2015-11-08, 18:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Att sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler är ironisk och raljant i pläderingen säger mest om hans brist på respekt för Lisa, Lisas mamma och Lisas syster.
Att du hänvisar till honom säger mycket om dig.

Nej du har missförstått det där (som allt annat i den här historien).
Det är Nerijus som Brandtler raljerar över och som visas noll respekt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trams. De som röker två pkt om dan är som inrökta böcklingar. Märk väl att jag noterar detta som rökare.
NB rökte ett paket om dagen. Men veckan efter försvinnandet/(mordet) rökte han 2 pkt om dagen.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det krävs personlig styrka att offentligt erkänna att man haft fel Vissa har den styrkan, ex LGWP och även vår vän Fagro. Andra klarar inte av att erkänna att man haft fel i sin teori utan i stället för att ändra på sin teori så löper man amok på verkligheten och yxar på den för att teorin inte ska spricka.

För min del är det lite tvärt om. Jag har sedan tidigt i tråden hävdat att rätt man sitter. Det är först efter att jag tagit del av FUP inklusive förhör som jag har börjat tvivla på att allt är vad det synes vara.
2015-11-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Är det någon som kan förklara att inget främmande DNA finns på tejprullen, bara från LH?

Troligen är dödsorsaken strypning.
Sen hängdes kroppen upp i ett snöre, det var ingen snara.
Därefter sker tejpning.
Silvertejp går enligt mångas utsago inte att hantera med handskar.
Varför finns då inget icke Lisa DNA på tejprullen?
Det går utmärkt bra att hantera silvertejp med handskar. Vill man lyxa till det väljer man s.k. montagehandskar med insida av skinn och utsidan av stretchsyntet. Välj storlek så att de sitter som korvskinn. Så utrustad kan man hantera vilken tejp som helst. Testa själv. Men det är verkligen överkurs. Man kan hantera silvertejp med engångsvantar av bomull om man vill. Gjorde vi på Volvo i Göteborg i min ungdom.
2015-11-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Just NB befann sig i ett minutscenario på platsen. Hur kan du underkänna ett så pass säkert utpekande; även joggerskans resonemang när hon dessförinnan fått se olika foton förstärker i hög grad att det var NB som försökte lura in henne i det tomma huset.

Hur kan du fortfarande dra upp joggerskan?

Betrakta följande vittnesmål under rättegången som är det som rätten ska luta sig mot för att överhuvudtaget lägga vikt vid det här vittnesmålet som för övrigt är en del av Jönsson-klanen.

Joggerskan
Jag är fortfarande osäker på vem jag såg vid ladan men vem jag såg när jag var ute och sprang är jag inte längre osäker på
15:39, 29 October 2015
Jag vet inte vem jag såg den dagen men jag såg en av de. Jag har inte sett de bredvid varandra.

Administratorn
10:00, 2 November 2015
Hon (joggerskan) har skickat en bild till gårdsägaren ungefär hur den skulle ha sett ut. En vit caddy eller en Citroen.
Bilden stämmer inte överens med 35-åringens bil, säger vittnet.

Vem är mest trovärdig?
Är joggerskan överhuvudtaget trovärdig?
2015-11-08, 19:01
Medlem
Citat:
Den akademiker du hänvisar till är godtagande och inte ifrågasättande. Ingen bra utgångspunkt.

Som den akamiker han är så utgår han från Fakta, liksom de flesta andra tänkande människor.

Du däremot ifrågasätter allt utan att du har minsta tillstymmelse till något som kan underbygga dina åsikter.

Antar att du även ifrågasatte multiplikationstabellen i skolan? Framförallt facit?
2015-11-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Xenia och andra prestigefulla postare i den här tråden, sätter större tillförlitlighet till att joggerskan inte till 100% kunde peka ut rätt bil än att hon de facto pekade ut Nerijus som den man som försökte lura in henne i en bil.

Bilen är viktigare än trynet på karln tydligen

Hon som inte kan skilja bröderna åt. Allt hon vet är att hon såg en balt.
Fimpen är beslagtagen men inte undersökt. (Sägs det.)
Eftersom polisen endast presenterar det som stödjer deras hypotes så förstår man varför de inte har gjort det.
2015-11-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Personen som ropade in joggerskan vid ”elcentralen” uppgavs i FUP ha rökt på platsen. Cigarrettfimpen återfanns på plats och omhändertogs av tekniker för DNA analys. Här fanns alltså en ypperlig chans att ”binda” NB till händelsen. Men cigarettfimpen skickades aldrig in för analys. Varför? Jag tror att det kan vara så enkelt som att fimpen inte överensstämde med det fabrikat som NB röker. Så va det då NB som kallade på joggerskan?

Kanske någon redan har svarat, men fimpen är inte värd att DNA-testa för man kan ändå inte tidsbestämma. Fimpen skulle kunna vara från ett annat tillfälle.
2015-11-08, 19:07
Medlem
Citat:
Är det någon som kan förklara att inget främmande DNA finns på tejprullen, bara från LH?

Troligen är dödsorsaken strypning.
Sen hängdes kroppen upp i ett snöre, det var ingen snara.
Därefter sker tejpning.
Silvertejp går enligt mångas utsago inte att hantera med handskar.
Varför finns då inget icke Lisa DNA på tejprullen?

Det finns inget bevis på att kroppen hängde när den tejpades. Det finns inga bevis på att kroppen har hängt överhuvudtaget. Definitivt inte i det utrymme som polisen/åklagaren påstår.
2015-11-08, 19:09
Medlem
Citat:
Nu skall polisen söka utomlands efter liknande fall.
Hur många tror ni de kommer att hitta?
Jag tror 0, zero, nada.
Detta fall är för spektakulärt.
Jag tror att någon iscensatt detta scenario.

Anledningen till att polisen går ut med den artikeln är fulspel. Det är ett indirekt sätt att påverka rätten.
Lars Johansson borde utredas för otillbörlig påverkan på domstolens beslut.
2015-11-08, 19:11
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Det finns inget bevis på att kroppen hängde när den tejpades. Det finns inga bevis på att kroppen har hängt överhuvudtaget. Definitivt inte i det utrymme som polisen/åklagaren påstår.

Troligen låg det oxå tejp i skåpet så det kan ha fastnat på huvudet av misstag, troligen är tejpen sedan
bygget av Martorp, finns inga bevis på att det inte kan vara så, så då är det sannolikt så,
2015-11-08, 19:13
Medlem
Citat:
Det märkliga tycks vara att lastmaskinen verkar intressant i ett visst skede av utredningen men sedan bara den försvinner från huvudspåret utan någon förklaring. Den läggs heller inte i slasken. Eller glömde dom det? Vad är det i så fall mer som ligger där skvalpar?

Det mest sannolika är väl att man undersökt den och fick en naturlig förklaring kring dess förehavande, avskrev händelsen och förde den till slasken. En slask som IB dammsugit noggrant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in