2015-11-08, 11:45
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
1. Nej det lär det endast vara en del sjöofficerare som har. Kanske något svart får också..? Men även de brukar vara rädda för permanenta förändringar. De har i bakfickan att de kan få ett arv förr eller senare, och då passar tatueringarna inte in längre...

Ja det är rätt. Men det finns väl nån dummerjöns här och där.

Jag svarar på fler frågor jag fick på PM,

1) Är det vanligt med en konservativ klädsel?

Jag tolkar frågan som "är det vanligt att man går runt i kostym?" svaret är nej. Om inte tillfället kräver det försöker man att vara så informell som möjligt.

2) Vilken klass tilhör Prins Carl Philip

Generellt talat tillhör har klassen "överklass fuck-ups" det är inte så att för att överklass människor inte ser honom som överklass så blir han medelklass. Överklass människor kommer for all practical purposes att se honom som underklass. För oss beter han sig som underklass.

3) Vilka sociala koder är det som alla snackar om?

Det finns inga hemliga överklass regler. Det är saker som att man ska vara trevlig mot varandra, inte vara trashig, såna saker.

4) Hur mycket pengar måste man ha för att vara överklass

Jag säger så här, tillräckligt för att inte behöva oroa sig över räkningar och boende i minst 2 generationer.

5) Vad menas med att passa in?

Du beter dig så att andra överklass människor aldrig kommer att missta dig för någon annan klass. Det är saker som för mig är helt normala och common sense så jag kan inte göra en lista på det.
Citera
2015-11-08, 14:30
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag är ledsen att göra dig besviken men att förvalta arv är ingen vanlig sysselsättning för överklassen. Det finns de som gör det men de är ganska få.

2) Om man har haft pengar i generationer då har man ett annat mindset och det är det mindset som gör en person till överklass. Det spelar ingen roll vad du gör eller vad du jobbar med. Det är det som är skillnaden.
Det här är en festlig inställning. Kommer dina barnbarn att vara överklass?
Citera
2015-11-08, 14:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Det här är en festlig inställning. Kommer dina barnbarn att vara överklass?

Ja. Om mina barn växer upp med pengar kommer de att vara det.
Citera
2015-11-08, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja. Om mina barn växer upp med pengar kommer de att vara det.

Men om du inte förvaltar ditt arv, hur ska då dina barn - och barnbarn - kunna växa upp med pengar? Jag tycker att du talar emot dig själv.
Citera
2015-11-08, 15:57
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men om du inte förvaltar ditt arv, hur ska då dina barn - och barnbarn - kunna växa upp med pengar? Jag tycker att du talar emot dig själv.

Vad menar du med att förvalta arvet?
Citera
2015-11-08, 16:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad menar du med att förvalta arvet?

Se till att förmögenheten växer för varje generation, naturligtvis. Eller i alla fall inte minskar.
Citera
2015-11-08, 16:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Se till att förmögenheten växer för varje generation, naturligtvis. Eller i alla fall inte minskar.

Att förvalta pengarna, ja självklart gör man det. Jag visste inte exakt vad ni menade.

Någon frågade mig efter bilder på hur folk klär sig, jag orkar inte välja ut bilder så ni får titta själva,

https://www.flickr.com/photos/aasmoscow/sets/72157655051624393

https://www.flickr.com/photos/aasmoscow/sets/72157657206986836

det här är standard.
Senast redigerad av Babianen 2015-11-08 kl. 16:21.
Citera
2015-11-08, 17:44
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Att förvalta pengarna, ja självklart gör man det. Jag visste inte exakt vad ni menade.

Någon frågade mig efter bilder på hur folk klär sig, jag orkar inte välja ut bilder så ni får titta själva,

https://www.flickr.com/photos/aasmoscow/sets/72157655051624393

https://www.flickr.com/photos/aasmoscow/sets/72157657206986836

det här är standard.

Hittade bara typ en familj som såg svensk, eller åtminstone skandinavisk ut. Men okej, överklassen klär sig liknande oavsett vari världen?

