2015-11-08, 22:00
Bannlyst
Är det troligt att tingsrätten begär en rättspsykiatrisk undersökning sk paragraf 7, under nästa vecka ?
2015-11-08, 22:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var AB (vilket framgår av förhör med AB resp. NB); - LS såg fel. Med stor sannolikhet: NB.AB svamlar om ”en grön traktor med gafflar på”; s. 1148.

Det är inte uteslutet att NB varit ute och provåkt sträckan Ladan – Martorp.
Jag har sett bild på lastaren i fup och även bild på skopan som inte var monterad på lastaren när bilden togs. Skopan var delvis fylld med vatten.
Har funderingar på om han fraktade Lisa i skopan till Martorp och därefter spolade den med vatten för att förstöra spår...?
Det troligaste är ändå att han fraktade Lisa till Martorp i sin bil inlindad i byggplast som han måste ha haft tillgång till i och med alla renoveringar.
2015-11-08, 22:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterburnman
Är det troligt att tingsrätten begär en rättspsykiatrisk undersökning sk paragraf 7, under nästa vecka ?

Troligt, men meningslöst. Han må vara galen men inte i juridisk mening.
2015-11-08, 22:07
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Att insinuera som du gör att en domstol gör skillnad på folk är så infantilt och verklighetsfrämmande så att man bara skakar på huvudet åt merparten av dina inlägg. AJ är knappast Gudfadern i Blomberg? Det är 2015 nu och om du gör en översikt så både åtalas och döms personer ur det som du vill placera i det högre samhällsskiktet.
Blir lite undrande utifrån dina inlägg beträffande vilken verklighet du lever i. Man kan konspirera om allt men du tycks lida av en enorm misstro mot Lars Johansson. Förklara varför! Samtidigt så är det på sin plats att ni foliehattar/alternativteoretiker kommer med belägg för NBs oskuld som är belagda med ett uns av substans.

Varför försvarar du LJ så ihärdigt? Det är bara du som läser in att han är misstrodd. Har inte sett att någon ifrågasätter hans kompetens. Inte han personligen. I så fall är det väl polisen i stort man avser.
2015-11-08, 22:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag har sett bild på lastaren i fup och även bild på skopan som inte var monterad på lastaren när bilden togs. Skopan var delvis fylld med vatten.
Har funderingar på om han fraktade Lisa i skopan till Martorp och därefter spolade den med vatten för att förstöra spår...?
Det troligaste är ändå att han fraktade Lisa till Martorp i sin bil inlindad i byggplast som han måste ha haft tillgång till i och med alla renoveringar.

Ett lämpligt transportmedel om man inte vill väcka uppmärksamhet? Dessutom färdas ett antal timmar innan brottet utfördes. Svårt att få ihop den ekvationen.

Ursäkta, läste inte dom sista raderna i ditt inlägg.
Senast redigerad av LeeVan 2015-11-08 kl. 22:14.
2015-11-08, 22:15
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Anledningen till att polisen går ut med den artikeln är fulspel. Det är ett indirekt sätt att påverka rätten.
Lars Johansson borde utredas för otillbörlig påverkan på domstolens beslut.

Hittat!
Jag gör som GW.

Jag ber om ursäkt. Skrev tidigare att jag inte noterat ngn som kritiserat LJ personligen.

FÖRLÅT! FEL AV MEJ... :-)
2015-11-08, 22:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NHSNurse15
Någon som vet vad "godsägaren" och dennes son har för alibi?

GM hade handskar (avsaknad av fingeravtryck) och den bevisning som finns på BO är endast blod. Teorier om detta? Man hittar inga uppenbara sår på MGM, och om han hade handskar borde det ej kommit från händer? Avsaknad av andra spår ex hår/fibrer på tejp/offer, teori?

Jag förstår rent logiskt att MGM har bevisen emot sig. Men den där godsherren har jag hört är en riktig "snuskgubbe". Inte första gången en ung kvinna skulle känna sig (bli?) ofredad av honom? Hans fru ger MGM ev alibi? En anhörig till honom som pekar ut MGM (joggerskan)? Tillgång till dna från MGM? Vill synas i media?

