2015-11-08, 19:37
Medlem
LéKrisss avatar
Begreppet "överklass" är lite roligt, det bär med sig en konnotation att på något sätt vara förmer.
Varför inte bruka begreppet "parasit"?
Ingen i den s.k överklassen skulle vara eller ha något om de inte parasiterat på andra människors åstadkomster. De är fullkomligt beroende av en pöbel som kan upprätthålla deras livsstil. Överklassen skapar inget värde som håller den flytande.

I ertt ljus är "överklassen" den sorgligaste och mest infantila grupp människor som finns.
Citera
2015-11-08, 19:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Alla klär sig verkligen inte likadant på bilderna. Det är nedtonat, ja, helt och rent, ja, men det finns ganska många variationer på klädsel. Finns en del på bilderna som klär sig tjyst, en del andra riktigt illa, en del lite helylle, en del lite gulligt, nån annan lite mer designriktigt... Man kan också se att man klär sig lite olika beroende från vilken kultur man är ifrån. Man ser ju exempelvis vilka som kommer från östeuropa. Asiaterna, även de vuxna, verkar typ köpa sina kläder på Cubus barnavdelning. En del har t-shirt med tryck, på många ser man att de typ skulle vägra en t-shirt med tryck ganska hårt.

1) Det som jag var ute efter var just nedtonat. Så länge det är nedtonat klär sig folk lite hur som helst precis som du säger. Det finns inga andra regler för hur man ska klä sig.

2) Den är mannen är också överklass, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/19/article-2425452-1BEA5B49000005DC-525_634x422.jpg kan ni identifiera,

a) vad gör han för fel?

b) vad är det för fel på honom?

c) är han välkommen bland andra överklass människor?

Citat:
Varför klär sig alltid nyrika i flashiga kläder? Det är väl knappast någon allmän naturlag att bara för att man går och blir rik att man helt plötsligt går omkring i flashiga kläder.

Jag tror att det är för att de har dåligt självförtroende på något sätt och vill hävda sig. Men jag är inte säker.
Citera
2015-11-08, 20:10
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det som jag var ute efter var just nedtonat. Så länge det är nedtonat klär sig folk lite hur som helst precis som du säger. Det finns inga andra regler för hur man ska klä sig.

2) Den är mannen är också överklass, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/09/19/article-2425452-1BEA5B49000005DC-525_634x422.jpg kan ni identifiera,

a) vad gör han för fel?

b) vad är det för fel på honom?

c) är han välkommen bland andra överklass människor?

Jag tror att det är för att de har dåligt självförtroende på något sätt och vill hävda sig. Men jag är inte säker.

Mannen på bilden är inte på riktigt, skulle jag tro. Han är bara där för att bekräfta överklassens bild av en uppkomling. Väldigt få människor skulle spöka ut sig så där om de blev rika. Världens rikaste man, Bill Gates, som var nyrik en gång i tiden, kan du ju sätta i kontrast till den där utklädda mannen på bilden. Finns ju en mängd med människor inom kultursfären och den intellektuella världen som blivit förmögna och uppvisar ingen vulgaritet för det.

Är det kanske lite läskigt för överklassen med människor som blir rika för egen maskin? Det är kanske tröstande och tänka att människor som skapar sin egen förmögenhet ser ut som mannen på bilden. Lite som att det är bekvämt för underklassare att tänka sig att rika är äckliga, giriga svin.
Citera
2015-11-08, 20:28
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Begreppet "överklass" är lite roligt, det bär med sig en konnotation att på något sätt vara förmer.
Varför inte bruka begreppet "parasit"?
Ingen i den s.k överklassen skulle vara eller ha något om de inte parasiterat på andra människors åstadkomster. De är fullkomligt beroende av en pöbel som kan upprätthålla deras livsstil. Överklassen skapar inget värde som håller den flytande.

I ertt ljus är "överklassen" den sorgligaste och mest infantila grupp människor som finns.

1) Så du tror att man glider fram på en räkmacka när man är överklass? Nej. Överklass människor jobbar i princip 24/7 för att de tar alltid jobbet med sig. De lämnar aldrig jobbet fullt ut och de är alltid tillängliga.

2) Till exempel en del överklass människor jag känner har aldrig tagit ut en sjukdag och tar ofta inte ut sin semester för att de prioriterar jobbet.

3) Ovan på det betalar överklass människor väldigt mycket i skatt.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-08 kl. 20:32.
Citera
2015-11-08, 20:38
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Mannen på bilden är inte på riktigt, skulle jag tro. Han är bara där för att bekräfta överklassens bild av en uppkomling. Väldigt få människor skulle spöka ut sig så där om de blev rika. Världens rikaste man, Bill Gates, som var nyrik en gång i tiden, kan du ju sätta i kontrast till den där utklädda mannen på bilden. Finns ju en mängd med människor inom kultursfären och den intellektuella världen som blivit förmögna och uppvisar ingen vulgaritet för det.

Är det kanske lite läskigt för överklassen med människor som blir rika för egen maskin? Det är kanske tröstande och tänka att människor som skapar sin egen förmögenhet ser ut som mannen på bilden. Lite som att det är bekvämt för underklassare att tänka sig att rika är äckliga, giriga svin.

