2015-11-07, 23:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Likfläckarna har vi redan avhandlat. Upprepar - det finns inget som motsäger att Lisa placerades i skåpet i ett senare skede. Däremot en del som talar för det.

Så var Lisa/Lisas kropp har varit mellan söndag kväll och fredag vet ingen.

Edit: Jo. Dräparen och dräparens hjälpare. De vet.

17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Postat av hasselmuz

Likfläckar är fixerade efter 6-8 timmar. Dvs om kroppens läge förändras efter det är likfläckarna fixerade där de fanns de första 6-8 timmarna.

Dvs det syns om man flyttar en kropp pga likfläckar.

http://www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/ST_lakare/2015/Dokument%20fr%C3%A5n%20ST%20seminarium/Efter%20d%C3%B6den%202015-03-12.pdf
2015-11-07, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Handskar under tejpning? Använd kniv. Krångligt med byxknappen? Använd kniv.
Handskar lagar sig själva när man sätter sig i bilen.
Sår på underarm eller finger, svårt att välja.
Detta har slagits upp i tråden som ett superargument. Nog fan är det jävligt att använda handskar vi hantering av silvertejp - men är det en förslagen mördare med ett visst mål så är det absolut inte omöjligt. Motivationen driver denna mannen och han har inte tänkt sig avsätta spår. Han ska riva av ett par bitar - resten på över två meter snor han runt huvudet i ett svep. Svårt att göra med handskar på? Not.
Han fäster i ena änden sen virar han.
2015-11-07, 23:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har slagits upp i tråden som ett superargument. Nog fan är det jävligt att använda handskar vi hantering av silvertejp - men är det en förslagen mördare med ett visst mål så är det absolut inte omöjligt. Motivationen driver denna mannen och han har inte tänkt sig avsätta spår. Han ska riva av ett par bitar - resten på över två meter snor han runt huvudet i ett svep. Svårt att göra med handskar på? Not.

Riva av 6 bitar dessutom. Kanske var en avskuren inte mer. Innan han är klar med tejpningen bör Lisa vara avliden i så fall om han nu skötte detta med handskar eller om han gjorde det då hon hängde 194 cm upp.
2015-11-07, 23:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men, om han hade kniv hade han inte behövt ta av sig handskarna under avklädningen.
2015-11-07, 23:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Riva av 6 bitar dessutom. Kanske var en avskuren inte mer. Innan han är klar med tejpningen bör Lisa vara avliden i så fall om han nu skötte detta med handskar eller om han gjorde det då hon hängde 194 cm upp.
Silvertejpen är klippt av krim.tekniker - därav delar som passar ihop. >2 meter totalt.
2015-11-08, 00:00
Medlem
Citat:
Jag förhåller mig strikt till de två mycket erfarna rättsläkarna vilka uttalat sig om dödsorsaken. Åklagaren obducerar inte och fastställer inte dödsorsaken men sköter den juridiska delen i domstolen.
Jag blir lite trött på att han faktiskt ändrar i gärningsbeskrivningen, men det kan ha med det rent juridiska att göra. Som en gardering möjligtvis. Men litar man inte på de här två mycket erfarna rättsläkarna så blir det lite oseriöst. Det var ju ingen direkt som citerade den sk sjuksköterskan och hennes uttalande. Hon hade inte obducerat inte varit på plats i byssjan och hade inte fullständigt material.

Citat:
Vidare klagade den här sjuksköterskan som var inkallad av försvaret på att man inte såg snörets fåror riktigt ordentligt på någon bild. Det förklarade man med att hon hade håret emellan. Kan man inte se skillnad på en strypning och en hängning ska man lägga sin läkarrock på hyllan. Eller uttala sig om osäkerhet i så fall eller bara hålla käften.

Tona ner objektiviteten...

Vad det handlade om var att repet (lindat två varv runt offrets hals med en knut på halsens framsida och med djupare intryckning på halsens högra sida) inte hade rört sig av de i obduktionsprotokollet dokumenterade märkena på halsen att döma. Borde repet ha glidit något om en bevisat frisk, odrogad person hängts upp vid medvetande och gjort motstånd? En kamp utspelats som gett både GM och BO märken?
2015-11-08, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Har det gjorts senare experiment av arkeologer som vederlagt detta?

