2015-11-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Postat av hasselmuz

Likfläckar är fixerade efter 6-8 timmar. Dvs om kroppens läge förändras efter det är likfläckarna fixerade där de fanns de första 6-8 timmarna.

Dvs det syns om man flyttar en kropp pga likfläckar.

http://www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/ST_lakare/2015/Dokument%20fr%C3%A5n%20ST%20seminarium/Efter%20d%C3%B6den%202015-03-12.pdf

1. Du vet inte hur likfläckarna såg ut på Lisa.
2. Likfläckar påverkas av hantering de första dagarna och kan blekna.

Det finns inget som stödjer att Lisa fanns i boden innan fredag.
2015-11-08, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han kallades inte, som någon redan svarat. Men uppenbarligen fick han först frågan om han ville vittna och det ville han inte. Det är olika på kreti och pleti i svenskt rättsväsende.
Ingen vågar väl kalla in en godsägare mot hans vilja.
Att insinuera som du gör att en domstol gör skillnad på folk är så infantilt och verklighetsfrämmande så att man bara skakar på huvudet åt merparten av dina inlägg. AJ är knappast Gudfadern i Blomberg? Det är 2015 nu och om du gör en översikt så både åtalas och döms personer ur det som du vill placera i det högre samhällsskiktet.
Blir lite undrande utifrån dina inlägg beträffande vilken verklighet du lever i. Man kan konspirera om allt men du tycks lida av en enorm misstro mot Lars Johansson. Förklara varför! Samtidigt så är det på sin plats att ni foliehattar/alternativteoretiker kommer med belägg för NBs oskuld som är belagda med ett uns av substans.
2015-11-08, 18:28
Bannlyst
Citat:

Och vad har du som stödjer att Lisa inte fanns i boden innan fredag?
2015-11-08, 18:30
Medlem
Citat:
Du skiter i fakta!

Det finns dödsorsak
Det finns dödstidpunkt
Det finns bevis på när hon placerades i skåpet

Skillnaden mellan oss som tror att NB är skyldig och er är att ni bara ignorerar fakta. Hur är det möjligt att göra så? Obegripligt för mig.

Det finns inga bevis på att pappan är inblandad
Det finns inga bevis på att Lisa inte satt i skåpet hela tiden
Det finns inga bevis på att Lisa inte var i ladan
Det finns inga bevis på att NB är oskyldig
Det finns inga bevis på att Lisa inte transporterades av NB i sin bil.
Det finns inga bevis på att vittnen ljuger
Det finns inga bevis på att NB inte gillade våldsporr
Det finns inga bevis på att Adriana ljuger

Ganska svårt att bemöta debatt-teknik som går ut på inte-påståenden.

Prova så får du se!

Nu har vi inte omvänd bevisbörda i Sverige som du tycks tro.
2015-11-08, 18:33
Medlem
Citat:
Går inte att plantera blod enligt Hamilkar, (utan tillgång till lab). Hamilkar är
professor i molekylärbiologi.

Det går heller inte att förklara befintlig DNA-bevisning med att NB jobbat där. Läs gärna Hamilkars inlägg i denna tråd.

Kan vi inte få slut på det här planteringstramset nån gång. Och att allt DNA kan förklaras med att han jobbade där!

Det var väl fler som jobbade där vars DNA inte finns på Lisas kläder, rör, snöre.

Den akademiker du hänvisar till är godtagande och inte ifrågasättande. Ingen bra utgångspunkt.
2015-11-08, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Jo, men att vara motvalls bara för sakens skull förefaller ju bara vara barnsligt och
väldigt omoget i mina ögon. Att kunna erkänna att man har fel är däremot ett vuxet
och mycket mera moget beteende som jag ser det.
Att vissa inte kan inse detta tyder väl bara på en väldigt dålig självinsikt.
Att läsa vissa skribenter envisa fäktande för sin sak blir en smula komisk.
Den som i nuläget tror att utgången i fallet kommer att bli något annat än en fällande
dom eller att den åtalade mannen inte är skyldig eller att han skulle ha haft hjälp av flera
andra totalt spårlöst försvunna personer lever nog i en stor villfarelse och ser världen genom
egendomligt enkelriktade och tunnelseende ögon.Sen skulle jag gärna för hyenornas skull vilja säga
att de uppvisar oftast ett betydligt mera socialt och vettigare intryck än vissa alternativtänkare.
Hahahaha, ja det var taskigt sagt av mig. F'låt hyenorna.
Nog för att man kan få ha sina åsikter, men att anse NB helt oskyldig utifrån följande faktorer:
¤ den tekniska bevisningen med blod, det sammantagna som bildar en enhet.
¤ allt som DNA-experter, GW, advokater, fd åklagare, poliser yttrar sig om via erfarenhet.
¤ Mordets extrema karaktär.
Tycker det skulle oroa mer att han frias med tanke på hur mordet ser ut - i kombination med hans till synes normala liv. Perverterad råsadist eller psykopat? Hur som haver en ruggigt obehaglig dubbelnatur.
2015-11-08, 18:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror nog en väldigt erfaren rättsläkare är mer trovärdig än dig, lille Noppe, och har koll på läget. Redan på tisdag sågs gräs inklämt i dörren vilket indikerar att hon stoppats in där tidigt.
2015-11-08, 18:42
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag undrar om det inte är fler som känner sig osäkra på om NB är ensam GM och att åklagarens beskrivning av händelseförloppet stämmer.
Varför är det annars så många som hetsar upp sig över mina och andras kommentarer?
Eller klarar ni inte av att andra människor har andra åsikter än vad ni har?

