2015-11-08, 02:42
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
De enda sätten du kan verifiera ditt konto på är genom att kunna användarnamnet + lösenordet, och detta bevisar du genom att logga in, eller genom att ha tillgång till den angivna epostadressen och då kan du återställa lösenordet och sedan logga in.

Har du tagit bort eposten så är det steget utraderat. Och om inget av dessa steg fungerar så är kontot förverkat och inget vi kan göra något åt.

Nej,

metadata lagras, Flashback.org samlar personuppgifter precis som alla andra företag eller?
Senast redigerad av Yr.kand 2015-11-08 kl. 02:46.
Citera
2015-11-08, 02:49
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Förmodligen lättare att vända sig till mejlbolagen och försöka få tillgång till mejlet därifrån. Reggade du mejlet på riktiga uppgifter så har de förmodligen mer resurser och vilja att hjälpa dig.

Nej, större infrastruktur och mer jurister där.
Citera
2015-11-08, 02:54
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Kommer du alltså ihåg ditt gamla användarnamn, men inte ditt lösenord? Om du försöker logga in som ditt förra ego med fel lösenord kommer en ruta där du får fylla i din e-postadress. Givet att du kommer ihåg vilken e-postadress ditt förra konto hade får du ett mail för att återställa ditt lösenord. På så sätt kommer du åt ditt gamla konto och kan klicka på brevikonen för att se dina PM.

Det är ett sätt som kan bli som du önskat, men att från detta konto hitta ditt förra kontos PM tror jag inte går.

Bra tips, men går inte i detta fall.
Citera
2015-11-08, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand
Nej,

metadata lagras, Flashback.org samlar personuppgifter precis som alla andra företag eller?

Varför tror du inte på vad någon som har bättre koll på hur forumet fungerar säger?

Det har varit vääääääldigt mycket snack om Flashbacks eventuella datalagring det senaste halvåret eller så efter en möjlig läcka. Numera sparas inget sådant och gamla uppgifter som eventuellt fanns har raderats.
Citera
2015-11-08, 11:07
Medlem
Citat:
Bra tips, men går inte i detta fall.

På vilket sätt går det inte? Som jag skrev i (FB) Varning! Byte av e-mail fungerar inte. Kontot blir spärrat och går ej att aktivera. var det ett tag problem med byte av e-post, men det löste sig. Om jag loggar in som mitt andra konto (på vilket jag p g a strul när jag skapade det inte kan skriva något, för jag är inte Medlem utan Awaiting Email Confirmation) med användarnamn står det först:

"Du har angivet ett felaktigt användarnamn eller lösenord. Var vänlig och tryck på bakåtknappen, skriv in korrekta uppgifter och försök igen. Glöm inte att lösenordet är känsligt för gemener och versaler (små och stora bokstäver). Har du glömt ditt lösenord? Klicka här!

Du har använt 1 av 5 tillåtna inloggningsförsök. Efter att alla 5 har använts, kommer du inte att kunna logga in under 15 minuter."

Klickar man på "här" står det:

"Om du har glömt ditt användarnamn och lösenord kan du begära att få ditt användarnamn skickat till dig via e-post samt att ditt lösenord återställs. När du skriver in din registrerade e-postadress kommer det att skickas instruktioner till dig om hur du återställer ditt lösenord.
E-postadress: (textruta)"

Då jag kom ihåg mitt lösenord hittade jag i alla fall Kontrollpanelen, vilken ju är stängd om man ej är inloggad, men det ska ju inte vara så att man i ditt fall måste skriva på ett ställe man inte kommer åt, för i så fall kan du ju komma åt allt på det kontot. Om det inte gick via mejl får du försöka tänka igenom vad du kan ha haft för användarnamn och lösenord. Du har 5 försök på dig.
Senast redigerad av jo5h2pe 2015-11-08 kl. 11:12.
Citera
2015-11-08, 19:44
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Varför tror du inte på vad någon som har bättre koll på hur forumet fungerar säger?

Det har varit vääääääldigt mycket snack om Flashbacks eventuella datalagring det senaste halvåret eller så efter en möjlig läcka. Numera sparas inget sådant och gamla uppgifter som eventuellt fanns har raderats.

Jag vet inte och litar inte på större organisationers datahantering, särskilt inte om bolaget är placerat i USA. Det finns många anledningar till det. Flashback litar jag ganska mycket på överlag.