Fick en stark känsla av det var en del hoppfulla nyrika där, tror det är en myt att alla nyrika är vulgära, som vill att deras barn ska få tillhöra överklassen. Man ser att alla klär sig med måtta och inte vill flasha.

Jag tycker de ser ut som vanliga medelklassare allihopa. Ambitiösa människor som är hela och rena. Jag klär mig ungefär så där också, dock aldrig i GAP och Ambercrombie som verkar populärt, det trodde jag var tacky överklasshittepåkläder, men uppenbarligen inte bland överklassen själv.

Skulle man se alla de där ur sin kontext skulle man ju inte ha en aning om de var just överklass, inte heller skulle man avvisa att de inte skulle kunna vara det. Så kläderna bara misstänker jag inte är nog att bedöma om någon tillhör överklassen?
Citera
2015-11-08, 18:56
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Hittade bara typ en familj som såg svensk, eller åtminstone skandinavisk ut. Men okej, överklassen klär sig liknande oavsett vari världen?

Fick en stark känsla av det var en del hoppfulla nyrika där, tror det är en myt att alla nyrika är vulgära, som vill att deras barn ska få tillhöra överklassen. Man ser att alla klär sig med måtta och inte vill flasha.

Jag tycker de ser ut som vanliga medelklassare allihopa. Ambitiösa människor som är hela och rena. Jag klär mig ungefär så där också, dock aldrig i GAP och Ambercrombie som verkar populärt, det trodde jag var tacky överklasshittepåkläder, men uppenbarligen inte bland överklassen själv.

Skulle man se alla de där ur sin kontext skulle man ju inte ha en aning om de var just överklass, inte heller skulle man avvisa att de inte skulle kunna vara det. Så kläderna bara misstänker jag inte är nog att bedöma om någon tillhör överklassen?
Ding ding ding.

Överklassen är ju lite som folk är mest, med undantaget att de ofta har bättre förutsättningar för att "lyckas" och att de nästan får bordsskick med modersmjölken. Det är i alla fall uppfattningen jag har fått utifrån de kontakter jag har haft med svensk överklass.
Citera
2015-11-08, 19:03
Medlem
Babianens avatar
felpost.
Citera
2015-11-08, 19:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Det du ser där är överklass från en massa olika länder, typ från USA till Korea. Du kan se att alla klär sig likadant.

Citat:

Nope. Nyrika klär sig alltid i flashiga kläder. Se "real housewives of..."

Citat:

1) Ja exakt man klär sig som Svensson så att man inte sticker ut.

2) De bär inte det för att det är "fina märken" de bär det för att det är det de tror att medelklassen bär.

Citat:

Nej man kan inte se på kläderna.
Citera
2015-11-08, 19:24
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Det du ser där är överklass från en massa olika länder, typ från USA till Korea. Du kan se att alla klär sig likadant.

Nope. Nyrika klär sig alltid i flashiga kläder. Se "real housewives of..."

1) Ja exakt man klär sig som Svensson så att man inte sticker ut.

2) De bär inte det för att det är "fina märken" de bär det för att det är det de tror att medelklassen bär.

Nej man kan inte se på kläderna.

Alla klär sig verkligen inte likadant på bilderna. Det är nedtonat, ja, helt och rent, ja, men det finns ganska många variationer på klädsel. Finns en del på bilderna som klär sig tjyst, en del andra riktigt illa, en del lite helylle, en del lite gulligt, nån annan lite mer designriktigt... Man kan också se att man klär sig lite olika beroende från vilken kultur man är ifrån. Man ser ju exempelvis vilka som kommer från östeuropa. Asiaterna, även de vuxna, verkar typ köpa sina kläder på Cubus barnavdelning. En del har t-shirt med tryck, på många ser man att de typ skulle vägra en t-shirt med tryck ganska hårt.

Varför klär sig alltid nyrika i flashiga kläder? Det är väl knappast någon allmän naturlag att bara för att man går och blir rik att man helt plötsligt går omkring i flashiga kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in