Jag tror att den absoluta majoriteten är övertygad om att NB är skyldig, både här på Flashback och "ute i verkligheten".

Dessutom upplever jag att det är ganska få även här på Flashback som inte tror på åklagarens version och NB:s skuld. Min gissning är att ni alternativteoretiker är mellan 5 och 10 personer.

Alternativteoretikerna kanske upplevs som många eftersom dessa postar inlägg precis hela tiden (och uppenbarligen tillbringar väldigt lite tid afk) och många andra skribenter har helt enkelt gett upp att att skriva inlägg eftersom alternativisterna inte verkar mottagliga för logiska resonemang. De verkar mer tro på att den som skriker högst eller skriver sista inlägget i en diskussion också är den som har rätt.

Jag tror att folk hetsar upp sig, i den mån de gör det, för att det är frustrerande att diskutera med någon som man aldrig når fram till och som hittar på vad som helst och sen påstår att det är bevis.

Alternativt så ställer alternativisten upp ett eget hypotetiskt resonemang (som helt saknar stöd i fuppen) och sen drar man en slutsats utifrån detta som då alltså "måste" vara sann.

Så funkar det inte för de flesta utan jag, och många med mig, vill gärna bygga våra resonemang på de fakta som framkommit och dessutom använda oss av logik, sannolikhet, vetenskap och erfarenhet när vi ställer upp hypotetiska resonemang.

Likaväl som att folk inte vill mata troll så vill man inte heller mata alternativteoretikerna, jag tror det är därför många gett upp att skriva i tråden.
2015-11-08, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Tack, hade jag missat. Oavsett så luktade han nog inte hallon lortgrisen.
2015-11-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
jag lade in en fråga igår men har inte haft tid gå igenom allt svammel för att se om någon haft något konkret att kommentera

Har nu läst om den gröna teleskoplastaren ,främst för jag känner ett av vittnena från förr !!

AJ och sonen ser den alltså ute och köra på dagen , flera förhör om den ,bla hävdar Ulrik Lind med fru att den stod i den öppna porten på baksidan av Ladan kl 20.20
....... men sen då ?? inga mer förhör ?
vem hade ställt den där ?
vem flyttade den ? och när ?

vad jag kan förstå så fanns bara Grävmaskinen som stod INNE i ladan där när dom började söka ?
fattar det som att teleskoplastaren stod på sin plats inne i den låsta spritfabriken på Måndag morgon?
eller ?

nån som har nåt svar ?

läser man Ulrik Lind och fruns vittnesmål sid 51-64 så är det för mig ! inte utrymme för några tvivel .
Ulrik ser lastaren i porten ca 20.20 ,noterar att den är en speciell som han känner igen ,
När han får reda på att Lisa saknas ,så ringer han den han tror äger den ,får då höra att Arrendatorn Åslund köpt den , han visar polisen på plats var den stod , han kan med säkert ange dag och tid !!

jag har inte talat med Ulrik på många år men har inte hört annat än att han fortfarande är en helt normal tillförlitlig person !!!

vad gör polisen åt detta vittnesmål ???? det placerar ju maskinen i Ladan på söndag kväll ......
men vem har kört den dit ???????? när ?????? varför ???????