1) Nope. Han är legit överklass, http://www.dailymail.co.uk/news/article-2425452/Brazilian-businessman-buries-310-000-Bentley-use-afterlife.html

2) De rätta svaren är,

a) Han sticker ut (obviously).

b) Han är en fuck-up (till exempel för att han kör en Bentley).

c) Nej ingen normal överklass människa vill ha med honom att göra. Jämför honom med människorna på de andra bilderna som jag länkade till och se om han skulle passa in där.

3) Du projicerar bara ditt eget klass-komplex. Det är ingen som bryr sig om folk har pengar eller inte. Testa att åka till Thailand så kan du känna dig som överklass.
Citera
2015-11-08, 21:00
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
2) Vilken klass tilhör Prins Carl Philip

Generellt talat tillhör har klassen "överklass fuck-ups" det är inte så att för att överklass människor inte ser honom som överklass så blir han medelklass. Överklass människor kommer for all practical purposes att se honom som underklass. För oss beter han sig som underklass.
Men han är ju gift med en glamourmodell; det borde ju inte göra honom till en »överklass-fuck-up«. Är inte du då också en »överklass-fuck-up«?

Citat:
3) Vilka sociala koder är det som alla snackar om?

Det finns inga hemliga överklass regler. Det är saker som att man ska vara trevlig mot varandra, inte vara trashig, såna saker.
Att lägga ut porrfilmer på sig själv (bl.a. [här] och [här]) och håna våldtäktsoffer (bl.a. [här] och [här]) är absolut inte trashigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men om du inte förvaltar ditt arv, hur ska då dina barn - och barnbarn - kunna växa upp med pengar? Jag tycker att du talar emot dig själv.
Babianen i ett nötskal: http://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aRg5jNq_700b_v2.jpg
Senast redigerad av NixYO 2015-11-08 kl. 21:46.
Citera
2015-11-08, 21:09
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Men han är ju gift med en glamourmodell; det borde ju inte göra honom till en »överklass-fuck-up«. Är inte du då också en »överklass-fuck-up«?

1) Det spelar ingen roll vem man är gift med. Det har inte med det att göra.

2) Varför skulle jag vara en överklass fuck-up?

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Att lägga ut porrfilmer på sig själv (bl.a. [här] och [här]) och håna våldtäktsoffer (bl.a. [här] och [här]) är absolut inte trashigt!

1) Den här mannen är gift med en svart kvinna och hostar sex fester, http://radlettparties.net/ man är inte en fuck-up för att man har sex dude.

2) Jag säger bara det som alla tänker men inte vågar säga.
Citera
2015-11-08, 21:26
Medlem
Ålens avatar
Citat:
1) Nope. Han är legit överklass, http://www.dailymail.co.uk/news/article-2425452/Brazilian-businessman-buries-310-000-Bentley-use-afterlife.html

2) De rätta svaren är,

a) Han sticker ut (obviously).

b) Han är en fuck-up (till exempel för att han kör en Bentley).

c) Nej ingen normal överklass människa vill ha med honom att göra. Jämför honom med människorna på de andra bilderna som jag länkade till och se om han skulle passa in där.

3) Du projicerar bara ditt eget klass-komplex. Det är ingen som bryr sig om folk har pengar eller inte. Testa att åka till Thailand så kan du känna dig som överklass.

Fåordiga svar som inte har med mina frågor att göra
Citera
2015-11-08, 21:38
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Fåordiga svar som inte har med mina frågor att göra

1) Om man har pengar och bara umgås med andra som har pengar då är det normen alltså man utgår ifrån att alla har pengar.

2) Så det är ingen som bir imponerad av att någon har "blivit rik för egen maskin" för att hårt arbete är väldigt vanligt i överklassen. Det är inte som att folk slipper hårt arbete för att de ärver pengar.
Citera
2015-11-08, 22:40
Medlem
Citat:
1) Om man har pengar och bara umgås med andra som har pengar då är det normen alltså man utgår ifrån att alla har pengar.

2) Så det är ingen som bir imponerad av att någon har "blivit rik för egen maskin" för att hårt arbete är väldigt vanligt i överklassen. Det är inte som att folk slipper hårt arbete för att de ärver pengar.

Hur fan kan fortfarande tycka detta svammel är kul?
Citera
2015-11-08, 22:44
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Det var inte det jag pratade om. Du är som bandspelare som drar en massa floskler om vad du hört överklassen tycker.

Jag pratade om fördomen att man är vulgär som nyrik. Pengarna i sig skitsamma.
Citera
2015-11-08, 23:02
Medlem
Citat:
Det var inte det jag pratade om. Du är som bandspelare som drar en massa floskler om vad du hört överklassen tycker.

Jag pratade om fördomen att man är vulgär som nyrik. Pengarna i sig skitsamma.

Det är sättet nyrika ofta spenderar pengarna som är vulgärt.

Överklassen har lärt sig för generation för generation hur man disponerar sin förmögenhet och värdet av den, mycket beroende på att man fortsätter förvaltar släktens egendom (gods, marker, konst, smycken m.m.) Samt även anseende, namn m.m.

Vad apan fortfarande inte förstår är att det hon försöker få fram är följdeffekter, snedsteg, avvikelser från den traditionella överklassen, som hon vill ha som kännetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in