Dom behöver inget alibi eftersom dom aldrig varit misstänkta i detta fallet. Konspirationsteorier om en godsägare med söner har väl passerat redan eller?
Nej, misstänkte hade inga handskar vad som är känt. Jo, man hittar alla sår misstänkte hade i rättsintyget på underarm samt händer. En snuskgubbe är inte per automatik en sadistmördare.
2015-11-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Dock så är värdet av ett sånt vittnesmål nedsatt av att hans bild varit ute i "alternativmedia". Det är ofrånkomligt, även om hon säger att hon inte läst om saken. Att hjärnan kan bli "biased" i ett läge där man förväntas peka ut en person som sitter som åtalad måste man också räkna med. Jag betraktar därför inte det här som kassaskåpssäkert, men logiskt är jag övertygad om att det med all sannolikhet var Nerijus.

Jag är medveten om att det inte är "kassaskåpsäkert". Men när alla sinnena skärps när det händer något särskilt som i denna händelse. Då minns man detaljer mer än annars.
2015-11-08, 22:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Precis så är det, bra kort sammanfattning, sen finns det saker i FUP som jag saknar, men det är snarare saker som skulle gjort åklagarens case ännu mer solitt, bla kexchokladpappret

Sen skulle det vart intressant att kolla om inte Adrianna har någon form av puls/gps-klocka eller app i luren som skulle kunna placera hennes pos i tid exakt. De flesta löpare använder någon form av uppföljning av pass.

Skulle vart bra med en bättre historik på NB:s förehavanden på lördagen oxå, innan han försöker ta
Adriana.
19:22:49 lämnar NB affären i Källby. Färden hem tar 7 min; han skulle således ha varit hemma 19:29:49.

Joggerskan anländer till platsen för NB:s tänkta attack strax före 19.30 (hon var sen till en middag och kunde precisera tiden). Vid den platsen har NB 2 min kvar innan han är hemma. Han är alltså vid platsen 19:22:49 +5 min = 19:27:49. Han bör ha kört om henne och sedan inväntat henne vid det tomma huset.

Han hade som hastigast sett och hälsat på joggerskan tidigare under dagen; vid lunchtid. Utgående från joggerskans löprunda hade han sannolikt också sett henne när han var på väg mot affären, i höjd med Backeborg (s. 995).

Inne i det tomma huset fanns en dörr med handtag. På golvet låg ett till synes oskyldigt vitt snöre. - Han kände till platsen och hade förberett den. – Oroligt spejar han ut mot vägen: Ska han lyckas få syn på henne igen?
https://minfil.org/u2q6kdbdb7/6_juni.jpg
2015-11-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Troligt, men meningslöst. Han må vara galen men inte i juridisk mening.
Högst sannolikt inte.
2015-11-08, 22:37
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Hittat!
Jag gör som GW.

Jag ber om ursäkt. Skrev tidigare att jag inte noterat ngn som kritiserat LJ personligen.

FÖRLÅT! FEL AV MEJ... :-)
Ha, ha, var det det enda du hittade?
2015-11-08, 22:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
19:22:49 lämnar NB affären i Källby. Färden hem tar 7 min; han skulle således ha varit hemma 19:29:49.

Joggerskan anländer till platsen för NB:s tänkta attack strax före 19.30 (hon var sen till en middag och kunde precisera tiden). Vid den platsen har NB 2 min kvar innan han är hemma. Han är alltså vid platsen 19:22:49 +5 min = 19:27:49. Han bör ha kört om henne och sedan inväntat henne vid det tomma huset.

Han hade som hastigast sett och hälsat på joggerskan tidigare under dagen; vid lunchtid. Utgående från joggerskans löprunda hade han sannolikt också sett henne när han var på väg mot affären, i höjd med Backeborg (s. 995).

Inne i det tomma huset fanns en dörr med handtag. På golvet låg ett till synes oskyldigt vitt snöre. - Han kände till platsen och hade förberett den. – Oroligt spejar han ut mot vägen: Ska han lyckas få syn på henne igen?
https://minfil.org/u2q6kdbdb7/6_juni.jpg

Det där är klockrent!

Eller så är oturen framme igen. En annan balt råkar befinna sig på samma väg vid samma tid. Lik Nerijus är han också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in