2015-11-10, 01:01
Medlem
Nasselinas avatar
Har inte följt debatten på på FB senaste tiden (ni kanske redan diskuterat detta), men är det ngn som vet om MGMs fingeravtryck påträffats på BOs kläder/saker (eller är det "bara" DNA)?
2015-11-10, 01:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tidluckan är större om man inte behöver använda tid till att lura och tvinga Lisa. Dessutom finns tid efter kl 20.

Men jag är inte säker på att det var NB som flyttade kroppen.

Edit: Ditt tillägg:

Jag hade gärna sett att någon testat om det går att lyfta Lisas vikt i ett snöre över röret. Om friktionen är hög går det inte. Om friktionen är tillräckligt låg fungerar utväxlingsteorin.

Nej någon utväxling kan det inte bli.
"Det man vinner i kraft förlorar man i väg."

Om man drar ett snöre 1 meter och lasten lyfter sig 1 decimeter. Då har man gjort en utväxling med utväxlingsförhållandet 10:1.
I det här fallet rör sig ju dragänden lika lång sträcka som laständen. Utväxlinsförhållande 1:1 = ingen.
2015-11-10, 01:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror att den absoluta majoriteten är övertygad om att NB är skyldig, både här på Flashback och "ute i verkligheten".

Dessutom upplever jag att det är ganska få även här på Flashback som inte tror på åklagarens version och NB:s skuld. Min gissning är att ni alternativteoretiker är mellan 5 och 10 personer.

Alternativteoretikerna kanske upplevs som många eftersom dessa postar inlägg precis hela tiden (och uppenbarligen tillbringar väldigt lite tid afk) och många andra skribenter har helt enkelt gett upp att att skriva inlägg eftersom alternativisterna inte verkar mottagliga för logiska resonemang. De verkar mer tro på att den som skriker högst eller skriver sista inlägget i en diskussion också är den som har rätt.

Jag tror att folk hetsar upp sig, i den mån de gör det, för att det är frustrerande att diskutera med någon som man aldrig når fram till och som hittar på vad som helst och sen påstår att det är bevis.

Alternativt så ställer alternativisten upp ett eget hypotetiskt resonemang (som helt saknar stöd i fuppen) och sen drar man en slutsats utifrån detta som då alltså "måste" vara sann.

Så funkar det inte för de flesta utan jag, och många med mig, vill gärna bygga våra resonemang på de fakta som framkommit och dessutom använda oss av logik, sannolikhet, vetenskap och erfarenhet när vi ställer upp hypotetiska resonemang.

Likaväl som att folk inte vill mata troll så vill man inte heller mata alternativteoretikerna, jag tror det är därför många gett upp att skriva i tråden.
.

Tack för ett mycket klokt inlägg.
Ofta så kommer tyvärr själva brottet och offret i skymundan för den skyttegravskriget härinne.
Och jag tror att oavsett om han fälls i båda instanser så ger vissa här inne inte tappt för det.
Men jag själv har slutat mata Trollfar och de 11 små trollen...
2015-11-10, 01:06
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
I rättegången någon sakkunnig nämnde den samanlagda replängden, men jag minns inte nu. Jag har inte haft tid heller i senaste dagarna...Minns bara att jag reagerade på detta. Nämligen det var ganska många meter.

Aktbilaga 88 sid 21.
Snara, blått, grovt snöre - Obduktion Lisa. Satt runt halsen
Materialet 5503/26565-15/G089 utgjordes av tre bitar snöre, som bestod av blå z-slagna polyolefin-fibrer. Snörbitarna hade en diameter av ca 7 mm och var ca 63, 33 respektive 30 cm långa.

Sid 25
5503/26565-15/S169 Blått snöre - På golvet, nordvästra hörnet i norra rummet i
slaktavdelningen. Låg brevid S170. Materialet 5503/26565-15/S169 utgjordes av en ca 13 cm lång bit snöre med en diameter av ca 7 mm

Sid 26
5503/26565-15/S170 Blått snöre (två delar) - På golvet, nordvästra hörnet i norra
rummet i slaktavdelningen. Låg brevid S169. Materialet 5503/26565-15/S170 utgjordes av en ca 40 cm lång bit snöre med en diameter av ca 7 mm diameter. Den bestod blå z-slagna polyolefin-fibrer.