Naturligtvis brinner inte precis allt upp. Men gravaskan blir ju mer lätthanterlig än en kropp.
I den mest målmedvetna likbränningen blir det tillräckligt mycket kvar för forensikerna att plocka med, t ex tänder, implantat, tandställningar, skruvar i gamla frakturer - vad vet man ? Att bränna ett lik i den där rishögen betraktar jag som en vansinnig idé, vilket inte utesluter att GM verkligen tänkt sig detta förfarande. "Gör det enkelt" gäller även mord: kör långt bort i skogen och dumpa. Förr eller senare kommer allt fram men med utplånande tidsfördröjning.
2015-11-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja det är lite yrande om spik... men så bra då att han nyligen har skadat sig
Bland annat här...
Nerijus: -Jag har ingen aning hur blodet kunde ha hamnat, jag har aldrig haft några sår, med undantag denna dag, dagen innan när jag var gripen jag har skurit mig här med en spik.

Och så här...
Nu ska vi se, jag tänkte fråga dig eh, du berättade ju här att du hade skadat handen, vilken dag det var, vart det var någonstans, när det hände?
Intill det nya huset, det var onsdag eller torsdag, innan vi greps
Hm, vad var det som hände när du skadade handen?
Helt enkelt när jag drog ner, plankan då rev jag mig med en spik och sen sånt som jobb jag har du vet jag brydde mig inte om de
Nej, men blödde du den här gången?
Ja, det till och med syns så att säga att det är ett sår
Var du ensam eller var det nån med dig?
Äh, jag var tillsammans med min bror
Var det bara du och din bror där?
Ja på arbetsplats
Och intill det nya huset, var det, det sista du jobbade med innan du greps?
Ja

Och så här
Om att ditt blod finns på de här ställena
(ohörbart) men vad ska jag svara, jag behöver inte mycket liten skrapa det börjar droppa
Mmm
Nästa gång kan vara att den redig skrapning med spik eller något, det är mitt jobb det är inte
sånt att jag skulle och sitta och göra nått du vet, det är ju byggarbete

Det byggarbetet (Blomberg 10) var alltså onsdag efter att LH blev mördad. Jag tvivlar på spikskada, däremot kan han avsatt blod vid t.ex. garaget som hunden markerade. En skada han åsamkadde sig vid mordet på LH, som gick upp.

Enligt NB själv blöder han aldrig. Jo jo.
2015-11-08, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, om han hade kniv hade han inte behövt ta av sig handskarna under avklädningen.
Men halledudanedå vad du kämpar emot. Han har kniven under inledningen som hot - sen lägger han den ifrån sig. Mission completed och så använder han den igen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var är källan till att han har använt kniv vid röret?
Vet inte, men det är väl ändå troligt ? Skulle han annars ha stått och lirkat upp knopen med naglarna ? Han var ju ändå snickare.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi vet ju inte vad han gjort med snöret efter fixeringen upptill (mitt föreslagna pusslande av stumpar skulle kunna klarlägga detta). I den enklaste av världar skulle snöret bara göra 3-4 slag runt röret och i stor utsträckning genom friktion bromsa tyngden. Fixering krävdes dock och till detta räckte en enkel knop varsomhelst under röret. Nerskärning av ett sådant arrangemang kräver bara ett enda snitt i den ena parten, mellan knopen och röret. Så långt så väl. Men det är inte uteslutet att han först skar av den belastade parten under knopen, lämnande knopen kvar, och därefter skar ner resten. Varför, vet inte jag, men en möjlighet är att knopen dragits åt under röret, varvid det blev praktiskt att först skära av den bärande parten under knopen för att sedan lirka loss fixeringen vid röret. Han kan ju även ha varit så uppskakad att händerna "levde sitt eget liv" och for hit och dit - han bara skar okontrollerat. I ett sådant scenario kan han dels ha skurit sig dels sluntit och farit iväg mot röret med hand eller handled.
"uppskakad att händerna "levde sitt eget liv" och for hit och dit - han bara skar okontrollerat" och stackars Ockham snurrar som en karusell i sin grav... Kom med något lite mer sannolikt.
2015-11-08, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vet inte, men det är väl ändå troligt ? Skulle han annars ha stått och lirkat upp knopen med naglarna ? Han var ju ändå snickare.
Det tas för troligt iom kökskniven samt att under hot ha för LH in/genom ladan. Han kan även ha yrat runt hemma efter den då han s.a.s letade efter en "plåtsax". Liknande kniv finns i hushållet som hittats i bilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in