Sen har jag väl överlag en tendens att vara skeptisk mot allt som är "mainstream"(ja, flashback är mainstream)och tillskansat sig stor makt(jag passar på att tacka alla användare som gjort flashback till vad det är idag);
Men detta stycke är personligt och har inget med sakfrågan att göra.
Citera
2015-11-08, 19:46
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
På vilket sätt går det inte? Som jag skrev i (FB) Varning! Byte av e-mail fungerar inte. Kontot blir spärrat och går ej att aktivera. var det ett tag problem med byte av e-post, men det löste sig. Om jag loggar in som mitt andra konto (på vilket jag p g a strul när jag skapade det inte kan skriva något, för jag är inte Medlem utan Awaiting Email Confirmation) med användarnamn står det först:

"Du har angivet ett felaktigt användarnamn eller lösenord. Var vänlig och tryck på bakåtknappen, skriv in korrekta uppgifter och försök igen. Glöm inte att lösenordet är känsligt för gemener och versaler (små och stora bokstäver). Har du glömt ditt lösenord? Klicka här!

Du har använt 1 av 5 tillåtna inloggningsförsök. Efter att alla 5 har använts, kommer du inte att kunna logga in under 15 minuter."

Klickar man på "här" står det:

"Om du har glömt ditt användarnamn och lösenord kan du begära att få ditt användarnamn skickat till dig via e-post samt att ditt lösenord återställs. När du skriver in din registrerade e-postadress kommer det att skickas instruktioner till dig om hur du återställer ditt lösenord.
E-postadress: (textruta)"

Då jag kom ihåg mitt lösenord hittade jag i alla fall Kontrollpanelen, vilken ju är stängd om man ej är inloggad, men det ska ju inte vara så att man i ditt fall måste skriva på ett ställe man inte kommer åt, för i så fall kan du ju komma åt allt på det kontot. Om det inte gick via mejl får du försöka tänka igenom vad du kan ha haft för användarnamn och lösenord. Du har 5 försök på dig.

Jag slog i frustration in en random knappkombination samt ctrl c + ctrl v inget email finns kopplat till kontot. Det fanns men jag tog bort det.
Citera
2015-11-08, 20:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ptja, man kan verifiera sig med pass eller annan godkänd legitimation och ge en väldigt noggrann beskrivning av innehållet, skulle det visa sig att kontot blivit utsatt för intrång och det finns känslig information där lär den riktiga ägaren höra av sig.
Sen får man givetvis ha en person som gör en bedömning.

Nu förstår att jag att PUL m.m inte gäller eftersom verksamheten är lokaliserad med säte USA(tänkt på det ni som skriver här).
Jag förstår även att Flashback bygger på arbete av frivilliga medlemmar, men förmodligen får bolaget stora summor i Reklamintäkter.
Även det senaste blir svårt att verifiera eftersom det i princip skulle kräva en process för att få reda på(tror jag).
Pass/Leg funkar givetvis inte eftersom Flashback inte har några sådana identitetsuppgifter lagade på sina användare. För att det skulle fungera så skulle man vara tvungen att ange t ex personnummer vid registrering och det skulle ju göra att man inte längre kunde vara anonym på FB.
Citera
2015-11-08, 21:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Nej,

Det enda vi hade var epostadressen. Den var för lösenordsåterställningen. Sedan så hashade vi allt vi hade och införde möjligheten att ta bort eposten från kontot. Ingen kan se något, inte ens teknikerna som jobbar med databasen.

Citat:
Jag slog i frustration in en random knappkombination samt ctrl c + ctrl v inget email finns kopplat till kontot. Det fanns men jag tog bort det.
Då finns det inget som går att göra, för då kan du inte heller försöka gissa dig till vad du kan ha angett för info.
Citera
2015-11-09, 11:06
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det enda vi hade var epostadressen. Den var för lösenordsåterställningen. Sedan så hashade vi allt vi hade och införde möjligheten att ta bort eposten från kontot. Ingen kan se något, inte ens teknikerna som jobbar med databasen.

Då finns det inget som går att göra, för då kan du inte heller försöka gissa dig till vad du kan ha angett för info.

Har inte Flashback ett eget SSL-system och åtminstone ett eget certifikat? Isf borde någon på bolaget ha nyckeln.
Citera
2015-11-09, 11:50
Medlem
Citat:
Har inte Flashback ett eget SSL-system och åtminstone ett eget certifikat? Isf borde någon på bolaget ha nyckeln.

Nja, SSL har inget med databasen att göra utan handlar om hur webbservern och webbläsare kommunicerar så det är lite som att jämföra äpplen och päron.
Citera
2015-11-09, 11:51
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Vi kan inte få tag på epostadressen som är hashad, vi kan inte se vad den gamla eposten var innan hashningen, och vi kan inte se det som är raderat.

Vad är det du försöker uppnå egentligen? Kan du sätta dig ned och förklara det? För om du undrar över någon information vi har om konton så är svaret att vi inte har någon. Det är ingen hemlighet att vi förut hade epost-adresser sparade för lösenordsåterställningen, men nu går det att ta bort sin epost och då har vi ingen, samt att i vilket fall som helst så är eposten hashad och vi kan inte få tag på den. Du kan inte komma åt ditt konto om lösenordet är borttappat och du tagit bort eller glömt eposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in