2015-11-07, 13:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Moloken kan leda fram till ordet mol som nog är okänt i vissa kretsar. Mol är ett förstärkningsord och kan användas som mol allena eller mol tyst.

Mol används också inom kemin men det faller lite utanför ämnet.

Fast moloken är inte härlett ur mol. Det kommer ur mod, där d fallit bort. Moloken är en synonym till modstulen och modfälld, där »loken« kommer från luka som betyder stänga. Moloken kan därmed sägas vara ett tillstånd när modet är utestängt. Mod i detta fall är synonymt med »sinne«.

Mol å sin sida betyder flera olika saker som du är inne på:

- kemisk beteckning för lösningskoncentrationen grammolekyl

- massa

- synonym till fullständigt (mol allena = fullständigt ensam, kan tyckas vara en pleonasm eftersom det är svårt att inte vara fullständigt ensam om man faktiskt är ensam)
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-11-07 kl. 13:11.
Citera
2015-11-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast moloken är inte härlett ur mol. Det kommer ur mod, där d fallit bort. Moloken är en synonym till modstulen och modfälld, där »loken« kommer från luka som betyder stänga. Moloken kan därmed sägas vara ett tillstånd när modet är utestängt. Mod i detta fall är synonymt med »sinne«.

Mol å sin sida betyder flera olika saker som du är inne på:

- kemisk beteckning för lösningskoncentrationen grammolekyl

- massa

- synonym till fullständigt (mol allena = fullständigt ensam, kan tyckas vara en pleonasm eftersom det är svårt att inte vara fullständigt ensam om man faktiskt är ensam)
Tack för denna utförliga förklaring, intressant!
Citera
2015-11-07, 13:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Tack för informationen...
Citera
2015-11-08, 09:39
Medlem
Ett ord som man hör ibland i lite äldre svenska filmer: vickning.

Ett ord som ännu användes på 60-talet av mina föräldrars generation, i betydelsen liten efterfest i form av något ät- och drickbart. Som en liten lugn avslutning på en trevlig (ute)kväll. Hör man aldrig längre, tror inte yngre människor (35 och därunder) vet vad det betyder ens (gissar jag utan starka belägg).
Citera
2015-11-08, 11:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Ett ord som ännu användes på 60-talet av mina föräldrars generation, i betydelsen liten efterfest i form av något ät- och drickbart. Som en liten lugn avslutning på en trevlig (ute)kväll. Hör man aldrig längre, tror inte yngre människor (35 och därunder) vet vad det betyder ens (gissar jag utan starka belägg).

Vickning var vanligt förekommande hos min föräldrar när jag växte upp. Dom hade (och har) en stor bekantskapskrets och det har serverats många Janssons Frestelse med öl och snaps i min familj frampå kvällskvisten.

Nattamat på skånska...
Citera
2015-11-08, 11:32
Medlem
Citat:
Vickning var vanligt förekommande hos min föräldrar när jag växte upp. Dom hade (och har) en stor bekantskapskrets och det har serverats många Janssons Frestelse med öl och snaps i min familj frampå kvällskvisten.

Nattamat på skånska...
Du menar väl nattamaod ?
Janssons Frestelse låter lite bökigt att fixa till kl 24+ men man har kanske en bit över i frysen sen jul, som man bekvämt kan värma upp i mikron. Världen förändras och vi med den .

Vickning idag är väl något eleven gör med stolen i klassrummet.
Citera
2015-11-08, 11:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nattamat på skånska...

Under 40- och 50-talet blev det i kulturella kretsar populärt att använda nachspiel. I strikt mening skiljer sig det från vickning, genom att det förra [nachspiel] är en kompletterande tillställning medan det senare är en måltid på befintlig tillställning.
Citera
2015-11-08, 12:25
Medlem
Citat:
Under 40- och 50-talet blev det i kulturella kretsar populärt att använda nachspiel. I strikt mening skiljer sig det från vickning, genom att det förra [nachspiel] är en kompletterande tillställning medan det senare är en måltid på befintlig tillställning.

Användes verkligen uttrycket Nachspiel i Sverige under 1940- och 50-talen? Jag trodde att tyska uttryck, liksom det tyska språket, överlag tappade kraftigt i popularitet efter andra världskriget!?
Citera
2015-11-08, 12:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Användes verkligen uttrycket Nachspiel i Sverige under 1940- och 50-talen? Jag trodde att tyska uttryck, liksom det tyska språket, överlag tappade kraftigt i popularitet efter andra världskriget!?

Klart att det användes och då, som jag påpekade, företrädesvis i kulturella kretsar.
Citera
2015-11-08, 13:47
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Har man minsta nyfikenhet kring språk så har man nog kollat upp det för att ta reda på vad tusan som menas med vickningschips.
Citera
2015-11-08, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har man minsta nyfikenhet kring språk så har man nog kollat upp det för att ta reda på vad tusan som menas med vickningschips.

Det är säkert väldigt många som inte ens reflekterar över det.
Citera
2015-11-08, 16:54
Medlem
Citat:
Det är säkert väldigt många som inte ens reflekterar över det.
Exakt, eller så kanske de drar till med en vild gissning. "Hrmm... vickningschips? Har nog med den räfflade formen på chipsen att göra! Lite veckigt så där! Jaha, var är kassan?" Sen är allt glömt, folk är lite språk-lata.

Hittade t o m en Flashbacktråd som bekräftar min hypotes: (FB) Vickningschips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in