Även AJ och HJ har ju sett den !!!
den står ju normalt i den låsta spritfabriken ? ett fåtal har nyckeln !

men polisen verkar ju inte brytt sig gå vidare med detta ???
för mig obegripligt .......
4 personer har sett den ute på Söndagen , men vem använde den ??

det indikerar ju på en ev medhjälpare ? ev mannen som tidigare sågs av Janne Rundqvist komma ut ur ladan ????,sid 235

för NB var ju 20.20 nere i Källby och handlade ! men AB var ju hemma ?eller ?
vad gjorde resten som hade nycklar till spritfabriken ?

polisen påstår ju dom vänt på varenda sten ........ kanske man behöver ta i lite bättre ?
och vända på stora obekväma stenar ?

lätt tro att detta släppts för det kan rubba Åklagarens gärningsbeskrivning ? fast å andra sidan varför då ta med det i FU , och inte lagt hela Lastmaskins historien i slasken .... obegripligt för mig

Den här FU ska ju vara så fantastiskt bra gjord enligt vissa ......
Men för mig som aldrig läst nån sådan förut så verkar den som ett stort frågetecken ?????
massor av otroligt märkliga !! motsägelsefulla uppgifter ......
"Gedigen" är tydligen det samma som massor av sidor ?

Även Lena Svedung avfärdar man uppenbarligen som "icke trovärdig "
tänker då på hennes inringda vittnesmål sid 109, om att hon sett/talat med en okänd som var i sällskap med AN i spritfabriken , Det var alltså INTE NB som hon anger hon känner igen

både AN och NB ,(sid 1375 tror jag ?), säger det var NB som talade med Lena .......
så antingen är Lena Svedung senil eller så ljuger både AB och NB , och det då fanns en 3dje person
på plats ......... isåfall vem ,och varför ljuga ......

nån som läst nåt mera om Lastmaskinen som jag kan ha missat i denna "perfekta" FU ?

Det märkliga tycks vara att lastmaskinen verkar intressant i ett visst skede av utredningen men sedan bara den försvinner från huvudspåret utan någon förklaring. Den läggs heller inte i slasken. Eller glömde dom det? Vad är det i så fall mer som ligger där skvalpar?
2015-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Intressant att läsa dina inlägg som alltid. Du säger att bara ett fåtal har nyckel till gamla spritfabriken, vet du vilka som har det? Jag antar att detta inte analyserats närmare för att man riktat in sig på den silverfärgade bilen som kör fort till Martorp vid halv åtta tiden.
Jag tycker också att detta borde följts upp, verkar ju inte normalt att den står där på söndagskvällen? Kan ingen förklara detta måste det vara ytterst misstänkt.
Har för mig att jag läst i förhöret med AB att hans bror(NB) ska ha kommit hem och frågat efter/hämtat nyckeln till spritfab där lastarn har sin normala garageplats. Eller ??
2015-11-08, 18:48
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag tror att den absoluta majoriteten är övertygad om att NB är skyldig, både här på Flashback och "ute i verkligheten".

Dessutom upplever jag att det är ganska få även här på Flashback som inte tror på åklagarens version och NB:s skuld. Min gissning är att ni alternativteoretiker är mellan 5 och 10 personer.

Alternativteoretikerna kanske upplevs som många eftersom dessa postar inlägg precis hela tiden (och uppenbarligen tillbringar väldigt lite tid afk) och många andra skribenter har helt enkelt gett upp att att skriva inlägg eftersom alternativisterna inte verkar mottagliga för logiska resonemang. De verkar mer tro på att den som skriker högst eller skriver sista inlägget i en diskussion också är den som har rätt.

Jag tror att folk hetsar upp sig, i den mån de gör det, för att det är frustrerande att diskutera med någon som man aldrig når fram till och som hittar på vad som helst och sen påstår att det är bevis.

Alternativt så ställer alternativisten upp ett eget hypotetiskt resonemang (som helt saknar stöd i fuppen) och sen drar man en slutsats utifrån detta som då alltså "måste" vara sann.

Så funkar det inte för de flesta utan jag, och många med mig, vill gärna bygga våra resonemang på de fakta som framkommit och dessutom använda oss av logik, sannolikhet, vetenskap och erfarenhet när vi ställer upp hypotetiska resonemang.

Likaväl som att folk inte vill mata troll så vill man inte heller mata alternativteoretikerna, jag tror det är därför många gett upp att skriva i tråden.

Kan inte annat än hålla med, noterar också att flertalet är samma nick i andra krimtrådar med samma avvikande slutsats jämfört med dom och majoritetsåsikter, tex. VB-fallet i Boden.

Finns absolut inget i denna utredning som pekar på annan skyldig eller något som kan fria NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in