2015-11-08, 00:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tycker inte du att det är konstigt att man hittar NB:s blod och DNA endast på Lisas kläder, några snören och på en rörstump i taket. Inget blod i bilen eller på tejpen, ingenstans man kan tvätta av blod, inga blodiga torkpapper, inga blodiga handskar, ingenting... Låter som plantering, där man riktat in sig.

Postat av hasselmuz

Citat Hamilkar:
Professor i molekylärbiologi

Jag kan alltså inte se något sätt som en medicinskt och molekylärbiologiskt outbildad person skulle ha kunnat avsatt de DNA-spår som utredningen har

Detta vet Xenia att Hamilkar sagt som svar på planteringsteorin men låtsas nu att hon inte vet.
[I]FUL debatt- teknik[/i]
2015-11-08, 00:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det där var stor HUMOR
Rönnbäck sa det där i sin slutplädering när hon svingade vilt

Han har enligt läkarundersökningen väldigt lite psoriasis!
Tycker du att det är roligt att NB har dålig advokat? Ska han dömas pga det? Är du rädd för att en bättre advokat kan sänka bevisningen?
2015-11-08, 00:48
Medlem
Citat:
Tycker du att det är roligt att NB har dålig advokat? Ska han dömas pga det? Är du rädd för att en bättre advokat kan sänka bevisningen?
Även om jag tror att han är 100 procent skyldig så hade det faktiskt varit intressant att se hur Silbersky hade hanterat försvaret.
2015-11-08, 00:51
Medlem
Citat:
Nja... 194 cm upp behöver hon inte ha hängt.
Eftersom dödsorsaken är hängning eller strypning så kan han ha hissat upp henne bara så mycket så att hon står på tå och stryps/hängs när hon inte orkar stå på tå längre.
Misstaget jag funderar på om han gjorde är att använda ett för tunt snöre så hon dog snabbt... (hoppas jag)
Med ett tjockare rep så hade det gått mycket långsammare.

I och med ett snabbt förlopp när hon dog så fick han ju mer tid över till att gömma kroppen och allt annat. Men han missade lite i stressen... och lämnade spår efter sig.
Läskigt att tänka sig, men hans "projekt" kanske misslyckades p g a hans dåliga kunskaper och klantighet !
2015-11-08, 00:51
Medlem
MissJaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det verkar vara oklart när de slutade att arbeta på söndagskvällen. Först hette det att en tjej åkte tidigare på moped 17:20 och att Lisa och två tjejer till stängde och åkte 18:20. Sedan korrigerades det till att den första åkte iväg 18:20 men innan de andra tre.

Lisa skickade ett sms till pappan 18:22 att hon var klar att åka hem. Fickringningen kom 18:26 där Lisa låter normal och tycks samtala med en eller två andra personer. Lisa säger: "Nu är det klart" och sedan hör pappan ett metalliskt ljud som från en dörregel. Men det fanns just en sådan dörregel med hänglås som låstes precis när de skildes.

Enligt kollegorna hade hon tappat ett örhänge precis när de skulle gå ut och hon skulle lyssna på musik i öronsnäckorna när hon åkte. När hon gick runt hörnet och försvann hade hon fortfarande hjälmen under armen. Hon måste ha hunnit fram till mopeden eftersom nyckeln satt i och rattlåset var ur. Antagligen hann hon sätta på sig hjälmen eftersom den inte blev kvar vid mopeden som en del andra av hennes tillhörigheter.

Från en bil som åkte förbi såg ett par en kvinna som stod vid en scoter färdig att åka iväg. Framför dem på vägen körde en mörk bil mycket långsamt, möjligtvis samma bil som Lisas kollegor också hindrades av och sedan körde om. Den bilen kördes av en äldre dam.

Sedan kom gm. Klockan 18:40 visade mobilen sitt sista livstecken, en automatisk regelbunden uppdatering till nätet.

När hennes kropp hittades i skåpet var hjälmen av och silvertejp var lindat många varv runt hennes huvud. Bl.a. för näsa och mun. Tejpen var blodig från insidan och detsamma var hennes hjälm som hittades utanför, blodig vid platsen för munnen. Snöret som hon hade hängts/strypts med var under tejpen. Den enda skadan som redovisas i FUP var ett brott på tungbenet. Hennes blod fanns också på hennes jacka. Rimligen kom blodet på jackan från näsa och mun innan huvudet tejpades.

Det fetade: Då tycks att BO har fått ett slag med hjälmen på som fick henne medvetslös under händelseförloppet, då måste GM har burit henne från caffet till ladan/mjölkrummet och inte lurat henne dit?
2015-11-08, 00:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, det är förstås vansinnigt att försöka bränna en kropp i den där rishögen. Men vem vet hur GM tänkte. Redan att komma på idén att trycka in kroppen i ett smalt skåp förefaller vansinnigt för de flesta.