Sid 27
5503/26565-15/S208 Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum
Materialet 5503/26565-15/S208 utgjordes av fem bitar snöre där två bitar var hopknutna till längden ca 118 cm, två andra bitar var hopknutna till längden 65 cm och den femte var ca 62 cm lång.
2015-11-10, 01:07
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=PeterNoster|55336923]Intressant idé iallafall men på detta sätt:

En person med kamerautrustning ber Lisa följa med och ta några bilder.
Hon ombeds ställa sig på en hink och lägga en snara runt halsen.
I samband med det fickringer telefonen och när Lisa är klar säger hon "Nu är det klart".
Därefter hörs när hinken sparkas undan.

Problemet är tiden mellan SMSandet och fickringningen.[/QUOTE

Aha, du tänker på fallet i England. Gick ju till precis så, någon länkade nyligen till det.

Jag måste också säga att detta är så fruktansvärt kränkande, postat av Xenia:

Lisa tog ett snöre, fäste det i röret, gjorde en snara i andra änden, stoppade in huvudet och hoppade från hinken.

Kan inte fatta att någon orkar svara på dessa idiotier! Ju mer ni svarar ju roligare tycker han att det är.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-11-10 kl. 01:10.
2015-11-10, 01:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Precis så; han visste t.o.m. att han skulle hinna t.o.r. till Handlar´n. – Enligt IB begav sig NB ofta i väg med sin bil och hon visste inte då var han befann sig. I brottets natur ligger att det finns skäl anta att han ständigt befann sig på jakt efter lämpliga offer, det här var långtifrån första gången.
Bra uträkningar om tiden du gjort! Att spana runt är en klassiker. Jag har organiserade förövare i bakhuvudet. Han stalkar dock inte - han ser och slår till. Han kan även ha sett hennes start på joggingrundan som du skrev. Notera förmiddagen på söndag också: Han kan mycket väl ha sett LH när hon passerade huset. Hans bil har iakttagits, men han säger sig ha sovit.
Repet som finns direkt innanför dörren i kopplingstation ser mer än strategiskt ut. Kan inte vara en slump: öde hus, öde plats och ett snöre. Ett kontaktförsök dagen innan ett vidrigt mord. Han har en tid funderat på detta, har strategiska platser och bestämt sig.
Jag undrar osökt om det finns fler sådana lämpliga platser i denna trakt.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En av hans grannar (en kvinna) berättade under rättegången att han fällt diverse kommentarer varav kan nämnas:Vill gärna framstå som moralens väktare, men lär ha noterat flera presumtiva offer under veckan.
Det han har sagt om flickorna äcklade mig när jag läste - och det visar på hans reflektioner och iakttagelseförmåga.
2015-11-10, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis som du skriver - DNA på kroppen är givetvis inte krav som bevisbörda. Då vore det inte många mord som skulle lösas
Vissa mördare kan även härja en längre tid oavsett om de avsätter sperma eller annat DNA - de finns helt enkelt inte i registret.
Det finns troligtvis förslagenhet i hela händelsen - förutom att vederbörande blödde och blev en looser. Jag menar att det finns planering, genomgått i tanken för att komma undan. Handskar har säkerligen funnits med i vissa moment. Han har nog googlat runt för tips.
Jag tycker också det ses ett slags infaltilt beteende, lite regession. Detta förhör från 15/09 är intressant i sig - det är slutförhör och enda gången han sitter och snörvlar. I de andra verkar inte detta känslomässiga finnas med vad man kan läsa ut av texten. Står inte ett ord om tårar såvitt jag kan se. Efter detta förhör får IR en förfrågan om NB vill tilläggga nåt i ytterligare förhör - svaret är blankt nej. Jag tror NB spelar ut det sista kortet i gråt- och vaggförhöret.

Han snörvlar nog för att han tycker så synd om sig själv för att han har en sån jävla otur

Tror också att han haft handskar större delen av brottet, men blött från armar/handled.

