göra en intervju med henne eller bara göra en rundtur i staden, vad vet man?

Genom att lilla hustrun försökte komma in som en räddare i nöden mot absoluta slutet på
rättegången genom att ändra sina tidigare uppgifter vid förhör och ljuga ihop ett alibi
åt det flickmördande avskummet till make så får automatiskt gumman med fallet
att göra. Hon ville ljuga ut mördaren, men si det gick inte.
Hennes trovärdighet var lika med noll i det läget.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-10 kl. 00:57.
2015-11-10, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
DNA-spår på bar kropp är inget måste. En sjuk sexualsadist vill ju inte känna "närhet" utan beskådar sitt "verk" lite på avstånd för att känna den totala dominansen och kontrollen. Är sig själv han "tar på" i det läget, för att tillfredsställa sig själv och just då har han inga handskar.
Handskarna använder han väl vid "grovjobbet" i tron att inte avsätta spår så det är inget konstigt att det inte finns fingeravtryck, DNA-spår på tejp osv. Att det inte finns spår i bilen är ju inte svårare att förklara än att han använt sig av plast runt LH när han fraktat henne. Lägg märke till hur skitigt och rörigt det ser ut i hans bil, förutom i bagaget där det ser rent, fint och välstädat ut.

Angående att han skulle uppvisa ett beteende som en oskyldig skulle ha gjort så håller jag inte alls med om det. Tvärtom, han vaggar fram och tillbaka, ser ut att försöka tränga inne och tillbaka den sanning han bär på om mordet. Han såg också tämligen oberörd ut när bilder av mördade LH visades och han har mestadels bara suttit och vaggat, tittat ner i bordet och endast visat känslor när han själv känt sig väldigt trängd, när han tyckt synd om sig själv.
Precis som du skriver - DNA på kroppen är givetvis inte krav som bevisbörda. Då vore det inte många mord som skulle lösas
Vissa mördare kan även härja en längre tid oavsett om de avsätter sperma eller annat DNA - de finns helt enkelt inte i registret.
Det finns troligtvis förslagenhet i hela händelsen - förutom att vederbörande blödde och blev en looser. Jag menar att det finns planering, genomgått i tanken för att komma undan. Handskar har säkerligen funnits med i vissa moment. Han har nog googlat runt för tips.
Jag tycker också det ses ett slags infaltilt beteende, lite regession. Detta förhör från 15/09 är intressant i sig - det är slutförhör och enda gången han sitter och snörvlar. I de andra verkar inte detta känslomässiga finnas med vad man kan läsa ut av texten. Står inte ett ord om tårar såvitt jag kan se. Efter detta förhör får IR en förfrågan om NB vill tilläggga nåt i ytterligare förhör - svaret är blankt nej. Jag tror NB spelar ut det sista kortet i gråt- och vaggförhöret.
2015-11-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men var det inte någon som föreslog en uppskattad totallängd ?

I rättegången någon sakkunnig nämnde den samanlagda replängden, men jag minns inte nu. Jag har inte haft tid heller i senaste dagarna...Minns bara att jag reagerade på detta. Nämligen det var ganska många meter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in