Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-11-06, 19:56
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Han visade sig spela rätt ända in i det sista och hoppade av i rätt tid. Han skall dock tacka Rickard som fick honom att tänka till en gång till på sista frågan och bli såpass osäker att han hoppade av.

Ja, eller hur. Lät det inte som att Rickard ville få honom att hoppa av? Det kändes tydligare än när han varnar folk i vanliga fall. Tror han plockade upp det och kom på att han var tvungen att sluta.

Haha, alternativen på de första nivåerna är faktiskt riktigt roliga
Citera
2015-11-06, 20:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Alla som sett »Någonstans i Sverige« och har minnet i behåll, visste att knorrhane är en fisk. Jag var faktiskt besviken på den tävlande som missade det och var i rätt ålder för att ha sett programmet när det kom 1973.
Citera
2015-11-07, 19:38
Moderator
Dr Kings avatar
Endast 50% av publiken visste att det är 7 månader som har 31 dagar
Riktigt pinsamt och säger det mesta om fyrans publik i studion och varför man skall använda publiklivlinan tidigt eftersom de på högre nivåer ytterst sällan har något vettigt att komma med.
Citera
2015-11-07, 19:55
Medlem
Corrans avatar
Rätt svår fråga för 75? Kolla upp staden, och den ska endast ha 250 000 invånare.

Men återigen, han verkar rätt klipsk och då går nivån upp. Många lik skämt
Citera
2015-11-07, 20:07
Medlem
GoPojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Rätt svår fråga för 75? Kolla upp staden, och den ska endast ha 250 000 invånare.

Det är riktigt dålig stil om TV4 anpassar frågorna efter den tävlande. De ska ha en stor samling frågor på varje nivå där varje fråga dras slumpmässigt. En annan sak jag irriterar mig på som hände idag och har hänt tidigare är när programledaren säger att de snart är tillbaka, sen börjar de visa diverse hembesök hos kärringar som vunnit bilar, guldkuvert och liknande, alternativt när Graaf står på något blåsigt ställe och drar postnummer. Det hade varit bättre om de sa till när sista frågan ställts så att sedan alla som är ointresserade av andra inslag kan stänga av(vilket antagligen är 95% av tittarna). De gör allt för att dryga ut programmet med kallprat och överlyckliga pensionärer för att kunna ställa så få frågor som möjligt så de inte behöver ge bort så mycket pengar till de tävlande.
Citera
2015-11-07, 20:09
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Ja tyvärr är det definitivt så. Man kommer ju fortfarande ihåg kärringen för några veckor sedan som egentligen inte kunde någonting trots urlätta frågor och tog sig ända upp till 100000 där hon fick den lätta frågan om Anders Helin.
Citera
2015-11-08, 01:30
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Endast 50% av publiken visste att det är 7 månader som har 31 dagar
Riktigt pinsamt och säger det mesta om fyrans publik i studion och varför man skall använda publiklivlinan tidigt eftersom de på högre nivåer ytterst sällan har något vettigt att komma med.

Missade programmet ikväll, men vem behöver egentligen en livlina på en sån fråga? Det är ju bara att börja räkna lite. Trodde det var vedertagen kunskap att vi har 7 månader med 31 dagar, 4 månader med 30 dagar och en med 28 eller 29 dagar.

Jösses.
Citera
2015-11-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Missade programmet ikväll, men vem behöver egentligen en livlina på en sån fråga? Det är ju bara att börja räkna lite. Trodde det var vedertagen kunskap att vi har 7 månader med 31 dagar, 4 månader med 30 dagar och en med 28 eller 29 dagar.

Jösses.

Anser att det inte är så pinsamt, som du vill ge sken av. Om du inte vet om att Mars och Augusti har 31 dagar, måste du börja räkna utifrån hur många dagar det går på ett år. Att räkna ut det i tv, framför en publik kan möjligtvis sätta käppar i hjulet.

Naturligtvis ingen miljonfråga, men fullt ut rimlig för rådande nivå. Att ungefär 50% av den svenska befolkningen känner till denna grundprincip, ter sig rimligt.

För övrigt. Jag har aldrig missat en fråga, eller använt en livlina men likväl aldrig nått det sista steget på miljonstegen. Frustrerande att så få tävlande lyckas gå långt. Men alla kan naturligtvis inte vara lika briljanta, som undertecknad.
Citera
2015-11-08, 02:55
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Anser att det inte är så pinsamt, som du vill ge sken av. Om du inte vet om att Mars och Augusti har 31 dagar, måste du börja räkna utifrån hur många dagar det går på ett år. Att räkna ut det i tv, framför en publik kan möjligtvis sätta käppar i hjulet.
Fast det är väl ändå hyfsat pinsamt att inte ha koll på att mars och augusti har 31 dagar...
Citera
2015-11-08, 08:29
Medlem
UtanEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin

Naturligtvis ingen miljonfråga, men fullt ut rimlig för rådande nivå. Att ungefär 50% av den svenska befolkningen känner till denna grundprincip, ter sig rimligt.

För övrigt. Jag har aldrig missat en fråga, eller använt en livlina men likväl aldrig nått det sista steget på miljonstegen. Frustrerande att så få tävlande lyckas gå långt. Men alla kan naturligtvis inte vara lika briljanta, som undertecknad.

Jag trodde att alla som har gått i skolan har lärt sig att det går att räkna det på knogarna på typ 3 sekunder?

Men jag hade tydligen fel!
Citera
2015-11-08, 09:55
Medlem
mina3grabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtanEkorre
Jag trodde att alla som har gått i skolan har lärt sig att det går att räkna det på knogarna på typ 3 sekunder?

Det kanske bara är vi som gått i den gamla skolan där man lärde sig något som kan räkna på knogarna?
Citera
2015-11-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtanEkorre

Uppenbarligen, hade du ju det eftersom att drygt hälften svarade helt fel. Jag kunde naturligtvis frågan, men jag kan inte dra mig till minnes att vi fick lära oss någon ramsa eller teknik för att minnas hur många dagar respektive månader har. Givetvis ingår det i läroplanen att gå igenom detta, men kan inte påstå att det lades lika stor vikt vid detta, som i lärandet av antal dagar på ett år, månader, veckor etc.
Senast redigerad av Kassmachin 2015-11-08 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in