Visst finns det viss planering - han har nog gått igenom händelseförloppet i skallen om och om igen, fantiserat och tänkt, hur han ska göra, vad han ska använda och sett till att det han behövde fanns på plats. Sen har han inväntat rätt tidpunkt och offer. Han har säkert haft lite bråttom att hitta någon efter missen med joggerskan.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-10 kl. 01:18.
2015-11-10, 01:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra uträkningar om tiden du gjort! Att spana runt är en klassiker. Jag har organiserade förövare i bakhuvudet. Han stalkar dock inte - han ser och slår till. Han kan även ha sett hennes start på joggingrundan som du skrev. Notera förmiddagen på söndag också: Han kan mycket väl ha sett LH när hon passerade huset. Hans bil har iakttagits, men han säger sig ha sovit.
Repet som finns direkt innanför dörren i kopplingstation ser mer än strategiskt ut. Kan inte vara en slump: öde hus, öde plats och ett snöre. Ett kontaktförsök dagen innan ett vidrigt mord. Han har en tid funderat på detta, har strategiska platser och bestämt sig.
Jag undrar osökt om det finns fler sådana lämpliga platser i denna trakt.

Det han har sagt om flickorna äcklade mig när jag läste - och det visar på hans reflektioner och iakttagelseförmåga.

Var det när han sade att han inte fattade att dom fick gå ensamma på vägen?
2015-11-10, 01:19
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Intressant länk, tack ! Så om han fortsätter att tiga om sitt hemska brott lutar det åt att N är svårt personlighetsstörd. Nu vet jag inte om N nekande i 5 mån kan anses vara en kort period i sammanhanget. Men en kommande utredning lär ge svar.

Kan bara hålla med Ulf Åsgård när han kritiserar den personutredning som gjordes tidigare på N. Det borde vara självklart att man skaffade sig ref både i hans hemland och i Sverige utöver arbetsgivare och närstående. Det som står i utredningen är bara vad N själv uppger, man vet egentligen ingenting om N.

Utmärkt. Håll fast vid inställningen att förklaringar finns att söka i ursprungsmiljön. När det kommer till kritan är det alltid hemifrån vi startar (Winnicote m fl). Det är egentligen bara att gå till sig själv.

Intressant är Ulf Åsgårds kommentar i GP, Åsgård är som bekant psykiatriker och tidigare expert i rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp som läst den misstänktes personutredning och konstaterar att ingen egentligen vet något om den misstänktes förflutna innan han kom till Sverige. Apropå personutredning säger Ulf Åsgård i intervjun " I den är det sida upp och sida ner vad de misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med".

I slutet av intervjun på frågan "Vad är det för fantasier som ligger bakom den här typen av mord?" svarar han "Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp. Det handlar om att se rädslan i ögonen på offret och att njuta av det."

Självklart vet jag inte utan kastar bara ur mig ett möjligt scenario på basis av vissa iakttagelser som svarar hyfsat även mot Åsgårds reflektioner.

Att bli kallad "fåtöljexpert" i sammanhanget är en komplimang med tanke på adressaten. Till frågan om jag ger NB:s föräldrar skulden och är det faktiskt mig helt främmande. De har naturligtvis gjort så gott de har kunnat med förödande resultat. Ansvarsfrågan är redan avklarad som birkaboo också understryker.

Jag skulle kunna föreslå några diagnoser för personlighetsstörningar som NB verkar fylla kriterierna för men jag avstår tills vidare då det skulle kräva kliniska förutsättningar. Det finns en gräns även för mina hypotetiska utsagor i skrivande stund.
2015-11-10, 01:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Var det när han sade att han inte fattade att dom fick gå ensamma på vägen?
Yes, den händelsen.
Citat:
– Sedan sa han en dag att han hade sett så mycket ungdomar. Många unga flickor. Som gick utmed Källbyvägen. Nu när en flicka hade försvunnit. Att föräldrarna lät dem gå.
2015-11-10, 01:21
Medlem
LeeVans avatar
.

Finns det något DNA-bevis som kan knytas till NB där det kan uteslutas att det är i form av blod?
2015-11-10, 01:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NLT, rättsläkaren:

960 Protokoll Analys, slutsats
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den
innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in