Ot: Har precis uppdaterat mig om gravbål. Nyare experiment har tydligen kommit fram till helt andra resultat. Problemet är bara att gravbålet byggdes på ett annorlunda sätt än i det gamla experimentet. Därför vet jag inte vad jag ska utläsa av det.
GM är inte den enda mördaren som har kommit på vansinniga ställen.
Citat:
Det fanns en par till uttryck i det jag skev som jag borde ha fetat. Fetade det nu och fantasisyn och gast är ju talande för alla teorier i tråden.

Det jag inte förstår hur alla kan tycka att det är så konstigt att Nerijus gömde Lisa i byssjan!? Det var ju en plats ingen gick till för den var inte använd på många år och den låg nära när han behövde göra sig av med kroppen snabbt. I hans kaotiska hjärna var det nog bara en mellanförvaring... men sen sket det sig rejält för det blev ett enormt pådrag.

En man mördade sin fru/sambo och gömde henne under en upp och nervänd båt på sin egen tomt. En annan stoppade ner sin mördade fru/sambo i oljetanken på sitt eget hus.
En bror mördar sin syster och gömmer henne under sängen.
Stressade människor gör konstiga saker, speciellt när dom har ont om tid, svårare än så är det inte.

Skulle jag mörda och ha gott om tid så körde jag liket så långt jag bara orkade hålla mig vaken bakom ratten och sen dumpade jag det i ett bottenlöst kärr. Och ja... jag vet var det finns en sån plats lättillgänglig och jag kan stanna med bilen precis bredvid, men det många mil härifrån.
Edit: Glömde en mening.
Men Nerijus kände bara till dom närmaste omgivningarna och mindes kanske ingen bra plats i hastigheten. Han trodde han hade gott om tid.
2015-11-08, 00:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Postat av hasselmuz

Citat Hamilkar:
Professor i molekylärbiologi

Jag kan alltså inte se något sätt som en medicinskt och molekylärbiologiskt outbildad person skulle ha kunnat avsatt de DNA-spår som utredningen har

Detta vet Xenia att Hamilkar sagt som svar på planteringsteorin men låtsas nu att hon inte vet.
[I]FUL debatt- teknik[/i]
Jag uppfann igår en planteringscocktail, och dag kom jag på hur man gör den utan centrifug. Nyckelordet är sänka. Låter man blodet stå i ett provrör med antikoagulationsmedel en timme sedimenterar sig beståndsdelarna och det är lätt att få ut de delar som behövs för att få skapa cocktailen.
2015-11-08, 00:56
Medlem
Citat:
Du får nog börja en jolleskola för här handlar det om andra sorters knutar/knopar troligen och ingen blåknut.
Kan man knyta fast en båt kan man lite olika sorters knopar.
Jovisst, därav mitt intresse för lite polispusslande med stumparna. För visst ser det ut som om en knop finns kvar (FUP sid 671) ? Och där finns 6 fria ändar, vilket tyder på avskärning.
2015-11-08, 01:02
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns inga bevis på att något av detta ägt rum. Det är bara spekulationer.

Det finns inga bevis på att Lisa varit i ladan.
Det finns ingen dödsorsak. Och fortfarande ingen dödstidpunkt.
Det finns inga bevis på att Lisa transporterats till ladan av mgm.
Det finns inga bevis på när hon placerades i klädskåpet.

Du skiter i fakta!

Det finns dödsorsak
Det finns dödstidpunkt
Det finns bevis på när hon placerades i skåpet

Skillnaden mellan oss som tror att NB är skyldig och er är att ni bara ignorerar fakta. Hur är det möjligt att göra så? Obegripligt för mig.

Det finns inga bevis på att pappan är inblandad
Det finns inga bevis på att Lisa inte satt i skåpet hela tiden
Det finns inga bevis på att Lisa inte var i ladan
Det finns inga bevis på att NB är oskyldig
Det finns inga bevis på att Lisa inte transporterades av NB i sin bil.
Det finns inga bevis på att vittnen ljuger
Det finns inga bevis på att NB inte gillade våldsporr
Det finns inga bevis på att Adriana ljuger

Ganska svårt att bemöta debatt-teknik som går ut på inte-påståenden.

Prova så får du se!
2015-11-08, 01:05
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått, eller ens antytt, att MPS eller militären skulle vara fiender till NB.
Vad kallar då du detta inlägg? Det tolkas bara på ett sätt!
Citat:
Militären hade varit där och letat. Han har fiender.
2015-11-08, 01:06
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll, för att blöda på röret måste han ha blött på tejpen vid samma tillfälle, och det gjorde han inte.
Måste är din bedömning och inte alla andras. Kanske dessa andra bedömningar kan vara lika trovärdiga, innan vi vet mera ? Var lite mera öppen för andra synsätt så blir diskussionen intressantare. Jag oroar mig för att du i en hypotetisk konfrontation med MGM, som berättar öppenhjärtigt om händelseförloppet, stridande mot din uppfattning, skulle opponera dig och säga "Nej, N, så kan det inte ha gått till, det måste i så fall ha kommit blod på tejpen !" Harrisburg 2.0 s a s.
2015-11-08, 01:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, för att blöda på röret måste han ha blött på tejpen vid samma tillfälle, och det gjorde han inte.
Men helsefyr så tragisk du är.. han har högst troligt haft handskar i vissa moment.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in